Buchardt Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at effekten i H90 nok er rundt 100 watt i 4 Ohm, jeg vet at den i stereo er målt til 112 watt i 4 Ohm, da med 1% THD + N, 1 kHz. Forsåvidt, mer effekt er som regel bra.
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Da kom et sett S400 Smoked Oak på døra rett etter kl 10. Godt pakket og i perfekt stand.

    Førsteinntrykket er noe "slankere" lyd enn LSi9 som sikkert er tunet for mer "American sound" (ref: https://hometheaterhifi.com/volume_9_3/polk-lsi9-speakers-9-2002.html ) - men så er jo S400 splitter nye og trenger nok 2-3 dager med innspilling.

    Skjedde mye med bassen på LSi9 også i løpet av første dagene.

    Dialoger/luftighet umiddelbart en nyanse bedre.
    Plassering må jeg teste litt mer på, men det er og blir stueplassering på hver side av TV (flatskjerm)

    Fin dypbass test: https://www.youtube.com/watch?v=YH3c1QZzRK4
    Motorlyder a la dette er foreløpig "deiligere"/mer "musikalske" på LSi9: https://www.youtube.com/watch?v=s_CaYo6EQEU
     
    Sist redigert:

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Da kom et sett S400 Smoked Oak på døra rett etter kl 10. Godt pakket og i perfekt stand.

    Førsteinntrykket er noe "slankere" lyd enn LSi9 som det sikkert er tunet for mer "American sound" (ref: https://hometheaterhifi.com/volume_9_3/polk-lsi9-speakers-9-2002.html ) - men så er jo S400 splitter nye og trenger nok 2-3 dager med innspilling.


    Skjedde mye med bassen på LSi9 også i løpet av første dagene.

    Dialoger/luftighet umiddelbart en nyanse bedre.
    Plassering må jeg teste litt mer på, men det er og blir stueplassering på hver side av TV (flatskjerm)

    Fin dypbass test: https://www.youtube.com/watch?v=YH3c1QZzRK4
    Motorlyder a la dette er foreløpig "deiligere"/mer "musikalske" på LSi9: https://www.youtube.com/watch?v=s_CaYo6EQEU
    Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.
    100 til 200 timer avhengig av hvor høyt du spiller er nok nødvendig før du oppnår max ytelse.
    Jeg har mine plassert ca. 1 fot fra veggen, 2,5 meter mellom dem, og vinklet innover ca 10 grader, og jeg synes de yter
    meget bra i denne posisjonen, selv om det plasseringsmessig nok ikke er optimal, men en har ofte andre møbleringsmessige hensyn å ta.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Noe av det første jeg gjorde etter å ha lekt litt med ulike plasseringer var å jekke noen kalde pils og skru opp volumet. Bare kose seg med favorittmusikken. Det setter litt fart på innspillingstiden... :)
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.
    100 til 200 timer avhengig av hvor høyt du spiller er nok nødvendig før du oppnår max ytelse.
    Jeg har mine plassert ca. 1 fot fra veggen, 2,5 meter mellom dem, og vinklet innover ca 10 grader, og jeg synes de yter
    meget bra i denne posisjonen, selv om det plasseringsmessig nok ikke er optimal, men en har ofte andre møbleringsmessige hensyn å ta.
    Takk for det og info om innspillingstid. Hmm, da tar det kanskje lenger tid enn det jeg så for meg. Håper den løsner litt, foreløpig er det en høyttaler som jeg må si til meg selv at "alle" tester etc sier er referanseklasse, istedenfor at den umiddelbart overbeviser. LSi9 var fine sånn, at de overbeviste nærmest med en gang. Mulig S300 mkII hadde vært et bedre valg for meg. Noe av målet med høyttalerbyttet er å få noe som er like god på bass som LSi9 men tydeligere dialog på relativt lave volum og litt mer detaljert øverst.

    Med leilighet blir det også begrensede valg mhp både plassering og volum.

