Brus på de innerste sporene på LP platene.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
de ytterste sporene på plata spiller cleant, bra med dynamikk og rett og slett veldig bra.
men jo lengre inn på plata den kommer jo mer og mer "brus" og støy kommer ut. det er snakk om samtlige plater jeg har, så det er ikke platene det er noe feil med..

-jeg har brukt vater for og stille plata rett.
-jeg har tatt nåltrykket der det høres best ut, og har ikke lagt for mye vekt på nålen.
-jeg har også vasket noen platr for og se om det forrandrer seg, men funka ikke dette heller..

er nåla ødelagt? men ville ikke den da spilt fårlig ut også?

jeg lurer på om nåla funker dårlig med den lavere farten som er innerst.. det er da snakk om ganske betydlige hastighet endringer...

så, er det noen som har hatt samme problem?
eller vet hva som er feil/hva som kan gjøres?

/Kristoffer R

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
dt glmte jeg og skrive ja..

en Luxman PD282 medorginal arm (så vidt jeg har forstått) og en ortofon vms 10E mkII

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
kan også legge til att jo nærmere midten den kommer jo lengre ned i frekvens "bruser" det..
alltsp på midterste sporene, så begynner man og høre et lett brus heeelt i toppen, også blir det bare mer og mer markant og lengre ned i frekvens.. til slutt er vær eneste vokal ødelagt og musikken går ikke i det hele tatt og høres på.. blir bare en stor grøt og det har skapt en masse irritasjon, da det går jo ikke bort, samme hva jeg gjør:(

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville vurdert å få spilleren ettertsett av en som har peiling,og setter en femmer på at du kan trenge ny pickup. VMS 10E er ikke akkurat ny, for å si det sånn....
Husk på at selv om nåla ikke er utslitt, kan stiftopphenget være helt kjørt på grunn av elde o.l. At problemet er størst på de innerste sporene kan tyde på at det hele har med sporing å gjøre, det indikerer også at det ligger i element, nål eller oppheng.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
enig med impulse.

I tillegg ville jeg umiddelbart sluttet å spille vinyl, inntil feilen er funnet og rettet opp. Sjansen for at du sliter unødvendig hardt på platene dine nå er stor.

S

Slorbak

Gjest
duality skrev:
-jeg har tatt nåltrykket der det høres best ut, og har ikke lagt for mye vekt på nålen.
-jeg har også vasket noen platr for og se om det forrandrer seg, men funka ikke dette heller..

/Kristoffer R
:)

Prøv litt mere vekt på nåla,før du sender den av gårde. Smør beveglige deler på armen. Har hatt dette selv og problemet har vært at armen har hatt en liten treghet og at vekta er litt feil stilt. Sjekk overhenget nålspiss til midten av sentertapp. Regner med at denne skal være 15mm. Er litt usikker på hvilken arm det er på den,men noen av disse kan være litt vriene på enkelte nåler.

Impulse nevnte nåla,kan være at den er gåen.

Mvh Roar

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Slorbak skrev:
duality skrev:

/Kristoffer R

Prøv litt mere vekt på nåla,før du sender den av gårde. Smør beveglige deler på armen. Har hatt dette selv og problemet har vært at armen har hatt en liten treghet og at vekta er litt feil stilt. Sjekk overhenget nålspiss til midten av sentertapp. Regner med at denne skal være 15mm. Er litt usikker på hvilken arm det er på den,men noen av disse kan være litt vriene på enkelte nåler.

Mvh Roar
det høres desverre ikke bedre med mere vekt på nåla..
hva mener du med overheng?

S

Slorbak

Gjest
Cobra2 skrev:
:eek: tonearmer skal ikke smøres...

Arne K

Har smørt mine gamle armer og det går så bra se. :) Men det er viktig og bruke noe som har en oppløsende effekt og ikke ligger der i flere år og blir stiv.

