Bob Dylan The Original Mono Recordings

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2


Det har vært skrevet om Stones og ABBA sine vinylbokser. Nå har turen kommet til rosinen i den berømte pølsa. Nemlig Dylan sine åtte første utgivelser som er samla i en flott innpakkning. Følger med et hefte med bilder og skriverier av Greil Marcus.
Og det er brukt de originale analoge mastertapene.

Etter en gjenomspilling av disse, er det en ting som slår meg midt i trynet. Så bra har jeg aldri hørt Dylan.
Det gjelder samtlige av platene.

Selvfølgelig er det noen som skiller seg enda mer positivt ut enn resten.

Bob Dylan.

Dylans første utgivelse, der har du stemmen og gitaren midt i fleisen. En slik råskap i stemmen på den unge Dylan har aldri kommet fram på noen av de utgavene jeg har hørt tidligere. Fantastisk plate dette: Endelig.

The Times They Are-A-Changin

Gjelder det samme som den første. Rått. Og for en gitarist Dylan er, det kommer også fram på disse første slik det aldri har gjort før.

Blonde on Blonde.

Denne kommer jeg til og høre mye mer på, selv om jeg må ha hørt den tusenvis av ganger før i alle tenkelige formater. Det var noe med denne nå som kanskje etter en lytt er litt vanskelig og beskrive direkte. Varme, nærhet...ligger noe der.

John Wesley Harding.

Omtrent samme som Blonde on Blonde. Intimt, detaljert lydbilde. Mye lettere og følge teksten f.eks.

Dette er mitt inntrykk etter en avspilling av platene.


Samtlige er som sagt de beste utgivelser av Dylans første jeg har hørt. Og jeg har hørt en del.


Så får heller Stonesboksen stille seg litt bak i køen for midt vedkommende, men man vet aldri. Det var favorittgruppa mi way back when. :)

ABBA? Ikke til meg takk. Ikke for det, på sine beste øyeblikk var de nok fullt på høyde med Boney M.

Litt off my own topic på slutten der, men ok.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Takk skal du faèn meg ha, ozzy

Blir lett å forklare til smøyso at ho ikkje får noke bursdagsgåve i år, fordi eg ha Dylan boksen...

Takk skal du faèn meg ha... ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Takk skal du faèn meg ha, ozzy

Blir lett å forklare til smøyso at ho ikkje får noke bursdagsgåve i år, fordi eg ha Dylan boksen...

Takk skal du faèn meg ha... ;)
Bare hyggelig, Townes. Kvinnfolk må da kunne forsake noe?

Det følger forresten med MP3 nedlasting av hele boksen. Kanskje det er en fin gave?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gi bort hele boksen i gave. Hun blir sikkert så glad at du får spille den så ofte du vil
 
P

Parelius

Gjest
rolfozzy skrev:
Samtlige er som sagt de beste utgivelser av Dylans første jeg har hørt. Og jeg har hørt en del.
Takker så mye for den, rolfozzy.

Skulle du (med eller mot formodning) ha hørt monoutgavene som ble utgitt på Sundazed, og kan komme med en liten sammenlikning?

Spør siden jeg har det meste av monoDylan fra Sundazed, og jeg ikke samler eksemplarer, men gjerne godlyd.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
rolfozzy skrev:
Samtlige er som sagt de beste utgivelser av Dylans første jeg har hørt. Og jeg har hørt en del.
Takker så mye for den, rolfozzy.

Skulle du (med eller mot formodning) ha hørt monoutgavene som ble utgitt på Sundazed, og kan komme med en liten sammenlikning?

Spør siden jeg har det meste av monoDylan fra Sundazed, og jeg ikke samler eksemplarer, men gjerne godlyd.
Nei Sundazedutgivelsene har jeg desverre ikke hørt. Men jeg leste en omtale hvor de ble sammenligna, og hvor disse nye kom best ut.

Denne.


As most folks already know, Sundazed has previously released these mono LPs separately--and some are still on store shelves or available through online outlets. For those albums where I compared the Sundazed versions, the new Sony versions were universally better. And while the improvements weren't huge, the Sonys sounded more open, and seemed to erase a trace of grain and midrange harshness, sometimes present on the Sundazed pressings. I don't think the difference is due to source tapes, as it has been well documented that both the Sundazed and Sonys used the same mono masters. Nonetheless, the difference is there--perhaps due to eq choices, perhaps due to differences in mastering chains.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Jeg snakket varmt om denne før jul, men da avfeide Rozzy boksen som unødvendig! (Det var kanskje cd-boksen det var snakk om, men allikevel...)



