Bruk av karbonbørste, hvordan skal den føres?

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Skal karbonbørsten føres ut fra sentrum mot kanten mens platen snurrrer, eller skal den holdes rolig?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Holder du den rolig, legger du igjen mesteparten av støvet på plata når du løfter børsten. Derfor må børsten føres ut over kanten på platen. Dette kan kanskje medføre mikroskopiske riper på tvers av rillene, men dette er neppe hørbart.

Frank
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ta eit par runder på spelaren, etterpå førar du gradvis børsta ut over kanten. Ikkje press børsta ned i rillene, støvet kjem med likevel. Press børsta over ein metallbøyle (fylgjer stort sett med på ein eller annan måte) etter bruk, slik at ho er klar til neste gong.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg har alltid ført børsten i en rett linje nnover mot sentrum av plata, jeg da... På den måten følger man jo rillerene, og min erfaring er at det er da det legges igjen minst støv.......
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Jeg har alltid ført børsten i en rett linje nnover mot sentrum av plata, jeg da... På den måten følger man jo rillerene, og min erfaring er at det er da det legges igjen minst støv.......
Hvis du skal følge rillene blir du stående der en 20 minutters tid
8)

Jeg bruker forøvrig samme metode som Arve.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har heller ikke tid til 20-minutter'n Jeg gjør også som Arve... ;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
2.498
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Impulse metoden. Men gir platetallerken ordentlig fart, og bruker dermed ikke mer en 5 minutter...
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Dette er mobb Impulse tråden skjønner jeg ;D

Mvh
Geir
 
L

lps

Gjest
Da Fraas/Sandmeyer i Pro Sonic AS introduserte Decca børsten i Norge (mener det var på slutten av 70 tallet) ble det presisert at børsten skulle føres mot sentrum av platen. Dette samsvarer også med brukerveiledningen.

Dette har jeg praktisert siden, og det føles fortsatt riktig. Full støtte til Impulse, sorry Arve!
 
P

Parelius

Gjest
Jeg ble så handlingslammet av de to alternativene (utover/innover), at jeg valgte oppover, siden platen nå stengte for nedovermuligheten. Holder børsten litt på skrå, og bare løfter den pent opp etter et par rotasjoner.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Først skrur jeg på motoren på spilleren, deretter går jeg ned i 1.etasje, tar på meg mine joggesko, jogger lett en runde rundt huset, går inn igjen, tar nå på meg kjipp-kjappere av merke H2O, går opp igjen i 2.etasje.
Nå er jeg ca på samme "sfære" som min spiller, altså går det ca 33 1/3 ganger rundt for meg pr minutt etter denne utskeielsen. Så drar jeg støvet pent av platen mot kanten. Der kunne historien ha sluttet.
Siden dere nå har totalt forvirret meg, alle dere o' store guruer, så går jeg nok en gang ned i 1.etasje, tar på meg joggesko, tar en rask gåtur denne gangen rundt huset for å beholde rpm'en riktig, tar på meg slipperser igjen, går opp i 2.etasje hvor jeg nå tørker støvet pent av mot sentrum. Dette er naturligvis fordi jeg synes Arve, impulse, Vidar og alle dere andre er like smarte, så jeg vil ikke gi noen av dere rett.
Så setter jeg meg fornøyd i sofaen og spiller av platen, fornøyd som aldri før fordi jeg nå bare VET at jeg har brukt de to ypperste, state of the art metoder som er tilgjengelige idag for å få av støv fra vinylplater.

Vennligst ikke introduser et third option, guys! ;D
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
MaHa skrev:
Først skrur jeg på motoren på spilleren, deretter går jeg ned i 1.etasje, tar på meg mine joggesko, jogger lett en runde rundt huset, går inn igjen, tar nå på meg kjipp-kjappere av merke H2O, går opp igjen i 2.etasje.
Nå er jeg ca på samme "sfære" som min spiller, altså går det ca 33 1/3 ganger rundt for meg pr minutt etter denne utskeielsen. Så drar jeg støvet pent av platen mot kanten. Der kunne historien ha sluttet.
Siden dere nå har totalt forvirret meg, alle dere o' store guruer, så går jeg nok en gang ned i 1.etasje, tar på meg joggesko, tar en rask gåtur denne gangen rundt huset for å beholde rpm'en riktig, tar på meg slipperser igjen, går opp i 2.etasje hvor jeg nå tørker støvet pent av mot sentrum. Dette er naturligvis fordi jeg synes Arve, impulse, Vidar og alle dere andre er like smarte, så jeg vil ikke gi noen av dere rett.
Så setter jeg meg fornøyd i sofaen og spiller av platen, fornøyd som aldri før fordi jeg nå bare VET at jeg har brukt de to ypperste, state of the art metoder som er tilgjengelige idag for å få av støv fra vinylplater.

