Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    kremt... vibasjonsdemping av en funksjon spesialkonstruert for å vibrere... :)

    Scrooge, du forsøkte jo ulike treslag på den ytre boksen. Kan du eindre om noen av dem endret lydkarakter, eller stammer lydene fra karet alene?
    Njaa, jeg brukte bare oljet eik, så jeg kan ikke si noe om at et annet treslag vill forandret noe. Men jeg forsøkte meg med å bruke en dose byggeskum øverst i kassa, i mellomrommet mellom den og karet, både for å dempe, men mest for å holde karet sentrert i kassa. Jeg kan ikke huske at dette gjorde noe med lyden. Men i forhold til originalkassa i rustfritt kontra eik, var det påtakelige, om ikke overveldende forskjeller.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ahh...takk — så demping av ytre kasse kan ha noe for seg.

    Fra Biltema sin manual
    Du må alltid bruke lokket for å redusere støy og risikoen for brannskade.
    Hvilket vi ikke helt enkelt kan få til med vinylplater :)

    Videre fortsetter den med
    Ikke vask produkter som ikke får plass.
    Denne har jeg sett i flere manualer uten at noen av dem begrunner hvorfor. Det er jo nettopp dette vi gjør ved platevask for å ikke ødelegge etikettene. Er det noen som har forstått hvorfor man oppfordres til å dyppe hele objektet?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hvilket vi ikke helt enkelt kan få til med vinylplater :)

    Videre fortsetter den med

    Denne har jeg sett i flere manualer uten at noen av dem begrunner hvorfor. Det er jo nettopp dette vi gjør ved platevask for å ikke ødelegge etikettene. Er det noen som har forstått hvorfor man oppfordres til å dyppe hele objektet?
    Slike "regler" blir jo nødvendigvis ganske generelle, og kolliderer fort med vårt bruksområde. Jeg kan ikke se noen som helst problemer med å bruke vaskeren uten lokk, eller holde deler av objektet over væsken i karet.
    Det man imidlertid skal være oppmerksom på, er at man kan risikere nerveskader i fingrene om man i noen tid holder i gjenstanden imens vaskeren er aktiv. Jeg har ikke all-verdes belegg for å hevde dette, men bedre føre var....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingen brannfare så lenge sprit er tynnet ut til styrke i nærheten av ØL.
    Fingrer / hender bør en ikke utsette for disse ultrasoniske boblene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det der med støy er noe merkelig.
    Ingen av de aktuelle ultralyd frekvensene er hørbare.
    Om du ikke hører at en ultralydvasker går, så bør du vel ta en hørselstest ;) . Det er denne støyen (den "hissige" knitringen/fresingen) som er langt lavere jo høyere frekvens transduceren jobber på. Hvorfor? Ikke spør meg. Har bare konstatert det i praksis - på flere vaskere.
    For alt jeg vet kan det ha med type transducer å gjøre.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, faktisk.... siden boksen uten tvil lager hørbar støy, så er det ikke så mange muligheter enn vibrasjon / resonnans i stålplatene.... jeg gjetta på 50/100Hz fra trafo e.l. men blandingsprodukter fra svingerne er sikkert mulig..
    Det var vesentlig forskjell i støynivået når Scrooge og jeg sammenliknet med hans - i trekabinett og min umodifiserte. Det skilte ikke så mye på frekvensen. Min hadde sweeper fra 42-45 kHz. Så trolig kan det være forskjell på hvor mye ulike type transdusere støyer. Og nei - det er ikke trafovibrasjonsstøy el.likn vi snakker orm, men denne "hissige", høyfrekvente knitringen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ingen brannfare så lenge sprit er tynnet ut til styrke i nærheten av ØL.
    Svært liten brannfare, men selv med den lille alkoholmengden som benyttes så dannes den en gass, som er ganske konsentrert i området fra vannivået og noen cm oppover. Den er visstnok lettantennelig. Noen få har (om man leser på noen utenlandske forum) opplevd at det har smelt. Årsak og hendelsesforløp kjenner jeg ikke til.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kremt... vibasjonsdemping av en funksjon spesialkonstruert for å vibrere... :)
    ...
    Ja, det kan du si. Men det handler om "kabinettresonnanser" og "klirring", litt som i høyttalere, f.eks. med dempematter innvending på kabinettet.
    Ikke demping på tranducere. Det skulle tatt seg ut :)