Mvh Roar

S

Slorbak

Gjest
duality skrev:
Slorbak skrev:
duality skrev:

/Kristoffer R

Mvh Roar
det høres desverre ikke bedre med mere vekt på nåla..
hva mener du med overheng?

Fra nålspissen til midten av sentertapp. Spissen på nåla skal være eks 15 mm etter midten på sentertapp.

Mvh Roar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ettrsom du spør, kan det være der det ligger. Overheng er pickup-elementets vinkel i forhold til rillen. Den stilles inn med en såkalt protractor, en liten mal med hull til spindelen og referansepunkter og -linjer du skal stille inn elementet etter. Den kan enkelt lastes ned fra Vinyl Asylum, bare pass på at du printer den ut i riktig skala, eller går det rett vest.
Er ikke dette på stell, får du graverende feilsporing, og det er liten hjelp i å øke stifttrykket. Husk forresten å stille dette (altså stifttrykket) med en stifttrykkvekt. Den kan kjøpes fra Ortofonimportør Mono a.s for en drøy femtilapp, og er ganske uvurdelig. Du får ikke justert spilleren din ordentlig før du har litt verktøy i hus, i alle fall om du ikke kjenner noen som er drevne i denslags vinylalkymi og kan ta jobben. Innstilling av platespillere er nemlig IKKE noe man gjør etter innfallsmetoden!

Lykke til!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Slorbak skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

Har smørt mine gamle armer og det går så bra se. :) Men det er viktig og bruke noe som har en oppløsende effekt og ikke ligger der i flere år og blir stiv.

Mvh Roar

Her detter jeg av, må jeg si. Smøring av arm ???

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Fremer hadde en forklaring på et slikt fenomen da han holdt seminar på Trondheimsmessa i fjor, uten at jeg helt husker detaljene, men jeg mener det kan ha noe med lengden fra armens orion til nåla å gjøre. Dersom du kjenner noen som kjenner noen som er ekspert på å justere arm og pick up kan det være løsningen å slippe til ham.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jepp, du trenger en protraktor. Er vinklingen/lengden på armen feil blir det økt forvrengning, ofte i innerste spor..

S

Slorbak

Gjest
impulse skrev:
Slorbak skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

Mvh Roar

Her detter jeg av, må jeg si. Smøring av arm ???
Bare og dette av det. :) Gamle spillere som kansje har stått i mange år trenger litt smøring borte ved armbassen. Mener nå ikke fet olje,men en god renseolje som har en god krypeevne. Husk en ting slike renseoljer forsvinner ganske fort.

Ordet smøring er vel kansje litt missvisende,virker nesten ut som en skal bruke en fettpresse. :)

Mvh Roar

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Protractor hjalp som bare det! tusen takk for hjelpen:)

S

Slorbak

Gjest
duality skrev:
Protractor hjalp som bare det! tusen takk for hjelpen:)

Godt at det var det og ikke noe annet. Kos deg med musikken og lykke til.

Mvh Roar

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
ble veldig letta, riggen har skapt hodepine den siste uka:p

det sitter ikke ennå, men det er merkbart bedre! bare og teste, endre teste, endre teste, endre teste, endre teste... sitter sikker snart.. om et par dagr kanskje! hehe

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg setter en femmer på at du må bytte element før det blir helt saliggjørende. Ikke fordi det du har er dårlig, men det er tilårskomment. For å si det forsiktig....

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Jeg frykter det også, men enn så lenge lærer jeg en del med instilling etc, vet fortsatt ikke alt som kan skade stiften, så hadde vært kjedelig og ødelagt en helt ny stift.. så vill jeg prøve og feile litt med den jeg har og få så mye som mulig ut av denne stiften jeg kan.. høres sikkert litt snålt ut, men det passer meg.. liker og gjøre ting selv, vete hva jeg gjør og hvorfor:p

jeg holder på og spare til DV 10x5, som jeg har hørt skulle passe bra, innenfor mitt budsjett..

men ny stift blir kjøpt inn ennå..