    Tok en sveip fra 5-100Hz jeg fant på Youtube og 10 Hz er jo lydløst, men kanskje ikke anbefalt ? Selv om det beveger mye på membraner, pluss at høyttalerne kan bevege seg på stativene.
    RojohII - veldig klar over effekten litt flytende forfriskninger kan ha på lyden ja :cool:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Regner med at effekten i H90 nok er rundt 100 watt i 4 Ohm, jeg vet at den i stereo er målt til 112 watt i 4 Ohm, da med 1% THD + N, 1 kHz. Forsåvidt, mer effekt er som regel bra.
    H90 skal fint klare det.. Mads selv liker ofte lyden bedre med små forsterkere da de ofte gir en nærve i musikken.. Dog ble han ikke imponert over Hegel på s300mk2 i allfall.. :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.
    100 til 200 timer avhengig av hvor høyt du spiller er nok nødvendig før du oppnår max ytelse.
    Jeg har mine plassert ca. 1 fot fra veggen, 2,5 meter mellom dem, og vinklet innover ca 10 grader, og jeg synes de yter
    meget bra i denne posisjonen, selv om det plasseringsmessig nok ikke er optimal, men en har ofte andre møbleringsmessige hensyn å ta.
    Takk for det og info om innspillingstid. Hmm, da tar det kanskje lenger tid enn det jeg så for meg. Håper den løsner litt, foreløpig er det en høyttaler som jeg må si til meg selv at "alle" tester etc sier er referanseklasse, istedenfor at den umiddelbart overbeviser. LSi9 var fine sånn, at de overbeviste nærmest med en gang. Mulig S300 mkII hadde vært et bedre valg for meg. Noe av målet med høyttalerbyttet er å få noe som er like god på bass som LSi9 men tydeligere dialog på relativt lave volum og litt mer detaljert øverst.

    Med leilighet blir det også begrensede valg mhp både plassering og volum.

    Tok en sveip fra 5-100Hz jeg fant på Youtube og 10 Hz er jo lydløst, men kanskje ikke anbefalt ? Selv om det beveger mye på membraner, pluss at høyttalerne kan bevege seg på stativene.

    RojohII - veldig klar over effekten litt flytende forfriskninger kan ha på lyden ja :cool:
    Tror nok ikke du hører noe av 10Hzen nei. Ikke 20Hzen heller for den del. Det er jo små høyttalere tross alt.

    Jeg skal ikke påstå for meget rundt dette med innspilling, men typisk vil et basselement løsne litt etterhver og spille både litt dypere og litt mer nyansert. Om det er nok til at du liker lyden bedre enn høyttalerne du allerede har og liker er jo ikke godt å vite. Jeg ville bare brukt de neste dagene til å spille en del musikk, film og kanskje lekt bittelitt med avstand til bakvegg/sidevegg hvis det er mulig. Buchardt S300II skal jo være litt fyldigere i lyden, men som alltid vil det være noen kompromisser.

    Uansett: Buchardt Audio har en veldig fin tilbakeleverings-policy. Så bare unngå å lage merker i høyttalerne de første 30-dagene. Får du de ikke til å spille kontakter du bare Buchardt og høyttalerne blir hentet hjemme hos deg av DHL/Bring uten mer bryderi enn å pakke dem pent sammen igjen.
     
    Sist redigert:

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Tror nok ikke du hører noe av 10Hzen nei. Ikke 20Hzen heller for den del. Det er jo små høyttalere tross alt.

    Jeg skal ikke påstå for meget rundt dette med innspilling, men typisk vil et basselement løsne litt etterhver og spille både litt dypere og litt mer nyansert. Om det er nok til at du liker lyden bedre enn høyttalerne du allerede har og liker er jo ikke godt å vite. Jeg ville bare brukt de neste dagene til å spille en del musikk, film og kanskje lekt bittelitt med avstand til bakvegg/sidevegg hvis det er mulig. Buchardt S300II skal jo være litt fyldigere i lyden, men som alltid vil det være noen kompromisser.

