Brokobling hva får jeg ?

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
50
Antall liker
25
Har i dag en denon 2807 receiver som jeg kjører mot klipsch rf-62 eller doxa 8.1 signature.(Avhengig om jeg hører på musikk eller ser film). Har en Atoll am200 som effektforsterker til frontene(2x120w). Denne forsterkeren kan brokobles og saken er da som følger : Vil kjøp av en atoll am200 til og brokobling av disse løfte kvaliteten til værs :). Hva får jeg for investeringen ?
 
O

Oblivion

Gjest
Du får kanselert endel forvrengning og common mode støy => bedre
Men grunn-forvrengningen øker pga halvert last (forsterker utgangene ser halve lasten).
Båndbredden går også ned i utgangstransistorene pga den halverte lasten og tilbakekoblings graden blir redusert ved høyere frekvenser og forsterkerne kan bli ustabile..

Altså fordeler og ulemper, men bedre lyd ved lave nivåer og dårligere lyd ved høyere nivåer er vel en grei generell beskrivelse..
 

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
50
Antall liker
25
Kanskje bedre å kjøpe en in200(samme forsterker integrert) og kjøre biamping hvis det går? den har nemlig prosessor inngang. Er det noen som har meninger rundt det ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
stammis skrev:
Kanskje bedre å kjøpe en in200(samme forsterker integrert) og kjøre biamping hvis det går? den har nemlig prosessor inngang. Er det noen som har meninger rundt det ?
Biamping er skjeldent særlig kostnadseffektivt. Biamping kan være en grei mellomløsning med sikte på aktiv deling.

mvh
KJ
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.009
Antall liker
1.344
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror kanskje det beste er å kjøpe endda en in200 og da bruke hver in200 som en monoblokk til hver høyttaler. Da bruker du bare èn kanal på hver stereo forsterker, men vinner på bedre lyd, kontroll og mer effekt siden strømforsyningen bare forsyner èn kanal da.
Stereophile fik fine resultater med Parasound hca1500 brukt slik.
Men igjen, ikke sikkert du merker noen forskjell, Stereophile sine folk har jo ører av gull....
 

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
50
Antall liker
25
Siden jeg har en Atoll AM200 effekt så er kanskje konklusjonen at jeg beholder denne og lever med den(er egentlig veldig fornøyd). Får selge Doxa'ene og få meg ett par gode stativ i stedet. :D
 

tomolt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.05.2009
Innlegg
83
Antall liker
17
Sted
Heim
kjøp ett likedan,da brokobling på som mitt DENON oppsett(DVD-3930,AVR-3807,2*POA-2200,PRA-1200,DCD-1290,DP-37F eller MICRO-SEIKI)sammen med 4stk.INFINITY KAPPA,KEF Q senter+sidehøytalere trenger alt av ekte watt i 4-8ohm.prøvd brokobling på KEF Q65.2 og der fungerte reciveren bra,men i.Kappa=ha-ha
 

Vedlegg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Selv med prosessorinngang får du vel ikke brokoblet In200? (mulig jeg tar feil her...)

Selv nettopp kjøpt 2 stk. AM200 - for foreløpig brokobling men på lang sikt bruk ved aktivt oppsett på fronthøyttalerne. Du fornøyd med lyden av disse?
 
Topp Bunn