Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Ja selvfølgelig snakker vi om avspilling når det sammenlignes med hifi utstyr som det var snakk om her.tyan skrev:Her snakker vi altså kun avspilling og interface. Bare en liten del av det et vanlig studio sitter på av utstyr. Hvis man brenner 200k + bare på det skal man ha et rimelig bra budsjett. Ikke en gang Jay K har så bra saker. Er forøvrig prinsipelt enig i at et studio bør ha bra monitoring. En kjepphest jeg har egentlig. Mesteparten av miksingen foregår i nærfelt men klart en bør ha kontroll på rommet. Men situasjonen har endret seg og stadig flere har egne studios.
Det er vel litt viktig å skille mellom store studioer og små hjemme/mer amatørmessige greier. Det var førstnevnte jeg tenkte på. Tar vi med alt, så er det selvsagt mye dårlig utstyr. De mest solgte monitorene er f.eks Yamaha HS50M monitorer til ca. 1700 kr pr stykk. Og merker som Tascam, Zoom og Behringer selger stort. Som du nevner, har veldig mange studioer i dag.
Det kan være litt omvendt prioritering i forhold til hifi folket av og til. Har sett en del rom blitt bygget fra grunnen med enorme akustiske tiltak. Og etter alt arbeidet, så plasseres det noen små monitorer i det fantastiske rommet. Ganske artig.Mr-T skrev:Det er også et paradoks at i et studio kan du finne en vokalmikk til 100.000 kr, mens lyttingen foregår på små aktive nærfeltsmonitorer oppå meterbrua til 2500 kr stk....
Mens mange audiofile plasserer store beist av høyttalere i stuer uten tiltak.
Det er riktig nok mye store og fete høyttalere i mange studioer også. Det er vel litt av verdt.
Vedlegg
-
93.8 KB Visninger: 107
-
96.3 KB Visninger: 74
-
87.9 KB Visninger: 119
-
56 KB Visninger: 81