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Fint at du er på rett spor. Jeg tror vel også, som andre har påpekt, at du bør bytte pick-up. Personlig har jeg irritert mer over lignende problemer som de du beskriver med alle mine tidligere pick-uper. For meg var svaret en korrekt oppsatt Audio Technica oc9 ml. De innerste sporene låter betydelig bedre med denne løsningen enn hva det har gjort tidligere.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
SOEDAL skrev:
Fint at du er på rett spor. Jeg tror vel også, som andre har påpekt, at du bør bytte pick-up. Personlig har jeg irritert mer over lignende problemer som de du beskriver med alle mine tidligere pick-uper. For meg var svaret en korrekt oppsatt Audio Technica oc9 ml. De innerste sporene låter betydelig bedre med denne løsningen enn hva det har gjort tidligere.

hvor for jeg kjøpt den og hva ligger prisen på? den var i værtfall veldig pen...

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Denne kan du handle fra LP Gear eller Needledoctor i Sambandstatene.
Når du sitter med den i hånden, vil den ha kostet deg - tja, et eller annet sted mellom 2 og 3 000,-

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Tror kanskje jeg ville gått for en 10x5 i den armen.
Ikke noe i mot AT (hatt en 33E sjøl) men tror ikke OC9 vil trives/yde max i den armen.

Meg om det.

Har en PD-264 sjøl.

/jan

S

Slorbak

Gjest
JanR skrev:
Tror kanskje jeg ville gått for en 10x5 i den armen.
Ikke noe i mot AT (hatt en 33E sjøl) men tror ikke OC9 vil trives/yde max i den armen.

Meg om det.

Har en PD-264 sjøl.

/jan

Støttes Jan,har hatt OC9 selv og har en Dv . Fikk aldri OC til slik jeg ville i Luxman riggen. Prøvde den i to forskjellig Lux rigger. Liker Dv veldig godt. Lydsignaturen til OC passet ikke meg.

Mvh Roar

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
vurderer og kjøpe den rega elys pickupen som er til salgs på bruktbørsen..
300kr er da vært et forsøk og se om det blir bedre.. til jeg for kjøpt meg en ny en i alle fall...

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
tenkte jeg skulle vaske armen min for litt støv, tenkte og bruke q-tips (det jeg har for hånd) og et eller annet vaskemiddel/sprit etc.. men hva skal jeg bruke? noen tips?
det er snakk om overflate støv, som har blitt gammel så går ikke og bare børste bort..
jeg vill ikke gå løs med jif før jeg faktisk vet att det funker.. white sprit kanskje? mulig jeg er helt på gjorde her:p

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Rødsprit eller isopropanol funker. Sånn blå Jif-spray også men litt vanskeligere å applikere, med mindre du skrur av sprutern. Q-tips og en klut som ikke loer gjør susen.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Bruk gjerne noe antistatisk guffe på armen ;)

Mvh. RS

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
Bruk gjerne noe antistatisk guffe på armen ;)

Mvh. RS
er det en tråd som tar opp det her? litt nysgjerrig på åssen guffe og hvor/ikke hvor man skal ta:)

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Må inrømme att Impulse hadde rett, kjøpte ny pickup i dag, og alt falt på plass....
Ble letta, da jeg mer og mer tridde det var armen.. men etter en tur på big dipper og tiger ble det litt plater og en ny pick up... pluss et lite rengjørings kit.. :)

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
nei, det ble en ortofon:) 2m blue for og være eksakt... syns jeg kunne gi den en sjanse:)
hadde lyst på DV 10x5, men det for bli litt senere når jeg har bedre råd:)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med ny og god pickup! Ortofons elementer spiller gjennomgående mye bedre enn prisen skulle tilsi, og ikke minst passer MC-elementene deres nydelig i armen du bruker. Tror det var et meget klokt kjøp!

Topp Bunn