Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim
    B&W P5

    Slenger meg på!

    Kjøpte i desember et par B&W P5 (brukt for 1500,-), og de kommer til å følge meg leeeeenge!
    De får alt de trenger fra en Densen B-100, en forsterker som i mine ører gir en musikalsk og ivrig framstilling av musikken :)

    Jeg føler dog at jeg ikke får utnyttet Cobex-elementenes fulle potensial. Dette kan være relatert til de foreløpig spinkle signalkildene, hvor en Cambridge Azur 640C og Chromecast audio utgjør alt av signal inn til forsterkeren. Neste på lista er en D/A-konverterer, noe jeg håper kan sparke litt mer liv i bass-regionen.
    Tips til en god og rimelig D/A-konverterer mottas med takk!
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    888
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nok en B&W P5

    Hei alle!

    Har for ikke lenge siden startet mitt liv som entusiast, og har gjort et par små innkjøp. Det siste var et par pent brukte B&W P5 høyttalere fra 90-tallet. Disse drives av en Electrocompaniet ECI-3 sammen med en Abrahamsen V6 DAC. Gull-kombo :). Har også skaffet meg en Sony SCD-XB940 CD-spiller som jeg forhåpentligvis kommer til å ha mye glede av fremover.
     

    Stian.Eide

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    95
    Sted
    Halsnøy
    Spikes til 803 D2

    Hei, jeg venter på et par B&W 803 D2 som jeg har kjøpt brukt. Og tenkte jeg skulle bestille soundcare spikes til dem, og lurer på om det er noen av dere som vet om det er M6 eller M8 gjenger/bolter som passer?


    Stian.
     

    ropheim

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Hei.

    Noen som har erfaring med B&W 683 S2 og Hegel H160?
    Har lånt Röst, men synes den var vel mye frempå og opplevde litt lyttetretthet etter en stund. Bassen var det snert i og markert ved lavt volum.
    Ev. H90.
    Har nettopp solgt H80, men synes den var litt slapp i bunn og ved lavt volum. Spørs om H160 er omtrent lik?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    H300 på CM9 synes jeg var i svakeste laget. Dette i et rom på ca 20m2. Spiller sjeldent over 90db.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hegel 300 ble for snill og slapp i toppregisteret på mine Klipsch p37.. tror ikke det er noe god match på dine bw. Primare løftet lyden betraktelig hos meg, sikkert mye anna som ville gjort det og. Men pre32 og a34.2 er ekstremt gunstig priset på bruktmarkedet .
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Har H300 på mine CM9 mk1 nå og synes det spiller greit, men hvis Primare anbefales må jeg nok revurdere før Hegelen får permanent adresse på garasjeloftet
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    På cm9 kan jeg også anbefale nad M2, kjempekombo. M3 ble for lat på dem.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Trodde aldri jeg skulle eie noen b&w-produkter, men fikk tak i en billig asw 300 for ei stund sia og må si den imponerer. Bruker den bak i en kino sammen med to passive subber og det trøkker litt, vurderer helt klart flere asw-subber etterhvert da de er små og låter bra. 😊
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva forskjellen på de forskjellige 800-diamond, D og D S2 seriene? Noen som har en kort oppsummering? Hva kom når, hvordan kan man skille de fra hverandre osv.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Utseende er helt likt tror jeg.
    Største forskjellen skal være et nytt delefilter!
    Lurer på om det var noe med diskanten også, mellomtone og bass er likt såvidt jeg vet....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fant en beskrivelse på nett som dekker det meste (jeg er lat og orket ikke finne utav alle forskjellene selv :))

    The newer D-2's have narrow chrome ring trim around the cone drivers and chrome trim ring around the screen cover of the Diamond tweeter. The older D series has the letters B&W on the lower grill cloth where as the D-2 has the names bowers&wilkins on them. My two cents worth, and I suspect I will get heat from this as I have in the past. I compared the older 802D-1 vs 802D-2 side by side, same equipment same room and could hear virtually no difference between the two. Two other salespersons had the same reaction. Although it was a whole new story with either the 800D or 800D-2 vs either 802 newer or older.
    kilde: https://forum.audiogon.com/discussions/b-w-d1-vs-d2-diamond-d1-vs-diamond-d2

    Men jo, delefilteret er nok største forskjellen utenom de kosmetiske endringene.
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Hei! Er det noen som har erfaringer med DB3D subwooferen, eventuelt de andre i serien? Ser disse får veldig gode skussmål i ulike tester, men få som snakker om de. Jeg har 707 s2, men synes disse kan bli litt spinkle, spesielt til film, og kunne tenkt meg å supplere med en subwoofer. Noen som har erfaring med DB3D til 700-serien?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    707 s2 er en frisk sak det men har jo såklart naturlige begrensninger! Har testet 707/706 med db4s og det gir en helt annen opplevelse! App-oppsettet funker brukbart og følger du målingene blir det ganske så ryddig! Db3 er jo selvsagt garantert ennå morsommere!
     

    Henrik.326

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Innlegg
    46
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Noen som har noen tanker rundt Naim og B&W? Evt andre forsterkere?

    Har i dag et par CM8, har sett på Nait XS/XS2 og 5si. Ønsker litt mer punch og rytme, fyldig mellomtone.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Høh, nå innså jeg at jeg faktisk aldri har posta noe fornuftig om oppsettet mitt i denne tråden, til tross for at det er 100% B&W-basert. Det må jeg jo gjøre noe med.

    Dette er nok gammelt nytt for de av dere som fulgte byggetråden min på hjemmekino-delen av forumet dengang jeg holdt på med det for fullt for to år siden, men jeg tar meg allikevel friheten av å legge inn dette her da det sannsynligvis kan ha interesse for B&W-fanklubben samt for nye sjåarar:



    Frontveggen er dekorert med tre stk B&W CT8.2 til alle tre frontkanalene. modulene som elementene sitter i er flyttbare, så jeg har flyttet om litt på rekkefølgen. De blir levert med diskant øverst, men jeg bytta om litt så diskant/mellomtonemodulen havnet i midten, samt snudde den oppned, slik at jeg fikk diskanten ca i ørehøyde.
    For de som trenger en liggende senter kan man selvsagt også snu modulen 90 grader slik at man før diskanten øverst eller nederst i en liggende konfigurasjon.


    Disse er tiltenkt for en slik plassering, og de er ikke mer enn ca 30 cm dype. Som en bonus er terminalene plassert på skrå, øverst bak på høyttaleren, slik at man ikke trenger ekstra plass i dybden for å få plass til kablene.
    De har spandert på seg både Neutrik Speak-on terminaler i tillegg til vanlige skru/bananterminaler, så man bruker det man ønsker. Glemte dessverre å ta bilde av dette mens jeg satte opp ting. Men smart var det.

    Høyre og venstre CT8.2 drives av en NAD M22. Funker strålende. Senteren kjøres biampet fra Denon AVR-X7200 hvor jeg har omkonfigurert høyre og venstre frontutgang til å ta seg av senterkanalen. Den har ingen problemer med å ta seg av denne relativt enkle oppgaven.

    Alle høyttalere er satt som "small" på Denonrecieveren, og satt til å dele på 110hz før subene tar over. Så det kan godt hende jeg strengt talt kunne klart meg uten å kjøre NADen i tillegg til recieveren. Men overkill er som kjent den beste løsningen.

    Alltid.


    Nå spiller CT8.2 veldig dypt og fint på egenhånd, men man må jo ha litt ekstra allikevel. Derfor gikk jeg full retard og smalt inn fire stk B&W CT SW15 passive suber som drives av to B&W SA1000 forsterkere som er laget til disse subene. Det går to suber pr forsterker.
    Kabinettene er lukkede og ekstremt plasseffektive. Mener å huske at det bare var snakk om 26 cm i dybden. Siden subwoofere flest har forsterker og knapper på baksiden er det langt mer praktisk å ha dette flyttet til separate enheter som er lettere tilgjengelig, men det koster naturlig nok litt mer når man gjør ting på denne måten. Men det funker skremmende bra, så resultatet er det ingenting å si på.

