;D ;D ;DHC skrev:Sikkert noe som løser seg ved påføring av linoljeMr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
Råteskader altså. Ok.HC skrev:Sikkert noe som løser seg ved påføring av linoljeMr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
Det er mulig Mr-T har missforstått ordet "pondus" ;D ;DMr-T skrev:Råteskader altså. Ok.HC skrev:Sikkert noe som løser seg ved påføring av linoljeMr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
Hvilke komponenter er det du sikter til da? Det meste av utstyret jeg har vært borti (selger slikt utstyr til vanlig) påvirker lyden i en eller annen retning (dette gjelder også mikrofoner). Selve mikseren, opptageren (om det er harddisk opptager ala HD24 eller Pro tools med audio interface el lign) og monitorene bør jo helst være det men jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer. Audio interfacene til Digidesign som brukes mye kan forresten oppgraderes med bedre klokke og andre komponenter (av en annen leverandør).orso skrev:Tror han sikter til min kommentar.
Og jeg holder fast på det jeg sa. Anlegg og komponenter i seriøse studioer er jevnt over mye mer transparente enn gjennomsnittet av hifi anlegg.
Ja, det er mitt inntrykk også. Å tro at lydstudioer generelt alltid bruker troverdige utstyr og lytter til dønn nøytrale anlegg er en villfarelse. I den settingen er det også en villfarelse å tro at innspillinger flest har såkalt naturlig lyd og en god referanse for hifi folk. Men igjen er det etter min mening for enkelt å si at en viss tuning mot det naturlige i hjemme er en tilnærmet perfekt standard for alle plater igjen. Det er også tross alt innspillingen som er det vi har å jobbe med slik de nå engang er. Og mitt inntrykk er at ikke alle som sitter ved spakene ved opptak er hifi nerder som er opptatt av nøytral superlyd og som har high-end utstyr hjemme. Kanskje er de fleste ganske mediocre utstyr selv og som tyan sier så er mange studiohøyttalere temmelig mediocre.tyan skrev:Hvilke komponenter er det du sikter til da? Det meste av utstyret jeg har vært borti (selger slikt utstyr til vanlig) påvirker lyden i en eller annen retning (dette gjelder også mikrofoner). Selve mikseren, opptageren (om det er harddisk opptager ala HD24 eller Pro tools med audio interface el lign) og monitorene bør jo helst være det men jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer. Audio interfacene til Digidesign som brukes mye kan forresten oppgraderes med bedre klokke og andre komponenter (av en annen leverandør).orso skrev:Tror han sikter til min kommentar.
Og jeg holder fast på det jeg sa. Anlegg og komponenter i seriøse studioer er jevnt over mye mer transparente enn gjennomsnittet av hifi anlegg.
Prism, Metric Halo, DAD, RME, Lynx, Mytek, Lavry, Bryston, Weiss, EMU, EMM-Labs osv. Av høyttalere har jeg inntrykk av at horn er det mest utbredte i studioer. Kinoshita er et velkjent merke.tyan skrev:Hvilke komponenter er det du sikter til da? Det meste av utstyret jeg har vært borti (selger slikt utstyr til vanlig) påvirker lyden i en eller annen retning (dette gjelder også mikrofoner). Selve mikseren, opptageren (om det er harddisk opptager ala HD24 eller Pro tools med audio interface el lign) og monitorene bør jo helst være det men jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer. Audio interfacene til Digidesign som brukes mye kan forresten oppgraderes med bedre klokke og andre komponenter (av en annen leverandør).orso skrev:Tror han sikter til min kommentar.
Som i alle andre yrker og fag.pengesluk skrev:Godt nok er det som gjelder
Mulig som du nevner at virkelig gode studioer med vektlegging på god lyd er i mindretall. Det jeg har vært borti av studio utstyr, har i alle fall vært veldig nøytrale saker.Mr-T skrev:Det er også et paradoks at i et studio kan du finne en vokalmikk til 100.000 kr, mens lyttingen foregår på små aktive nærfeltsmonitorer oppå meterbrua til 2500 kr stk....