Er veldig enig med deg nå Rolf. Denne boksen er dritbra! Meget høy kvalitet på omslag, mastring og vinylpress.

Og for dere som ikke har platespiller: Boksen låter (nesten) like bra på cd! (og koster en tredjedel.)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Wergeland skrev:
Jeg snakket varmt om denne før jul, men da avfeide Rozzy boksen som unødvendig! (Det var kanskje cd-boksen det var snakk om, men allikevel...)



Er veldig enig med deg nå Rolf. Denne boksen er dritbra! Meget høy kvalitet på omslag, mastring og vinylpress.

Og for dere som ikke har platespiller: Boksen låter (nesten) like bra på cd! (og koster en tredjedel.)
Takk for tipset!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Takk for etimelig tips (og enig ang ABBA ;)

Kan det stemme at dette ikke koster mer enn $165? (Amazon?)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.120
Antall liker
3.892
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Takk for etimelig tips (og enig ang ABBA ;)

Kan det stemme at dette ikke koster mer enn $165? (Amazon?)
Blir fort penger av det også med frakt og avgifter.

PK har CD boksen til 600,-

http://www.platekompaniet.no/Musikk...ono_Recordings_9CD/?id=88697761042&t=8e09bce1

Vinyl; 2000,-

http://www.platekompaniet.no/Musikk..._9LP_-_180_gram_-_Remastered/?id=SNYL776105.1
http://www.bigdipper.no/info.php?re...rch_genre=&search_format=&display=&niceprice=

1900,-

http://thegarden.no/?gid=0&rid=49417
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
mteinum skrev:
BigSwifty skrev:
Takk for etimelig tips (og enig ang ABBA ;)

Kan det stemme at dette ikke koster mer enn $165? (Amazon?)
Blir fort penger av det også med frakt og avgifter.

PK har CD boksen til 600,-

http://www.platekompaniet.no/Musikk...ono_Recordings_9CD/?id=88697761042&t=8e09bce1

Vinyl; 2000,-

http://www.platekompaniet.no/Musikk..._9LP_-_180_gram_-_Remastered/?id=SNYL776105.1
da kjøper du selvsagt vinylboksen på Big Dipper.........
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Wergeland skrev:
Jeg snakket varmt om denne før jul, men da avfeide Rozzy boksen som unødvendig! (Det var kanskje cd-boksen det var snakk om, men allikevel...)



Er veldig enig med deg nå Rolf. Denne boksen er dritbra! Meget høy kvalitet på omslag, mastring og vinylpress.

Og for dere som ikke har platespiller: Boksen låter (nesten) like bra på cd! (og koster en tredjedel.)
Husker det Wergeland, jeg stritta i mot og håpa jeg ikke skulle finne noen grunn til og kjøpe den. Den er dyr. 1995,-

Men med en smakebitsamlecd fra boksen, og etter noen runder med den. Så måtte jeg bare bite i det sure gresset og få den i hus. Og det er jeg veldig glad for nå at jeg har gjort.

Kjøpte den fra Big Dipper. Bra service derfra, som jeg har all grunn til og være fornøyd med. Bestilte på onsdag, ble sendt med Tollpost på kvelden, SMS torsdag formiddag at den kunne hentes på ICA Nær.

Fraktfritt ved kjøp over 1500,-
 
P

Parelius

Gjest
Big Dipper i morgen!

(Og så hente noen høyttalere på Stereofil i Grensen, Just For The Fu... Fun of It.)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Wergeland skrev:
Jeg snakket varmt om denne før jul, men da avfeide Rozzy boksen som unødvendig! (Det var kanskje cd-boksen det var snakk om, men allikevel...)



Er veldig enig med deg nå Rolf. Denne boksen er dritbra! Meget høy kvalitet på omslag, mastring og vinylpress.

Og for dere som ikke har platespiller: Boksen låter (nesten) like bra på cd! (og koster en tredjedel.)
Takk for tipset!
Hos meg ble det en ganske så mye bedre lyd på vinyl enn med cd.
Stor forskjell fra samlecd, ihvertfall.

Denne. Få deg en platespiller, fingern. :)

 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.179
Antall liker
302
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
ABBA? Ikke til meg takk. Ikke for det, på sine beste øyeblikk var de nok fullt på høyde med Boney M.



