Buchardt Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.964
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er litt sånn 'alternativ' men da tror jeg man like gjerne kunne valgt en aktiv modell.
    Bygges nok på mye av samme greia som er i de aktive.. og der deler jo buchardt elektronikk med system audio..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes A-700 fremstår som en "no-brainer". Aktiv, full pupp dsp og et velvalgt design. 62K for hele systemet (trenger bare kilde(er)). Designet byr på mye det samme som f.eks. Dutch&Dutch 8C gjør, men her får man elemetene spredt i vertikalplanet også, noe som kanskje smoother/utjevner bassen (i rommet) enda litt bedre? Waveguide-diskanten er veldig lett å leve med og integrerer helt supert med 6.5" mellomtonen/mellombassen.

    Hadde det ikke vært for at jeg er litt "låst" mht. subwooferne, hadde A-700 vært i bestilling for å si det slik. klarer rett og slett ikke å se noe annet på markedet som kan by på dette nivået til ~60K (høyttaler/forsterker) og som gir tilsvarende grad av mulighet til å fungere godt i et normalt rom/stue.

    Her er subwooferne plassert nærmere frontvegg og med litt DSP-dilling (delay og XO) lukkes den uungåelige utfasingen fra monitorens/S400 basselement fra frontvegg. Dette fikser altså A-700 på egenhånd i en veldig enkel og nett pakke. Du hører dette, garantert.
    DSC00339.JPG
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Noen som har kjøpt og eller testet A500 ennå? Reserverte en A700 + HUB i dag... Noen som har info når disse er leveringsklare...? Står september på nettsiden men...
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har kjøpt og eller testet A500 ennå? Reserverte en A700 + HUB i dag... Noen som har info når disse er leveringsklare...? Står september på nettsiden men...
    Kontakt buchardt audio på messenger, Mads svarer deg kjapt.
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Ok, takker. Tar litt lenger tid på mail...
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, takker. Tar litt lenger tid på mail...
    Sendte Mail til han i juli, klokken 14.33, da klokken var 16.02 fikk jeg svar.
    Har også sendt via Messenger i august, tok forholdsvis kort tid å få svar da også.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.964
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mads begynner nok å få mer å mer å gjøre. Men messenger er nok kjappest. :)
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    God morgen.

    Jeg er interessert i å høre deres erfaringer og forsterker anbefalinger til S400.

    Jeg sitter på en gammel NAD c372.
    Jeg har nettopp hatt en fortsterker hjemme i mange uker -til 10 ganger mer enn hva jeg kjøpte nad for. Og jeg liker stereoseperasjonen, detaljnivået bedre på NAD.

    Hva sitter dere på og hva er dere fornøyd med?

    Mvh
    Morten
     

    cykelmyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Innlegg
    57
    Antall liker
    96
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    God morgen.

    Jeg er interessert i å høre deres erfaringer og forsterker anbefalinger til S400.

    Jeg sitter på en gammel NAD c372.
    Jeg har nettopp hatt en fortsterker hjemme i mange uker -til 10 ganger mer enn hva jeg kjøpte nad for. Og jeg liker stereoseperasjonen, detaljnivået bedre på NAD.

    Hva sitter dere på og hva er dere fornøyd med?

    Mvh
    Morten
    S400 er en højttaler, der vokser med opgaven - giv den en kraftig, vellydende forstærker, og den kvitterer!
    Selv har jeg Hegel H390 og S400, og det er et “match made in heaven”! Stor kontrol i bassen, dynamik og kæmpe lydbillede!
    Jeg tror ikke, der findes nogen forstærker, som er “overkill” for S400!
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Noen her inne som satser på I150 Integrated Amplifier?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Siden jeg kjører aktiv deling og separate subwoofere, blir det litt vrient å overføre mine forsterkererfaringer til dette tilfellet. Videre fant jeg fort ut at rommets akustikk og plassering av både høyttaler og lytteposisjon i rommet, betyr mer enn selve forsterkervalget.

    Dermed tenker jeg følgende:
    - Hvis plassering er fornuftig og så god som praktisk mulig, da burde valg av forsterker bli styrt av kvalitet alene. Altså at jo mer kontroll og bedre oppløsning, jo bedre. Hvis forsterkerpreferansen kommer som et resultat av at posisjonen(e) gir lite bass/trøkk eller varme (eller for mye energi i øvre mellomtone/diskant), så er på mange måter valget/preferansen mer styrt av romakustikken enn kvaliteten.