    Forresten bruker jeg karet til andre ting enn vinyl også, og lokket på har veldig liten effekt på støy hos meg.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det var vesentlig forskjell i støynivået når Scrooge og jeg sammenliknet med hans - i trekabinett og min umodifiserte. Det skilte ikke så mye på frekvensen. Min hadde sweeper fra 42-45 kHz. Så trolig kan det være forskjell på hvor mye ulike type transdusere støyer. Og nei - det er ikke trafovibrasjonsstøy el.likn vi snakker orm, men denne "hissige", høyfrekvente knitringen
    Og som attpåtil varierer i styrke. Den siste vaskeren jeg bygget, (som Grumphy nå har), la jeg inn en bryter som lot meg koble vekk en av transducerne, "on the fly" . Merkbar forskjell fra tre til to, det pussige var at også _det_ varierte!? Ikke til å bli klok av....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hukser du om transducerne var koblet i paralell, eller hadde de dikerte drivere? Kan jo muligens være analoge oscilatorer uten temperaturjustering som varierer og da noen ganger treffer uheldige egenresonanser i kassen?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hukser du om transducerne var koblet i paralell, eller hadde de dikerte drivere? Kan jo muligens være analoge oscilatorer uten temperaturjustering som varierer og da noen ganger treffer uheldige egenresonanser i kassen?
    Godt spørsmål. Samtlige vaskere jeg har vært borti, har hatt dedikerte drivere, og ja, etter hva jeg observerte; analoge sådanne. Det eneste som var "digitalisert", var timeren, on/off, og temperaturregulering.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nei, støyen kommer garantert IKKE fra noen trafo. Det er de tre "svingerne" i kombinasjon med resonanser i karet som lager støy. 40kHz ligger riktignok langt over vårt hørbare område, men jeg gjetter på at det en en eller annen tredje-fjerde-femte-ordens harmoniske frekvens som gir støy.
    Ikke så lett å beskrive det vi kaller støy.
    En slagdrill der boret også kommer bort i noe metall?
    Ikke noe som plager meg. Plasserer den et stykke unna. Lett å høre når den er ferdig.
    Jeg var bare interessert i vite om noen hadde peilig på opphavet til støyen.
    Jeg har også en gammel amerikansk BRANSON. Samme der.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Svært liten brannfare, men selv med den lille alkoholmengden som benyttes så dannes den en gass, som er ganske konsentrert i området fra vannivået og noen cm oppover. Den er visstnok lettantennelig. Noen få har (om man leser på noen utenlandske forum) opplevd at det har smelt. Årsak og hendelsesforløp kjenner jeg ikke til.
    Det er vesentlig forskjell på om gass er antennelig eller om det er eksplosjonsfare / selvantenning.
    Vil tro et glass cognac ved peisen er langt mer farlig :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Som nevnt - husker ikke hendelsesforløpet til de som hadde opplevd dette. Det er et par-tre år siden jeg leste om det. Selvantenning var det neppe. Du får stikke bortpå en fyrstikk neste gang og se hva som skjer :cool: .
    Vi vet hva som skjer om man prøver med et glass brennevin.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... hus har bevislig blitt flyttet på grunnmuren når "hjemmeproduksjon" har antent, men det skal vel litt mer gass til enn en "skvett" utblandet i 5-6 liter vann...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Et lite tips til dere som ikke alt vet det, test om ultralydsvaskeren fortsatt har god effekt vha aluminiumsfolie. Heng et ark ned i vaskeren og sjekk at det blir perforeringer ganske jevnt over hele arket. Har opplevd at en eller flere av transducerne svikter - og da blir effekten deretter.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Et lite tips til dere som ikke alt vet det, test om ultralydsvaskeren fortsatt har god effekt vha aluminiumsfolie. Heng et ark ned i vaskeren og sjekk at det blir perforeringer ganske jevnt over hele arket. Har opplevd at en eller flere av transducerne svikter - og da blir effekten deretter.
    Godt tips, enkelt å gjennomføre. Har ellers aldri opplevd de problemene du beskriver, uten dermed å mene at det ikke kan skje! Da jeg bygde "som verst", kjøpte jeg også inn reserve elektronikkort for transducere og selve styringspanelet. Alt ligger her enda, så det sladrer jo om at min skepsis var ubegrunnet..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    La en CD plate ned i UL vaskeren og skrudde på med høy effekt. Innprintingen på CD platens bakside løsnet flakvis og så ikke ut. Lærte meg å kjøre med lav effekt og kun 5 minutter på nye eller gode plater.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Godt tips, enkelt å gjennomføre. Har ellers aldri opplevd de problemene du beskriver, uten dermed å mene at det ikke kan skje! Da jeg bygde "som verst", kjøpte jeg også inn reserve elektronikkort for transducere og selve styringspanelet. Alt ligger her enda, så det sladrer jo om at min skepsis var ubegrunnet..
    Godt å vite at det er et hovedlager i hovedstaden :giggle:
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Godt tips, enkelt å gjennomføre. Har ellers aldri opplevd de problemene du beskriver, uten dermed å mene at det ikke kan skje!
    Jeg skal ikke banne på at det var det som skjedde med min første vasker, men lyden ble tydelig lavere og effekten svært dårlig. Så det var nok bare en antagelse. Kjøpte ny vasker og hadde planer om å dissekere den defekte. Havnet på fyllinga den gitt:)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    En annen ting. Hersker det konsensus om medie? Jeg bruker - og har alltid brukt - ca 70/30 springvann og isopropanol tilsatt en wetter. I mitt tilfelle Kodaks Photo-Flo. Zalo funker sikkert også fint.
    Interessant å høre hva andre benytter i jakten på gullende ren vinyl.