;D Kunne ikke være mere enig.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
65finger skrev:
Wergeland skrev:
Jeg snakket varmt om denne før jul, men da avfeide Rozzy boksen som unødvendig! (Det var kanskje cd-boksen det var snakk om, men allikevel...)



Er veldig enig med deg nå Rolf. Denne boksen er dritbra! Meget høy kvalitet på omslag, mastring og vinylpress.

Og for dere som ikke har platespiller: Boksen låter (nesten) like bra på cd! (og koster en tredjedel.)
Takk for tipset!
Hos meg ble det en ganske så mye bedre lyd på vinyl enn med cd.
Stor forskjell fra samlecd, ihvertfall.

Denne. Få deg en platespiller, fingern. :)

Må nok det
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Da går turen til Dipper.

Dæven så deilig med disse trådene innimellom alt kabelpisset!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Big Dipper i morgen!

(Og så hente noen høyttalere på Stereofil i Grensen, Just For The Fu... Fun of It.)
Noen spørsmål:

1. Fikk du kjøpt boksen?
2. Og isåfall. Har du sammenligna med Sundazedutgavene?
3. Og isåfall. Hva syns du?
4. Og noe litt annet. Har du Sundazedutgaven av Nashville Skyline?
5. Og isåfall. Hvordan er den lydmessig?
 
P

Parelius

Gjest
rolfozzy skrev:
Parelius skrev:
Big Dipper i morgen!

(Og så hente noen høyttalere på Stereofil i Grensen, Just For The Fu... Fun of It.)
Noen spørsmål:

1. Fikk du kjøpt boksen?
2. Og isåfall. Har du sammenligna med Sundazedutgavene?
3. Og isåfall. Hva syns du?
4. Og noe litt annet. Har du Sundazedutgaven av Nashville Skyline?
5. Og isåfall. Hvordan er den lydmessig?
Det kom en kvinne fra plankebyen og ledet min malttunge til Håndtverkern. Svak som jeg er så greide jeg ikke løsrive meg. Den dagen ble uten myk- og hardvare (hifimessig betraktet). Høyttalerne er i hus, men ikke mykvaren. Fant dagen etter ut at jeg kunne spare 700 på å bestille fra Amazon; sorry Dipper. Venter mykvarens ankomst.

NS har jeg ikke i mono. Skal komme tilbake når de ankommer. Jeg kan sende deg digitalisering av de mulige forskjeller.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva er poenget med Nashville Skyline i mono, spør en som elsker Beatles' monoboks?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Hva er poenget med Nashville Skyline i mono, spør en som elsker Beatles' monoboks?
Den er ikke i mono. Bare lurte på hvordan Sundazedutgivelsen er.
 
P

Parelius

Gjest
rolfozzy skrev:
baluba skrev:
Hva er poenget med Nashville Skyline i mono, spør en som elsker Beatles' monoboks?
Den er ikke i mono. Bare lurte på hvordan Sundazedutgivelsen er.
Tanketomt av meg! Men jeg har ikke NS fra Sundazed. Skulle vel hatt det dog. (Jeg kortsluttet litt i alt dette monopratet.)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
rolfozzy skrev:
baluba skrev:
Hva er poenget med Nashville Skyline i mono, spør en som elsker Beatles' monoboks?
Den er ikke i mono. Bare lurte på hvordan Sundazedutgivelsen er.
Tanketomt av meg! Men jeg har ikke NS fra Sundazed. Skulle vel hatt det dog. (Jeg kortsluttet litt i alt dette monopratet.)
En slutning er en slutning, selv den korte. :)

Selv har jeg et eksemplar av Nashville Skyline fra en platemesse, ebay eller noe sånt. Jeg er neimen ikke sikker. Og fra SACDboksen da.
 

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Innlegg
1.680
Antall liker
2.882
Sted
Bergen


Det har vært skrevet om Stones og ABBA sine vinylbokser. Nå har turen kommet til rosinen i den berømte pølsa. Nemlig Dylan sine åtte første utgivelser som er samla i en flott innpakkning. Følger med et hefte med bilder og skriverier av Greil Marcus.
Og det er brukt de originale analoge mastertapene.

Etter en gjenomspilling av disse, er det en ting som slår meg midt i trynet. Så bra har jeg aldri hørt Dylan.
Det gjelder samtlige av platene.

Selvfølgelig er det noen som skiller seg enda mer positivt ut enn resten.

Bob Dylan.

