Se der ja, da berikes vårt forum med svært så forskjellige meninger og erfaringer. Og bra er det.
Zarkasmus?Vidar P skrev:Se der ja, da berikes vårt forum med svært så forskjellige meninger og erfaringer. Og bra er det.
Nå var vel ikke ERA Mk6 noen budsjettspiller, men jeg fikk kjøpt den rasende billig som rent drivverk, og den var den gang uovertruffen på rumble. Aner ikke hva nåtidens monsterspillere med utseende som oljeplattformer har av rumbletall, men det kan faktisk ikke bli bedre enn reststøyen i en helt ren rille. Og ERA var nede på det nivået. Dreiebenker trenger ikke å være digitale for å lage en god analog platespiller! ;DVidar P skrev:Som vanlig Gjest, der er vi rivende uenig.....
Mye av forklaringen ligger kanskje i at kritiske komponenter, så som f.eks senterleie (støy, rumble osv) og armlagre (sporingsevne, ringing osv) er veldig mye rimeligere å lage presist med ørsmå toleranser maskinelt idag enn dengang........
Dette kan muligens stemme, dersom nevnte vintagespillere er i 'like god som ny stand' og her ligger bøygen for min del. Jeg er lite lysten på å dra hjem, eller få sendt hjem, spillere som det viser seg trenger kjærlig stell og pleie for å begynne å nærme seg gamle høyder. Uavhengig av hvor billig de måtte være. Derfor blir det for mange variabler som hefter ved vintagespillere til at det er interessant for min del.Gjest skrev:På loppemarked i dag kan du finne spillere som: Lenco L 75, Dual 1219, Sansui SR 222, Technics SL-D3 m.fl.
Disse overgår sponplatene fra Rega, Goldring, NAD og hva nå det er for branding som er gjort.
Det var ikke jeg som trakk inn rumble i debatten....Vidar P skrev:Barbaresco; nå er det vel opptil en hel drøss produsenter som ettertrykkelig har vist at hastighetsnøyaktighet og rumble allikevel ikke er alt ved vinylavspilling. Men din ERA er sikkert veldig fin den, for all del.
Det hadde det sannelig vært. Jeg må dessverre holde meg til mine erfaringer med min Luxman PD-441 fra 1980 ;DVidar P skrev:Men vi hører gjerne om dine erfaringer med denne Onkyo'en, det hadde vært spennende lese.
Det er sant. Det var jeg som nevnte at det er billigere og lettere å lage en platespiller med lav rumble idag enn for 30-40 år siden. Jeg tror fortsatt det er rett.Barbaresco skrev:Det var ikke jeg som trakk inn rumble i debatten....Vidar P skrev:Barbaresco; nå er det vel opptil en hel drøss produsenter som ettertrykkelig har vist at hastighetsnøyaktighet og rumble allikevel ikke er alt ved vinylavspilling. Men din ERA er sikkert veldig fin den, for all del.
Riktig matching med disse du nevner så er dette meget gode spillere. Kan nok få en Rega til og spille meget godt,men en Lenco eller 1219 som er i god stand får nok flere pusteproblemer med og holde følge med.Gjest skrev:På loppemarked i dag kan du finne spillere som: Lenco L 75, Dual 1219, Sansui SR 222, Technics SL-D3 m.fl.
Disse overgår sponplatene fra Rega, Goldring, NAD og hva nå det er for branding som er gjort.
Ja, det er riktig. Poenget er at du kan få mye for lite penger på bruktmarkedet i dag, og da blir budsjettvinyl veldig bra - med litt egeninnsats.Parelius skrev:Blir litt rar diskusjon når en sammenlikner bruktpriser på gammelrigg med nypriser på nyrigg.
Vart litt usikker på hva du her egentlig mener?Audiophile-Arve skrev:SACD/CD-spelaren min spelar ikkje på langt nær så godt som vinylriggen min, som kostar om lag 13 gonger så mykje....
Høyrde aldri PX 100, men Kenwood L07D var nok den beste spelaren eg hadde høyrt nokonsinne, heilt til eg fekk leike meg med litt av kramspelarane frå Clearaudio, NAS og VPI. Desse er slett ikkje dårlege, og er vel relevante å samanlikne med prismessig, når ein tek inflasjon og andre utviklingstrekk med.larkus skrev:Noe slikt som dette lages neppe idag
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT1/PX100M/PX100M.html
Neppe noen budsjettspiller, men likevel........![]()
Eg var på alternativ 1. Tøys, altså. Men i ironisk humørstelle. :Finn M skrev:Vart litt usikker på hva du her egentlig mener?Audiophile-Arve skrev:SACD/CD-spelaren min spelar ikkje på langt nær så godt som vinylriggen min, som kostar om lag 13 gonger så mykje....
