Bra riaa til 10 000?

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei godtfolk. Jeg har ca 10 000 å bruke på en riaa. Tips? Øvrige komponenter er Michell Orbe SE, Audio Research VSI 60 og Merlin VSM MXM. Liker høy gain og lite egenstøy. Har ikke kjøpt pick up enda.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
... eller rett og slett en ny ASR Mini Basis, nå i sin femte (Mk. V) inkarnasjon.
https://www.stereofil.no/platespillere/riaa-forsterkere/asr-mini-basis-mkv

Dette er etter min mening (basert på Mk. II og Mk. III) den mest fleksible og
mest vellydende RIAAen du kan kjøpe i ditt foretrukne prissegment.

Håndterer absolutt alt av pickuper som finnes på markedet...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis du finner en brukt kan det hende du kan få en Electrocompaniet ECP-2 til under ti tusen. Støyfri, og fleksibel med tanke på innstillinger av gain m.m.
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
fik ket demo-eksemplar til ca samme pris ; SimAudio- Moon Neo 310LP . et utrolig bra RIAA med mange justeringsmuligheter, samt balanserte utganger. meget fornøyd med denne. gikk fra et relativt enkelt ECP-1 RIAA fra Ec, kan på ingen måte sammenlignes
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.475
Antall liker
7.402
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Synes du først bør finne ut hvilken pickup du skal bruke og så forsøke og finne en riaa som gir mest mulig synergi effket sammen med pickupen.
Hvis du ønsker at platespilleren din skal lyde mest mulig likt en god cd spiller så er ASR et veldig godt valg.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Takk. Sitter nå med en Soundsmith Othello som sammen med Soundsmith sin egen mmp 3-riaa gir altfor lite gain. Må bytte enten riaa eller begge, tenker jeg.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Da fikk du bra pris! SIM er lekker. Hadde ecp 1 for lenge siden, me! Det var ikke bra nok selv på et langt billigere anlegg.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
^ Keine ahnung...

Jeg vet ikke mer enn det som står på hjemmesiden til Stereofil, og der nevnes vel ikke noen Mk. IV.
Men jeg ser i den andre tråden at det snakkes om reelle RIAAer med Mk. IV trykket på selve printet...
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ASR Basis mini kom nettopp i MKV. Det er sidene til Stereofil som ikke her helt oppdatert.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ville nok sjekket ut min gamle kollega Håkon Rognliens skriverier om det nye riaatrinnet til Aura Fidelity før jeg bestemte meg for noe som helst i den prisklassen....
 

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Innlegg
211
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Hei godtfolk. Jeg har ca 10 000 å bruke på en riaa. Tips? Øvrige komponenter er Michell Orbe SE, Audio Research VSI 60 og Merlin VSM MXM. Liker høy gain og lite egenstøy. Har ikke kjøpt pick up enda.
Tips: Jeg har samme forsterker som deg, og hadde litt trøbbel med å matche ARC sin egen PH6 og pickup. Du bør passe på output når du velger pickup, om du skal ha høy gain. VSI 60 tåler bare 3,5 volt inn og med 58db gain som er vanlig hos PH6, ble en MM (Rega Exact) med 6, 5 - 7, 2 Mv for mye, og det overstyrte.

Endte på Lyra Delos pickup, som står til 0, 6mv. Prøvde også Soundsmith Carmen II, som låt fabelaktig også, og den har 2, 12 mv.

My two cents :)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.218
Antall liker
6.156
Sted
Under stjernene
Hei Gunnar.
Jeg har ASR Mini Basis MK III Exclusive High Voltage (i følge bruksanvisninga). Printet er kun merket med Mini Basis. Enhet er merket med ASR Mini Basis Exclusive.
På hjemmesida til ASR nevnes ikke MK.
Stereofil bekrefter rotet med på MKV utgaven, at bruksanvisninga merket med MKIV og at High Voltage utgaven overgår MKV.

Hilsen

Jens
 

paalel

Medlem
Ble medlem
05.01.2018
Innlegg
32
Antall liker
50
Sted
Lommedalen
Er i ferd med å oppgradere platespiller. Ny arm (SME M2-12R) og i denne omgang Denon DL-103R. Har MC-inngang på en eldre Denon PMA-2000AE. Lurer på hvor mye det er å hente på nytt RIAA-trinn. Tenker i så fall innenfor 12-15000kr. Vil jo gjerne ha god match med 103R, men samtidig er det jo aktuelt å skifte pick-up over tid uten at jeg vil ønske å måtte skifte RIAA-trinn.

Noen synspunkter/tips?
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.208
Antall liker
4.554
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Vertere har et bra, men mulig det ligger rundt 12000kr
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Jeg har en ASR minibasis MKII. Lyden er topp, men eneste bakdelen er at alle innstillingene er innvendig. Aller heltst så hadde jeg kunne tenkt meg er Project PHONO BOX RS. Der kan man også oppgradere strømforsyningen senere til batteri drift. Ikke sikkert den lyder noe bedre enn ASR'n.
Akryll er et totalt lyd-døtt og og umagnetisk materiale, men er statisk. Så det bør ikke rengjøres tørt.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Akryl er umagnetisk, men det er da aluminiun også, i tillegg er aluminium skjerm for RF-støy.
Hadde jeg gått for ASR måtte jeg visst på forhånd at jeg kunne plassere den en et ikke utsatt sted.
Riaa-trinn er ganske sensitive greier.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Mann kan bruke ferrittkjerne på nettledningen. De bruker jeg:) Eller har jeg opplevd å få støy via nettfilter på RiAA trinnet. Har fjernet det nå.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.971
Antall liker
16.555
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Ligger en naim Supeline på sentralen til 10k. Driten er at en må ha strømforsyning i tillegg. Jeg er veldig fornøyd med min.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Electrocompaniet ECP2 som ligger på torget til kr.9.900,- anbefales. Ville kjøpt den selv om jeg ikke hadde hatt den allerede i begge mine anlegg i huset.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Enig med siste taler. Den er et hyperkanonkjøp til nypris og har vel egentlig ingen konkurranse.Til denne prisen er det bare å løpe..jævlig fort.
 
Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hiver meg på de to siste her. ECP-2 er et kupp selv til ny pris.
Kanskje litt forutinntatt siden jeg eier og bruker den selv. Men var igjennom samme prosess for en stund tilbake og byttet bort både Rogue Stealth og EAR 834P Signature til fordel for EC. Løp og kjøp må også bli min anbefaling.
 
Topp Bunn