Bremsespor i båndføringen

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spilte et gammelt, ubrukt bånd som skal ha vært oppbevart pent. Låt kjempefint første side, litt dårligere andre side. Ser så etterpå at det er rene ruststafetten både på hoder og valser.

1) Hvordan rengjør jeg best pressvalsen?
2) Kommer det til å skje hvis jeg spiller båndet igjen, eller har den lagt fra seg?
3) Hvis den er sånn hver gang.. hvor lang tid før det ikke er noe mer igjen?

Ble litt satt ut her, har hørt om at bånd som er lagret fuktig kan flasse litt, men hva gjør jeg? 😮
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Her er det andre som har langt mer erfaring enn meg, men siden ingen har svart ennå....

1) For pressvalsene (og kun pressvalsene): Jeg prøver først med isopropanol (IPA) og q-tips (plast- eller tre-pinner). Dersom det ikke blir rent, går jeg over på PCL100 Platenclene og og q-tips (av trepinner). Tipper du får det av med IPA siden det er så "ferskt".
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Oksydslipp er et kjent problem. En klassisk forklaring er for varmt, for fuktig osv, men det er egentlig ikke noe entydig svar, - det varierer med båndtyper, lagring, bruk etc. Relativt kjølig og tørr lagring er i alle fall anbefalingen.
Rens med heptan ( apotek) og q-tips..
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
For rens av gummi deler slik som mellomhjul, drivreimer og pressvalser,
så ville jeg nok ikke anbefale alkohol siden den gjerne løser opp gummien.
Tipper pressvalsen er nok gammel og morken fra før...
Såpe baserte midler er nok heller ikke noe bra alternativ.
Så det jeg har endt opp med å bruke er først en mikrofiber klut med bare litt lunket vann for å ta det som sitter løsest.
Deretter har jeg brukt et sitrus basert vaskemiddel, da i svært utblandet og mild tilstand.
Det bør greie å slipe bort det som er på overflaten av gummien uten og skade selve hjulet.

Har ikke selv vært borte i tilfeller der bånd har mistet så mye belegg som det du beskriver her,
men kan det være en ide og prøve å tørke av båndet med en slik tørr mikrofiber klut?
Bare med å spole båndet over på en annen spole, og la det løpe forsiktig gjennom kluten?
Kanskje teste det på en bit av båndet først...:unsure:
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ingen dum idé det der. Har også hørt at alkohol skal være slemme saker. Pressvalsen virker å være regummiert, så den er i god stand.

Sitrusbasert vaskemiddel... er sitrusrens i den kategorien? Eller hva er gode eksempler på et slikt middel?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Sitrusrens er nok i den kategorien, men veldig konsentrert.
Vi ble introdusert til et produkt som heter Super 10 for mange år siden,
og har brukt det til alskens vask og rens siden. Tror det bare selges på nett.
Blandes ut i forhold 1:10 eller 1:20 gjerne på ei sprayflaske,
og selv i den tynneste blandingen så gjør den godt rent.
Funker godt til vask av metall, lakkerte deler, knapper og knotter etc. på radioer, båndopptakere etc.
Om du ikke finner akkurat det produktet, så finner du vel noe lignende i en daglighandel.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Ikke bruk sprit på pressvalsen. Gummien vil etterhvert bli hard. Da er det bare å kjøpe en ny. Vasker pressvalsen med lunka vann.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mvno subscriber: Gummirens for kassettspillere funker gull på gummideler i føringa til spolebåndmaskin også. Resten av båndføring: Isopropanol eller huerens til kassettspiller. Avmagnetisering: Bruk en klassisk demagnetizer..ser ut som en krysning av en loddebolt og ei krølltang..Partikkelslipp følger med ALLE båndformater, og da kan du regne med ca en halv pakke kølsvarte q-tips før du har fått vekk alt som kan sitte fast der. Deretter er nøkkelordene PERIODISK VEDLIKEHOLD. Hvorfor slipper bånd? Dårlig lagring, feil forhold over for lang tid.. Bruk IKKE for bilige Q-tips- de slipper bomull ;) Hvis du IKKE renser, blir valsene harde, de setter fast båndet og gir feilbelastninger. Det forverrer de båndproblemer du allerede har..

