Bud eller skambud?

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Hvor mener dere grensen går mellom bud og skambud? La oss si at det legges ut et produkt på bruktbørsen med en prisant. på 10.000 kroner. Man legger inn et bud på 8500 kroner + frakt. Bud eller skambud?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Kommer jo litt an på produktet, er det en kabelstump med en frakt på f.eks. 70 Kr. så ja....
Er det f.eks en høytaler hvor frakt kan bli 1500-2000, så nei.....om ikke selger har presisert 10000 + frakt i annonsen.
Uansett er det vel opp til selger å si nei.......
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hva er et "skambud"? Et bud er et bud og blir enten akseptert eller ikke. Jeg kan jo forstå at noen synes det er kjedelig å finne ut hvor mye det aktuelle produktet prissettes for i markedet, men slik er det nå.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er bud.
Om det står "bud under 10000 aksepteres ikke" og det fremdeles blir budt 8500 er det skambud i mine øyne.
Jeg annonserte en bil til 410000 på finn.no. Den var 3 mnd gammel med nypris på 480000. Kjørt 4000km. Selvsagt 100% strøken. Syntes jeg var mer enn fair hva bruktprisen angitt.

Fikk inn bud på 340000 med en fotnote om at jeg måtte tenke på finanskrisen. Det er et skambud!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg synes det er helt ufattelig at det brukes så my tid på å disutere dette.

Hvis man skriver en relativt hyggelig mail hvor man enkelt og greit forteller:
Hvem man er - fullt navn og kontaktinfo.
Hva man byr
Hvilken forutsetninger budet har (tilstand/funksjonalitet, etc)
Hvor/når man man gjennomfører handelen hvis man får tilslaget.
Andre forutsetninger/forbehold

Så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være greit, uansett om du byr 4000,- eller 8500 på noe på bruktbørsen.

At noen faktisk greier å la seg irritere over at noen byr under prisantydning på noe som ligger på bruktbørsen er en av mange ting jeg forundres over.

Kort fortalt:

"Hei!
Ser du har XX til salgs. Den er litt i overkant av hva jeg hadde tenkt på bruke, men jeg kan likevel by XX tusen.
Regner selvsagt med at alt er i orden og at den ikke har noen mangler.
Hvis du slår til - kan jeg komme innom i kveld og hente den. Kontant oppgjør.

Mvh
XXX
tlf xx"


Mens
"Din kødd.
Den driten du selger er ikke verdt mer enn 200,-. en kompis av meg fikk faktisk 3000,- for å hente en slik - og den var i mye bedre stand enn din.

Må ha svar innen 15 minutter
Uten signatur"



Er vel like håpløst uansett omd et er et bud eller et skambud.

Sier det igjen jeg...et hyggelig skambud er veldig godt å ha i bakhånd hvis man må kvitte seg med noe hvor interessen er laber. Også er det jo alltid slik at kjøper ofte har litt å gå på i forhold til budet - og da er man kanskje ikke så langt fra hvarandre alikvel.

Mvh
OMF
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig med siste taler her. Kommunikasjonen og det skriftlige/muntlige er vel så viktig som selve budet.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Men her er det snakk om prisantydning. Jeg har bitt meg merke i at mange som legger ut annonnser skriver nettopp dette; prisantydning. Da må man være åpen for bud lavere enn den oppgitte prisen, mener jeg.
Jeg har selv lagt inn bud på nettopp dette grunnlaget og fått huden full om at jeg ikke kan lese etc, og at selger ikke under noen omstendigheter vil gå under gitt pris.
Kanskje enkelte burde tenke litt over hva de faktisk skriver i annonnsene sine...?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - jeg tror jammen skal prøve en ny vri på salgsannonsene mine når jeg skal selge utstyr fremover:

"Jeg har XX til salgs. Ønsket pris er kr XX. Åpen for å vurdere alle bud - også skambud."

