Bruk av stepup?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
I lys av at min Transfiguration Temper lyder så godt at jeg vil ha den i systemet en stund, så føler jeg at jeg vil gi den bedre arbeidsvilkår.
Slik det er nå, så kjører den med 0,2mV inn i RIAA, og jeg føler at det blir alt for lite gain.
Kan det være slik at en stepup kan være tingen her?
Har dere noen gode råd, og/eller tips i så måte?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg har skrevet en del om dette temaet i Thorhauge-tråden, Den lille sorte, og NorCargo-tråden. Let og du skal finne.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fosse skrev:
Jeg har skrevet en del om dette temaet i Thorhauge-tråden, Den lille sorte, og NorCargo-tråden. Let og du skal finne.
Takker Fosse!
Der var det mye spennende lesestoff. :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ta også i betraktning det Gunnar Brekke skriver i Fidelity 7 (+8) om Lundahl stepup trafoer.

Disse Lundahl enhetene er så små at jeg valgte å implementere dem i mitt forrige RIAA-trinn i stedet for å bruke egen box. Dette gjorde at jeg også sparte et sett koblinger i signalveien.

Pickupen jeg benyttet hadde omtrent samme gain som den du beskriver, og med Lundahl stepup fikk jeg betydlig mer kropp, punch og driv over musikken. Det hørtes nesten ut som man hadde "satt turbo på platespilleren"

Mrk at B.A.T. tilbyr Lundahl trafoer som en "stepup upgrade option"i sin referanse RIAA!

Absolutt verd og vurdere, og så prisen da:
Rundt 1200,- inkl mva og transport!

Om du ikke gidder lodde selv, og vil ha noe "plug'n play tillater jeg meg å anbefale John Chapman (www.bentaudio.com) sine nyutviklede stepups. John er en veldig dyktig kar som vet hva han holder på med. De nye stepup'ene hans er er videreutvikling han lager selv etter at han ikke lenger fikk tilgang på S&B trafoer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Erland skrev:
Absolutt verd og vurdere, og så prisen da:
Rundt 1200,- inkl mva og transport!
For ikke lenge siden fikk jeg tilbud på et par slike fra Lundahl:
SEK 995,- inkl. frakt til Norge. Korrigert for kurs og norsk MVA blir det bare litt over 1000-lappen.
Merk en viktig detalj:
Det høyeste omsetningsforholdet (26 dB ?) som er mulig med disse trafoene er ikke å anbefale. Nå er den advarselen også tatt med i databladet.
Kun i tilfellet en vil lage en motorbåt simulator at denne koblingen kan ha noe for seg ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dette ser unektelig veldig spennende ut!
Bent Audio så forresten skikkelig bra ut også ;)
Nå skal jeg stille et skikkelig "idiot" spørsmål, men siden jeg aldri har vært nødt til å bruke step up, så har jeg rett og slett ikke peil.
Hvor kobles step up..... Før eller etter riaa?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Før. Poenget med en step-up er at den skal dra et MC-signal opp til en MM-nivå for å kobles til MM-riaa.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fosse skrev:
Før. Poenget med en step-up er at den skal dra et MC-signal opp til en MM-nivå for å kobles til MM-riaa.
OK!
Så når jeg bruker et RIAA med valget mm/mc så velger jeg mm? Jeg har også muligheten til å velge 3 belastinger. Disse må velges uahavhengig av om det er mm/mc. Hhv. 100 ohm, 1200 ohm, og 47K ohm.
Hvordan gjør jeg da med belastningen om stepupen kommer med valg for dette?
Høres sikkert skikkelig newbee ut nå, men det er jeg jo også i denne sammenhengen ;) 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Impedansen pickupen "ser" er lik riaa-trinnets inngangsimpedanse dividert på kvadratet av antall ganger forsterkning trafoen har.
For eksempel:
20X forsterkning på step-up inn i 47 kohm MM-riaa: 47 000 / (20*20) = 117,5 ohm.
10X forsterkning på step-up inn i 47 kohm MM-riaa: 47 000 / (10X10) = 470 ohm.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fosse skrev:
Impedansen pickupen "ser" er lik riaa-trinnets inngangsimpedanse dividert på kvadratet av antall ganger forsterkning trafoen har.
For eksempel:
20X forsterkning på step-up inn i 47 kohm MM-riaa: 47 000 / (20*20) = 117,5 ohm.
10X forsterkning på step-up inn i 47 kohm MM-riaa: 47 000 / (10X10) = 470 ohm.
Oi! Var det ikke værre 8)