Dylans første utgivelse, der har du stemmen og gitaren midt i fleisen. En slik råskap i stemmen på den unge Dylan har aldri kommet fram på noen av de utgavene jeg har hørt tidligere. Fantastisk plate dette: Endelig.

The Times They Are-A-Changin

Gjelder det samme som den første. Rått. Og for en gitarist Dylan er, det kommer også fram på disse første slik det aldri har gjort før.

Blonde on Blonde.

Denne kommer jeg til og høre mye mer på, selv om jeg må ha hørt den tusenvis av ganger før i alle tenkelige formater. Det var noe med denne nå som kanskje etter en lytt er litt vanskelig og beskrive direkte. Varme, nærhet...ligger noe der.

John Wesley Harding.

Omtrent samme som Blonde on Blonde. Intimt, detaljert lydbilde. Mye lettere og følge teksten f.eks.

Dette er mitt inntrykk etter en avspilling av platene.


Samtlige er som sagt de beste utgivelser av Dylans første jeg har hørt. Og jeg har hørt en del.


Så får heller Stonesboksen stille seg litt bak i køen for midt vedkommende, men man vet aldri. Det var favorittgruppa mi way back when. :)

ABBA? Ikke til meg takk. Ikke for det, på sine beste øyeblikk var de nok fullt på høyde med Boney M.

Litt off my own topic på slutten der, men ok.
(Skulle egentlig kjøpe Beatles Boxen - men diverse greier om dårlige pressinger spesielt på US
gjør at kjøpet er utsatt inntil videre.)

Kjøpte isteden Bob Dylan vinyl mono boxen som kom ut for over 2 år siden
(nr. #6969#).

Kan skrive under på alt som står over når det gjelder utgivelsen.
Hørte først på noen nice pricer fra 80-tallet(Og de hørtes jo bra ut).
-Men disse 9 vinylplaten låter rett og slett fantastisk (Les over)
Pressingene er også helt tyste -heller ikke et eneste knepp.

Tg
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Det er flere av "de store" som har gitt ut sånne samlegreier i mono. Beatlesboksen solgte visstnok svært så dårlig her til lands, og jeg har heilt siden fenomenet monoinnspillinger igjen dukka opp, fundert på hvorfor noen vil kjøpe det. Så derfor spør jeg: Hvorfor skal man kjøpe denne monoinnspillingen, hvis man ikke har genuin samlerinteresse, og bare må ha alt som vedkommende har utgitt?

Må man ha egen mono p.u. for å spille av vinylskivene på en fullgod måte?
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Vurderer og kjøpe denne boksen nå, er ikke dette et veldig bra tilbud? Det er inkl.frakt, men uten mva og eventuelle gebyr.
Skjermbilde 2013-01-16 kl. 23.57.43.jpg
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En ting jeg lurer litt på her nå.
Jeg sitter her med Blonde on Blonde kjøpt i 66 (CBS) (Sddp) 66012-1966 (CS9316), den er da vitterlig i stereo.
Ble det innspillt i mono og så miksa opp til 2 kanalstereo?
Den er litt sliten og dermed lenge siden spillt.

Mvh.KW
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bent: På hvilken nettside fant du den prisen ?
"Bob Dylan - The Original Mono Recordings (VINYL LP)" @ PopMarket

Kjøpte den rett før jeg så innlegget fra Bent. Betalte 980kr fra Amazon (inkl. frakt)
Takker for tips, det ble Amazon.co.uk 690.- inkl.frakt
Vinylutgave Det er i alle fall en avsindig god pris...
Jeg fant ihvertfall ikke dette:rolleyes:

Noen med link og bekreftelse på at det dreier seg om vinyl og eventuelt nytt kontra brukt.

Mvh.KW
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.578
Antall liker
165
Sted
Trondheim
Bent: På hvilken nettside fant du den prisen ?
"Bob Dylan - The Original Mono Recordings (VINYL LP)" @ PopMarket

Kjøpte den rett før jeg så innlegget fra Bent. Betalte 980kr fra Amazon (inkl. frakt)
Takker for tips, det ble Amazon.co.uk 690.- inkl.frakt
Vinylutgave Det er i alle fall en avsindig god pris...
Jeg fant ihvertfall ikke dette:rolleyes:

Noen med link og bekreftelse på at det dreier seg om vinyl og eventuelt nytt kontra brukt.

Mvh.KW
Det var nesten mega tabbe !! Det var selvsagt cd utgivelsen, skrekk og gru.. Ny i best. 1024.- Innkl.frakt
Det er bra noen er våken, Takker :)
 
Topp Bunn