Fenalaar: Du mener Golden Products SUPER 10???
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jepp - det datt ut en null. Kalles dekadefeil ;)

Johan-Kr
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO SUBSCRIBER: Hent gummirensen hos forhandlere av lydutstyr, som Elektronisk Bureau! Båt og bånd har NULL med hverandre å gjøre...Isopropanolen får du på apoteket.
www.elektroniskbureau.no
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Isopropanol kan man også kjøpe på bensinstasjoner, bare at der kalles det for "Kondensfjerner".
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Isopropanol kan man også kjøpe på bensinstasjoner, bare at der kalles det for "Kondensfjerner".
Livsnyttig info i disse tider!! Har lurt veldig på hva jeg skulle gjøre nå som ingenting er å oppdrive noen steder.
 

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
444
Antall liker
1.057
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Jeg ved ikke om mine erfaringer er en gentagelse.

Trykrulle, pressevalse, normalt tåler den renset benzin. Husker fra min tid på båndoptager værksted, at visse, især Trandberg, ikke tålte ren sprit som trykrulle rens.
Hvisse gummi legeringer er lidt pjævset over for den påvirkning der kan tilgås fra den virkelige verden.

Håber at du får løst problemet med brune slæbespor. Siger ikke hvor........! : )
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Selges på apotek... heter heptan i dag........som jeg skrev i post #3..... I instrumenteringsverdenen brukte vi freon(!) inntil det ble forbudt... deretter heptan.. det er bare tre år siden vi kjørte ut den siste store spolebåndopptager..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO Subscriber: Kontakt EB, hør med Thomas om et båndrensesett fra Nagaoka ;) HC-800 II.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
MVNO Subscriber: Kontakt EB, hør med Thomas om et båndrensesett fra Nagaoka ;) HC-800 II.
Ifølge denne nettbutikken er Nagaoka HC-800II utgått og erstattet av Nagaoka AM-804. Hovedforskjellen mellom settene er plastflasker istedet for glassflasker visstnok. Hvis ikke Thomas har så får man kjøpt fra ebay.co.uk (selger chord2425) for ca. 150 NOK inkl. frakt for et sett.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Artig dette her.. dere vil ikke bruke det proffmarkedet for bånd har brukt i årtier... men - dere finner sikkert noe quantum-modifiserte greier til noen lapper for desiliteren, hvis dere leter lenge nok...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Måtte google litt... heptan var vanlig på apotek for noen år siden.. plasterfjerner er heptan men nå er den visst tilsatt noe slags olje... lighter fuel, colemans camping fuel, renset bensin ser ut til å være heptan hele røkla,,,,:cool:
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
@Aurora : Er det ikke Heptan NAF (ren heptan) som er best? Disse andre er jo blandingsprodukter. Ligger fortsatt oppført under apotekforeningen sin preparatliste.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man får tak i det, da.... var vanlig på de fleste apotek for noen år siden, men apotekene er jo blitt reneste supermarkeder... mangler bare litt matvarer...
men samtidig tror jeg ikke lighter fuel, feks Zippo eller Ronson, er tilsatt noe... Jeg sjekka også Colemans camping fuel, men fant ikke noen tilsetninger der heller... Verden blir rarere og rarere for oss "gæmliser...." :cool:
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Hvis man får tak i det, da.... var vanlig på de fleste apotek for noen år siden, men apotekene er jo blitt reneste supermarkeder... mangler bare litt matvarer...
men samtidig tror jeg ikke lighter fuel, feks Zippo eller Ronson, er tilsatt noe... Jeg sjekka også Colemans camping fuel, men fant ikke noen tilsetninger der heller... Verden blir rarere og rarere for oss "gæmliser...." :cool:
Jeg har tro på at man fortsatt får tak i det på utvalgte apotek jeg! Det står jo fortsatt på preparatlisten til apotekforeningen med varenr, og er ikke merket som utgått. Colemans camping fuel inneholder sykloheksan, nonan, oktan, heptan og pentan. Jeg aner ikke om det har noen praktisk betydning ift bruksområdet her...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm... jeg vil tro at det i så fall bare er et ikke helt rent destillat..... men ren vare bør kunne bestilles på et apotek...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ronsons lighterbemsin er renere/flyktigere enn zippo. Zippo inneholder noe, så den fordamper mindre.

Til å rense lydhoder er Hoffmannsdråper fint - det er eter oppløst i ren sprit. Sørg for lufting. Om det er så lurt å bruke på gummi, er vel mere tvilsomt.