    Uansett: Buchardt Audio har en veldig fin tilbakeleverings-policy. Så bare unngå å lage merker i høyttalerne de første 30-dagene. Får du de ikke til å spille kontakter du bare Buchardt og høyttalerne blir hentet hjemme hos deg av DHL/Bring uten mer bryderi enn å pakke dem pent sammen igjen.
    Ja, har fått gjøre fint lite innspilling til nå, men blir nok noen timer framover. Retur går nok greit, og har pakket så pent som mulig ut med tanke på evt retur, men momsrefusjon er visst et eget kapittel.

    Tror nok også at vanlig og variert innspilling er best istedenfor 10-100 Hz, men var artig å se at forsterkeren faktisk leverer fra 5Hz som spesifisert.

    Kveld - lyden begynner å falle litt mer på plass

    OT: En liten referanse låt jeg har er Toni Braxton's In the late of night, ca 3:20-3:25 er det lyden av sirisser men bak det kirkeklokker i det fjerne. Tok en A-B test vs LSi9 og det er godkjent. Er det noe dårlig i kjeden så har klokkespillet en tendens til å forsvinne på lave volum.
     
    Sist redigert:

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Da er videre innspilling og A-B testing mot LSi9 gjort.

    Den korte konklusjonen er at S400 er veldig gode høyttalere som gir veldig korrekt/nøytral lyd men at de ikke helt klarte å gripe fatt i meg på det emosjonelle plan. Dermed er mail sendt avgårde til Buchardt med ønske om retur.

    S400 strekker seg lenger nedover og gir flere nyanser og rapphet i bassen. Oppover gir de også godt med detaljer og totalinntrykket er at de er veldig nøytrale. Lil' Dicky Earth: Flere detaljer, tydeligere dialog og mer gitar-strum (når han svømmer under vann med baderingen). Christine and the Queens - Paradis Perdus: kjappere og mer nyansert bass enn LSi9 som her kan bli i overkant "boomy"

    Det jeg ikke slo meg helt til ro med var at forbedringen var såpass liten ift de jeg allerede hadde, pluss at LSi9 om enn mindre korrekte, ofte gir litt ekstra brystvolum til vokalister og vekt til bassen. Stereoperspektiv og sømløs helhet er begge gode på, men LSi9 framstår litt mer "smooth" på bekostning av litt ekstra detaljer som også er et tveegget sverd i forhold til ørlite for mye sss-lyder hos S400. På enkelte symfoniske stykker så gjør LSi9 sin "voicing" seg godt, da de tilfører fylde der S400 kan virke litt "tynnere".

    Synd, for jeg hadde håpet at S400 kunne blitt den klare vinner - da hadde jeg ikke hatt problem med å pensjonere LSi9'ene.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Leit at det ikke ble fullklaff med S400. Sånn er det desverre av og til. Hvis du har tid og lyst, skriv gjerne et par ord om hvordan du opplevde returordningen og hvordan det foregikk rent praktisk. Altså om det gikk greit og uten for mye bryderi. Sikkert flere som er interessert i dette. :)
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Leit at det ikke ble fullklaff med S400. Sånn er det desverre av og til. Hvis du har tid og lyst, skriv gjerne et par ord om hvordan du opplevde returordningen og hvordan det foregikk rent praktisk. Altså om det gikk greit og uten for mye bryderi. Sikkert flere som er interessert i dette. :)
    Så langt virker det meget ryddig.

    Jeg skrev mail til Buchard Audio og etter et par dager svarte Mads selv og tilbød å øke prøveperioden til 50 dager. Dette grunnet at gummiopphenget til høyttalerelement og passiv bass er meget stivt rett fra fabrikk og det er målbare forskjeller på innspilte vs nye høyttalere. Hans erfaring var at 9/10 valgte å beholde høyttalerne etter en utvidet prøveperiode. Jeg var fristet, men vet samtidig at det blir vanskeligere for meg å returnere høyttalerne etter lang tid. Mads var imøtekommenheten selv da jeg valgte å allikevel returnere og booket henting av de tirsdag til uka.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Da er videre innspilling og A-B testing mot LSi9 gjort.

    Den korte konklusjonen er at S400 er veldig gode høyttalere som gir veldig korrekt/nøytral lyd men at de ikke helt klarte å gripe fatt i meg på det emosjonelle plan. Dermed er mail sendt avgårde til Buchardt med ønske om retur.

