siden regaen er kald så kunne kanskje en mulighet og kjøpe en rør riaa? åssen blir det og kjøre en kald rigg på rør forsterker, vill lyden bli "varmere" av den grunn?KJ skrev:Inntil 3K kr ... Mitt forslag er en brukt Rega Planar 3/P3 til omkring 2K kr eller mindre, alternativt en ProJect-variant (sjekk at lagrene er tighte, uten merkbar friksjon og at snurrern ellers er «pen og ryddig») + Cambridge 640P (brukt dersom du finner en) + en NY billig PU til å starte med. Her vil det være PUen som er den største begrensningen inntil du oppggraderer PU til ganske langt opp i prisleiet. Kjøp evt. en litt «varm», PU da både Rega og Cambridge kan oppfattes som litt «kjølige».
mvh
KJ
Innenfor budsjettramma di ville jeg ikke tenkt tanken på rør-RIAA. En brukt project TubeBox er antaglig det mest nærliggende alternativet - nyprisen tror jeg er overkant av 3K kr - som bruktkjøp bør du evt være forbredt på å kjøpe nye rør. Jeg vil ikke si at regaen eller cambridgene ER «kald» i lyden, men jeg har forståelse for at noen kan oppfatte dem som litt «kjølige». Klar og tydelig er kanskje en annen måte å si «kjølig» på, hvilke begreper du ender opp med å beskrive lyden avhenger bl.a. av dine egene ører og preferanser. «Kjølig» vinylrigg + «varmt» forsterkeri og HT kan bli en god balanse, eller det kan bli missmatch - det er vanskelig å si uten å prøve.duality skrev:...
siden regaen er kald så kunne kanskje en mulighet og kjøpe en rør riaa? åssen blir det og kjøre en kald rigg på rør forsterker, vill lyden bli "varmere" av den grunn?
men takk for svar.. har forstått att rega lager bra og billige rigger!
takk for tips.. da vet jeg hva jeg skal se etterVilhelmW skrev:Enig. Gå for en grei spiller av de nevnte med en mm p.u. til å begynne med. Liker du vinyl ( og det kommer du til å gjøre! ), så ligger det et hav av oppgraderingsmuligheter seinere, både i spiller, arm, p.u'er og riaa'er. Sjøl bytta jeg nylig min gode,gamle Harman Kardon T60-spiller fra midt på -80tallet med en Vpi Scout. T-60'en hadde jeg satt opp med to alternative mm p.u'er, og den låt veldig bra sammenlignet med Rega P25 og P5. Men Vpi'en med DV 17d3 mc p.u. og DV P75 MkII riaa er i en anna divisjon - både pris- og lydmessig. Det er bare å innse at man får det man betaler for, iallefall opp til et visst nivå. Start pent og pyntelig, men vær også klar over at vinyl kan gi så vanvittig mye bedre lyd (nyanser, mikrodetaljer og bunn ) enn det de rimeligste spillerne og p.u'ene klarer å grave fram fra rillene.
Jeg vil anbefale deg Rega P3 med en av Rega's egne p.u'er. Eller en NAD, som ligner veldig på Rega. De dukker av og til opp på "Børsen". Lykke til i jakta!
;D
I værste fall får vi huke opp min gamle Luxman her når du svinger innom. Koster ikke skjorta og spiller helt greitduality skrev:takk for tips.. da vet jeg hva jeg skal se etterVilhelmW skrev:Enig. Gå for en grei spiller av de nevnte med en mm p.u. til å begynne med. Liker du vinyl ( og det kommer du til å gjøre! ), så ligger det et hav av oppgraderingsmuligheter seinere, både i spiller, arm, p.u'er og riaa'er. Sjøl bytta jeg nylig min gode,gamle Harman Kardon T60-spiller fra midt på -80tallet med en Vpi Scout. T-60'en hadde jeg satt opp med to alternative mm p.u'er, og den låt veldig bra sammenlignet med Rega P25 og P5. Men Vpi'en med DV 17d3 mc p.u. og DV P75 MkII riaa er i en anna divisjon - både pris- og lydmessig. Det er bare å innse at man får det man betaler for, iallefall opp til et visst nivå. Start pent og pyntelig, men vær også klar over at vinyl kan gi så vanvittig mye bedre lyd (nyanser, mikrodetaljer og bunn ) enn det de rimeligste spillerne og p.u'ene klarer å grave fram fra rillene.
Jeg vil anbefale deg Rega P3 med en av Rega's egne p.u'er. Eller en NAD, som ligner veldig på Rega. De dukker av og til opp på "Børsen". Lykke til i jakta!
;D![]()
Ville heller gått LITT opp i budsjett, og fått fatt på en mellomklasse ProJect, MusicHall eller Rega. Tror det ligger en P3 på "Børsen"....Gjest skrev:En annen mulighet er å finne en god gammel Dual mellomhjulsspiller (1225, 1226, 1228, 1219 eller 1229) på brukthandel eller loppis. Hvis det sitter et Shure element på den, og stiften er i orden, så vil du oppnå en lydkvalitet du ikke ventet fra noe så gammelt og billig. Det finnes flere på forumet som foretrekker disse foran P2/P3.
http://www.audiophile.no/?did=9076507
Gratulererduality skrev:om det ikke er riaa på Luxman PD-282?
duality skrev:da ble det en luxman på meg(den som akkurat lå på børsen)
usikker om det er med riaa, tviler på det..
billig inngangs billett til vinylen verden, så jeg er fornøyd!
bare og finne en riaa da.. burde ikke vær så ille vansklig..
om det ikke er riaa på Luxman PD-282?