    Må også nevne at skitten vinyl som dumper inn i postkassa gjennomgår en renselsesprosess før USC. Først skylling i lunkent, kraftig rennende vann, så manuell vask med microfiberklut. Har benyttet både Zalo, Jif og vann/isopropanol til den manuelle vasken. Hva som er best vet jeg ikke. Håper og tror at USC fjerner det som evt ligger igjen av slaggstoff. Litt av et rituale i grunn, men det virker!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Godt å vite at det er et hovedlager i hovedstaden :giggle:
    Hehe, joda! :cool: Men behovet virker ikke overveldende, men det gjør jo egentlig ingenting.....

    Btw; og dette er et helt tilfeldig og ikke planlagt innfall, (de er vel sjelden det): Om noen i denne tråden kan gi meg et hint om hvordan, setter jeg stor pris på det!
    I korthet: Kjøpte et parti vaskere fra California (!), som viste seg å være laget for 110v / 60 Hz. Vaskerne er nå på vei tilbake, og selger spør etter min PayPal-konto. Jeg har jo en sådan, men begriper ikke hvilke opplysninger jeg behøver å gi fra meg? Vil nødig slenge ivei for mye omkring bankforbindelser og bankkonto. Har "spurt" en (fjollete) robot på PayPal, uten å bli klokere. Det er jo snakk om ca 12k her... Anybody?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En annen ting. Hersker det konsensus om medie? Jeg bruker - og har alltid brukt - ca 70/30 springvann og isopropanol tilsatt en wetter. I mitt tilfelle Kodaks Photo-Flo. Zalo funker sikkert også fint.
    Interessant å høre hva andre benytter i jakten på gullende ren vinyl.
    1:6 isotrop/vann er vel den blandingen som har vært mest nevnt. Det er ca 15% isopropanol. Mht vann er det jo diskusjoner oppogned om springvann, renset vann, batterivann, avionisert vann og destillert vann er det mest riktige å bruke. Et par av disse betegnelsene er jo mer eller mindre det samme. Selv bruker jeg vann fra avfukter og tørketrommel. Det man ønsker å unngå er salter og mineraler - som det er i springvannet.
    Photo-Flo er godt som noe. Det "wetting agent´n" skal gjøre er å bryte overflatespenningen i vannet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    La en CD plate ned i UL vaskeren og skrudde på med høy effekt. Innprintingen på CD platens bakside løsnet flakvis og så ikke ut. Lærte meg å kjøre med lav effekt og kun 5 minutter på nye eller gode plater.
    CD-plater er det vel vesentlig enklere å rengjøre på andre måter enn med UL-vasker ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, joda! :cool: Men behovet virker ikke overveldende, men det gjør jo egentlig ingenting.....

    Btw; og dette er et helt tilfeldig og ikke planlagt innfall, (de er vel sjelden det): Om noen i denne tråden kan gi meg et hint om hvordan, setter jeg stor pris på det!
    I korthet: Kjøpte et parti vaskere fra California (!), som viste seg å være laget for 110v / 60 Hz. Vaskerne er nå på vei tilbake, og selger spør etter min PayPal-konto. Jeg har jo en sådan, men begriper ikke hvilke opplysninger jeg behøver å gi fra meg? Vil nødig slenge ivei for mye omkring bankforbindelser og bankkonto. Har "spurt" en (fjollete) robot på PayPal, uten å bli klokere. Det er jo snakk om ca 12k her... Anybody?
    Opret en PayPal-konto. Til den knytter du din e-mail, eller opretter en separat mailadresse kun til PayPal. I den linker du til din standard bankkonto, d.v.s. alt som bli´t betalt på din PayPal overfører du manuelt til din bankkonto. Ingen andre end du vet om din bankkonto. Eneste selger skal vide er din PayPal e-mail for at betale penge til dig. Nemt, hurtigt & gratis :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du skriver at du allerede har en PP-konto... i så fall er det alt du trenger å oppgi, - PP-kontoen din er knyttet til en mailadresse, som også er kontonavnet....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Godt set Aurora.... Den overså jeg, leste det som at han ikke havde PP.... Og ja (til Scrooge), han skal KUN ha´ den e-mail, du bruger til PayPal :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Du skriver at du allerede har en PP-konto... i så fall er det alt du trenger å oppgi, - PP-kontoen din er knyttet til en mailadresse, som også er kontonavnet....
    Takker! Problemet er at det er gjort, men de trenger flere opplysninger. Nå har jeg (i fortvilelsen) overlatt saken til PayPal, så får jeg bare vente og se. Beklager avsporingen!
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Vaskerne er nå på vei tilbake, og selger spør etter min PayPal-konto. Jeg har jo en sådan, men begriper ikke hvilke opplysninger jeg behøver å gi fra meg? Vil nødig slenge ivei for mye omkring bankforbindelser og bankkonto. Har "spurt" en (fjollete) robot på PayPal, uten å bli klokere. Det er jo snakk om ca 12k her... Anybody?
    Ingen risk. PayPal-kontoer er som oftest en mailadresse, og disse deler vi stort sett bekymringsløst. PayPal ser kontonummeret ditt, men ikke selger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lyder litt merkelig.... jeg har solgt en del deler til USA, med betaling over PP. Helt uten problemer, men det dreide seg ikke om store summer...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    12K NOK mellem USA og Norge er bestemt ikke at betragte som store summer. Forstår heller ikke vrøvlet (med mindre det er business2business & ikke privat, men da er alt de trenger dit VAT nummer). De har fået e-mail, de skal overføre penge... Sæt igang da :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.560
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter videre i denne tråden her
    @fwrummel - " Den vaskeren som jeg har roterer skivene med en hastighet som jeg tenker er for høy og derfor kjører jeg hver vask i 40 til 50 minutter."
    Min roterer også litt fort men 40-50 minutter, den motoren (og vannet) må bli meget varmt?
    Ved tre plater så vaker jeg mine i 15 minutter.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    UL-vasker er helt konge (y)
    Etter en laaaaaang pause er Vinylkjøret i gang - igjen
    Begynte å vaske mine gamle skiver - for sikkerhets skyld
    Kjøpte en del nye pressinger og du milde himmel som det ble støy iblandet musikk
    Nye skiver som støyer verre enn noen av mine gamle ?
    Hundrevis av videoer på Youtube er analysert over en lang periode
    og HoJ sitt tips medførte kjøp av samme UL-vasker - lytter til erfarne Hai-Faiere
    Så begynner mixing av remedier og test-sykluser for å nå målet med "støyfrie" skiver
    Skiver vaskes, lytting, PU-gransking, vasking, lytting, PU-gransking omigjen og omigjen
    Nå er resultatet bra og oppskriften matcher ingen andre sine løsninger (y)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hvilken UL-vasker er det dere bruker? Og til dere som kjøper motor som tillegg, hva kjøpes hvor?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken UL-vasker er det dere bruker? Og til dere som kjøper motor som tillegg, hva kjøpes hvor?
    Jeg laget meg en vasker av en UL tank slik flere andre har gjort her. Men ønsket å vaske færre plater/bruke mindre renseveske så jeg kjøpte en Humminguru og den er perfekt for mitt bruk. Lav terskel for å benytte den da det er enkelt og raskt
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    103
    Antall liker
    55
    Sted
    Risør
    Jeg kjøpte en ultralydsvasker på alibaba med motor for rotering av skiver, betalte omtrent 4000 for denne og jeg syns kvaliteten er bra.
    Legger ved bilde.
    Jeg får skikkelig rene plater uten knitter, jeg bruker vaskemiddel oppskrift som jeg ha funnet på en gammel tråd her.
     

    Vedlegg

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Gode tips både på nettlinker og DIY. Foretrekker de rimeligste da budsjettet må holdes. Har den nyeste Okki Nokki i dag og er greit fornøyd selv om enkelte møkkaplater kjøpt på brukten må vaskes flere ganger. Er jo rimelig pertentlig med platene så vasking bare for å vaske er ikke noe tema.
    Vet ikke hva dere syns om verdien av å kjøpe UL-vasker vs å beholde Okki Nokkien? Byttesyken trenger seg rimelig kjapt på. Har også sett på Humminguruen. Liten og plassbesparende sak.
    Har brukt 7-1 +2 dråper med Zalo blandingen og syns den virker veldig bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn