Budsjettspiller

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Heisan.
Jeg kjøpte en billig platespiller for en stund siden, for å spille de gamle platene mine. Dette var en Sony sak med USB og greier. Selvfølgelig er jeg bitt av basillen, har begynt å handle vinyl, og må ha en bedre spiller. Jeg antar at sonyspilleren gjør en del ting på en litt uheldig måte, for lyden er ikke helt suveren, for å si det slik.

Så, hvor billig kan jeg slippe unna med for spiller og RIAA? Trenger ingenting fancy, men bedre enn digitalisert Elkøp-plast. Noen tips til spillere som gjør jobben?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Heisan.
Jeg kjøpte en billig platespiller for en stund siden, for å spille de gamle platene mine. Dette var en Sony sak med USB og greier. Selvfølgelig er jeg bitt av basillen, har begynt å handle vinyl, og må ha en bedre spiller. Jeg antar at sonyspilleren gjør en del ting på en litt uheldig måte, for lyden er ikke helt suveren, for å si det slik.

Så, hvor billig kan jeg slippe unna med for spiller og RIAA? Trenger ingenting fancy, men bedre enn digitalisert Elkøp-plast. Noen tips til spillere som gjør jobben?
Stikk ned til A-varer og lån ett øre til Rega.

Mvh
BB
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Husk på at du må ha platespillerinngang på forsterkeren, eller regne inn kostnaden for et separat riaatrinn. Jeg mistenker nemlig at Sony'en hadde det innebygget.Og om du ikke har erfaring med platespillere, få butikken til å sette den opp for deg.
Om du er bitt av basillen, er f. Eks Rega Rp 1 etslags minstemål.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen


[h=1]Platespiller kan kobles til alle forsterkere[/h][h=4]Pioneer PL-30 har innebygget RIAA-foPioneer tar vinylrenessansen på alvor med sin nye platespiller PL-30.
Med sin prislapp på 3.500 kroner legger den seg i direkte konkurranse med populære spillere fra blant andre Rega og Pro-ject. Men i motsetning til konkurrentene har Pioneer-spilleren et par ess i ermet. For det første er den fullautomatisk, som betyr at tonearmen automatisk plasserer seg på begynnelsen av LP-ens side bare ved et knappetrykk. Armen spretter opp igjen og returnerer til utgangspunktet når siden er ferdigspilt.
Innebygd platespillerforsterker
For det andre har platespilleren innebygd RIAA-forsterker, som Pioneer lover er av god kvalitet. Det betyr at den kan tilkobles en hvilken som helst analoginngang på forsterkeren eller stereoanlegget, og er ikke avhengig av en dedikert platespillerinngang.
Dersom du likevel har en platespillerinngang eller en ekstern platespillerforsterker (RIAA), så er det mulig å deaktivere det innebygde forsterkertrinnet.
Understellet på platespilleren er lagt dobbelt, oppå en 4 mm tykk bunnplate i metall. Dette for å minimere vibrasjoner. Spilleren har en forhåndsmontert MM-pickup fra Audio Technica.
PL-30 kommer i salg i januar 2015, og prisen blir som sagt 3.500 kroner.rsterker, og trenger derfor ingen egen platespillerinngang.
[/h]
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Onkyo CP-1050 og Teac TN-300 er jo også alternativer man kan sjekke ut, opp mot "mainstream" innstegsmodeller fra Rega/Pro-Ject.

Mht RIAA så driver jeg og tester et DIY-trinn om dagen som virkelig innfrir - spes. om man tar hensyn til pris. Komplett kommer den løsningen på rett under NOK 1400,- om man gidder/har mulighet til å bruke et par timer med loddebolt.

Muffsy Phono Preamp - DIY Phono Stage
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
RIAA er et must ja, har bare vanlig linjeinngang på forsterkeren min (Lyngdorf TDAI2200AD).

SKal ta en kikk på Rega, har hørt mye fint om disse. Den Pioneeren er også interessant, det er deilig med helautomatikk, selv om litt av sjarmen er å legge armen på plata selv.... :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Duet Audio har en veldig bra pris på Rega RP3 akkurat nå.

...og en enkel RIAA kjøper du ved siden av. Musical Fidelity, Cambridge, Graham Slee, e.l.
 
Topp Bunn