Bra vinterbiler.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Har begynt å myse etter en bra vinterbil nå jeg.
Noen ideer?

Tenker Audi quattro selv da... Er det lett å finne brukte bra av de eller?. Noe man skal se spesielt etter å sånn?

"With the right snow tires, this car will climb a tree." ...
En slik vil jeg ha.

Finnes de?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.980
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Vi har en eldre Nissan Patrol med turbodiesel. Den starter uansett og kommer seg fram overalt.

Men mangler alt av moderne duppeditter.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Tenker Audi quattro selv da...
Firehjulstrekk er for folk som ikke kan kjøre. Lette biler er stort sett bedre på vinterføre enn tunge. Forhjulstrekk er bra, samt gode vinterdekk - alltid rene og med pigger. Hva mer trenger du da - høyere bensinforbruk?
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Har begynt å myse etter en bra vinterbil nå jeg.
Noen ideer?

Tenker Audi quattro selv da... Er det lett å finne brukte bra av de eller?. Noe man skal se spesielt etter å sånn?

"With the right snow tires, this car will climb a tree." ...
En slik vil jeg ha.

Finnes de?
jeg hadde det veldig artig for noen år siden i ford x3ri ;P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Viktigste er å kjøre etter forholda. Har sett mange som kjører på glatte veier, med den tro at de allerede har verdens beste vinterbil. Noe da som som regel ikke er tilfelle. Da blir det ofte utkjøringer og det som værre/verre er.
 
O

om.s

Gjest
Min beste vinter ever var en Jeep Cherokee 4.0 LTD, men den var tørst!, mitt forslag er å titte på en av de siste Subaru modellene, boxermotor og permanent 4x4, fantastiske vinter og sommer biler, i deres sortiment ligger en av kandidatene mine ved neste bilkjøp....

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Huff...det verste jeg ser er gamle mennsker som ikke behersker fremhjulsdrift som kjøper 4x4 for at det skal løse noen problemer. Ser de i hver sving, hver vinter i Telemark. Dagens nye biler er jo utstyrt med esp,psb.pms og alle disse nymotens "holde bilen på veien " hjelpemidlene. Trenger man 4x4 ?
 
O

om.s

Gjest
Huff...det verste jeg ser er gamle mennsker som ikke behersker fremhjulsdrift som kjøper 4x4 for at det skal løse noen problemer. Ser de i hver sving, hver vinter i Telemark. Dagens nye biler er jo utstyrt med esp,psb.pms og alle disse nymotens "holde bilen på veien " hjelpemidlene. Trenger man 4x4 ?
Dette var litt for mye på siden, nei man trenger ikke 4x4, men det er veldig mye bedre om man først står i situasjonen der det kommer til sin rett, det krever ett annet tenkende og kjøring enn med vanlig forhjulstrekk, 4x4 i seg selv løser jo ingen problemer, de må føreren ta seg av.

Men avslå det hele med at det noe unødvendig som gamle mennesker kjøper for å løse problemer er litt skivebom, imho

mvh
en som for tiden kjører forhjulsdrift, men en dag.....
 
T

Thomas1

Gjest
Men avslå det hele med at det noe unødvendig som gamle mennesker kjøper for å løse problemer er litt skivebom
Ikke avslå, men å kjøpe 4x4 er ikke nødvendig med dagens hjelpemidler. Det jeg mente var at man ikke blir en bedre sjåfør med 4x4.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ikke avslå, men å kjøpe 4x4 er ikke nødvendig med dagens hjelpemidler. Det jeg mente var at man ikke blir en bedre sjåfør med 4x4.
Sannsynligheten for både å kjøre av veien og bli stående fast er faktisk vesentlig høyere med en firehjulstrekker enn med en bil med tohjulsdrift.

Det kan vel ha noe med at firehjulsdrift gir falsk trygghet og motivasjon til å forsøke off-road kjøring på grensen av hva bilen klarer. Når man først setter seg fast med en firehjulstrekker, blir man sittende ordentlig fast.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Køyrer quattro (ingen jeep, men stv med bra framkommelegheit) då eg er avhengig av 4x4 for å komme opp til huset. På skikkelege vinterdagar med 20-40cm med snø kan du berre gløyme alle hjelpemiddel forkorta ned til tre bokstavar dersom du skal opp bakken min. Då er det kun 4x4 som duger (om du er i tvil er du hjarteleg velkomen til å prøve med 2-hjulsdreven farkost). På værste dagen i vinter kom eg ikkje opp, manglar 2 vesentlege ting for å kunne kalle min ein ekte 4x4; bakkeklaring og sperre (evt óg lavserie, kan vere kjekt). Hadde eg derimot hatt ein snillare bakke, hadde eg gjerne sett meg ut ein tohjulsdreven bil. På normale vegar går det stort sett meget bra. Quattroen brukar rundt 0,7l v/blanda køyring, såvidt under halvliteren på langkøyring. Minuset er at eg hentar det igjen med renter og rentesrente på hyppige verkstedsbesøk. Draumen er ein Patrol eller Landcruiser, men lommeboka tilseier at det kan gå mot Octavia neste gang.