    Jeg var litt nervøs for at det kom til å blafre i lerretet med subene plassert som de er, men det har aldri vært noe problem, selv når jeg klinker til skikkelig.


    I taket satte jeg to B&W CWM664 in-wall høyttalere som jeg bygde noen små jallakabinetter til og skjulte de i absorbentene i taket, så ingen skulle se hvor grusomme boksene mine så ut.






    Bak bruker jeg et par helt vanlige B&W 685S2 på B-Tech BT77 veggstativer. Ikke noe spesielt med disse, i motsetning til alt annet jeg har brukt er dette det mest normale jeg har i oppsettet mitt. De funker som de skal og er de eneste høyttalerne i oppsettet mitt som er synlige.


    Brukte disse en kort periode som hovedhøyttalere mens jeg ventet på å få satt i gang byggingen, og ble veldig positivt overrasket over hvor bra de spilte. Sånn sett føles det litt snobbete å bruke disse til bakhøyttalere. Kunne fint levd med disse som primærhøyttalere i et anlegg nr2.



    Sluttresultatet er at jeg ikke ser høyttalerne mine til daglig (unntatt bakhøyttalerene) så jeg må tilstå at jeg ikke tenker over hva jeg spiller på. Og det er jo litt synd, for det er jo knallbra bokser jeg har fått tak i. Selv om prisen ble drøy så er jeg veldig glad for at jeg gjorde dette. Jeg føler at jeg har fått et fantastisk godt resultat, akkurat i tråd med mine egne lydpreferanser.




    For den gamle byggetråden (med masse utenomsnakk), se HER
     
    Sist redigert:

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    707 s2 er en frisk sak det men har jo såklart naturlige begrensninger! Har testet 707/706 med db4s og det gir en helt annen opplevelse! App-oppsettet funker brukbart og følger du målingene blir det ganske så ryddig! Db3 er jo selvsagt garantert ennå morsommere!
    Har sett på DB4, denne er jo også 'laget' for 700-serien. Her får du imidlertid ett 10'' element mot to 8'' i DB3D. Noen som kan mer som kan forklare hva dette vil bety i praksis? Uansett positivt at samme oppsett og romkorreksjon følger med på DB4!

    Er også usikker på hvor mye jeg får nytte av en subwoofer i en relativt liten leilighet, all den tid det er begrenset hvor mye man kan dra på! Uansett håper jeg at det vil gi en ekstra dimensjon i lydbildet, spesielt ved film.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    707 s2 er en frisk sak det men har jo såklart naturlige begrensninger! Har testet 707/706 med db4s og det gir en helt annen opplevelse! App-oppsettet funker brukbart og følger du målingene blir det ganske så ryddig! Db3 er jo selvsagt garantert ennå morsommere!
    Har sett på DB4, denne er jo også 'laget' for 700-serien. Her får du imidlertid ett 10'' element mot to 8'' i DB3D. Noen som kan mer som kan forklare hva dette vil bety i praksis? Uansett positivt at samme oppsett og romkorreksjon følger med på DB4!

    Er også usikker på hvor mye jeg får nytte av en subwoofer i en relativt liten leilighet, all den tid det er begrenset hvor mye man kan dra på! Uansett håper jeg at det vil gi en ekstra dimensjon i lydbildet, spesielt ved film.
    Det er ikke bare når du drar på du opplever forskjell. Du får stort utbytte på lavt nivå også! DB3 er en heftigere konstruksjon som tåler mer eq og muligens er lettere og integrere
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Høh, nå innså jeg at jeg faktisk aldri har posta noe fornuftig om oppsettet mitt i denne tråden, til tross for at det er 100% B&W-basert. Det må jeg jo gjøre noe med.