En fin måte å sjekke renhet: ha litt av stoffet på et hvitt papir. Se om det etterlater flekker når det har fordampet/tørket.

Johan-Kr
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Aurora: Jeg veit hva proffmarkedet bruker, all den tid at jeg er utdanna lydtekniker. Men det KAN være at visse løsninger er MER TILGJENGELIGE for den som er "vanlig dødelig". Har du tenkt på den?
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Jeg var innom 2 apotek idag og spurte etter ren Heptan (hadde et annet ærend på apoteket uansett). Vitus og Boots. Begge kjedene hadde det i søkelisten sin og i utgangspunktet som bestillingsvare, men ingen hadde på lager og det var ikke mulig å bestille opp (fordi det var tomt på sentrallager?). For Vitus-kjeden sin del gjaldt det hele Oslo-området, usikker på om det gjaldt alle Boots-apotek i Oslo.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Aurora: Jeg veit hva proffmarkedet bruker, all den tid at jeg er utdanna lydtekniker. Men det KAN være at visse løsninger er MER TILGJENGELIGE for den som er "vanlig dødelig". Har du tenkt på den?
Er det en del av pensum på lydteknikerhøyskolen, hvilke rensevæsker man skal bruke til hva slags utstyr?

Jeg tror ikke det er helt uoverkommelig for "vanlige døde" som du kaller oss legfolk uten dine overlegne kunnskaper, å gå i spesialbutikker for å handle diverse produkter bare man vet navnet på det man skal ha.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Mottok Nagaoka 804 rensesett i posten idag. Greit førsteinntrykk, har ikke sammenliknet det direkte mot noen andre rensemidler, så skal ikke uttale meg om hvor effektivt det er.

Skjermbilde 2020-07-07 kl. 15.25.44.png
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
For det første, så har jeg aldri gått på "lydteknikerhøyskolen", - om den i det hele finnes.... jeg har derimot arbeidet en mannsalder med såkalte instrumenteringsbåndopptagere, sånne som denne - Honeywell HW101.....
HW101.jpg
- og diverse andre gulvstående monstre fra Bell&Howell, Ampex osv...... det var faktisk ikke bare lydbranjen som brukte bånd..... databåndopptagere med spolebånd som du kanskje sett på film er heller ikke fra en altfor fjern fortid.....
Dernest var "Renset Bensin", - og senere som "heptan" - vanlig handelsvare på alle apotek inntil for få år siden: Vi slutta å bruke bånd for ca 10 år siden, og vår siste Bell&Howell VR3700 gikk ut døra for ca fem år siden.... når man vil leke med antikviteter får man også lete etter antikvarisk tilbehør...
Forresten ser det ut til at Ronson Lighter Fuel er ren ehptan, - i alle fall ren nok til å funke som rensemiddel, - for de som er interessert...
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Heptan er på handlelista, men jeg bestilte Super 10 jeg.. artig å se hva det er godt for til annet også 😇😇
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Prøvde Super 10. Tok rusten på pressvalsen, og begynte jommen på gummien også. Tørket bort med vann. Kanskje jeg skulle ha tynnet det ut enda mer (kjørte 1+10). Heptan neste gang!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torstej: Bruk det settet etter anvisningen, sånn bortsett fra tørketid. Jeg pleier å gi maskinene ETT DØGN tørletid etter en rens. Og da holder det lenge.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
1596965630626.png


Brukte Nagaoka-settet idag for å rengjøre en pressvalse, og synes selv resultatet ble bra. Jeg glemte å ta et før-bilde, men den hadde sånne typiske spor etter kassettbånd som disse valsene får over tid.

En erfaring jeg har gjort meg når det gjelder rens av gummivalser, og det gjelder flere rengjøringsmidler: Det tar tid og krever tålmodighet. Jeg brukte nok minst 15 minutter idag på den ene. Og det er som regel en fordel mtp å komme til hvis man kan ta den ut slik som vist på bildet over vs. å måtte rense den mens den sitter på transporten montert i spilleren. Det skal sies at dersom man har den dobbel capstan-spiller, så bør man helst unngå å løsne på den venstre valsen, da den er justerbar og endrer man på innstillingen så er plutselig hele transporten ute av spec (dette vet sikkert de fleste av dere fra før, men greit å nevne hvis en nybegynner søker fram tråden en gang i framtiden). Men den høyre er etter min erfaring uansett bare festet med klips.
 
Topp Bunn