    Jeg opplever at S-400 er såpass godt "balansert" at hvis ikke rommet kødder det for mye til, så burde forsterkervalget falle på kvalititet, og ikke "kamuflerende" faktorer. Klart: Jeg likte veldig godt å kjøre klasse A røreffekttrinn på S-400, men savnet kontrollen fra en god ss-forsterker. Tenker at S-400 er såpass befridd fra unoter og hardheter i seg selv, så da kan man gjerne kjøre på med noe som er ganske så nøytralt og gjennomsiktig.

    Dog vil jeg nevne at høyttaleren er oppløst nok til å respondere godt på kildekvaliteten også. Jeg ville vurdert kvaliteten der også. Ser ingen grunn til at en NAD C372 skulle være en kvalitets/symbiose-endestasjon for S-400. Helt klart: Pris er ikke alltid en god indikator på hvor godt totaliteten faller i smak.

    Er selv i startfasen på å bytte ut elektronikk etterhvert som økonomien tillater. Jeg regner med å gå for noe dønn nøytralt og lavforvrengt ala Benchmark AHB-2, Vera eller Bryston 3B3 til å drive S-400. Noe som leverer rundt 2-300wpc/4 ohm er passe. Det skal sies at jeg faktisk kjøpte en Doxa 70 Signature for å prøve på S-400. Desverre overlevde den ikke postgangen og noe løsnet på printkortet (og jeg har ikke fått somlet meg til å få den reparert) - men tror det ville vært en veldig god kombo (selv om den nok ikke måler like imponerende som de andre forsterkerne jeg har nevnt). Men da må du selvsagt ha styr på preamp og kilde.
     
    Sist redigert:

    ballgjerd

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Noen her inne som har bestil A700, disse virker på papiret som end game høyttalere for de som kun ønsker å dominere stuen med god lyd og ikke mange bokser. Jeg vil ha romkorreksjon og ARC (HDMI strying av volum fra TV), rommet spiller så mye inn at jeg ikke kan unngå å ta dette med i betraktingene. Kjørte CX-5000 pre amp fra yamaha og effekt til et par B&W 804S med sub i et kombinert hjemmmekino/stereo anlegg i stuen i mange år. Nå er alt dette solg og jeg vil ha minimalt med bokser om god lyd, helst også på lave volum pga hensyn til ungene som sover rett over stuen.

    Da koker det ned til:
    • Aktive høyttalere Buchard eller System Audio DSP og romkorreksjon
    • Passive høyttalere med NAD M10/M33 (Dirac Live dette er det beste innen romkorreksjon etter min mening)

    Aktive høyttalere med romkorreksjon, Buchard og System Audio med førstnevnte som en favoritt. System Audio Legend 40/60 kjører WISA gjennom samme boks og har også romkorreksjon spørsmålet er om hvor mye er likt Buchard (de har jo samarbeidet litt sa han i en podcast, men usikker hvor mye) forsterkerne er ikke like i høyttalerere kan jeg se ut fra spesifikkasjonene. Har SA disse master tuningene som en kan bruke?

    Passive med dirac live er et alternativ og NAD har også bluesound som er bra for streamning, ARC er også der.

    Eller skal jeg bare vente til noen putter Dirac Live i noen aktive høyttalere, wireless og ARC finnes dette i pipelinen til de store aktørene. Har bluesound kanskje noe på trappene der i og med de sitter på all teknologi fra NAD (samme eiere).

    Vil Buchardene bli billigere etter valget i USA pga euro kursen, kommer System Audio på blackfriday.

    Jeg har nå bestil Klipsch Five som ventepølse anlegg så får jeg avvente litt. Men er meget fristet til å kjøre på med A700 for de er perfekt match i og med jeg kan tune lyden slik som jeg vil ha den med master tuningene...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Har bestilt A700 og selger i disse dager anlegget. Er spent, men det er forsinkelser i leveransene.....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tror jaggu meg jeg slår til på en i150. Virker jo å være en knallgod forsterker, med "all in one".

    EDit: Er til stua, :).
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Joda, det høres meget bra ut. Jeg byttet ut et par Focal BE 1037 drevet av et Eximus sett satt opp som monoblokker så det skal jo litt til...

