Høyttalere Bowers and wilkins 801 serie/type2

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Hei, lurer litt på å anskaffe meg ett par 801 serie2 til høsten. De begynner jo å bli gamle disse så lurer litt på om det er noe å satse på. Må det oppgraderes delefiltere osv på disse nå, er kvaliteten på elementer bra? Gummi/papp? Spiller 90% lp.

Mvh Pål Gundersen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Disse står fremdeles på lista mi over absolutte personlige favoritter opp igjennom tidene.
Aluminiumsdiskant, kevlar mellomtone og papp/karbonfiber bass. Gummien i opphenget er ikke av smuldretypen.

Da de var nye var det en ganske stor batch som hadde problemer med at kantopphenget løsna i limingen på basselementet. Eller var det at støvhetta løsna fra... nei, nå husker jeg faktisk ikke. Men jeg tror det var opphenget som løsna.

Dette skjedde omtrent umiddelbart dersom det aktuelle elementet var utsatt for problemet. Så det å kjøpe brukt var ansett som trygt, siden da hadde forrige eier oppdaget problemet.

Jeg hørte om dette første gang i forbindelse med at ASW4000 var vanskelig å få tak i, fordi det var oppdaget feil på disse elementene. De deler element med 801, men om det var en egen batch som kun ble brukt til ASW4000 vet jeg ikke.

Dette er det eneste negative jeg kommer på når det gjelder disse modellene. Det, og det at det er vrient å flytte de på fornuftig måte siden det ikke er noen steder å holde, og alle kanter er runde.

[Edit: innser nå at det tydeligvis er Matrix-serien du snakker om. Da kan du se totalt bort fra det jeg skrev. Jeg omtaler Nautilus 801 i mitt innlegg. Beklager!]
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Disse står fremdeles på lista mi over absolutte personlige favoritter opp igjennom tidene.
Aluminiumsdiskant, kevlar mellomtone og papp/karbonfiber bass. Gummien i opphenget er ikke av smuldretypen.

Da de var nye var det en ganske stor batch som hadde problemer med at kantopphenget løsna i limingen på basselementet. Eller var det at støvhetta løsna fra... nei, nå husker jeg faktisk ikke. Men jeg tror det var opphenget som løsna.

Dette skjedde omtrent umiddelbart dersom det aktuelle elementet var utsatt for problemet. Så det å kjøpe brukt var ansett som trygt, siden da hadde forrige eier oppdaget problemet.

Jeg hørte om dette første gang i forbindelse med at ASW4000 var vanskelig å få tak i, fordi det var oppdaget feil på disse elementene. De deler element med 801, men om det var en egen batch som kun ble brukt til ASW4000 vet jeg ikke.

Dette er det eneste negative jeg kommer på når det gjelder disse modellene. Det, og det at det er vrient å flytte de på fornuftig måte siden det ikke er noen steder å holde, og alle kanter er runde.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Ok. Tror jeg går for ett par utover høsten/vinter hvis det dukker opp noen for salg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hadde 801 S3 i en årrekke. En kjempehøytaler. Burde ha beholdt dem....
Ikke spesielt vanskelig å drive
 
M

MarkusH

Gjest
Om jeg skulle hatt andre høyttalere enn de jeg har, så er 801 n/d nærme toppen av lista, ellers måtte det blitt store Jbl.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
for å pirke litt, så ble vel strengt talt 801 aldri produsert i en D-versjon (med diamantdiskant).
Det ble laget 800D og 802D, men ingen 801D. Tror den rett og slett ble for bred til at "folk flest" turte å kjøpe den.
 
M

MarkusH

Gjest
for å pirke litt, så ble vel strengt talt 801 aldri produsert i en D-versjon (med diamantdiskant).
Det ble laget 800D og 802D, men ingen 801D. Tror den rett og slett ble for bred til at "folk flest" turte å kjøpe den.
Det er ikke sikkert, det. Jeg er ikke veldig belært hva angår produktbeskrivelser i B&W-sortimentet.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...og der ser det ut som at jeg var for kjapp. Det _har_ kommet en 801D. Den glemte jeg helt. Kjennetegnes med et annet kabinettdesign ved foten, samt at toppen av basskabinettet har skinn, istedenfor stoff.
Jeg trodde dette var bare en "S-variant" av 801N, men der tok jeg tydeligvis grassalt feil.
Kan tilogmed se ut som at den har fått karbonmembran på basselementet også. Så her var det store endringer jeg hadde glemt helt.

