Budsjett vinyl

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Jeg er snart ute etter min første vinyl rigg, og har ingen erfaring innom tema..
Hvilke spillere bør jeg se etter (ny og brukt) til rundt 2-3000kr?
og hva bør jeg være obs på? Om PU er i stand etc..

Kristoffer

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Inntil 3K kr ... Mitt forslag er en brukt Rega Planar 3/P3 til omkring 2K kr eller mindre, alternativt en ProJect-variant (sjekk at lagrene er tighte, uten merkbar friksjon, at det ikke er slark i reima når spilleren snurrer og at snurreren ellers er «pen og ryddig») + Cambridge 640P (brukt dersom du finner en) + en NY billig PU til å starte med. Her vil det være PUen som er den største begrensningen inntil du oppggraderer PU til ganske langt opp i prisleiet. Kjøp evt. en litt «varm», PU da både Rega og Cambridge kan oppfattes som litt «kjølige».

mvh
KJ

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
KJ skrev:
Inntil 3K kr ... Mitt forslag er en brukt Rega Planar 3/P3 til omkring 2K kr eller mindre, alternativt en ProJect-variant (sjekk at lagrene er tighte, uten merkbar friksjon og at snurrern ellers er «pen og ryddig») + Cambridge 640P (brukt dersom du finner en) + en NY billig PU til å starte med. Her vil det være PUen som er den største begrensningen inntil du oppggraderer PU til ganske langt opp i prisleiet. Kjøp evt. en litt «varm», PU da både Rega og Cambridge kan oppfattes som litt «kjølige».

mvh
KJ
siden regaen er kald så kunne kanskje en mulighet og kjøpe en rør riaa? åssen blir det og kjøre en kald rigg på rør forsterker, vill lyden bli "varmere" av den grunn?
men takk for svar.. har forstått att rega lager bra og billige rigger!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
duality skrev:
...
siden regaen er kald så kunne kanskje en mulighet og kjøpe en rør riaa? åssen blir det og kjøre en kald rigg på rør forsterker, vill lyden bli "varmere" av den grunn?
men takk for svar.. har forstått att rega lager bra og billige rigger!
Innenfor budsjettramma di ville jeg ikke tenkt tanken på rør-RIAA. En brukt project TubeBox er antaglig det mest nærliggende alternativet - nyprisen tror jeg er overkant av 3K kr - som bruktkjøp bør du evt være forbredt på å kjøpe nye rør. Jeg vil ikke si at regaen eller cambridgene ER «kald» i lyden, men jeg har forståelse for at noen kan oppfatte dem som litt «kjølige». Klar og tydelig er kanskje en annen måte å si «kjølig» på, hvilke begreper du ender opp med å beskrive lyden avhenger bl.a. av dine egene ører og preferanser. «Kjølig» vinylrigg + «varmt» forsterkeri og HT kan bli en god balanse, eller det kan bli missmatch - det er vanskelig å si uten å prøve.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Enig. Gå for en grei spiller av de nevnte med en mm p.u. til å begynne med. Liker du vinyl ( og det kommer du til å gjøre! ), så ligger det et hav av oppgraderingsmuligheter seinere, både i spiller, arm, p.u'er og riaa'er. Sjøl bytta jeg nylig min gode,gamle Harman Kardon T60-spiller fra midt på -80tallet med en Vpi Scout. T-60'en hadde jeg satt opp med to alternative mm p.u'er, og den låt veldig bra sammenlignet med Rega P25 og P5. Men Vpi'en med DV 17d3 mc p.u. og DV P75 MkII riaa er i en anna divisjon - både pris- og lydmessig. Det er bare å innse at man får det man betaler for, iallefall opp til et visst nivå. Start pent og pyntelig, men vær også klar over at vinyl kan gi så vanvittig mye bedre lyd (nyanser, mikrodetaljer og bunn ) enn det de rimeligste spillerne og p.u'ene klarer å grave fram fra rillene.

Jeg vil anbefale deg Rega P3 med en av Rega's egne p.u'er. Eller en NAD, som ligner veldig på Rega. De dukker av og til opp på "Børsen". Lykke til i jakta!

;D

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
VilhelmW skrev:
Enig. Gå for en grei spiller av de nevnte med en mm p.u. til å begynne med. Liker du vinyl ( og det kommer du til å gjøre! ), så ligger det et hav av oppgraderingsmuligheter seinere, både i spiller, arm, p.u'er og riaa'er. Sjøl bytta jeg nylig min gode,gamle Harman Kardon T60-spiller fra midt på -80tallet med en Vpi Scout. T-60'en hadde jeg satt opp med to alternative mm p.u'er, og den låt veldig bra sammenlignet med Rega P25 og P5. Men Vpi'en med DV 17d3 mc p.u. og DV P75 MkII riaa er i en anna divisjon - både pris- og lydmessig. Det er bare å innse at man får det man betaler for, iallefall opp til et visst nivå. Start pent og pyntelig, men vær også klar over at vinyl kan gi så vanvittig mye bedre lyd (nyanser, mikrodetaljer og bunn ) enn det de rimeligste spillerne og p.u'ene klarer å grave fram fra rillene.

Jeg vil anbefale deg Rega P3 med en av Rega's egne p.u'er. Eller en NAD, som ligner veldig på Rega. De dukker av og til opp på "Børsen". Lykke til i jakta!

;D
takk for tips.. da vet jeg hva jeg skal se etter:)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
duality skrev:
VilhelmW skrev:

;D
takk for tips.. da vet jeg hva jeg skal se etter:)
I værste fall får vi huke opp min gamle Luxman her når du svinger innom. Koster ikke skjorta og spiller helt greit ;)

Ellers så er jeg stort sett enig i det som blir skrevet lengre opp her :)

/jan

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
En annen mulighet er å finne en god gammel Dual mellomhjulsspiller (1225, 1226, 1228, 1219 eller 1229) på brukthandel eller loppis. Hvis det sitter et Shure element på den, og stiften er i orden, så vil du oppnå en lydkvalitet du ikke ventet fra noe så gammelt og billig. Det finnes flere på forumet som foretrekker disse foran P2/P3.

http://www.audiophile.no/?did=9076507

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gjest skrev:
En annen mulighet er å finne en god gammel Dual mellomhjulsspiller (1225, 1226, 1228, 1219 eller 1229) på brukthandel eller loppis. Hvis det sitter et Shure element på den, og stiften er i orden, så vil du oppnå en lydkvalitet du ikke ventet fra noe så gammelt og billig. Det finnes flere på forumet som foretrekker disse foran P2/P3.

http://www.audiophile.no/?did=9076507
Ville heller gått LITT opp i budsjett, og fått fatt på en mellomklasse ProJect, MusicHall eller Rega. Tror det ligger en P3 på "Børsen"....

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
da ble det en luxman på meg:) (den som akkurat lå på børsen)
usikker om det er med riaa, tviler på det..
billig inngangs billett til vinylen verden, så jeg er fornøyd!

bare og finne en riaa da.. burde ikke vær så ille vansklig..
om det ikke er riaa på Luxman PD-282?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
duality skrev:
Gratulerer :)

Nei det er ikke innebygd riia i den spilleren.
Cambridge, bla, har vel ett par budsjett riia's.

/jan

S

Slorbak

Gjest
duality skrev:
da ble det en luxman på meg:) (den som akkurat lå på børsen)
usikker om det er med riaa, tviler på det..
billig inngangs billett til vinylen verden, så jeg er fornøyd!

bare og finne en riaa da.. burde ikke vær så ille vansklig..
:)
Mener Arveprinsen har en slik og han er veldig fornøyd med denne. Er litt usikker på hva slags pickup han bruker. Dette er jo en DD spiller og med riktig pickup kan dette bli bra. Jan R har prøvd en DV 10 i en 264 og han syntes vel at dette spilte meget godt
Lykke til.

Mvh Roar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer, Duality! Det er en riktig fin spiller du har kjøpt. Den er produsert for Luxman av Micro Seiki, (japansk for "mikropresisjon"!) og gudene skal vite at de gutta kunne lage platespillere!
En bekjent av meg fikk tak i en sånn for etpar år siden, og den låt fantastisk bra med en Dynavector 10x5. Det er jo ikke verdens rimeligste element, men spilleren er så god at den fortjener noe i den klassen....
På riaasiden er det mye fint å få tak i. Graham Slee, Project, Cambridge..for å nevne noen.

S

Slorbak

Gjest
:)
'
Har fått tak i meg en DV 20 som jeg skal prøve i Garrarden min. Har god magefølese på at dette skal bli bra.

Førtste DV her i huset.

Ellers så elsker jeg Luxman sine spillere. :)

Mvh Roar

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
nå har jeg endelig fått stilt inn spillern:D
og får og si det sånn, cd blir neppe spilt så mye mer.. for en varm, god, koselig, deilig musikk den spiller.. hvorfor har ikke jeg kjøpt lp spiller før?

jeg er herved vinyl freak.. så det holder:D:D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kan ikke for det, men må bare si det: Hva sa jeg??? Du kom til å like lyden av vinyl! Gratulerer med fin spiller. Plei den med omhu, så får du garantert mange gode stunder med den!

;D

Topp Bunn