Vennligst ikke introduser et third option, guys! ;D
LOL ;D :D
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.287
Antall liker
237
Torget vurderinger
1
Og hvilken farge er det på de kjipp-kjapperne fra H2O da, jeg har av erfaring funnet ut av at de blå ikke er helt javne på hastigheten ;D

Holder forøvrig børsten i rett linje mot spindeln føre jeg drarn pent ut... børsten altså..

Destiny.. :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
2.498
Torget vurderinger
4
Et annet alternativ er å la plata ligge på tallerken som ikke roterer og holde børsten med utstrakt arm mot overflaten og deretter løpe 15-20 runder rundt spilleren. Burde fungere glimrende med mindre man har spilleren på veggstativ.
Hvorfor har jeg en nagende følelse av at noen av dere med veggstativ kommer til å forsøke alikevel...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal ein vere heilt fanatisk, må ein starte med børsta heilt inst på plata, og snurre tallerkenen i motsett køyreretning av avspelinga. Den beste platereinsaren eg har sett, Keith Monks, gjer dette.....
Så de har utfordringar, gutar....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det er fanatikerne som har utfordringene, Arve. Og ingen av oss er vel fanatikere, gutter? ....eller.........? ;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
2.498
Torget vurderinger
4
Hvor mange timer av døgnet må man bruke på ett gitt emne for å regnes som fanatisk da?
Kjoenik tygget nervøst på neglene :-\ Kunne det virkelig være, hadde han blitt en av dem, hifi-fanatikerne? :eek:
Hva kom konemor til å si, eller hva om noen på jobben fikk nyss om dette?
Problemene tårnet seg opp, veltet over ham, trykket ham flat i lyttestolen så han nesten ikke fikk puste. :p
Kurs, det måtte da finnes kurs. Hadde han ikke nettopp lest om et hifiavvenningskurs i Åsaneposten...?
Kjoenik måtte roe seg ned. Han skiftet kjapt et par kabler, jobbet rolig men effektivt, og begynte så å telle hårene på karbonbørsten, en, to , tre, fire...sånn ja, han kjente angsten slippe taket, fem, seks, sju...ahhh, det gikk bedre nå.
Kjoenik kikket på det blå, blinkende lyset fra noise-harvestern, åtte, ni, ti...mmm. Etterhvert døste han av, før han brått våknet av noe rykninger i underlivet. En våt drøm ::) Han hadde sett for seg en hel vegg av Kondo KSL produkter og frekke platespillere. Ikke faen om han skulle forandre seg. Det var de andre som var fanatikere. Han smilte lett og glippet litt med øynene før han sovnet igjen, denne gangen en drømmeløs søvn.
Mitt navn er Kjoenik. Jeg er en hifi-fanatiker, og jeg nyter hvert sekund av det! :D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehehe..Ingen kan formulere nevroser som medisinere... ;D
Så jeg behøver ikke ha dårlig samvittighet for å ha anbefalt både forsterker og høyttaler relativt sterkt, og dermed ført deg ut i denne labyrinten av potensielle diagnoser? Nå er jo du såpass heldig stlit at du kan stille dine egne, (diagnoser, altså..), men jeg ble likevel litt nervøs her..... ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
Det er fanatikerne som har utfordringene, Arve. Og ingen av oss er vel fanatikere, gutter? ....eller.........? ;D
Fanatikarar? Finnest dei ikkje her, lurer eg på kvar ein skal leite....iallfall er det mange pedantar mellom oss. Veldig mange hemular, har eg inntrykk av (sjå Tove Jansson). Antroprosofane vert å rekne som objektivistar i samanlikning.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er man ikke fanatiker, eller i det minste litt fanatisk så har man da vel ingenting her å gjøre.. 8)

meget godt formulert kjoenik. karbonbørsten min har ikke mer enn 954 120 hår igjen nå den.. :eek:
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Pengvim skrev:
er man ikke fanatiker, eller i det minste litt fanatisk så har man da vel ingenting her å gjøre.. 8)