    Dette er nok gammelt nytt for de av dere som fulgte byggetråden min på hjemmekino-delen av forumet dengang jeg holdt på med det for fullt for to år siden, men jeg tar meg allikevel friheten av å legge inn dette her da det sannsynligvis kan ha interesse for B&W-fanklubben samt for nye sjåarar:



    Frontveggen er dekorert med tre stk B&W CT8.2 til alle tre frontkanalene. modulene som elementene sitter i er flyttbare, så jeg har flyttet om litt på rekkefølgen. De blir levert med diskant øverst, men jeg bytta om litt så diskant/mellomtonemodulen havnet i midten, samt snudde den oppned, slik at jeg fikk diskanten ca i ørehøyde.
    For de som trenger en liggende senter kan man selvsagt også snu modulen 90 grader slik at man før diskanten øverst eller nederst i en liggende konfigurasjon.


    Disse er tiltenkt for en slik plassering, og de er ikke mer enn ca 30 cm dype. Som en bonus er terminalene plassert på skrå, øverst bak på høyttaleren, slik at man ikke trenger ekstra plass i dybden for å få plass til kablene.
    De har spandert på seg både Neutrik Speak-on terminaler i tillegg til vanlige skru/bananterminaler, så man bruker det man ønsker. Glemte dessverre å ta bilde av dette mens jeg satte opp ting. Men smart var det.

    Høyre og venstre CT8.2 drives av en NAD M22. Funker strålende. Senteren kjøres biampet fra Denon AVR-X7200 hvor jeg har omkonfigurert høyre og venstre frontutgang til å ta seg av senterkanalen. Den har ingen problemer med å ta seg av denne relativt enkle oppgaven.

    Alle høyttalere er satt som "small" på Denonrecieveren, og satt til å dele på 110hz før subene tar over. Så det kan godt hende jeg strengt talt kunne klart meg uten å kjøre NADen i tillegg til recieveren. Men overkill er som kjent den beste løsningen.

    Alltid.


    Nå spiller CT8.2 veldig dypt og fint på egenhånd, men man må jo ha litt ekstra allikevel. Derfor gikk jeg full retard og smalt inn fire stk B&W CT SW15 passive suber som drives av to B&W SA1000 forsterkere som er laget til disse subene. Det går to suber pr forsterker.
    Kabinettene er lukkede og ekstremt plasseffektive. Mener å huske at det bare var snakk om 26 cm i dybden. Siden subwoofere flest har forsterker og knapper på baksiden er det langt mer praktisk å ha dette flyttet til separate enheter som er lettere tilgjengelig, men det koster naturlig nok litt mer når man gjør ting på denne måten. Men det funker skremmende bra, så resultatet er det ingenting å si på.

    Jeg var litt nervøs for at det kom til å blafre i lerretet med subene plassert som de er, men det har aldri vært noe problem, selv når jeg klinker til skikkelig.


    I taket satte jeg to B&W CWM664 in-wall høyttalere som jeg bygde noen små jallakabinetter til og skjulte de i absorbentene i taket, så ingen skulle se hvor grusomme boksene mine så ut.






    Bak bruker jeg et par helt vanlige B&W 685S2 på B-Tech BT77 veggstativer. Ikke noe spesielt med disse, i motsetning til alt annet jeg har brukt er dette det mest normale jeg har i oppsettet mitt. De funker som de skal og er de eneste høyttalerne i oppsettet mitt som er synlige.


    Brukte disse en kort periode som hovedhøyttalere mens jeg ventet på å få satt i gang byggingen, og ble veldig positivt overrasket over hvor bra de spilte. Sånn sett føles det litt snobbete å bruke disse til bakhøyttalere. Kunne fint levd med disse som primærhøyttalere i et anlegg nr2.



    Sluttresultatet er at jeg ikke ser høyttalerne mine til daglig (unntatt bakhøyttalerene) så jeg må tilstå at jeg ikke tenker over hva jeg spiller på. Og det er jo litt synd, for det er jo knallbra bokser jeg har fått tak i. Selv om prisen ble drøy så er jeg veldig glad for at jeg gjorde dette. Jeg føler at jeg har fått et fantastisk godt resultat, akkurat i tråd med mine egne lydpreferanser.




    For den gamle byggetråden (med masse utenomsnakk), se HER

    Wow for en fet pakke! Vurderer en liten utforet vegg i stua med enten CWM 7.3 eller CT 7.3 på høykant.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk, jeg er veldig godt fornøyd. Av naturlige årsaker ble det ikke tilsvarende nivå på bak- og atmoskanaler. Budsjettet var sprengt med god margin lenge før jeg i det heletatt kunne vurdere det. Og det var uaktuelt å nedgradere frontoppsettet for å kunne oppgradere bak- og atmoskanaler. Jeg angrer ikke på den prioriteringen.
     

    Uncle Neil

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Sub (PV1D) til B&W CM10. Råd.

    Vurderer å kjøpe en sub til mine høyttalere (B&W CM10). Er det noen som har erfaring med PV1D til CM10? Noen som vet om PV1D har en forhåndsinnstilling til CM10? Jeg har ingen erfaring med subwoofere, men har lyst til å prøve. Er det komplisert å få dette integrert i et musikk anlegg? Blir dette en god løsning?

    Mvh. Neil
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noen her med kjennskap til B&W DB subwoofer serie ? er det slik at den kan kjøres i 2 konfigurasjoner et for LFE fra AV receiver koblet på xlr et annet for Stereo preamp koblet mot RCA L/R output preamp ?


    Mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var heldig og fikk kjøpe et velholdt og vakkert par 805s i går, så brått er jeg B&W venn igjen.
    Startet hifi på orntli med DM602s3 i 2001, hadde CM9 og var raskt innom en par 805s som jeg lot går for raskt.
    Rettet det opp igjen med dette kjøpet :)

    For meg toppet utseendet på 805 med s-versjonen, mye på grunn at innrammingen av bassreflekshullet og bass/mellomtonen.

    Temmelig rå presisjon på tilpasningen 8)

    01-1-IMG_6936.jpg





    Den vakkervakre innrammingen :)

    02-1-IMG_6937-004.jpg





    Diskantpipa på toppen, eller "Er det en mikrofon oppå der??!" som ungene sier

    03-1-IMG_6937-003.jpg





    I 2009 var fortsatt gult, veldig kult 8) :D

    04-1-IMG_6937.jpg





    Nytelse å få overta et par så strøkne høyttalere, får passe godt på dem jeg da ;)

    05-1-IMG_6937-005.jpg






    B&W 805s

    1-IMG_6939.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Har et strøkent par 805s i kirsebærfinish.
    Er det stor forskjell på 805s til 805D3? Verdt oppgraderingen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har et strøkent par 805s i kirsebærfinish.
    Er det stor forskjell på 805s til 805D3? Verdt oppgraderingen?
    Det kan - basert på hva jeg finner på nett, ikke egen lytting - tyde på at D3 har et løft i diskanten.
    Jeg vil ikke gå den veien, og kjøpte 805s mye på grunn av tidligere erfaring og slake filtre, kombinert med relativt lettdrevet.
    Etter noen dager med 805s må jeg innrømme at jeg liker dem mer og mer.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal visst nok smake fugl & grønne B&W skoger 805 med tubes mener me å huske ( et eldre web rykte )


    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ble til at jeg ville hjelpe Dali’ene mine litt der i bunn, og valget da falt på en liten sak fra B&W.

    Vis vedlegget 477849

    Har hatt den en ukes tid, og inntrykket sålangt er meget bra. Bruker den bare til musikk, og stort sett foregår lytting på moderate volum så denne passer perfekt inn her.

    Vis vedlegget 477850
    Prøvde du å spille med sub på langs etter vegg ser du har satt dem på tvers av rommet som heller ikke er galt .


    Mvh


    Nysgjerrig på bruker erfaring da det står en DBD her nå rett fra esken :)

    Mvh
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Noen her som har erfaring med BW 805 D3. Skal eventuelt brukes sammen med Lyngdorf tdai 3400 og 2 stk sub. Har i dag Sonosfaber Olympica 2, noen som kan si noe om forskjeller, likheter etc?
    Mvh Raymond
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn