BRUK AV VINYL V/TESTING

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Sendte akkurat denne emailen til Fidelity:

Hei Knut

Har akkurat lest testen av ASR Emitter II. og det som slår meg etter at dere prøvde flereCD-spillerne/DAC'er, var hvorfor i all verden ikke teste ut med en skikkelig vinylrigg også? Har ikke en topp vinylrigg flere kvaliteter som selv de beste drivverk/DAC kombinasjoner mangler. Forøvrig synes jeg det er rart at vinyl så og si ikke benyttes i testing av forsterkere og høyttalere. Det kunne vært morsomt å høre dine tanker/meninger rundt denne poblemstillingen.

Mvh
Geir Olsen

Kunne også vært morsomt å høre kommentarer her fra forumet :D ::) :D

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vinyl går nesten alltid inn som eit element når eg prøvar høgtalarar/forsterkarar. Dessutan er grunnreferansa mi vinyl, så ymse andre signalkjelder vert ofte vurderte opp i mot dette...iallfall når det er litt ambisjonar over produktet.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Er enig med deg, men hvorfor gjelder dette ikke, eller ihvertfall i svært liten grad, når hifi magasiner som fidelity o.l. tester forsterkeri og høyttalere?

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Har merka meg at det er vinylfreaker i fidelity og ja. Så da er det vel egentlig enda mer underlig. Kan noen huske sist vinyl ble brukt som referanse v/testing av forsterkeri/høyttalere? Eller er det meg som ikke følge med i timen? :)

Mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.616
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Dere har nok helt rett. En god vinylrigg er uslåelig på flere områder. Den er som regel mer gjennomsiktig og derav bedre som monitorredskap. En annen ting som også forunder meg er fraværet av high-end rør-sluttrinn og rør-preamper. De har vel noen av de samme egenskapene som vinyl.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Dett er vel også et kostnadsspørsmål for den enkelte tester. Hva tror dere en vinylrigg + riia i referanseklasse koster? 200k?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Nei, det går fint an å få referanselyd for mindre kronasje. Eit glimrande drivverk vil koste mellom 10 - 25 kkr, arm om lag det same, pickupar kan du få under 10 med fenomenale eigenskapar, og ein ASR riaa av rimelegaste slag berre 8....og Rudi sin gamle Michi går for 5500, medan ein SP 10 no kan skaffast for under 20 kkr.
Så ein rå rigg er oppnåeleg for kanskje små 30 - 40 kkr....

T

theStig

Gjest
Til sammenligning kan en "rå" digitalrigg i absolutte referanseklasse oppnås for 7-8000 kr..... Og det sier jeg som har brukt styggmye penger på vinylrigg gjennom åra.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Til sammenligning kan en "rå" digitalrigg i absolutte referanseklasse oppnås for 7-8000 kr..... Og det sier jeg som har brukt styggmye penger på vinylrigg gjennom åra.
Hehe, det er akkurat det som er poenget! Fortell meg hvor mye en vinylrigg som kan hamle opp med en cd-spiller til 50k koster! Jeg har akkurat den samme erfaringen som deg.

T

theStig

Gjest
Den skulle eg likt å sjå.......
En slik er ikke så mye å se på... men desto mer å høre på.

F.eks en RME ADI-2 pluss en 400 kr spiller. Låter konge, pris veil 7000 kr.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Må innrømme at eg ikkje har lytta noko på slikt semistudiostyr...og dette spelar altså betre enn det meste?
Eg har nyleg lytta til ei digital signalkjelde som gav meg litt å tenkje på. Men denne kosta meir enn to-tre anstendige vinylriggar, så...

T

theStig

Gjest
Jeg har en vinylrigg som i dag ville kostet minst 5-6 ganger så mye som min digitalrigg.... Lyden fra digitalriggen er mye bedre, udiskutabelt. Når det er sagt, så har jeg mange hundre LP'er, som jeg til stadighet ønsker å lytte på ! :D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Så drivverket spiller ingen rolle?..Bruker man medfølgene switchende powersupply?

mvh
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Så drivverket spiller ingen rolle?..Bruker man medfølgene switchende powersupply?

mvh
Sleiven

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg har en vinylrigg som i dag ville kostet minst 5-6 ganger så mye som min digitalrigg.... Lyden fra digitalriggen er mye bedre, udiskutabelt. Når det er sagt, så har jeg mange hundre LP'er, som jeg til stadighet ønsker å lytte på ! :D
"Udiskutabelt" er vel aldri tilfellet - det meste kan diskuterast....

Sjølv har eg ein vinylrigg som kostar 5 gonger så mykje som ein SACD-spelar eg har ståande - og vinylriggen er svært mykje betre enn denne...generelle konklusjonar er tvilsame å trekkje på slikt grunnlag.

Det er vel eit spørsmål om samansetting av anlegget, justeringar, og når alt kjem til alt: personlege preferansar...?

T

theStig

Gjest
Personlige preferanser har selvsagt alt å si for hva som er "best"... selv lytter jeg mye til klassisk musikk, spesielt kor/vokal. Digital bringer meg mye nærmere hvordan det låter i virkeligheten på denne typen musikk.

Men så er det andre ting da som låter mye kulere og finere på vinyl enn på CD..... f.eks mye 70-talls rock og den stilen der.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Personlige preferanser har selvsagt alt å si for hva som er "best"... selv lytter jeg mye til klassisk musikk, spesielt kor/vokal. Digital bringer meg mye nærmere hvordan det låter i virkeligheten på denne typen musikk.

Men så er det andre ting da som låter mye kulere og finere på vinyl enn på CD..... f.eks mye 70-talls rock og den stilen der.
Heilt einig! Lyttar ein til kor og madrigalar, må vinylen vere ganske perfekt for å kunne måle seg med ein vanleg CD - den minste plate- eller bandsus er sjenerande. Men til symfonisk musikk, og 70-talsrocken, som du seier, tykkjer eg vinyl er betre.

Eit døme på ei "perfekt" plate er Scheherazade med CSO/Fritz Reiner RCA LSC 2446. Denne er spelt inn akkurat så "hardt" at bandsuset berre så vidt er merkbart, men ikkje sjenerande, sjølv ikkje når solofiolinen spelar åleine.

Eit døme på ein perfekt CD, er Telac "English Madrigals", som ikkje stressar digitalmediet på oppløysing (tykkjer det skjer noko når musikken vert svært kompleks, spesielt i fortissimoparti), og samstundes får slik kolsvart bakgrunn som er så viktig for vokalmusikk av denne typen.

Men det finnest elektronikk/riggar som kompenserar for manglar. Nottingham-platespelarane kan t.d. ha ein like "svart" (ja, endå mørkare) bakgrunn som CD når berre vinylkvaliteten og innspelinga er fri for støy.

Motsett er det ein del (spesielt eldre og billege) CD-spelarar som pregar digitale innspelingar slik at dei vert slitsame å høyre på, sjølv om innspelinga er ok i seg sjølv.

Topp Bunn