Bra lyd fra get boks?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
Jeg har fått meg en get pvr (harddiskrecorder) som er koblet til stereon´. Ser jo mye film på den og den har også en del oppegående radiokanaler. Det låter ikke halvgæærnt, men er det noe vi vet her på sentralen, så er det jo at alt kan forbedres!

Koblet til pioneer monitor-flatskjerm vha en scart til komponent-overgang. Lyden tas rett ut fra boksen til preamp (nagra pll) med rca pluggger.

Har guruene noen råd om eventuelle muligheter for lydforbedring?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Get boksene har digital ut, og jeg vil anbefale at du ikke lar boksens egen DAC ta seg av konvertering fra digital til analog.

Ta lyden ut via digital RCA coax til en DAC eller receiver/anlegg. De fleste nyere anlegg har digital-INN, og alle DAC-er har selvsagt det.

I GET innstillinger stiller du S/PDIF til det formatet du ønsker, enten 2-kanals bitstream eller multikanal.

(Disse anbefalingene er basert på gets standard digitalboks, ikke PVR - men jeg regner med at det er sammenlignbart. PVR har også utgang for s/pdif, så det er klart veien å gå.)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Følge godt med her :)
Sitter på den "gamle" boxen til upc/get her sjøl.
Er mange bra radiokanaler,ymse kvalitet dog.

/jan
 
P

Parelius

Gjest
Har GET nå fått en HDMI-utgang på boksen, slik at vi får skikkelig digitalis, eller er det fremdeles bare analoge signaler ut til TV-en?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
Parelius skrev:
Har GET nå fått en HDMI-utgang på boksen, slik at vi får skikkelig digitalis, eller er det fremdeles bare analoge signaler ut til TV-en?
HDMI kommer visst på nyåret (men husk det er Get vi snakker om - så de sier ikke hvilket nyår)

Når det gjelder radiokanalene, så er det hyggelig med allltid klassisk og konserter på p1 og p3 mens jeg sitter og jobber på pc-en. Noen av klassisk-kanalene er heller ikke verst, og er du full nok er den tyske "schlager"-kanalen veldig morsom.

Takker ellers for gode svar! Noen som har tips om en litt rimeligere (4-7000) DAC som kunne passe til å foredle signalet?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BigSwifty skrev:
Parelius skrev:
Har GET nå fått en HDMI-utgang på boksen, slik at vi får skikkelig digitalis, eller er det fremdeles bare analoge signaler ut til TV-en?
HDMI kommer visst på nyåret (men husk det er Get vi snakker om - så de sier ikke hvilket nyår)

Når det gjelder radiokanalene, så er det hyggelig med allltid klassisk og konserter på p1 og p3 mens jeg sitter og jobber på pc-en. Noen av klassisk-kanalene er heller ikke verst, og er du full nok er den tyske "schlager"-kanalen veldig morsom.

Takker ellers for gode svar! Noen som har tips om en litt rimeligere (4-7000) DAC som kunne passe til å foredle signalet?
Du kan jo kikke etter dedikerte, to-kanals DAC-er, eller gå for en receiver, f.eks:
Cambridge Azur 540R versjon 3 (viktig), eller Denon 2308. Så får du lyd og bilde.

Jeg har førstnevnte koblet til min Get-boks, og den stiller om til to-kanals, flerkanals, osv. Jeg må selv velge hvilket lydformat jeg skal bruke (Pro Logic, DD, Dts), mens Denons gjør dette automatisk.
 
Topp Bunn