Kan ikke det rett og slett bety at du ikke liker flat frekvensrespons, men synes det låter "bedre" med en liten festkul f.eks? Monitorer som farger lyden vil jo være en selvmotsigelse, all den tid de skal brukes til å gjengi hvordan opptaket låter.tyan skrev:jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer.
Når man ser på hva slags monitorer mange bruker, må det være komplett umulig å høre hva som skjer i dypbassen, f.eks.Dazed skrev:Kan ikke det rett og slett bety at du ikke liker flat frekvensrespons, men synes det låter "bedre" med en liten festkul f.eks? Monitorer som farger lyden vil jo være en selvmotsigelse, all den tid de skal brukes til å gjengi hvordan opptaket låter.tyan skrev:jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer.
Med tanke på det store utvalget, tror du at alle på markedet har samme klang?Dazed skrev:Kan ikke det rett og slett bety at du ikke liker flat frekvensrespons, men synes det låter "bedre" med en liten festkul f.eks? Monitorer som farger lyden vil jo være en selvmotsigelse, all den tid de skal brukes til å gjengi hvordan opptaket låter.tyan skrev:jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer.
Jepp! Så lenge hver enkelt leder er entrådet, så er det en solidcore kabel.DIY_dude skrev:Hvis man bruker 100 solid core ledninger, er det fortsatt en solid core kabel? ???
Det samme tror jeg vi kan si om en del hifi-ht. Ihvertfall var det min erfaring da jeg var i markedet for utstyr. Konklusjonen for egen del var at jeg glatt foretrakk studioht. foran hifi-ht, i forhold til budsjettet dengang. Mulig det handler om preferanser.Lyngen skrev:Ja, det er mitt inntrykk også. Å tro at lydstudioer generelt alltid bruker troverdige utstyr og lytter til dønn nøytrale anlegg er en villfarelse. I den settingen er det også en villfarelse å tro at innspillinger flest har såkalt naturlig lyd og en god referanse for hifi folk. Men igjen er det etter min mening for enkelt å si at en viss tuning mot det naturlige i hjemme er en tilnærmet perfekt standard for alle plater igjen. Det er også tross alt innspillingen som er det vi har å jobbe med slik de nå engang er. Og mitt inntrykk er at ikke alle som sitter ved spakene ved opptak er hifi nerder som er opptatt av nøytral superlyd og som har high-end utstyr hjemme. Kanskje er de fleste ganske mediocre utstyr selv og som tyan sier så er mange studiohøyttalere temmelig mediocre.tyan skrev:Hvilke komponenter er det du sikter til da? Det meste av utstyret jeg har vært borti (selger slikt utstyr til vanlig) påvirker lyden i en eller annen retning (dette gjelder også mikrofoner). Selve mikseren, opptageren (om det er harddisk opptager ala HD24 eller Pro tools med audio interface el lign) og monitorene bør jo helst være det men jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer. Audio interfacene til Digidesign som brukes mye kan forresten oppgraderes med bedre klokke og andre komponenter (av en annen leverandør).orso skrev:Tror han sikter til min kommentar.
Er det noen som har sagt det?Kule-Trygve skrev:Skjønner meg ikke helt på disse folkene som har flat frekvensrespons som bortimot eneste evalueringskriterium innen hifi.
Sånn helt personlig synes jeg ikke sammenlikningen dine henger på greip ....Tenk om det var et akseptert "perfekt" blandingsforhold mellom garnityret (ost, saus, biff, skinke, sopp, paprika mm) på en pizza.
Hvor mange ville foretrukket en Grandiosa- frossenpizza med dette blandingsforholdet (les low-end-hifi man har fått til å måle helt rett i rommet) fremfor en pizza tilberedt på pizzarestaurant, rykende fersk, med de beste råvarer, men med bittelitt annen relativ fordeling av garnityret (les high-end-hifi der høyttalerne kanskje er trukket en smule for langt ut fra veggen eller man har skrudd en smule på diskanten på sin 200k- Accuphase- forforsterker)
Hadde vi diskutert biler og ikke hifi, hadde de vel sagt at viktigste kvalitetskriterium for en bil er at den er svart, for de blå bilene er jo "farget"...
I hi-fi dreier det seg kun om å gjengi en perfekt kopi av en fast referanse, opptaket. Det er selvfølgelig lov til å like noe annet, men sammenligningen din er ikke relevant siden vi ikke har en fast referansegrandiosa som alle andre skal prøve å gjenskape. Du snakker kun om ting som defineres utelukkende etter smak og behag.Kule-Trygve skrev:Skjønner meg ikke helt på disse folkene som har flat frekvensrespons som bortimot eneste evalueringskriterium innen hifi.
Tenk om det var et akseptert "perfekt" blandingsforhold mellom garnityret (ost, saus, biff, skinke, sopp, paprika mm) på en pizza.
Hvor mange ville foretrukket en Grandiosa- frossenpizza med dette blandingsforholdet (les low-end-hifi man har fått til å måle helt rett i rommet) fremfor en pizza tilberedt på pizzarestaurant, rykende fersk, med de beste råvarer, men med bittelitt annen relativ fordeling av garnityret (les high-end-hifi der høyttalerne kanskje er trukket en smule for langt ut fra veggen eller man har skrudd en smule på diskanten på sin 200k- Accuphase- forforsterker)?
Hadde vi diskutert biler og ikke hifi, hadde de vel sagt at viktigste kvalitetskriterium for en bil er at den er svart, for de blå bilene er jo "farget"...
Må ha vært en stråmann som liker Grandiosa, det.slowmotion skrev:Er det noen som har sagt det?Kule-Trygve skrev:Skjønner meg ikke helt på disse folkene som har flat frekvensrespons som bortimot eneste evalueringskriterium innen hifi.
Mine IS høyttalere måler spikrett. Og er forøvrig noe det av det beste jeg har hørt som monitor. De brukes blant annet av NRK og en del andre studioer.Dazed skrev:Kan ikke det rett og slett bety at du ikke liker flat frekvensrespons, men synes det låter "bedre" med en liten festkul f.eks? Monitorer som farger lyden vil jo være en selvmotsigelse, all den tid de skal brukes til å gjengi hvordan opptaket låter.tyan skrev:jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer.
Søppel?rolfozzy skrev:Jeg liker begrepet "grandiosalyd". Det vil jeg ta med meg videre i livet.
Her snakker vi altså kun avspilling og interface. Bare en liten del av det et vanlig studio sitter på av utstyr. Hvis man brenner 200k + bare på det skal man ha et rimelig bra budsjett. Ikke en gang Jay Kay har så bra saker. Er forøvrig prinsipelt enig i at et studio bør ha bra monitoring. En kjepphest jeg har egentlig. Mesteparten av miksingen foregår i nærfelt men klart en bør ha kontroll på rommet.orso skrev:Prism, Metric Halo, DAD, RME, Lynx, Mytek, Lavry, Bryston, Weiss, EMU, EMM-Labs osv. Av høyttalere har jeg inntrykk av at horn er det mest utbredte i studioer. Kinoshita er et velkjent merke.
http://www.reyaudio.com/index.html
JBL som er brukt en del er har f.eks noen modeller som er utrolig jevne i responsen.
http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?doctype=3&docid=568
http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?doctype=3&docid=567
Finnes selvsagt en del farget pro utstyr også. Og også dårlig komponenter. Mitt inntrykk er dog at det er i mindre grad enn hva det er med hifiutstyr og at lydgjengivelsen i gode studioer er i større grad mer gjennomsiktig.
Edit: Og ikke minst har større studioer godt behandlete rom, så de hører opptaket og ikke rommet de mikser i.