    S400 strekker seg lenger nedover og gir flere nyanser og rapphet i bassen. Oppover gir de også godt med detaljer og totalinntrykket er at de er veldig nøytrale. Lil' Dicky Earth: Flere detaljer, tydeligere dialog og mer gitar-strum (når han svømmer under vann med baderingen). Christine and the Queens - Paradis Perdus: kjappere og mer nyansert bass enn LSi9 som her kan bli i overkant "boomy"

    Det jeg ikke slo meg helt til ro med var at forbedringen var såpass liten ift de jeg allerede hadde, pluss at LSi9 om enn mindre korrekte, ofte gir litt ekstra brystvolum til vokalister og vekt til bassen. Stereoperspektiv og sømløs helhet er begge gode på, men LSi9 framstår litt mer "smooth" på bekostning av litt ekstra detaljer som også er et tveegget sverd i forhold til ørlite for mye sss-lyder hos S400. På enkelte symfoniske stykker så gjør LSi9 sin "voicing" seg godt, da de tilfører fylde der S400 kan virke litt "tynnere".

    Synd, for jeg hadde håpet at S400 kunne blitt den klare vinner - da hadde jeg ikke hatt problem med å pensjonere LSi9'ene.
    Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.
    Holder derfor på med å eksperimentere med høyttalerkabler for å temme disse antydningene til skarphet i toppen.
    Da jeg fikk S400 brukte jeg Nordost Heimdall 2, og disse kablene er gode, et enormt lydbilde, men jeg oppdaget da jeg skiftet til Qed Silverline som jeg hadde liggende, at Heimdall på langt nær henter ut det basspotensialet som ligger i S400.
    Nå har jeg et sett Audioquest Rocket 88 tilkoblet mellom Hegel H360 og S400 og disse kablene later til å passe atskillig bedre til S400 enn Heimdall gjorde. Selv om Audioquestkablene ikke helt formidler det samme enorme lydbildet som Heimdall gjorde, så har de en mye bedre evne til å få fram bassen,som både er langt dypere og mer artikulert, i tillegg til å formidle en litt varmere klang, og de har vist seg så langt å være bedre i stand til å temme sss-lydene i toppen.
    Ut fra det jeg hører, og det er betydelige forskjeller, så tror jeg det kan være lurt å eksperimentere med kabeltillpassning dersom en ellers har utstyr av en slik kvalitet at det rettferdiggjør eventuelle merkostnader.
    For min del er jeg meget godt fornøyd med S400, så her er det ikke aktuelt med noe retur.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.
    Holder derfor på med å eksperimentere med høyttalerkabler for å temme disse antydningene til skarphet i toppen.
    Da jeg fikk S400 brukte jeg Nordost Heimdall 2, og disse kablene er gode, et enormt lydbilde, men jeg oppdaget da jeg skiftet til Qed Silverline som jeg hadde liggende, at Heimdall på langt nær henter ut det basspotensialet som ligger i S400.
    Nå har jeg et sett Audioquest Rocket 88 tilkoblet mellom Hegel H360 og S400 og disse kablene later til å passe atskillig bedre til S400 enn Heimdall gjorde. Selv om Audioquestkablene ikke helt formidler det samme enorme lydbildet som Heimdall gjorde, så har de en mye bedre evne til å få fram bassen,som både er langt dypere og mer artikulert, i tillegg til å formidle en litt varmere klang, og de har vist seg så langt å være bedre i stand til å temme sss-lydene i toppen.
    Ut fra det jeg hører, og det er betydelige forskjeller, så tror jeg det kan være lurt å eksperimentere med kabeltillpassning dersom en ellers har utstyr av en slik kvalitet at det rettferdiggjør eventuelle merkostnader.
    For min del er jeg meget godt fornøyd med S400, så her er det ikke aktuelt med noe retur.
    Jo bedre utstyr - jo mer kilent - ikke minst gjelder dette høyttalerkabler. Forundrer meg litt, at leverandørene ikke i større grad veileder om dette, spesielt så lenge kabler er så idiotisk dyrt som det er - ei heller noen logikk at dyreste kabelen spiller best.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da er videre innspilling og A-B testing mot LSi9 gjort.

