Brumm i hjemmekinoanlegg

skhaheim

Medlem
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Sliter med brumming i hjemmekinoanlegget mitt når jeg kobler antennekabel (fra Canal digital). Løste dette problemet ved å kople inn ett galvanisk skille på antennekabelen før VHS-videoen min.

Nå har jeg gått over til digital dekoder istedenfor VHS video som TV tuner til prosjektoren. Problemet nå er at det digitale signalet fra Canal Digital ikke går igjennom det galvaniske skillet på antennekabelen. Så nå sliter jeg med brumm igjen!!!

Noen som har noen tips???
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Koble anlegget til ujordet stikkontakt.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Skulle tro det handler om at den dingsen du har (som gir galvanisk skille) ikke er beregnet på de aktuelle frekvensene. Det er vel snakk om transformatorbaserte løsninger. Da må det vel finnes en annen som passer (?)

Correct me if I am wrong, men har det ikke vært advart mot å bruke antennekabelens jord som hele anleggets jord? At det ikke er helt god jord, så og si. Synes å huske jeg har lest om brann i hjemmekinoanlegg, eller noe. No
 

skhaheim

Medlem
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Anlegget er faktisk koblet til den eneste jordet stikk i rommet. Skal prøve å kople fra jordingen i kveld.

Det galvaniske skillet er kjøpt på Expert, 150 kr. Har ingen spesielle data på den men den funker fint på det analoge kabelnettet hvertfall. Dingsen tilfredsstiller kravene som dsb.no har satt med hensyn til fraskillelse av jordingsnettet mellom hus og kabel.
 

DR HEE

Bransjeaktør
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
76
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hvorfor er ikke det galvaniske skillet koblet på antennesignalet til den digitale dekoderen?
Det som er hensikten med et galvanisk skille, er nemlig å bryte jordforbindelsen mellom kabelnettet og ditt elektriske nett.
I alle signalkabler ( ikke optiske ) skaper du en jordforbindelse mellom komponenter.
Når det oppstår forskjeller i jordingspotensialet på kabelnettet og husets elektriske anlegg, oppstår det en "krypstrøm" mellom kabeljord og husjord.
Dette oppleves som brum på lydsignalet.
Derfor må det gavaniske skillet alltid plasseres slik at det er koblet inn på antennesignalet før det første!!!! produktet som er koblet til kabel.
Hvis du f. eks. lar antennesignalet gå rett inn i dekoderen, og deretter har et galvanisk skille mellom dekoderen og en video, får du ikke brutt jordforbindelsen, fordi du gjerne har en signalkabel fra dekoderen til andre komponenter i anlegget.
Dermed har du fortsatt et jordforbindelse mellom anlegg og kabel!
 

skhaheim

Medlem
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Har nå fått løst problemet med å kople anlegget til en ujorda stikk. Takk så mye for tipset.

Brummen kommer derfor kun når en har forbindelse mellom kabeljord og husjord. Nå har jeg fjerna husjord og hele anlegget er nå koplet til kabeljord via skjerm på signalkabler osv som nevnt over. Uansett bra eller ikke så funker det nå. Nå får anlegget bare "flyte" på kabeljord..

Snakka med canal digital om dette også. Her i Grenland så har de installert galvanisk skille på alle sentralene sine slik at hver bruker ikke trenger å tenke på dette.
Her tar desverre canal digital feil. Det er viktig at en bruker galvanisk skille sett fra elsikkerhets øyne fordi det er flere hus som er på samme sentralen til C.Dig. Nabohuset kan ha jordfeil og sannsynlig vis kopla opp via den samme sentralen. Så hvis det er mulig så bruk galvanisk skille.
 
Topp Bunn