Bra støm kabel til consonance droplet 505 cd spiller.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Iurer på hva som er bra å bruke der. Har prøvd Nordost shiva. Syns den er litt lys. Prøvd også transparent powerlink super.
Vanlige kontakter. Gammel, noe bedre, mer kropp kanskje. Har tenkt litt på Nordost heimdal 2. Bruker den på dac / forforsterker.
Fungerer veldig bra der synes jeg. Kan ikke prøve den jeg bruker der,for da må jeg bruke en annen der. Da må jeg jo bruke en av
Di to førstnevnte, og da mener jeg at det blir feil.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Kjøp ett LCR meter og ta deg en tur på gjenvinningen.
Gå for høy R= tynn kabel, og lav C=ofte tykk isolasjon. Det er en rimelig og lærerik måte å gjøre dette på.Vel å merke viss du hører tydelig forskjell på strøm kabler.
Er forskjellen minmalbruk medfølgende lakris snor.Merk at sort lakris kan måle forskjellig og kan ofte være bedre enn dyre merkekabler, alt etter støy bilde i din installasjon og nettimpedansen på kursen.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg tror jeg har samme spiller, har prøvd 7-8 forskjellige strømkabler i forskjellige prisklasser, samt 4-5 forskjellige xlr/rca kabler, samt tre forskjellige strømpadder .... Ingenting virker å få den til å spille varmere for min del, men med riktige plater/innspillinger har jeg ikke hørt noe som spiller bedre. ;)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Signalkabler.. Gamle Hiraga favoritten Isoda, eller Van den Hul carbon kabel, the first..
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Bruker koaxkabel atlas mavros som digital kilde til Nad m 51.
Kan hende jeg bruker transparent strømkabelen videre.
Er tross alt ikke så værst, men er mottakelig for mere forslag.
 
U

utgatt32256

Gjest
Kjøp ett LCR meter og ta deg en tur på gjenvinningen.
Gå for høy R= tynn kabel, og lav C=ofte tykk isolasjon. Det er en rimelig og lærerik måte å gjøre dette på.Vel å merke viss du hører tydelig forskjell på strøm kabler.
Er forskjellen minmalbruk medfølgende lakris snor.Merk at sort lakris kan måle forskjellig og kan ofte være bedre enn dyre merkekabler, alt etter støy bilde i din installasjon og nettimpedansen på kursen.
Kan du si noe om hvor sensitivt et slikt LCR meter skal være for å fungere greit til audiofile sysler?
(Så man lettere kan finne et produkt hvor balansen pris\ytelse er...adekvat?)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har ingen erfaringer sjøl, men hør med HiFi-Guiden på Hamar. Arild har importert og solgt Droplet i mange år.
Han har /hadde noen strømkabler som opprinnelig var laget for medisinsk utstyr. (Røntgenapparater o.l.)
De var forholdsvis rimelige. Jeg tror han brukte disse på CD spillere. Ellers så kan han sikkert gi råd.
Får du tak i en Kimber pk 10, så er denne også egnet.
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Har under prøving Nordost Brahma strømkabel. ( har kjøpt 2 stk.). På min droplet cdspiller.
Er fornøyd. Må teste mere. Låter bedre enn Nordost shiva i hvertfall. Bruker den andre ,eller første,på
Strømforsyning til consonance referance 40. Med plspiller conconance droplet mk2. Arm st 600.
Pickup: troika retippet.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Kjøp ett LCR meter og ta deg en tur på gjenvinningen.
Gå for høy R= tynn kabel, og lav C=ofte tykk isolasjon. Det er en rimelig og lærerik måte å gjøre dette på.Vel å merke viss du hører tydelig forskjell på strøm kabler.
Er forskjellen minmalbruk medfølgende lakris snor.Merk at sort lakris kan måle forskjellig og kan ofte være bedre enn dyre merkekabler, alt etter støy bilde i din installasjon og nettimpedansen på kursen.
Hva er fordelen med høy motstand i en strømkabel? Hva ønsker man å oppnå med høy motstand?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Kan du si noe om hvor sensitivt et slikt LCR meter skal være for å fungere greit til audiofile sysler?
(Så man lettere kan finne et produkt hvor balansen pris\ytelse er...adekvat?)
Ikke det beste på R delen,men jeg bruker dette .Greit nok for C målinger til dette formålet?
Men nå er det en sammenheng mht til tykkelse på kabel og R verdier.0.75mm2 vs 2.5mm2..


Tar imot tips om rimelig instrument til å måle lave R verdier.
 
U

utgatt25555

Gjest
Supra 2.5 SPC billigste (ca 600,-/mtr) og beste strömkabelen på den siden av 10K prissegmentet...

mvh
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hva er fordelen med høy motstand i en strømkabel? Hva ønsker man å oppnå med høy motstand?

Svaret mitt i denne tråden gjelder kabel til en kilde,CD spiller,men gjelder også for preamp men IKKE til poweramp.

Først må en vite at det som påvirker kilde og preamp mest ang støy er området 2kHz til 150kHz.
Denne støyen oppstår av laster i egen installasjon og vil vandre mellom lastene i installasjonen,
og i liten grad ut av installasjonen.

Den lar seg IKKE filtrere.Den er da heller ikke synkron med grunnfrekvensen,50Hz som de vanlige overharmoniske.


The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
fundamental of the power system. However, interharmonics,
which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
varies from one cycle to another, resulting in an increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is
excessive, it affects the operation of the equipment.



Så,siden denne støyen hovedsakelig forblir i egen installasjon,hvor lang kabling er vanlig til en kurs?
Og hvor mange % av kursen utgjør så en apparatkabel på 2-2.5m når f.eks kursen er 15m?
Min dedikerte kurs til stereoen er 1,3m.Da blir apparatkabel lenger er kabelen til kursen.
Og her vil dette variere mye hos mange av oss audiofile,noe som medfører,
jeg hører ikke forskjell,jeg hører forskjel til det bedre og jeg opplever en forverring.
Årsaken til dette..støybilde og nettimpedans.

Eks hentet herfra http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

2020-01-29_211802_sentral_2 (1).jpg




Hva er det så i disse metrene med kabel som kan påvirke STØYEN og dermed elektronikken?
C øker amplitude og R demper.
Sett fra lasten,stereoen i vårt tilfelle,blir apparatkabelen DEN FØRSTE METER.


Bra forklart av personen bak forskningsartikkelen i linken over i ett svar til meg.
Glem ikke at forklaringen har å gjøre med hva som foregår i egen installasjon,
og har ikke noe med hva som kommer utenfra av støy.
For de uinvidde er forskeren og artikkel forfatter regnet som den fremste forskeren på området,
og begrepet supraharmonic som omhandler støy i området 2kHz til 150kHz er hennes og
er det begrepet som nyttes når denne støyen omtales blandt de som jobber og forsker på dette.



Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.

Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv
. Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.


John Curl,Spec etc har redusert problemet med å bruke C core og R core transformaterer.
Og støyen fra støykildene han nevner er hva som i dag går under begrepet supraharmonics

Har en ringkjerne til preamp, 30va,kapasitansen der er i størrelsesorden omtrent lik 1.5m flettekabelen til Electrocompaniet, 700-800pF



Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
available in large power ratings.
For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
between the windings.
This can be a problem when Toroids are used in low signal level
applications; the windings are on top of each other so they talk to each
other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
machines, computers, you name it.
 
Sist redigert:

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Iurer på hva som er bra å bruke der. Har prøvd Nordost shiva. Syns den er litt lys. Prøvd også transparent powerlink super.
Vanlige kontakter. Gammel, noe bedre, mer kropp kanskje. Har tenkt litt på Nordost heimdal 2. Bruker den på dac / forforsterker.
Fungerer veldig bra der synes jeg. Kan ikke prøve den jeg bruker der,for da må jeg bruke en annen der. Da må jeg jo bruke en av
Di to førstnevnte, og da mener jeg at det blir feil.
Jeg bruker ikke den lenger ( kanksje en dag som rent transport) men brukte den I flere år sammen med forkjellige kabler og den jeg likte mest ( varmere men samtidig oppløst) var Nordost Vishnu strøm, og SR Accelerator og Tesla reference XLR. skaffet meg to veldig gode og dyre 6H30 i Russland ( halvpris enn i Norge uansett) . Synes at Droplet‘n 5.0 låter som en spiller til 2 ganger sin pris. Aldri forståt hvorfor den hadde ikke sucess her i Norge. Nå koster den 3.600 € i Europa
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Har selv consonance cd spiller og riaa og Unison S6 forsterker.
Ca 10 år siden lånte jeg en Furutech strømkabel ( dyrere enn Supra, mye billigere enn mye annet)
Dagen etter ned for å kjøpe 2 til. Fins sikkert bedre, men jeg har vært fornøyd
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Bruker for tiden Nordost Brahma. Må prøve mere. For å være sikker på at jeg blir fornøyd. Den er 1,75 lang. Må være det for å
Nå ned til isotek filteret. Har heller ikke fått spillt så mye. I det siste.
 
Topp Bunn