Politikk, religion og samfunn Brennpunkt - NRK står på

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Saker som dette vekker virkelig de mest primitive og basale følelsene i èn.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.630
Antall liker
15.714
Torget vurderinger
2
^ Det vet jeg ikke om man kan se. Nå har vi jo tilleggsinformasjon som påvirker inntrykket.

Men det er nok best å la være å "investere" i prosjekter der de som ber om penger ikke leverer et eneste papir som beskriver prosjektet, eller tilbyr en kontrakt eller dokumentfestet avtale om betingelser og forventninger.

Rare greier når folk overleverer hundretusener til en de nettopp har møtt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^^Jeg ser det på'n med en gang. Det blikket og den hatten? :cool: :unsure:;)

Ville ikke gitt noen jeg ikke kjente en femtilapp en gang, men kan jo skjønne at andre mer godtroende mennesker som tror de har snublet over en rask vei til god profitt kan la seg friste. Husker for mange år siden en i familien min hadde latt seg friste til å investere litt penger i et pyramidespill, men "bare for å se". Ble så irritert at jeg bare måtte holde meg taus og gå litt bort, men det var jo ikke mine penger. Det kom selvsagt aldri noen penger tilbake, men det var jo ikke overraskende. Den menneskelige tilstand o.s.v. Vi er troendes til mye rart.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
^^Jeg ser det på'n med en gang. Det blikket og den hatten? :cool: :unsure:;)

Ville ikke gitt noen jeg ikke kjente en femtilapp en gang, men kan jo skjønne at andre mer godtroende mennesker som tror de har snublet over en rask vei til god profitt kan la seg friste. Husker for mange år siden en i familien min hadde latt seg friste til å investere litt penger i et pyramidespill, men "bare for å se". Ble så irritert at jeg bare måtte holde meg taus og gå litt bort, men det var jo ikke mine penger. Det kom selvsagt aldri noen penger tilbake, men det var jo ikke overraskende. Den menneskelige tilstand o.s.v. Vi er troendes til mye rart.
Jeg, for eksempel, leverer Lotto-kupongen hver fordømte uke.
Joda, det er drømmen om rikdom og uavhengighet som lokker. Men selvsagt vet jeg at det er penger jeg like gjerne kunne trukket ned i dass, eller kanskje aller helst gitt til noen som trenger dem mer enn jeg åpenbart gjør, siden jeg tar meg råd til å la Norsk Tipping gi dem til noen andre. Ok, så støtter jeg det lokale birøkterlaget gjennom grasrotandelen, men det holder ikke helt som unnskyldning.
På den annen side lover vel ikke Norsk Tipping gull og grønne skoger til hver og en som spiller, kanskje.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg, for eksempel, leverer Lotto-kupongen hver fordømte uke.
Joda, det er drømmen om rikdom og uavhengighet som lokker. Men selvsagt vet jeg at det er penger jeg like gjerne kunne trukket ned i dass, eller kanskje aller helst gitt til noen som trenger dem mer enn jeg åpenbart gjør, siden jeg tar meg råd til å la Norsk Tipping gi dem til noen andre. Ok, så støtter jeg det lokale birøkterlaget gjennom grasrotandelen, men det holder ikke helt som unnskyldning.
På den annen side lover vel ikke Norsk Tipping gull og grønne skoger til hver og en som spiller, kanskje.
Du er ikke alene om det, jeg betaler også trofast idiotskatten min til Norsk Tipping. Men forskjellen er at de ikke lurer deg hvis du faktisk vinner. Det er bare høyst usikkert om du vinner.
Det er noe helt annet med taskenspillere og lurendreiere som blir omtalt her, de er jo bare ute etter å skaffe penger til sin egen eleverte livsstil. De er parasitter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel, - nå er jo oddsen i Lotto godt kjent, så om man synes det er for dårlig, er det jo bare å la være..... :cool:
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.212
Jeg, for eksempel, leverer Lotto-kupongen hver fordømte uke.
Joda, det er drømmen om rikdom og uavhengighet som lokker. Men selvsagt vet jeg at det er penger jeg like gjerne kunne trukket ned i dass, eller kanskje aller helst gitt til noen som trenger dem mer enn jeg åpenbart gjør, siden jeg tar meg råd til å la Norsk Tipping gi dem til noen andre. Ok, så støtter jeg det lokale birøkterlaget gjennom grasrotandelen, men det holder ikke helt som unnskyldning.
På den annen side lover vel ikke Norsk Tipping gull og grønne skoger til hver og en som spiller, kanskje.
Lotto et spill med helt forutsigbare odds og litt (riktig nok ikke heeelt triviell) matematikk gir et helt klart bilde om hva sannsynligheten for gevinst er. Disse tallene er også lett tilgjengelige på nett om man ikke kan regne det ut selv. Da vil man finne ut, som du selv er klar over, at man mest sannsynlig kunne/burde bruke innsatsen på noe annet. Man vet i alle fall hva man forholder seg til.