Derfor en liten setningsanalyse: Siste som peker her tilbake på vinylriggen....?
Dermed finnes det to alternativ:
1. Setninga slik den står er fullstendig meningsløs: Selvsagt bør en vinylrigg til 13 ganger prisen låte bedre enn en billig CD-spiller! Ikke noe å skrive om det vel? Kjøp deg ny Cd-spiller med en gang og slutt med slikt tøys, Arve!
2. Et annet alternativ er at som skulle peke tilbake på SACD-spilleren.... Dermed får du fullstendig stryk i Norsk! ;D
Du får selv bestemme hvilket alternativ som er riktig, men uansett får du altså skjenn fra meg....
Tilbake til tema:Hvor mye må man betale for en godt sammensatt vinylrigg før den kan matche en CD-spiller til 50 kkr? Og da må prisen inkludere RIIAA. Noen meninger (eller kanskje helst erfaringer) om det? Avid Diva/VPI Scout-klasse, rekker det?
Mange «moderne» DD spillere er det ikke, ikke særlig tilgjengelige heller. Teres Certus er en, Rockport Sirius er en annen. Billige er de jo heller ikke ...Audiophile-Arve skrev:....
Seinare har det ikkje lukkast å masseprodusere DD, og det er vel berre ein DD-spelar med ambisjonar høgre enn Technics SL 1200 som er tilgjengeleg for tida. Eg har ikkje prøvd verkeleg gode spelarar av i dag utan reimdrift (med unntak av min eigen mellomhjulssvariant av VPI SSM, som eg opplever eit hakk betre enn same spelar med beltedrift). Er det andre tilgjengelege?
Mulig det. Selv har jeg et beskjeden budsjettanlegg, men det klarer da få fram smilet. Har aldri fått fram noe smil fra en DVD til 2kAnonym skrev:Jeg har aldri hørt et vinyl avspillingsutstyr i budsjettklassen med god lyd.
Det er ikke noen feil med den kombinasjonen, har en Grado green også og det ser ut som PU passer greit til begge.anekdoten skrev:Forresten: NAD og Shelter .... hmmmmm, jeg vet ikke jeg. Ta en ekstra titt på denne comboen du ???
BigSwifty skrev:Jeg kjøpte en garrard 301 med AT 12" arm og denon dl 103 i en hjemmelaget plint til kr 6500.- (på Hifisentralen).
Det banket 50% av alle platespillerkombinasjoner jeg har hørt.
Nå har jeg byttet denonen med en vintage spu Gold (3.000 retippet) og en skifer/bronse plint/armtårn kombi til 13.000.-
Nå banker den 100% av alle platespillerkombinasjoner jeg har hørt (og det er faktisk en hel del)
Cd/dvd? Not even close.
Kjøp den første kombinasjonen nevnt her + den billigste ear rør-riaaen, så har du en budsjettkombinasjon jeg garanterer du vil bli fornøyd med.
BigSwifty skrev:selvfølgelig enig i det, Roar.
Holder selv en knapp på Garrard, på grunn av byggekvalitet og de mest enorme baller i vinylverdenen, men alle de du nevner er gode alternativer. Mitt poeng var bare at det ikke har skjedd stort (positivt nytt) i vinylverdenen på mange år.
Et lite varsko; noen av vintagespillerne er litt fiklete, td 124 har rykte på seg for det blant annet. Noe å ta med vurderingen, hvis man ikke er særlig hendig.
Bedre enn 444? (%&$#&%$)Slorbak skrev:Ellers så holder jeg en knapp på Lux i 300 serien som det beste drivverket jeg har vært borti.
Parelius skrev:Bedre enn 444? (%&$#&%$)Slorbak skrev:Ellers så holder jeg en knapp på Lux i 300 serien som det beste drivverket jeg har vært borti.
444 er DD. Jeg slet med godlyd, men det var armen. Nå vipper jeg mellom to alternativ: Ny rigg fra grunnen av, eller en god, dyr og eksotisk arm på 444. XV-1S ligger i skuffen og venter på beslutningenSlorbak skrev:Parelius skrev:Bedre enn 444? (%&$#&%$)Slorbak skrev:Ellers så holder jeg en knapp på Lux i 300 serien som det beste drivverket jeg har vært borti.
Hvis den er lik 375 drivverket er de andre i 300 serien bedre. Men dette vet jeg ikke for jeg har ikke vært borti i 400 serien. Hvis du sliter med smella i pickupen i din 444 vet jeg hva det er.
Da capo i Moss selger ikke sin 310 og han har vel vært borti en del spillere skulle jeg tro.
Mvh Roar