Mvh. Karl
 
O

om.s

Gjest
Ikke avslå, men å kjøpe 4x4 er ikke nødvendig med dagens hjelpemidler. Det jeg mente var at man ikke blir en bedre sjåfør med 4x4.
Så skriv det da ;) ....

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Neste gang skriver jeg det jeg VIRKELIG mener ;D

Forresten fikk en telefon fra ledelsen på jobben i går som anbefalte meg å la vær å skrive det jeg mener.. 8)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
WV 1600TL var vel ikke så veldig varm om vinteren ? Var den vel ? Litt kjekt å kunne se ut av frontruta i allefall, - uten å måtte kjøre 10 mil for å få litt varme i bilen !

Har "vokst opp" med SAAB. SAAB V4 er/var en fantastisk vinterbil, SAAB 99 likeså. Derimot den SAAB 9000 jeg har nå, har litt for lett for å spinne seg løs om vinteren, kommer lett med baken også.  Sikkert førerfeil, men 99 hadde ingen av disse "unotene". På den andre siden er 9000 en mye mer moderne og bekvem bil, selv om 99 var laaangt forut for sin tid da den kom.

4X4 er slett ikke dumt om vinteren. Har en Range Rover og den er bare nydelig å kjøre. Sist vinter gadd jeg ikke legge om til vinterdekk, og det var ikke noe problem. Så lenge sommerdekkene er merket M+S ( da blir det helårsdekk ) er det faktisk helt lovlig også. På grunn av firehjulstrekk sto jeg aldri fast, men det man måtte huske på var at en veldig tung bil uten piggdekk må bremses rolig og pent inn mot veikryss når det er glatt. Er vel den beste vinterbilen jeg har kjørt, meget god personbilkomfort og framkommelighet som en traktor. Ok den har en "liten" ulempe, stor V8 motor og automatgir drar bensin som en alkoholiker drikker øl på Skarven en varm sommerdag !




Edit: Trykkfeil.
 

Taskeladdn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2006
Innlegg
75
Antall liker
2
Har en Kia Sportage 4x4.
Beste bilen jeg har hatt når det gjelder å dra seg rett frem..
(er værre når det blir svingete)
Ligger rundt litern på mila og.. Tipper det blir salg snart siden jeg pendler nesten 10 mil om dagen til og fra jobb.. Da blir det nok en billig riskoker som er rimelig i drift =) Synes faktisk min gamle 86 nissan sunny var en genial vinterbil.. 0.5 på mila og lo støtt på veien..
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.811
Antall liker
7.851
Discovery fra 2003 og nyere er finfine biler på alt slags føre.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
mitt forslag er å titte på en av de siste Subaru modellene, boxermotor og permanent 4x4, fantastiske vinter og sommer biler, i deres sortiment ligger en av kandidatene mine ved neste bilkjøp....

mvh
Enig i at dette er gode biler. Har kjørt mye i flere utgaver av forester, men de har ikke mye dreiemoment på lave turtall disse boxerne. Den siste modellen med 165 hk er det bra drag i, men i de foregående må man jobbe endel med girspaken i bakker og slikt.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Enig i at dette er gode biler. Har kjørt mye i flere utgaver av forester, men de har ikke mye dreiemoment på lave turtall disse boxerne. Den siste modellen med 165 hk er det bra drag i, men i de foregående må man jobbe endel med girspaken i bakker og slikt.
Fremkommeligheten til Subaru er meget bra på vinterføre, men motorene har som du påpeker ikke veldig mye bunndrag, i tillegg bruker de relativt mye bensin. Driftskostnadene blir da høye, særlig sammenlignet med konkurrentene som leveres med dieselmotor.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Fremkommeligheten til Subaru er meget bra på vinterføre, men motorene har som du påpeker ikke veldig mye bunndrag, i tillegg bruker de relativt mye bensin. Driftskostnadene blir da høye, særlig sammenlignet med konkurrentene som leveres med dieselmotor.
Nye Legacy (2.0 bensin) er faktisk ikkje så verst, ganske billeg faktisk. Spesielt med automatgear (!), hvilket er litt oppsiktsvekkande.
 
K

kbwh

Gjest
My love is bigger than a Honda
It's bigger than a Subaru Bruce Springsteen, Pink Cadillac
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
få tak ien med ESP og ABS, skjønner ikke hvordan det er mulig å kjøre av veien med disse systemene i en bil.
 
