Diverse Brukt HiFI, bør man få med alt på kjøpet?

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Etter å ha drevet med kjøp og salg av HiFi i vel 20år har man noen erfaringer. Og en erfaring som jeg ikke setter så stor pris på er når man får mer enn hva man betaler for. Og da tenker jeg ikke at man fikk med ett ekstra sett kabler eller annet utstyr. Nei, jeg tenker på de gangene man får med seg betydelig mengder støv, skitt og fingermerker.

Når jeg selger HiFi videre, forsøker jeg å gjøre produktet så presentabelt som overhode mulig. Jeg har et genuint ønske om å gi god følelsen videre til neste entusiast, som da gjerne er personer som er ny til hobbyen. Hvorfor gjør ikke alle det? Klart, jeg skjønner hvis man kjøper "as is" eller et rep. objekt. Men jeg har mange ganger opplevd å kjøpe produkter som beskrives som i "mint condition", men de kommer med mengder støv og fingermerker, riper og små hakk til og med.

For eksempel: Kjøpte for noen å siden ett par Tannoy DC10i, er ikke så mange av disse, så når de dukket opp på markedet var sending eneste mulighet på grunn av avstanden til selger. Prisen var helt grei, altså der den skulle være. Høyttalerne skulle i følge selger være dønn strøkne og kun stått på samme plass siden ny. Høyttalerne kommer.. De er ikke pakket forsvarlig nok, dvs. det var mye emballasje, men den besto av gamle laken og dynetrekk med papp teipet rundt. Så naturlig nok en liten skade på den ene høyttaleren, kunne fint ha vært verre. Men, det som plaget meg mest var utseende og lukten. Her var alt tilstede, støv og finger/fettmerker, og røyklukt(!). Jeg klarte å fikse skaden med profesjonell hjelp, som posten faktisk dekket. Men røyklukten ble jeg aldri helt kvitt. Det ble vel en av de dyreste høyttalerne jeg har hatt i mitt eie, med tanke på rent tap. Solgte dem videre skam billig på grunn av røyklukten.

Uansett, hva er HiFi-folkets oppfatninger? Hvordan bør man selge videre HiFi. Burde det være en selvfølge at man rengjør produktene skikkelig, eller er det bare å henge seg opp i noe som ikke er et problem?

(Og ja, jeg er enig at man bør dra å se produktene før kjøp, men det er ikke alltid mulig. Enten geografisk eller på grunn av tid).
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ja ser det rett som det er at ting som blir lagt ut er skikkelig skittent, skjønner det ikke :( Sendte en gang en mail til en selger på Finn som hadde lagt ut et anlegg som så ut som det var dyppet i gjørme og sa at han burde vaske det å ta nye bilder men han ble gretten gitt :rolleyes:

mvh
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.440
Antall liker
3.923
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Man bør selvfølgelig selge brukt hifi godt rengjort. Da er det lettere å få solgt det. Det er irriterende å få hifi i hus som både er møkkete, støvete og kanskje med røyklukt.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Ja, det er akkurat slike tilfeller jeg tenker på. Hva er det som får folk til å ikke ønske å selge gjenstandene så strøken som mulig. Selv når jeg selger gamle HiFi produkter, 20år pluss, så bruker jeg betydelig tid på få det så pent som mulig. Jeg tenker det er noe som booster både kjøpe glede og ikke minst eie glede.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Man må ikke glemme at de som røyker ikke kjenner lukten.
Så det var nok ikke noe vond vilje.

Det som er verre er når man kjøper høyttalere der diskanten ikke funker og selger hardnakket påstår at det har funket hele tiden...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Man må ikke glemme at de som røyker ikke kjenner lukten.
Så det var nok ikke noe vond vilje.

Det som er verre er når man kjøper høyttalere der diskanten ikke funker og selger hardnakket påstår at det har funket hele tiden...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Man må ikke glemme at de som røyker ikke kjenner lukten.
Så det var nok ikke noe vond vilje.

Det som er verre er når man kjøper høyttalere der diskanten ikke funker og selger hardnakket påstår at det har funket hele tiden...
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.473
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Litt støv og fingermerker er for meg bagateller. Men er det skader som det ikke er opplyst om, gjør dette meg irritert. Særlig når selger sier at det er strøkent.
Det er dessuten veldig individuelt hva som er "få bruksmerker" eller "en del bruksmerker", eller "så og si strøkent" :sneaky:

Min verste og dyreste bruktkjøphistorie: Kjøpte et par ganske kostbare aktive subwoofere. Hentet, betalte og kjørte hjem. Idiot som jeg var, ble de ikke slått på en gang hos selger. Da jeg fikk bakset 2 stk. 50 kg subber på plass, var de helt døde når jeg slo de på. Selger sa de hadde virket perfekt hos han. Ok, han virket ærlig og jeg hadde ingen grunn til å mistenke han. Kjørte de til reparatør som ble brukt av importør av dette merket. Han sa at feilen hadde ligget latent og slo ut når subbene ble slått av og på igjen. Selger hadde de alltid i standby eller på. Greit. Med all sannsynlighet hadde feilen vært der lenge før han solgte de. Dette trodde selger ikke på. Han ringte reparatør og fikk det bekreftet. Enda var han ganske motvillig til å kompansere. Men jeg fikk nå igjen litt. Men det verste gjenstår, som er helt og holdent min egen feil. Da jeg endelig fikk hentet de fiksede subbene, endte jeg opp med å få for mange prikker i førerkortet etter å ha blitt tatt for å kjøre for fort på motorveien. Mistet lappen i 3 måneder og fikk en saftig bot. :cautious: Men jeg fikk lov å kjøre subbene hjem, og de spilte jo greit. Min samboer hadde bare ett ord å si: IDIOT :D
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.473
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Men du verden så mye morro jeg har hatt det med bruktkjøp også, nå nylig gjorde jeg et varp på forsterkere :) Men til temaet om tilstand på utstyr; jeg opplever ganske sjelden at ting er helt som beskrevet. Veldig ofte når folk beskriver ting "som nytt" eller "tilnærmet strøkent", så er det dessverre ikke det. Jeg er veldig kresen på sånt da, og en liten ripe på en komponent som er synlig fra lytteposisjon vil alltid irritere. Men da må man huske på at man har spart mye penger i forhold til nytt :)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Kjøpte en forsterker for en stund siden som ble annonsert som i bra stand. Fikk se den og det var 3 riper i aluminium fronten, ingen emballasje, og ingen fjernkontroll.

Bra stand burde være med alt tilbehør, ingen riper eller feil, men litt synlig slitasje på knapper er okei syns jeg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Så lenge en er ærlig i salg, så har kjøper ikke noe å klage på. Da er det opp til kjøper på forhånd å ta en vurdering.
Når det gjelder bruksstriper og sånt, så må en regne med noe på et 10-20 års produkt.
Ellers får en kjøpe nye ting.

Men ja, da må selger være ærlig.
 
M

MarkusH

Gjest
Fingermerker (eller fettmerker), støv og litt småriper/småskader gjør ikke så mye for min del, det er jo også slik med nesten alt man kjøper brukt. Så lenge komponentene fungerer bra og ikke er brukt urimelig ser jeg ingen problemer med å kjøpe brukt, i tillegg til at man gjerne halverer innkjøpsprisen ift nypris. I mitt "hovedanlegg" så tror jeg det eneste som er kjøpt nytt nå er signalkabler og høyttaler kabler, samt kabinettene til effektforsterkerne. Jeg synes dog jeg har vært noe heldig med en del av det jeg har kjøpt, slik som mine fire anaview ams1000 lå ubrukt i originalpakningen når jeg kjøpte de brukt, i tillegg solgte vedkommende de billigere enn det jeg hadde måtte betalt hvis jeg skulle importere det fra Nederland (eller hvor de solgte de på nett). Høyttalerne mine er litt samma ulla, ikke 100% strøkne, men nærme nok og til 50% av nypris (dette på de to dyreste parene), nypris til sammen over 80k, jeg har vel betalt skarve 38k til sammen. Ekstra gøy når man får kjøpt noe som både overrasker, til en god pris og som er nærmest umulig å få tak i i Norge. Slik besitter jeg to av mine drømmepar av høyttalere, i hjemmekinoen er det stort sett det samme, alt av kabler nytt, basselementa ble kjøpt nye, men brukte forsterkere, kabinetter, høyttalere, receiver, lerret, prosjektor og Blu-ray spiller. Alt av kabler til strøm og padder er også kjøpt brukt. Har i tillegg kjøpt og solgt igjen en del subwoofere og høyttalere, mine første høyttalere, forsterker og sub kjøpte jeg nytt. Så kan man rose seg selv for gjenbruk som sparer miljøet. God lørdagskveld, nå skal bruktutstyret brukes. :ROFLMAO: (y)
 
Topp Bunn