En kompis av meg jobbet tidligere som psykolog og mente at Lotto hadde en fin terapeutisk virkning for en del folk. Etter kupongen var levert kunne de dagdrømme litt om hva de skulle bruke gevinsten til og tenke litt positive tanker til en forandring. Gevinsten kom selvsagt ikke, men det var rinse & repeat uke etter uke.
 
R

rr30629

Gjest
Digger NRK.
Dem hadde en oppfølgningssak på investeringsbedrageriet om en til kar som hadde som oppgave å finne ofre for svindelen.
I løpet av 90 sekunder som innslaget varte viste nyhetene bilder og omtalte navnet Ove Magne Gustavsen hele fire ganger veldig tydelig😀
Sånn skal det gjøres, få svineriet frem i lyset og la navnet bli kjent av alle i dette landet. Det er det verste for ham.
Sånn form for offentlig gapestokk digger jeg!
Jeg digger også NRK.

Men de ville ikke vise bilde av hun som ga bort farsarven sin til èn hun ikke kjente?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.212
En liten del av meg er litt glad over at slike "investeringer" forutsigbart nok går til helvete. Det er effektiv voksenopplæring. Nå skulle man rimelig nok håpe at kursavgiften for denne læringen kom på et beløp som i den enkeltes liv ikke var vesentlig/ødeleggende for privatøkonomien, men at den beste måten å bli mildt velstående ikke er å kaste et lass av penger på dubiøse og/eller svært risikable investeringer er noe de fleste burde lære seg - helst så tidlig i livet som mulig og med så små langsiktige konsekvenser som mulig.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Jeg digger også NRK.

Men de ville ikke vise bilde av hun som ga bort farsarven sin til èn hun ikke kjente?
Det var hun som ikke ville ha bildet sitt på skjermen, og det må vel respekteres.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel ikke noe poeng at de som har plassert seg selv i slike situasjoner absolutt skal stå fram med navn og nummer til offentlig spott og spe..???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Skjønner godt at mange av ofrene ikke ønsker å stå frem med navn og ansikt. Det har jo vært en personlig belastning i seg selv å innse at du er blitt lurt og at pengene nok er tapt. I tillegg da å stå frem i media som en lettlurt tosk, det er ikke moro.
 
R

rr30629

Gjest
Nei, men det er da man kan stå frem bare «litt». For all del, jeg håper disse «luringene» får sin straff hvis de har brutt loven og lurt folk men det er dessverre også slik at noen har driti seg ut i iveren etter raske penger, deal with it.

It takes two to tango.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er da fortsatt ingen logikk for at de godtroende og lettlurte skal stå fram med navn og bilde.... de har ikke gjort annet galt enn å være godtroende, - i motsetning til lovbryterne...... svindel er da faktisk ulovlig....
 
R

rr30629

Gjest
Tror du misforstod den kommentaren min, jeg ønsker ikke navn og bilde i nyhetene, de trenger ikke å være der i det hele tatt for meg.
Men enig i at godtroende høres finere ut. :cool:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Siktelsen på Jan Helge Furu er utvidet fra heleri på 7,5 mill til 11,2 mill. Pengene er hovedsakelig overført fra han uføretrygdede svensken som lever i stor villa på landet med høye gjerder, porter og kameraovervåkning.

Advokaten til Furu mener økokrim ikke har noen beviser for at pengene er ervervet gjennom kriminell virksomhet.

Blir spennende å følge med. Jeg har tidligere skrevet at denne typen investeringssvindel er intrikat. Den er designet sånn at det skal være vanskelig å komme til bunns i saken. Økokrim kommer neppe til å kunne avdekke at dette ikke er et reelt investeringsprosjekt, men en svindel. Til det trengs det en samordnet internasjonal aksjon. Og den kommer neppe. Dette er bare én av mange hundre lignende svindelsaker med globale forgreininger, forkledt som «investeringsprosjekter».
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg reknar med å vinne i Lotto snart, sidan eg ikkje har vunne rare greiene tidlegare. Det burde bli minst 9 millionar, noko eg har rekna ut er akkurat den summen som trengs for å verte komplett lukkeleg.
1 million til ny vinylrigg. Og litt sånt anna de veit.
1 million til ein passeleg båt
1 million til oppussing. Av lytterommet mellom anna
3 millionar til ungane
1 million til slikt eg ikkje har kome på enno.
1 million til helsefremjande tiltak.
1 millkon til altruistiske tiltak, og såleis få godt samvit i mange år framover.
 
Topp Bunn