K

kbwh

Gjest
En kompis dro av veien i en 5erBMW da han prøvde å ratte i mot med elektronikken innkoblet. Godt mulig at han hadde dratt av uansett.
Fysikkens lover gjelder også for biler med stabiliserende elektronikk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
få tak ien med ESP og ABS, skjønner ikke hvordan det er mulig å kjøre av veien med disse systemene i en bil.
Det er ikke noe problem å dra av veien uansett hvilke 3 bokstavs systemer bilen har, det være seg ABS, ESP, SRS, APC eller PMS. Det eneste som er sikkert er at jo flere 3 bokstavs sytemer bilen har jo høyere hastighet har den når den til slutt drar ut av veien ! :p
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Så en meeeget pen 4x4 idag, som stod utfor på en park.plass til en dagligvareforretning... En søt liten Audi RS4.... OMG! Ble helt gele i knea når jeg gikk forbi den!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
1.236
Dette er vinterbilen sin det!

 
M

Mulelid

Gjest
Denne overgår de fleste vanlige biler der ute. 300 TD uten turbo og med manuell girkasse. Kjører opp der man sliter med 4x4 og Golfer m.m. bare det er bra dekk og kjørekyndig sjåfør. Rett og slett sprøtt at en brakke av sånne dimensjoner har så gode kjøreegenskaper. :) http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:1982MB300TD.jpg
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Denne overgår de fleste vanlige biler der ute. 300 TD uten turbo og med manuell girkasse. Kjører opp der man sliter med 4x4 og Golfer m.m. bare det er bra dekk og kjørekyndig sjåfør. Rett og slett sprøtt at en brakke av sånne dimensjoner har så gode kjøreegenskaper. :) http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:1982MB300TD.jpg
Haha!
Årets mest humoristiske innslag!! ;D ;D
Har du kjørt en sånn noengang?

Integralen ovenfor er forøvrig en nydelig og veldig artig sak!!
Ang veisalt, tror jeg ikke en valp eier bør prate for høyt! ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Forsåvidt riktig det.. men den har ramme..og har ikke sett veien på ti år ;) Så det så :p ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Hvis du skal Tweake så du kan komme fram overalt så har jeg et forslag.
En Skruzuki SJ410 med ARB AirLocker sperrer på begge aksler og piggkjettinger på noen store hjul. Kan du Tweake med Volvomotor, heve bilen, ekstralys og skaitrekk på setene hvis du ønsker.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.278
Antall liker
424
Sted
Bergen
Det med Mercedes 123 må bare være en spøk.  Noe av det verste å få opp en bakke på vinterstid.  Retningsstabil riktignok og morsom å kjøre i glatte svinger.  Ingen vinterbil.

Boble deriomot, fantastisk på vinterføre med tynne høye hjul, akebrettunderstell og tyngden bak på bakhjulsdrift.  Som å rygge en forhjulsdreven bil i oppoverbakke og morsom å ta renfart med og seile over skavler.

Ekte 4X4 med diff på alt er flott til å komme seg opp og ikke sette seg fast, men en kortakslet Land Rover er alt annet enn retningsstabil og ikke så grei på en glatt landevei kontra en MB 123 som nevnt over.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
slenger meg på gammebiltrenden.
en eldre volvo 240, drift på rette akslingen. Forhjulstrekk er %#$!&"%#!.
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Sannsynligheten for både å kjøre av veien og bli stående fast er faktisk vesentlig høyere med en firehjulstrekker enn med en bil med tohjulsdrift.
Det kan vel ha noe med at firehjulsdrift gir falsk trygghet og motivasjon til å forsøke off-road kjøring på grensen av hva bilen klarer. Når man først setter seg fast med en firehjulstrekker, blir man sittende ordentlig fast.  
2WD er som regel enhjulsdrift..
4WD er ofte 2 hjulsdrift..

Selv har jeg 2WD som er nesten to hjulsdrift (torsen type2 diff) og det fungerer utmerket på vinteren. Eneste problemet er bakkeklaringa på ca 10 cm..

Hvorfor vil de fleste ha driv hjula der marktrykket minker når du gir gass..
Hvorfor ikke ha drivhjula der marktrykket øker når du gir gass ??
For å ta Saab terorien... Har du sett en hest dra vogna foran seg ?? Nei.. har heller ikke sett en bil med tilhengerfeste i fronten! Har heller ikke sett en hest med kraftige forbein og spinkle bakbein...

Feilhjulstrekk er noe for meg... Kjedlig...

Dekk er også viktig.. Viktig å velge gode dekk og rett dimensjon.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
2WD er som regel enhjulsdrift..
4WD er ofte 2 hjulsdrift..
Opplevde dette med quattroen i vinter då eg skulle slepe ein anna bil på glatta; spann på høgre framme og høgre bak. Resten stod dønn stille. Diff.brems my ass. Det var dritflaut. Var rett før eg røska av quattro-logoen på bakluka. 2WD med trekk på begge bak/fram-hjul hadde sannsynlegvis vore betre. Nei, 4x4 + sperre er tingen.
 
Topp Bunn