J T skrev:
Det handler vel ikke bare om avmagnetisering når det gjelder gamle magnetbånd?
Hva med kjemiske reaksjoner, oksidering..? Tidligere brukte man kanskje jerndioksid som magnetisk materiale på tapen, men gikk etterhvert over til kromdioksid, som er mere standhaftig ovenfor ytre påvirkninger reaksjonsmessig.
Nå er ikke jeg noen kjemiker, men gamle filmruller "spiste" jo opp seg selv - reaksjonen ble satt i gang av kontakt med luft (lys)
JT
Det var pedal som nevnte avmagnetisering. Problemet er, som du sier, kjemiske reaksjoner, mekanisk slitasje, påvirkning fra temperaturendringer, og tom elektromagnetisk forurensing fra andre påvirkningskilder. Sluttsummen er at båndets evne til å gjengi det opprinnelige innholdet forringes, og det på foruroligende vis.
Derfor er det grunn til å være meget skeptisk når noen påstår at "man har gått tilbake til mastertapes".
Et annet eksempel. Steve Hoffman var meget forundret over påstandene fra Classic Records i forbindelse med at man gjenutga Everests prestisjeutgivelser, som det ble påstått ble rekonstruert fra 35mm magnetfilm.
Hoffman hadde selv sett på originalmaterialet og kunnet registrere at 35mm magnetfilmen var blitt til båndsuppe, så han forstod ikke hvilken 35mm magnetfilm det var CR og Grundman hadde brukt, som han ikke hadde sett.
Jeg kjøpte CRs de Falla "Hatt med tre hjørner" - siden jeg regnet med at det jeg ville få høre ville være minst like godt og kanskje bedre enn min original fra slutten av 50-tallet. Stor forundring hos meg når jeg registrerer at kanalene er vendt i Grundmans utgivelse, senterkanalen mangler, og hele rikdommen i original-vinylen er blitt en blass gjengivelse. En HFSer som var på besøk konkluderte med at Grundman umulig kunne ha hørt originalen - men det stoppet ikke samme Grundman fra å skryte uhemmet over arbeidet han hadde gjort.
Det var etter dette at jeg kom over Hoffmans uttalelse om tilstanden til originalmaterialet, og jeg kan ikke konkludere med annet enn at Grundman i dette tilfellet må ha brukt en to-kanals sikkerhetskopi, men uten å være klar over at senterkanalen ikke var med i den down-mixen (eller et lignende scenario).
Det fjernet enhver lyst til å investere i ytterligere utgivelser fra CR når det gjaldt den serien.