Brukt anlegg til ca 10000,-

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Skal snekre sammen et stereoanlegg for en kompis til rundt 10000,-kr og tar i mot tips med stor takk.
Tenkte å kjøpe ting brukt da pengene vil strekke lengst da.
Han trenger forsterkeri, høyttalere og kanskje en dac, han har en gammel cd-spiller som fortsatt fungerer helt greit, anlegget skal brukes på en studenthybel (altså ikke store rommet, rundt 15m2 tipper jeg).
Noen som har noen forslag?
 
O

OivindJ

Gjest
Hva skal det brukes til da?

Skal det virkelig "rocke" eller skal det la ham nyte livet i godstolen?
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
OivindJ skrev:
Hva skal det brukes til da?

Skal det virkelig "rocke" eller skal det la ham nyte livet i godstolen?
Helst begge deler :) men nok med hovedvekt på å nytet livet i godstolen.
 
O

OivindJ

Gjest
Tidligere tenkte jeg på å anbefale en å prøve noe slikt brukt:

Xindak /Marantz cd-spiller: ca: 5k ny
Nordic Ming Da int. røramp ca: 12k ny
Audio Note /klipsch B3 monitorer ca: 3,5k nye

Sikkert endel morro for en fin pris.

Finnes sikkert bare 40.000 andre alternativer også da... :)

Andre innspill?
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Tror rør muligens blir litt vel avansert for ham.. Men det var et meget godt forslag, skal høre litt med ham.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rizzo skrev:
Skal snekre sammen et stereoanlegg for en kompis til rundt 10000,-kr og tar i mot tips med stor takk.
Tenkte å kjøpe ting brukt da pengene vil strekke lengst da.
Jeg er kun en novise på dette, men spør du meg, så er det en god sjanse for at din venn bør ta seg en tur på en hifibutikk, høre på forskjellig nytt utstyr, og kjøpe det han faller for.

Det er utrolig mye god hifi som kan settes sammen nytt for 10k. Med lyttemulighet, angrerett, garanti osv. Uendelig mange dårlige valg kan likedan gjøres brukt for samme pris. Og omvendt selvsagt... men det er der en lytterunde og noen gode forhandlere kommer inn i bildet.

Brukte "kupp til prisen", eller "spar over 50% ift nypris!!" har en lei tendens til å skuffe dyrt når man ikke vet hva man skal ha, og setter ting sammen nogenlunde tilfeldig utifra antall stjerner i tester og utifra nypris.

Mvh Vidar P
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Naim Nait 5 integrert forsterker (5000,-)

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,9315.0.html

naim CD5i (6000,-)

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8688.0.html

Monitor Audio BR 1 (2000,- eller RS1 til 4000,-). Fant dessverre ingen brukte

http://www.hifihuset.no/productview/19977127/

Dette bør kunne spille rimelig bra. Budsjettet sprenges med 3000,-. Mulig det går ann å prute ned Naim produktene med en 1000,- eller noe sånt tilsammen. I tillegg bør det gå ann å finne et par ok brukte høyttalere som passer til Naim.


Edit: Hva med http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8048.0.html (høyttalere)
 
O

OldBoy

Gjest
Vidar P skrev:
Rizzo skrev:
Skal snekre sammen et stereoanlegg for en kompis til rundt 10000,-kr og tar i mot tips med stor takk.
Tenkte å kjøpe ting brukt da pengene vil strekke lengst da.
Jeg er kun en novise på dette, men spør du meg, så er det en god sjanse for at din venn bør ta seg en tur på en hifibutikk, høre på forskjellig nytt utstyr, og kjøpe det han faller for.

Det er utrolig mye god hifi som kan settes sammen nytt for 10k. Med lyttemulighet, angrerett, garanti osv. Uendelig mange dårlige valg kan likedan gjøres brukt for samme pris. Og omvendt selvsagt... men det er der en lytterunde og noen gode forhandlere kommer inn i bildet.

Brukte "kupp til prisen", eller "spar over 50% ift nypris!!" har en lei tendens til å skuffe dyrt når man ikke vet hva man skal ha, og setter ting sammen nogenlunde tilfeldig utifra antall stjerner i tester og utifra nypris.

Mvh Vidar P
Jeg er enig med Vidar P.

Hvis kameraten til Rizzo har vært rundt og lyttet på forskjellige anlegg, og på grunnlag av det har fått en klar idé om hva han er ute etter, kan det være greit å kjøpe brukt. Da venter man bare ganske enkelt til det man har bestemt seg for å kjøpe, dukker opp på bruktbørsen.

Da kunne vi her på HFS også fått innspill av typen: kameraten liker lyd à la XXX, eller i hvert fall ikke skal ha lyd à la YYY. Om ikke annet, et lite utgangspunkt for å komme med gode råd.

Men å prøve å si noe fornuftig om hva man bør kjøpe for 10k, når det eneste vi vet er at det skal brukes på en hybel på 15 m2, blir ikke riktig. Uten å vite noe kameratens musikkpreferanser, om kameraten har interesse for hi-fi, eller bare skal ha noe som spiller helt greit, om hva slags sound han liker, om akustikken i denne hybelen det er snakk om, og så videre, kan vi i og for seg begynne å tenke på alt fra et bærbart mikroanlegg til PA-forsterker med Cerwin Vega og dobbelt sub.
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Skjønner at jeg har vært veldig vag her ja..
Kompisen min er i tyve årene og har en veldig bred musikksmak, med samling bestående i alt fra Sigur Ros, Dybdal, Leftfield til kirkebrann musikk. Han er derfor på utkikk etter et alsidig anlegg som låter bra på det meste av musikk, men absolutt ikke noe boom-boom kasser fra CV. Han er musikk interessert, men ikke på hifi-kjøret enda i hvertfall..
Jeg har jobbet noen år på hifi klubben, så vet veldig godt hva man får nytt til denne prisen, men pengene hans holder lengst i brukt markedet mener jeg. Så f.eks et par B&W 603 s3 til 2 år gamle til 4000,- det er en helt grei allround høyttaker i mine ører, tenkte denne parret med noe fra electrocompaniet ikke var så dumt og ikke minst behagelig å høre på med forskjellig musikk til forskjellige volum.
Det jeg da fortsatt lurer på er om noen har noen gode forslag til anlegg/komponenter de mener fungerer godt på det meste av musikk og som ikke nødvendigvis er super hifi, men heller mer mot det musikalske (hvis det kan bli mer vagt enn det :)
Forslag taes fortsatt mot med takk, og takk til dere som har kommet med forslag til nå
 
O

OldBoy

Gjest
Ja, da snakker vi litt mer "business".

Siden du har jobbet på Hi-Fi-Klubben, kjenner du jo en del til hva som kan låte bra på en hybel på 15 m2.

Et par DM603 s3 burde kunne fungere bra. På en 15 m2 hybel kunne kameraten din til og med gått ned en størrelse. EC kan fungere bra på B&W. Eller en brukt Primare I20, eventuelt forgjengeren A20, som begge har en klang som passer bra til B&W's litt energiske stil. Det bør vel være mulig å få noe sånt for 4k, pluss minus. Og til slutt en brukt DAC for en 2-3k, så har kameraten din et godt utgangspunkt, uten å gå altfor mye på akkord med budsjettet sitt. I budsjettklassen synes jeg Dali også gir mye for pengene, men derer nok du en større ekspert enn meg, med din bakgrunn.
 
Topp Bunn