meget godt formulert kjoenik. karbonbørsten min har ikke mer enn 954 120 hår igjen nå den.. :eek:
Har du telt dem? :D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vinylguru skrev:
Pengvim skrev:
er man ikke fanatiker, eller i det minste litt fanatisk så har man da vel ingenting her å gjøre.. 8)

meget godt formulert kjoenik. karbonbørsten min har ikke mer enn 954 120 hår igjen nå den.. :eek:
Har du telt dem? :D
selvfølgelig.. har ikke du? :eek:
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Pengvim skrev:
Vinylguru skrev:
Pengvim skrev:
er man ikke fanatiker, eller i det minste litt fanatisk så har man da vel ingenting her å gjøre.. 8)

meget godt formulert kjoenik. karbonbørsten min har ikke mer enn 954 120 hår igjen nå den.. :eek:
Har du telt dem? :D
selvfølgelig.. har ikke du? :eek:
Prøvd 3 ganger. Ble forstyrret alle ganger. Ga opp tellinga.
Kjøper ny når det bare er 5 hår igjen :)
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Hvorfor bruke slikt skitt??? Teoretisk sett skal karbonfibrene lades, og trekke til seg støv. I praksis skjer ikke dette, og støvet blir bare forskjøvet på plata. Når børsten drar støvet på skrå over rilleretningen, vil det uvegerlig føre til riper (om enn små). Men det finnes en redning ;) Jeg bruker konsekvent Discwasher sin børste. Den er GENIAL. Deilig fløyelsehår som er vinklet mot fartsretningen, og som fanger opp støvet. Den brukes i en roterende bevegelse som sikrer at den delen som er i kontakt med plata er fri for støv. Det renses med en egen rensebørste, og tilføres en liten mengde med renset spesialvann for å binde støv. Litt vanskelig å forklare alle detaljer, men den funker helt fantastisk (og er lettvint å bruke når man får prosedyren inn). Litt malurt: Favorittbørsten min ble kjøpt på Oslo Hifi-center i 1979 (for kr 220; den var dyr da). Har kjøpt et par sett senere, men de har dessverre vesentlig dårligere kvalitet. Men også de nyere er mye bedre enn andre moderne piasavakoster. Jeg vet ikke om det finnes noen importør av Discwasher nå (Audiocompaniet hadde agenturet tidligere), men det er lett å få tak i uåpnede sett på E-bay for en rimelig penge. ;D ;D ;D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
TomVe skrev:
Hvorfor bruke slikt skitt??? Teoretisk sett skal karbonfibrene lades, og trekke til seg støv. I praksis skjer ikke dette, og støvet blir bare forskjøvet på plata. Når børsten drar støvet på skrå over rilleretningen, vil det uvegerlig føre til riper (om enn små). Men det finnes en redning ;) Jeg bruker konsekvent Discwasher sin børste. Den er GENIAL. Deilig fløyelsehår som er vinklet mot fartsretningen, og som fanger opp støvet. Den brukes i en roterende bevegelse som sikrer at den delen som er i kontakt med plata er fri for støv. Det renses med en egen rensebørste, og tilføres en liten mengde med renset spesialvann for å binde støv. Litt vanskelig å forklare alle detaljer, men den funker helt fantastisk (og er lettvint å bruke når man får prosedyren inn). Litt malurt: Favorittbørsten min ble kjøpt på Oslo Hifi-center i 1979 (for kr 220; den var dyr da). Har kjøpt et par sett senere, men de har dessverre vesentlig dårligere kvalitet. Men også de nyere er mye bedre enn andre moderne piasavakoster. Jeg vet ikke om det finnes noen importør av Discwasher nå (Audiocompaniet hadde agenturet tidligere), men det er lett å få tak i uåpnede sett på E-bay for en rimelig penge. ;D ;D ;D
Jeg hadde også en slik Discwasher da jeg hadde DD-spiller, men den ble byttet ut med Decca karbonbørste da jeg kjøpte Linn LP12 i '79. Discwasheren egner seg ikke til remdrevne spillere. For mye motstand, dessuten lader den opp platene statisk og er ikke å anbefale IMO.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har også en Discwasherbørste som jeg ikke bruker. Jeg synes ærlig talt at det er for mye plunder med rensevæsken og alt det der i forhold til effekten. Fiberbørsten min (Monacor, av alle ting) er grei til å fjerne bøss på overflaten. Skal du ha det skikkelig reint er det bare 'støvsugeren' som hjelper.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Discwasher forårsaket en masse knitring og f...skap hos meg. Stor skuffelse! Godt mulig at de gamle modellene var bedre. Jeg bruker ihvertfall ikke min.

Frank
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Hvordan skal carbonbørsten føres?

Jeg begynner rett over kneet og fører den langsomt oppover på innsiden av låret hennes... ;)
Sleiven
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
2.498
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Hvordan skal carbonbørsten føres?

Jeg begynner rett over kneet og fører den langsomt oppover på innsiden av låret hennes... ;)
Sleiven
Eneste problemet er vel at det kan føre til ekstatisk elektrisitet
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
;D ;D Du spiser bokstavkjeks daglig forstår jeg, Kjoenik?
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Lav vintersol avslører så mangt, også støv på plata. I dag ga dette meg sjanse til å prøve ut bruk av karbonbørste. Min er av merket "Deja". På instuksjonen står det at den skal haldast med så lite trykk som råd. Børsten skal så haldast så lenge at det ikkje er støv igjen. Prøvde dette. Det blei då ei tydeleg støvrand der eg slapp. Prøvde så å avslutte ved å dra ut mot ytterkant. Då såg det fint ut ved første augekast. Men ei ny runde med børsten med metode ein resulterte i "støvhaug" igjen. Etter fleire runder med begge metodar såg det ut til å hjelpe, men då hadde eg halde på ganske lenge. Konklusjon: Lav vintersol er ganske avslørande. Platerensemaskin er kanskje ikkje så dumt. Med karbonbørste ser det ut til å vere best å gjere som på instruksjonen på min børste: Så lavt trykk som råd. Halde nokre runder og så lyfte rett opp. Ein liten "støvhaug" er truleg det minste vonde. Å dra børsten mot ytterkant til slutt ser ut til å legge igjen meir støv. Truleg fungerer det på same måte som når ein skal rense børsten ved å føre han over rensekanten.

Sigurd
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Audiophile-Arve skrev:
Skal ein vere heilt fanatisk, må ein starte med børsta heilt inst på plata, og snurre tallerkenen i motsett køyreretning av avspelinga. Den beste platereinsaren eg har sett, Keith Monks, gjer dette.....
Så de har utfordringar, gutar....
Hvilken Keith Monks er dette, AA? Jeg har kikket litt på denne youtube videoen.


Ser da vitterlig ut for at renseren går i vanlig retning?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer en Keith Monks 'Omni' - RCM Mk.VII

mvh
JackX
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ei billeg platereinsemaskin som eg brukar på gamle, skitne plater. Når platene er reine, brukar eg LAST på dei. Dette held iallfall til 10 - 12 avspelingar med optimalt resultat, og har effekt mykje lenger.
Om eg gløymer å pakke ned plata, slik at ho ligg på tallerkenen ei dit, brukar eg som regel ei karbonfiberbørste (eg brukar ei frå Clearaudio) for å sikre meg mot å drage støv ned i coveret. Når eg føler det er bruk for det, fuktar eg Diswasher-kubben med LAST 1 og får det reint.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JackX, du har heilt rett, Monken går med urvisaren. Og eg er rimeleg sikker på at det er den opprinnelege, svinedyre modellen, den modellen som stod på Muzikk-Magazinet i Bergen gjennom 70-talet.
Såg elles at Audio Media stilte ut ein heilt ny Monk på Hortenmessa. Dyr nok, men heilt sikkert god. http://www.audiophile.no/?did=9086719
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Morsomt å se denne tråden komme opp igjen akkurat idet jeg hadde tenkt å stille det samme spørsmålet.
Jeg har brukt karbonfiberbørste i 25 år i kombinasjon med antistat-pistoler (joda, de fungerer!).
I gleden over å ha bestilt en gammel Linn LP12 ( enda en hobby 8) ) igår rasket jeg med meg en børste fra Clas Ohlson, den heter Hama og ser identisk ut som min gamle Audioline. Antar at det ikke er skjulte kvalitetsforskjellerpå disse.
-børsteføringen er forøvrig den samme som Arve foreskrev, fungerer helt fint og har aldri skadet noen.

Jørgen
 
Topp Bunn