Føler det kanskje blir vel avansert om man da skal koble motstander på stepupen som f.eks Bent Audio sin.
Eller er det kanskje meg som ikke er helt vant til tankegangen enda?! ;)

Må studeres nøye skjønner jeg!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tipper at Bent Audio kobler termineringene på sekundærsiden.
Som en ser i eksempelet til Fosse er det lite sannsynlig at en trenger å bekymre seg for å endre termineringen. De 47k som er standard MM vil passe når en benytter step up trafo.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Ser de har en liste, formelen for å summere motstander i parallell er forresten 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sakset fra Bent:
Load resistor posts are included with the TX103 Kit. Placing a resistor with one lead in each post puts that resistor accross the transformer secondary which is also wired to the bullet plug. Once that plug is fitted to the input of your phono stage this resistor is in 'parralel' with the (very likely) 47K input resistor inside the phono stage. We'll talk more about 'parrallel resistors' later in the theory section but for now I'll just mention that all the load resitor values listed in this text and tables take this resistor into account and assume it to be 47K.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
FallenA skrev:
Var forresten ganske godt forklart hos Bent Audio

http://www.bentaudio.com/parts/tx103loadhow.html

Noen som har hørt disse stepupene fra Bent?
Den tidligere stepup'en fra BentAudio hadde de samme trafoene som LMC benytter i sin ekstremt gode RIAA. Han bruker som vi vet ikke noe B-vare ;)

Når John Chapman utviklet sine egne stepup, var det med tanke på å lage noe bedre enn de han hadde brukt før. Jeg har stadig kontakt med JC, og han later til å være en meget særiøs kar og en dedikert lytter som stiller veldig store krav seg selv og det han lager. Desverre tror jeg ikke det er noen norske som har kjøpt denne stepup'en hans, men send ham en mail og opprett dialog så setter John deg sikkert i forbindelse med noen som eier slike.

Som du ser av bildet, kommer disse med ferdig kabel ut, slik at du plugger kabel fra tonearm rett i stepup, og den faste kabel fra stepup inn i RIAA. Etter min mening en god løsning som sparer deg for et sett kabler.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
Sakset fra Bent:
Load resistor posts are included with the TX103 Kit. Placing a resistor with one lead in each post puts that resistor accross the transformer secondary which is also wired to the bullet plug. Once that plug is fitted to the input of your phono stage this resistor is in 'parralel' with the (very likely) 47K input resistor inside the phono stage. We'll talk more about 'parrallel resistors' later in the theory section but for now I'll just mention that all the load resitor values listed in this text and tables take this resistor into account and assume it to be 47K.
TX103 er Stevens & Billington sitt produkt.
Dette er ikke trafoen i Bent Audio sin "MU" stepup. (bildet)

Skal du ha noe nytt med TX103, må du handle Music First sin stepup. PM audio er forhandler i Norge.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Her tror jeg du tar feil Erland, men jeg skal være forsiktig med å påstå.
Etter hva jeg leser på Bent sin hjemmeside har Mu vært basert på nettopp TX103.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Klart jeg kan ha mistforstått.

Uansett, jeg hadde lovet John en tilbakemelding ang noe annet vi holdt på med for en stund siden, så jeg sende avgårde en epost hvor jeg spurte litt mer om "MU" og om han kunne bekrefte opprinnelsen på trafoene.

John Chapman er en av de som det er fint å holde kontakten med. Han er som nevnt veldig dyktig, og så kjenner han til hva som finnes hvor, og hvordan det virker. Det var han som anbefalte meg å bruke Magnequest gitterchoker.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Fosse skrev:
Her tror jeg du tar feil Erland, men jeg skal være forsiktig med å påstå.
Etter hva jeg leser på Bent sin hjemmeside har Mu vært basert på nettopp TX103.
Ser at det kan være litt villedende på hjemmesiden, da det blandes informasjon vedr. de gamle TX103-baserte og de nye "MU"
Men jeg hadde ikke misforstått. Se nedenfor hva John svarte i mail nå i ettermiddag;

The new MU's will use a transformer that I had Magnequest build. I am very happy with it and look forward to getting the production units in - likely in a month or two....

Thanks!

John

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg mente for ordens skyld den gamle Mu... Den er vel basert på TX103.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Fosse skrev:
Jeg mente for ordens skyld den gamle Mu... Den er vel basert på TX103.
Stemmer helt sikkert Fosse, for nesten alle produktene til Bent Audio var tidligere bygget rundt Stevens & Billington trafoer.

Topp Bunn