Bruker du kun loddetinn med sølv?

O

OivindJ

Gjest
Bruker du kun loddetinn med sølv?

Gjør dere alle det?

Er dette virkelig vært prisen?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
lodder ganske så skjelden, men etter at jeg prvøde loddetinnet fra WBT kommer jeg neppe til å bruke noe annet, om det er noen lydmessige forskjeller vet jeg ike mye om, men at det var mye lettere å jobbe med er sikkert.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan ikke tenke meg at det spiller noen rolle. Tenk over hvor få (eller mange) som benytter slikt tinn i kommersiell sammenheng. Tilnærmet null! Et sted mellom 100 og 1000 loddeforbindelser i et produkt. Der sølv er fraværende. Spiller det da noen rolle om det er sølv i et loddepunkt på en plugg utenfor forsterkeren?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
om sølvet skal ha no å si, bør vel kansje alle loddepunkter i f.eks en forsterker loddes på nytt. hørtes ut som en morsom jobb !
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Bruker også kosekvent WBT-tinn.
I min filosofi er ikke loddetinn noe annet enn "lim" som holder lederne sammen. Jeg lager aldri en kobling slik at tinnet er et ledende bindeledd mellom to komponenter.
Men som skrevet før i tråden, er WBT tinn (sølvholdig) veldig fint å jobbe med, å derfor velger jeg å benytte det.

Om det leder noe bedre enn annet tinn, har jeg ingen formening om.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt generelt: Ved lodding er det viktig at de delene som skal lodde sammen er rene slik at tinnet "biter". Det er også en fordel at de to (eller flere) forbindelsene som skal loddes har god mekanisk kontak på forhånd. At f.eks. en motstand er bøyd rundt pinnen på en rørsokkel. Så loddes det hele sammen til en god og pen forbindelse. Slik var det i hver fall i gamle dager da rør var det eneste. I moderne elektronikk legges komponenten på ei pute av loddetinn (en slags pasta). Så føres kortet inn i en varm sone som smelter tinnet og lodder forbindelsen. I DIY sammenheng er det mest vanlig slik jeg beskriver i begynnelsen. Men å vri en ledning rundt et loddetårn for så å lodde, gjør jeg sjelden. Blir bare ekstra plunder hvis / når dette skal opp igjen. Det er også forskjell på om et produkt skal stå hjemme og spille musikk eller om det skal ut i krigen. Forskjellig miljø og bruk krever forskjellige loddeteknikker.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Må si meg enig med de andre WBT-tilhengerene.
Det er enklet å få til pene, rene loddinger, og det smelter greit.
I tillegg finnes det i flere forskjellige diametre.
Høy feel-good faktor. ;)
 
T

tst

Gjest
Må si meg enig med de andre WBT-tilhengerene.
Det er enklet å få til pene, rene loddinger, og det smelter greit.
I tillegg finnes det i flere forskjellige diametre.
Høy feel-good faktor. ;)
Du skulle vel hatt loddeavsug, du vel.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Bruker sølvholdig tinn (WBT?) fra Elek til lodding på kontakter med mye [messing]masse. Det flyter lettere ut med litt mindre varme.

Ellers bruker jeg mest normalt tinn, av den kveilen som ligger nærmest ;D

SveinB.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Bruker også WBT med sølv ja. Er vel rundt 4% sølvinnhold? Poenget skal være litt bedre ledeevne enn normalt tinn.

Gruer meg til den dagen også Norge innfører blyfritt. Har prøvd det og er ikke fornøyd...
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Kjøpte noe loddetinn fra NAT, tenkte jeg skulle prøve å spare noen kroner. Edsyn Lötdrath solder umweltfreundlich - 250 g (L-Sn96Ag4)

Et helvetes elendig søl (pardon my language) som ikke smelta, som størknet mot komponentene, som ikke fikk kontakt mellom loddebolten og beina på komponentene og som krevde rundt 400 grader for å smelte skikkelig... :mad:

Nei, takke meg til WBT, best å holde seg til noe som virker... :)
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Mundorf har akkurat lansert et loddetinn som inneholder gull. :p
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg er miljøvenlig å kjører blyfritt :) Min erfaring er at den flaske flux utgjør større forskjell på loddingen enn hva forskjellige loddetind typer gjør.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg har brukt blyfritt loddetinn i mange år.
Ingen problemer.


;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bruker du kun loddetinn med sølv?

Gjør dere alle det?

Er dette virkelig vært prisen?
Prisen er ikke så veldig mye høyere enn vanlig tinn. I prosent omtrent 50% dyrere, men koster vel ikke mer enn en 50 - 100 lapp for nok viklinger til loddinger i lang tid fremover.
Jeg bruker loddetinn iblandet ca 4% sølv.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bruker også WBT med sølv ja. Er vel rundt 4% sølvinnhold? Poenget skal være litt bedre ledeevne enn normalt tinn.

Gruer meg til den dagen også Norge innfører blyfritt. Har prøvd det og er ikke fornøyd...
Da blir det vel 100% sølv?
 
Topp Bunn