Har aldri hørt disse selv vel å merke. Kun 801N.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
...og der ser det ut som at jeg var for kjapp. Det _har_ kommet en 801D. Den glemte jeg helt. Kjennetegnes med et annet kabinettdesign ved foten, samt at toppen av basskabinettet har skinn, istedenfor stoff.
Jeg trodde dette var bare en "S-variant" av 801N, men der tok jeg tydeligvis grassalt feil.
Ok. Det er 801 matrix serie 2 monitorer jeg lurer litt på. Skjønner det er flere varianter her ja👌
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei. Et lite tips er at du må gå for toeren eller treeren...Den første var visst fryktelig tungdrevene ! Det ble vel også levert en "bassbox" til toeren, arrester meg gjerne men mener å huske en her på forumet som hadde det !?
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Hei. Et lite tips er at du må gå for toeren eller treeren...Den første var visst fryktelig tungdrevene ! Det ble vel også levert en "bassbox" til toeren, arrester meg gjerne men mener å huske en her på forumet som hadde det !?
Ok, tror det var de som heter kun 801. Altså de aller første. Har 2x350 til rådighet men mulig det blir for lite. Jeg vet ikke.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Ok, tror det var de som heter kun 801. Altså de aller første. Har 2x350 til rådighet men mulig det blir for lite. Jeg vet ikke.
Tror det var " Bower & Wilkins B&W 801 Series 80 " de første het....
Hvor mye puff de trenger har jeg ingen aning om, men husker HiFi & Elektronikk i Danmark hadde svært mye strøm for og få de til å spille slik som de ville....
kan jo hende det er en myte at de var så vanskelige...rart at ingen her inne har respondert på dette ? Sikkert unektelig morsomt og ha uansett !
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.446
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Tror det var " Bower & Wilkins B&W 801 Series 80 " de første het....
Hvor mye puff de trenger har jeg ingen aning om, men husker HiFi & Elektronikk i Danmark hadde svært mye strøm for og få de til å spille slik som de ville....
kan jo hende det er en myte at de var så vanskelige...rart at ingen her inne har respondert på dette ? Sikkert unektelig morsomt og ha uansett !
En klassekamerat av meg kjøpte disse nye (serie2) tidlig på 90 tallet mener jeg å huske det var. Han hadde to monoblokker til bassene og to rørforsterkere til toppene. Har spurt ham men han husker ikke hva han hadde helt eksakt. Det låt hvertfal veldig bra husker jeg. De ble byttet ut med 802. Han mente de var litt strammere i bassen.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Av ren nysjerrighet - hvis det er lov å spørre uten å virke provoserende - hvilke kriterier legger dere til grunn for å velge B&W 801/2-serien?

Jeg synes personlig at andre konkurrenter i samme prisklasse er noe annet - f.eks ProAc, KEF, Spendor, Focal og Piega som eksempler.

Det er interessant å forså bedre psykologien i valget av høyttalere - derav spørsmålet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Grunnen er at de låter veldig bra. De er nesten obligatoriske i mange høy-kvalitets studioer. I tillegg er B&W en av de ledende produsentene i verden. De får (og har fått) jo også veldig gode kritikker i media. 801, versjonen nevnt her i tråden, ble jo i sin tid skamrost av Absolute Sound og/eller Stereophile (husker ikke - det var kanskje S3?).
Jeg har ikke hørt noen av de høytalerne du nevner bortsett fra diverse KEF, som aldri har imponert meg - men det er lenge siden. Sammelignet diverse B&W 800-serie høytalere med diverse Snell, Quad, JBL, Martin Logan, Sonus Faber etc. Tror jeg kjøper 803D3 ved neste korsvei....:D
Disse B&W'ene har veldig liten "egenlyd" DVS at du hører hva u forer dem med mer enn høytalerne. Sjøl ble jeg i sin tid kurert for høytalere med utpreget lydsignatur; alt låt likt etter en stund. Det verste eksemplet i mitt eier var Rogers LS3/5a; en høytaler mange forguder.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
En klassekamerat av meg kjøpte disse nye (serie2) tidlig på 90 tallet mener jeg å huske det var. Han hadde to monoblokker til bassene og to rørforsterkere til toppene. Har spurt ham men han husker ikke hva han hadde helt eksakt. Det låt hvertfal veldig bra husker jeg. De ble byttet ut med 802. Han mente de var litt strammere i bassen.
801 krever mye av forsterkeren for optimal stramhet i bassen. Dynamic Precision og 300W Krell klasse A av den gamle skole, gjør underverker. De fungerer også utmerket på Audio Research rørforsterkere på 100+ Watt, uten at bassen blir blaut. Har du ikke krav om superstram bass, og vi snakker likevel ikke om slapp bass, fungere de bra med det meste av greie forsterkere. Har til og med prøvd 15W rørforstrekere på 801 med forbløffende godt resultat, selv om det åpenbart ikke var siste ord i basskontroll.
B&W 802 pre Matrix (og jeg vil anta 801) er langt mer kresen enn etterfølgerne. Hadde i sin tid 802F og de låt litt innelukket. Solgte de til en fyr med Dynamic Precision. Jeg kjente ikke høytalerne igjen. En helt annet åpenhet og detaljnivå. Disse var trykkammerhøytalere.
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Grunnen er at de låter veldig bra. De er nesten obligatoriske i mange høy-kvalitets studioer. I tillegg er B&W en av de ledende produsentene i verden. De får (og har fått) jo også veldig gode kritikker i media. 801, versjonen nevnt her i tråden, ble jo i sin tid skamrost av Absolute Sound og/eller Stereophile (husker ikke - det var kanskje S3?).
Jeg har ikke hørt noen av de høytalerne du nevner bortsett fra diverse KEF, som aldri har imponert meg - men det er lenge siden. Sammelignet diverse B&W 800-serie høytalere med diverse Snell, Quad, JBL, Martin Logan, Sonus Faber etc. Tror jeg kjøper 803D3 ved neste korsvei....:D
Disse B&W'ene har veldig liten "egenlyd" DVS at du hører hva u forer dem med mer enn høytalerne. Sjøl ble jeg i sin tid kurert for høytalere med utpreget lydsignatur; alt låt likt etter en stund. Det verste eksemplet i mitt eier var Rogers LS3/5a; en høytaler mange forguder.
Jeg ser argumentet mht. nøytralitet. Mange høyttalere har for mye farging, helt enig. Vedrørende publisitet så tenker jeg for meg selv at Magico er et eksempel på at hype ikke alltid er det samme som kvalitet (med unntak av en superb hi-fi experience som varer i 10-15 minutter).

Det må sies at jeg ikke har hørt 803D3 i optimale forhold - men tenker at de kunne ha hatt et større lydbilde og vært noe mer detaljerte. ProAc til sammenlikning er mye mer silkemyk (og noe mer luftigere) med en kostnad på farging - det samme med Spendor. Jeg tror uanett jeg ble litt klokere - så takk for svar.
 
Topp Bunn