    De går jo kjellerdypt men er muligens ikke like oppløst i toppen som mitt forrige oppsett, men som sagt, det må spille inn i følge Mads :)

    For meg er fleksibiliteten vikltig. Det er digg og kunne koble til hva som helst. Inntil TIDAL Conect er på plass så bruker jeg en Node 2 inntill videre. Det at HUB har HDMI inngang gjør at jeg også bruker A700 til TV og film.

    I summ så brukes annelegget vanvittig mye mer nå enn når jeg hadde det manyelle opsettet med Eximus (det har ikke fjernkontroll en gang...)

    Nå er vi/jeg veldig nysgjerrig...:)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres bra ut. (y) Blir spennende å høre om inntrykkene etterhvert som ting spilles inn. (Her kan man vel også leke litt med forskjellige master-tuninger).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Bestilte Buchard Audio i150 til stua idag :). Spent på når de blir klare for sending.

    Den vil i første omgang bli brukt med Klipsch RP280, så ser jeg ut ifra det hvordan det funker. Må si dagens oppsett låter helt strålende, men håper at Buchard sin "alt i et" skal gi like og og kanskje enda bedre lyd :).

    Men Primare sin klasse D teknologi er virkelig en fryd på Klipsch, NAD sin c368 har merkbart litt lite kraft for RP280 nå man drar på (tilspisser seg i mellomtona), men veldig fin sak, og veldig fin som pre-amp/DAC.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bestilte Buchard Audio i150 til stua idag :). Spent på når de blir klare for sending.

    Den vil i første omgang bli brukt med Klipsch RP280, så ser jeg ut ifra det hvordan det funker. Må si dagens oppsett låter helt strålende, men håper at Buchard sin "alt i et" skal gi like og og kanskje enda bedre lyd :).

    Men Primare sin klasse D teknologi er virkelig en fryd på Klipsch, NAD sin c368 har merkbart litt lite kraft for RP280 nå man drar på (tilspisser seg i mellomtona), men veldig fin sak, og veldig fin som pre-amp/DAC.
    Spennende. Jeg må innrømme at den nye forsterkeren har gått meg litt hus forbi da jeg trodde det bare var en "vanlig" integrert forsterker. Ser jo nå at den byr på mye mer, og det spørs om jeg ikke for alvor må vurdere den nærmere selv. Får jo et riktig pent avslag som eksisterende Buchard-eier.(y)
     

    MartinBådsvik

    Fersking
    Ble medlem
    10.03.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei! Netopp blitt lykkelig eier av et par Buchardt s400! Jeg var stolt eier av Yamaha AS2100 (fantastisk forsterker på rette høyttalere), men comboen s400/yamaha ble litt for laidback for min smak. Hadde dem med ned på hifiklubben for å prøve dem på Hegel H190 og ble målløs, så H190 ble kjøpt inn. Til og med selgeren sa han hadde valgt s400 over hvertfall rubicon2 når vi sammenlignet dem på H190. Jeg har et par tre sett med høyttalerkabler jeg har prøvd på dem nå, må ærlig inrømme at det er utrolig stor forskjell (har selv aldri vært fanatisk på slike "tweeks"). Lurer på om noen av dere her inne har noen erfaringer med enkelte kabler som låter bra på s400? Takker for tips :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hei! Netopp blitt lykkelig eier av et par Buchardt s400! Jeg var stolt eier av Yamaha AS2100 (fantastisk forsterker på rette høyttalere), men comboen s400/yamaha ble litt for laidback for min smak. Hadde dem med ned på hifiklubben for å prøve dem på Hegel H190 og ble målløs, så H190 ble kjøpt inn. Til og med selgeren sa han hadde valgt s400 over hvertfall rubicon2 når vi sammenlignet dem på H190. Jeg har et par tre sett med høyttalerkabler jeg har prøvd på dem nå, må ærlig inrømme at det er utrolig stor forskjell (har selv aldri vært fanatisk på slike "tweeks"). Lurer på om noen av dere her inne har noen erfaringer med enkelte kabler som låter bra på s400? Takker for tips :)
    Gratulerer med fine høyttalere. Virker som nyere Hegel fungerer godt på S-400. Har ingen kabelanbefalinger da jeg bare kjører 2,5mm2 Biltema høyttalerkabel, men Kimbers 8TC burde fungere greit. En god allround-kabel som har vært i produksjon i årtier. Fra tidligere syntes jeg nok signalkablene gjorde minst like stor forskjell på lyden som høyttalerkablene.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...og jeg bare måtte legge inn denne testen av A500:

    Artig skrue som kanskje ikke er verdens mest bevandrede high-end journalist, men han har åpenbart slått an hos Mads og får Buchardt tilsendt lenge før andre. Enjoy.🤭
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Over helga kommer mine hvite A-700 også. Hadde opprinnelig bestilt A-500, men resten av utstyret er solgt snart...så da ble det litt til overs som man sier😉
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det blir nok knall. Spent på når forsterkeren er klare for levering.

    Angående momsen, er det slik at det bare er å betale den regninga, og sende regninga inn til Buchardt, så betaler de tilbake den summen til kortet du har betalt utstyret med ? I mitt tilfelle, Visa :).
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Angående momsen, er det slik at det bare er å betale den regninga, og sende regninga inn til Buchardt, så betaler de tilbake den summen til kortet du har betalt utstyret med ? I mitt tilfelle, Visa :).
    Har ikke Peiling. Er TNT som leverer denne pallen på 74Kg. De pleier å fakturerer i etterkant, men om de fakturerer meg eller Buchardt direkte vet jeg ikke.

    Oppdatering: Jeg må betale momsen, men sender bilde/kopi av regningen til Buchardt og de refunderer beløpet til kortet som ordren ble betalt med.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Her en fyr på Youtube som tester litt forskjellig med sine A700. Her noen målinger med forskjellige mastertunings - bl.a kardioide i bassen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    m_ka_p

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Sted
    Nesbru
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Jeg prøver at velge imellem Burchardt a500 og Buchardt s400+ I150.

    Hva tenkere dere? :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tja, si det...?

    Hvis du skal bruke høyttalerne alene (altså uten subwoofere) vil jeg tro at A500 byr på mer fleksibilitet siden man da har 3 elementer som kan styres individuelt av dspen.

    Skal du derimot bruke subwoofere i tillegg, tror jeg I-150 + S400 kan være en like spennende løsning. Jeg kjenner ikke til alle detaljer rundt I-150 og hvilke muligheter som ligger i denne plattformen, men det gir uansett mulighet for å bruke de subwooferløsningene du selv foretrekker/har eller ønsker. Med A-500/WISA er du nokså låst til subwoofere fra Buchardt eller andre som bruker dette trådløse systemet.
     

    m_ka_p

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Sted
    Nesbru
    Torget vurderinger
    1
    Tja, si det...?

    Hvis du skal bruke høyttalerne alene (altså uten subwoofere) vil jeg tro at A500 byr på mer fleksibilitet siden man da har 3 elementer som kan styres individuelt av dspen.

    Skal du derimot bruke subwoofere i tillegg, tror jeg I-150 + S400 kan være en like spennende løsning. Jeg kjenner ikke til alle detaljer rundt I-150 og hvilke muligheter som ligger i denne plattformen, men det gir uansett mulighet for å bruke de subwooferløsningene du selv foretrekker/har eller ønsker. Med A-500/WISA er du nokså låst til subwoofere fra Buchardt eller andre som bruker dette trådløse systemet.
    Takk for svar. Mit ønske er at unngå subwoofer. Er enig i dine tanker angående a500. Der er 2 ting jeg føler er utfordrende. Det ene er at de ekstra kabler til høytaleren og det er tjukkke kabler istedet for et tyndt høytaler kabler. Det er andre er den manglende flexibilitet hvis får lyst til at prøve en anden typer høytaler en dag.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, her er mine tanker: Buchardt A500 er nesten et helt anlegg i seg selv. I-150 kan selvsagt brukes på andre høyttalere, men da må du hele tiden prøve å finne ut om det er I-150 eller de "andre høyttalerne" som er verdt å beholde. Å kjøpe S-400 + I-150 åpner opp for uendelige byttemuligheter. Med A500 er du enten tilfreds, eller ikke.

    Jeg ville gått for A500.
     

    m_ka_p

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Sted
    Nesbru
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bruk for room correction og på A500 er den i hubben. Det betyr vel at jeg ved kabelslutning til høytalerne mister den funktion eller?
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Buchardt kommer visst med en egen, ny pre/hub i år.

    " Den nye Buchardt preamp can både XLR og WiSA ja, og den kan også tage kablet internet og meget mere."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn