Strøm relatert Brumming i høyttalere

nadanick

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg koblet nettopp opp «ny» forsterker sammen med eksisterende komponenter. Fikk da brumming i mellomtonedriverene på «tomgang». Etter litt prøving frem og tilbake så forsvinner brummingen hvis jeg kobler pre/streamer på en annen stikkontakt enn forsterkeren. Dette er jo en «grei» løsning, men jeg har vanligvis hatt komponentene koblet inn på samme strømfilter (med de fordeler det skal ha). Er det noen som kan gi et svar på hva som forårsaker dette? Evt måter å fikse det på?

Skulle jo helst hatt både effektforsterker og pre/streamer på filtrert strøm…

På forhånd takk! - Sigurd

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.613
Sted
Nøtterøy
Tok ikke mange innleggene her før det ble tull og tøys, men du kan jo prøve en Supra DC blokker etter nettfilteret. Da før forsterker. Løste problemet for meg.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
Tok ikke mange innleggene her før det ble tull og tøys, men du kan jo prøve en Supra DC blokker etter nettfilteret. Da før forsterker. Løste problemet for meg.
Den er fin for 50Hz brum i trafo. Brumming i mellomtone og også diskant er ofte mer relatert til jordsløyfe.
TS har jo funnet ut av det allerede, bare ikke fornøyd med løsningen pga. nevroser.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg koblet nettopp opp «ny» forsterker sammen med eksisterende komponenter. Fikk da brumming i mellomtonedriverene på «tomgang». Etter litt prøving frem og tilbake så forsvinner brummingen hvis jeg kobler pre/streamer på en annen stikkontakt enn forsterkeren. Dette er jo en «grei» løsning, men jeg har vanligvis hatt komponentene koblet inn på samme strømfilter (med de fordeler det skal ha). Er det noen som kan gi et svar på hva som forårsaker dette? Evt måter å fikse det på?

Skulle jo helst hatt både effektforsterker og pre/streamer på filtrert strøm…

På forhånd takk! - Sigurd
Tipper du bruker RCA kabling? XLR balansert hele veien fikser gjerne problemet også, om utstyret har inn/utganger for det.

Topp Bunn