Det fine med å ha fått in bud - også såkalte skambud - er jo at man har mulighet til dialog:

"Budet ditt var litt i laveste laget - kunne du tenke deg å gå opp til XX, har vi en avtale." Vanskelig med slik dialog hvis man ikke hvem man skal ha dialogen med.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
kjetil71 skrev:
Jeg har selv lagt inn bud på nettopp dette grunnlaget og fått huden full om at jeg ikke kan lese etc, og at selger ikke under noen omstendigheter vil gå under gitt pris.
Hvis man blir møtt på den måten, er jeg faktisk ikke så sikker på at jeg i det hele tatt vil kjøpe noe av fyren uansett pris.
Hvis det skulle vise seg at det dukket opp et problem eller noe slikt - så skjønner man jo omtrent hvilken hjelp man får fra selger...

Styr unna....

Mvh
OMF
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hvorvidt et bud oppfattes som skambud er jo en egenskap hos mottager av budet. En annen sak er at enkelte selgere liker å legge ut sine salgsobjekter noe høyt priset og således blir utsatt for kjøpere som ønsker en lavere pris. Om man er en slik - og i tillegg er lett krenkbar, vil man kanskje ofte oppleve å motta skambud.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis man er så sart at man ikke tåler å få et bud som er lavere enn det man ønsker bør man finne en annen måte å avhende greiene på.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bud under det som forlanges som minimum er et skambud og fortjener ikke engang respons.

Folk som derimot ikke er villig til å opplyse hva som er minimum og likevæl bærer seg over lavere bud fortjener ikke annet enn skambud og jeg håper de brenner inne med dingsen sin.

Inviterer man til bud så må man gjerne forhandle, hvis man vil slippe dette bryderiet setter man en pris selv og sier ja/nei til eventuelle bud.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg tror jammen skal prøve en ny vri på salgsannonsene mine når jeg skal selge utstyr fremover:

"Jeg har XX til salgs. Ønsket pris er kr XX. Åpen for å vurdere alle bud - også skambud."

Det fine med å ha fått in bud - også såkalte skambud - er jo at man har mulighet til dialog:

"Budet ditt var litt i laveste laget - kunne du tenke deg å gå opp til XX, har vi en avtale." Vanskelig med slik dialog hvis man ikke hvem man skal ha dialogen med.
Hehe - jeg kan nå melde tilbake til eventuelt interesserte at dette virker som bare f....

Min siste annonse - som inneholdt en invitt til skambud, har resultert i en bra respons. En del bud riktignok så lave at jeg kommer til å bli riktig gammel av det - en god latter o.s.v. - men også bud som har gitt grunnlag for en viss dialog. Moro - prøv selv neste gang!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg tror jammen skal prøve en ny vri på salgsannonsene mine når jeg skal selge utstyr fremover:

"Jeg har XX til salgs. Ønsket pris er kr XX. Åpen for å vurdere alle bud - også skambud."

Det fine med å ha fått in bud - også såkalte skambud - er jo at man har mulighet til dialog:

"Budet ditt var litt i laveste laget - kunne du tenke deg å gå opp til XX, har vi en avtale." Vanskelig med slik dialog hvis man ikke hvem man skal ha dialogen med.
Hehe - jeg kan nå melde tilbake til eventuelt interesserte at dette virker som bare f....

Min siste annonse - som inneholdt en invitt til skambud, har resultert i en bra respons. En del bud riktignok så lave at jeg kommer til å bli riktig gammel av det - en god latter o.s.v. - men også bud som har gitt grunnlag for en viss dialog. Moro - prøv selv neste gang!
Utmerket!
Litt på siden: Jeg ser at enkelte legger ut ting for salg til håpløst høye priser. Man ser tidvis at forhandlere legger ut stor mengder demovarer av et eller annet merke til ca halvparten av veiledende nypris. En måned etterpå tilbyr så noen de samme demomodellene, nå som brukt, som et "kupp" til 75% av veiledende nypris. Jeg tror disse optimistene sliter like mye med salget som utbyggerne av eksklusive leiligheter i "Myrsøkket Panorama". Lykke til.
 
Topp Bunn