    Den korte konklusjonen er at S400 er veldig gode høyttalere som gir veldig korrekt/nøytral lyd men at de ikke helt klarte å gripe fatt i meg på det emosjonelle plan. Dermed er mail sendt avgårde til Buchardt med ønske om retur.

    S400 strekker seg lenger nedover og gir flere nyanser og rapphet i bassen. Oppover gir de også godt med detaljer og totalinntrykket er at de er veldig nøytrale. Lil' Dicky Earth: Flere detaljer, tydeligere dialog og mer gitar-strum (når han svømmer under vann med baderingen). Christine and the Queens - Paradis Perdus: kjappere og mer nyansert bass enn LSi9 som her kan bli i overkant "boomy"

    Det jeg ikke slo meg helt til ro med var at forbedringen var såpass liten ift de jeg allerede hadde, pluss at LSi9 om enn mindre korrekte, ofte gir litt ekstra brystvolum til vokalister og vekt til bassen. Stereoperspektiv og sømløs helhet er begge gode på, men LSi9 framstår litt mer "smooth" på bekostning av litt ekstra detaljer som også er et tveegget sverd i forhold til ørlite for mye sss-lyder hos S400. På enkelte symfoniske stykker så gjør LSi9 sin "voicing" seg godt, da de tilfører fylde der S400 kan virke litt "tynnere".

    Synd, for jeg hadde håpet at S400 kunne blitt den klare vinner - da hadde jeg ikke hatt problem med å pensjonere LSi9'ene.
    Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.
    Holder derfor på med å eksperimentere med høyttalerkabler for å temme disse antydningene til skarphet i toppen.
    Da jeg fikk S400 brukte jeg Nordost Heimdall 2, og disse kablene er gode, et enormt lydbilde, men jeg oppdaget da jeg skiftet til Qed Silverline som jeg hadde liggende, at Heimdall på langt nær henter ut det basspotensialet som ligger i S400.
    Nå har jeg et sett Audioquest Rocket 88 tilkoblet mellom Hegel H360 og S400 og disse kablene later til å passe atskillig bedre til S400 enn Heimdall gjorde. Selv om Audioquestkablene ikke helt formidler det samme enorme lydbildet som Heimdall gjorde, så har de en mye bedre evne til å få fram bassen,som både er langt dypere og mer artikulert, i tillegg til å formidle en litt varmere klang, og de har vist seg så langt å være bedre i stand til å temme sss-lydene i toppen.
    Ut fra det jeg hører, og det er betydelige forskjeller, så tror jeg det kan være lurt å eksperimentere med kabeltillpassning dersom en ellers har utstyr av en slik kvalitet at det rettferdiggjør eventuelle merkostnader.
    For min del er jeg meget godt fornøyd med S400, så her er det ikke aktuelt med noe retur.
    Hva med å teste noe annet på forsterkersiden..? Uten å trø noen på tærne eller ville starte noe stor diskusjon så er i allfall min erfaring at Hegel låter skarpt i toppen og mye ssss'er..

    Og jeg vet som sagt at Mads fikk en h160 fra Hegel mot at de fikk et par s300 til sitt demorom etter at vi pratet om hvor populær h160 var. . Han var mildt sagt lite imponert over Hegel på sine høytalere.

    Så Hegel er nok meget bra på rette høytalere(eller enkeltes ører) .. Kansje bare ikke på Buchardt?

    Edit: nå vet jeg 90 serien og Røst er noe mer balansert så de nye funker Kansje bedre :)
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Jo bedre utstyr - jo mer kilent - ikke minst gjelder dette høyttalerkabler. Forundrer meg litt, at leverandørene ikke i større grad veileder om dette, spesielt så lenge kabler er så idiotisk dyrt som det er - ei heller noen logikk at dyreste kabelen spiller best.
    Nå er jo ikke dette et forum hvor jeg skal gå for mye inn på kabler, det er jo nærmest som å banne i kirken.
    Men vi aksepterer at det er forskjell på forsterkere og høyttalere, hvorfor da ikke kabler? I mitt oppsett så hører jeg tydelig forskjell på de forskjellige kablene jeg har prøvd, både til det bedre og til det verre. Det snakkes varmt om systemtilpassing, og dette er viktig, men den delen som skal formidle et elektrisk signal fra forsterkeren til høyttaleren, skal av mange holdet helt utenfor resten av systemet som en del uten betydning, så lenge det er en kabel.
    Er forøvrig helt enig i at det ikke trenger å være svindyre kabler for at det skal være best, men dersom en ikke prøver forskjellige kabler, så kan en ende opp med å ikke utnytte det potensiale som ellers ligger i gode forsterkere og høyttalere.
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Takk for tilbakemelding.:) Hold oss gjerne oppdatert i prosessen.
    Det ble en "twist" ift retur at Mads hadde et ikke ukjent norsk firma som var interessert i å teste disse høyttalerne, så da refunderte han full pris inkl mva og sending med Postnord videre. En god løsning for meg som slapp å bruke tid på byråkrati ift moms-refusjon ved vanlig retur, og alt nå tilbakebetalt.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tilbakemelding.:) Hold oss gjerne oppdatert i prosessen.
    Det ble en "twist" ift retur at Mads hadde et ikke ukjent norsk firma som var interessert i å teste disse høyttalerne, så da refunderte han full pris inkl mva og sending med Postnord videre. En god løsning for meg som slapp å bruke tid på byråkrati ift moms-refusjon ved vanlig retur, og alt nå tilbakebetalt.
    Mads er en kjernekar,en fryd å ha med det selskapet å gjøre=)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Man bør holde seg til kabler med et visst tverrsnitt. Mange kabler er laget for å gjøre noen bestemte ting og det faller ikke alltid like heldig ut.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Buchardt Audio er på gang med aktive høyttalere. I første omgang en stativvariant:
    https://www.buchardtaudio.com/products
    A500-White-2.jpg

    A500-White-1.jpg

    Ser ut til at forsterkning og DSP har mye til felles med System Audios Silverback-serie. Konseptet er bra. Har selv lyttet til SA Silverback (Legend 40). Samme Wisa digital-hub.

    På den en side: Aktiv drift og Buchardts waveguide er solid kjøpsargument alene.
    På den annen side: S500 er en trykkammer høyttaler med 2x6,5" som skal dekke den laveste oktaven. WISA-systemet/huben er lik jeg ser det; litt låst. Ikke så enkelt å supplere med suber etter eget ønske om man synes det blir litt snaut med S500 alene. Det kommer dog en større gulvstående - den tror jeg blir helmax...;D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Interessant tråd. Er det bare jeg som ikke vet hva waveguide er? Noen som har lyst til å forklare med enkle ord?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd Google https://www.stereo.net.au/forums/topic/291485-waveguides-on-tweeters-what-effect/
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd. Er det bare jeg som ikke vet hva waveguide er? Noen som har lyst til å forklare med enkle ord?
    En waveguide er i praksis litt som å holde hendene rundt munnen som en ropert når du skal hyle i en bestemt retning. Meningen med den er å sørge for at man har jevn spredning i overgangen mellom mellomtone og diskant.

    Årsaken er følgende; når en driver er STOR i forhold til lydbølgen som skal reproduseres vil lyden være direktiv, altså bli sendt mer eller mindre rett frem. Når den er liten i forhold til lydbølgen som skal reproduseres vil bølgen ikke lenger bli styrt i like stor grad av driveren og lyden vil gå i alle retninger.

    Siden man i stor grad hører på reflektert lyd når man lytter i et normalt rom vil det være svært uheldig dersom det er en stor mismatch mellom direktiviteten fra mellomtonen og fra diskanten rundt delefrekvensen. I verste fall får man et stort hull i energien off-axis grunnet stor størrelsesforskjell mellom driverne, og det vil høres ganske tydelig i lytteposisjonen siden direktelyden (som går rett frem fra høyttalerne til ørene) vil ha en annen klangbalanse enn den indirekte/reflekterte lyden som kommer via rommets flater.

    En waveguide er designet for å begrense spredningen til diskanten for å matche den mer direktive mellomtonen rundt delefrekvensen.

    Et eksempel med og uten waveguide, hvor man ser lydenergien ovenifra og ned;

    waveguide.jpg

    without waveguide.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takker for glitrende forklaring, @coolio. Det gir stor mening. Er et kun størrelsen på membranet som utgjør waveguide «effekten»?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for glitrende forklaring, @coolio. Det gir stor mening. Er et kun størrelsen på membranet som utgjør waveguide «effekten»?
    Nei, det er størrelsen, formen og dybden på waveguiden (det lille sorte hornet rundt diskanten i Buchardt) og samspillet med driveren(e) som avgjør effekten av waveguiden. Man kan på mange måter få den spredningen man vil ved å justere på driver-størrelser, delefrekvenser og størrelse/form på waveguiden.

    Noen velger veldig smal spredning ved å bruke store bass/mellomtone-drivere, lav delefrekvens og stort horn, som feks Ø Audio Icon;

    O-audio_Icon_SPREAD_59980-1920x1095.jpg


    Mens andre velger å ha bred spredning tilpasset et større sweetspot, som feks Buchardt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En waveguide er designet for å begrense spredningen til diskanten for å matche den mer direktive mellomtonen rundt delefrekvensen.
    En waveguide omtrent slik man ser den Buchardt høyttaleren har, hvor høyt opp i frekvens vil den ha noen effekt?

    Waveguider som dette (Buchardt) ser relativt like ut, på flere konstruksjoner. Er dette vitenskap/nøyaktighet på samme nivå som for horn, eller holder det om den bøyer jevnt av fra diskanten og ut til baffelen tar over?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    God ettermiddag.

    Er det noen i Oslo eller nærheten som kunne lånt bort et par S400 til lytt et par timer en ettermiddag/kveld?

    Jeg har selv S200 og skulle gjerne testet ut ferdiginnspilte S400 på anlegget jeg allerede har og hatt en sammenlikning.
    (som dere vet er s400 en videreutvikling av s200).

    Jeg kjører og henter eier/høytallere hvis det er interessant.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også vurdert å kjøpe S400, og har vært i kontakt med Mads angående kjøp.

    Lurer derfor på om det er noen i Bergen, eller omegn, som kunne tenke seg å låne ut noen ferdiginnspilte S400 til meg noen timer.
    Vil sammenligne disse mot mine Respons Baby Grand.
    Synes det er "tungvint" å bestille, for deretter å returnere om jeg ikke er helt fornøyd.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er veldig enkelt å ha med Mads å gjøre, så om man har penger å avsee fungerer det smertefritt å kjøpe for test å eventuelt returnere
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    S400 i hus. Det er vanskelig å sammenlikne med S200 fordi forskjellene er så store og så mange.

    Åpenbart bass. Mer og tydeligere, fastere, dypere.

    Detaljnivå. Opplever å høre, plassere detaljer for første gang.

    Volum. Større og mer lettspilt. Mindre slitsom for forsterkeren.

    Fortsetter å snurre skiver. Kvelden er ung.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Det er også interessant å få med seg hvor avslørende de er for mindre gode opptak/kilde.
    Det var også vanskeligere å plasser og vinkle.

    Jeg har også en opplevelse at de spiller mye høyere uten lyttetretthet.

    De er også mer lettspilte og følsomme enn s200 og spiller høyere og mindre anstrengt. Dynamikken oppleves også mye større enn på s200.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres bra ut.:) Jeg har mer eller mindre slått meg til ro nå med S-400. Ingen andre planer da de passer veldig fint til mine behov. De responderer bra på bedre utstyr oppstrøms, så høyttalerne blir stående. Får se om det blir litt bedre elektronikk etterhvert.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Buchardt kommer med egen forsterkere snart :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Også er en gulvstående klar.. "dessverre" bare aktiv modell foreløpig..
    Screenshot_20200808-113157~2.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn