BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    hvor stor er den kondisen?
    jeg bruker 22.000µF istedet for de 10.000 som sitter på kortet
    mitt kort feedes med likerettet og choke-glattet dc så onboard likeretterne er ikke montert
    mvh
    Leif
    Ok godt med god kapacitet. Prøv med 220 Uf på udgangen af Placid og se om den bliver mindre varm. Jeg bruger mere. 1500 uf på den til digidel .
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jøss - her har det skjedd mye i påsken! :D

    Jeg fikk en Placid HD som jeg raskt loddet sammen da jeg var hjemom på onsdag - puttet en Mlytic 22.000uF i som erstatning for standarddelen - og det har funket helt fint. Det blir litt varmt - ribbene er målt til 50 grader med Fluke her... tilsvarende sterk trang til å ta bort fingeren i løpet av tre sekunder. Og det er vel ikke noe problem, eller forstår jeg databladet til transistoren feil?

    Det jeg ville vært mest bekymra for, var Mundorf-en - elektrolytter blir raskt gamle av å stå varmt - men den blir bare litt lunken.

    Jeg bruker fortsatt kun 1 Placid til DAC + Trident/Exa - men nå HD - og kun 1 standard TP 9+9V-trafo. Denne er dog parallellkoplet slik at jeg får fulle 15VA (hehe) ut av den.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skal jaggu ta å prøve den 9vac- 80va trafoen som jeg har liggende. Mest sannsynlig var det ikke denne trafoen som var problemet da Placid klikka første gang den ble testa.

    Om en times tid vet jeg om varmgangen i Placid er history.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    selv om du har "fulle 15va" kommer du til å høre enorm forskjell om du feks går opp til 125va
    mvh
    Leif (som du ikke må høre på):cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif må vi høre på :cool:

    Da er det med stor lettelse det konstateres at varmgang på Placid HD er history. Nå er den passelig lunken, men jeg har fortsatt dobbel høyde på kjøleribba. Holder fingeren på den nederste så lenge jeg gidder.

    Trafoen er 9vac-80va.

    På begge Placid BP brukes 18vac-225va trafoer, og det spiller som ei kule. Dynamisk og fjellstøtt.

    Hittil har det vært umulig å høre noen degradering lydmessig ved å gå ned på den mindre trafoen til digitaldelen på BIII.

    Derimot var det en markant oppgradering og gå opp til større trafoer på analogdelen.

    'Learning by doing' gjelder fortsatt.

    Skål, og god påskehelg alle sammen.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Skål musicman og god påske til deg !
    Lærekurven er bratt og du er på full fart opp ;)
    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ref TPA Placid HD manual anbefales Placid HD 12-20vdc.
    mvh
    Leif
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Likeretta 9vac blir 12-13vdc !
    -m
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    ref TPA Placid HD manual anbefales Placid HD 12-20vdc.
    mvh
    Leif
    Det er korrekt Leif, men da forutsetter man en forbruker som også trenger tilsvarende, f,eks Lagato eller Ivy.

    Har en mistanke om at trafo på noe mer enn 9 vac til BIII hos meg blir i meste laget mtp varmgang.

    Skål :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Husk at en shunt strømforsyning skal ha et vist spenningsdrop,
    en shunt strømforsyning er jo egentli en avansert form for RC ledd bare det at den har stabil spenning og at shunt transistoren (som sitter i paralell med lasten) "kortslutter" støyen som måtte finnes på utgangen og sørge for ekstremt lav utangsimpedans.

    Om RC leddet skal virke må det ligge et spenningstap over regulatoren, mange mener at shunt strømforsyninger bør droppe min 6Vdc for å kunne reguler skikkelig.
    Downside er varmgang,
    Kjøleribbene til Placid er ikke dimensjonert for store spenningsforsjeller kombinert med høyt strømforbruk.

    P.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    6+5,75 = 11,75
    jeg har 13,8
    forbruket med exa piggybacked på I2c er nå 633 inkl 57ma shuntet
    mvh
    Leif
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja da regner jeg med at QN1 blir rimelig varm?:cool:
    13,8V - 5,75 = 8,05V delta
    minus R1 = 1ohm x .633 = 0.633v
    P R1 = 0.633a x 0.633v = 0,4W
    PQN1= (8.05 - 0.633V) X 0.633A = 4,68W

    Med kjøleribbene som er levert med kitet kan det fort bli varmt,

    Tilsvarende tall for QN2 og R2 blir
    QN2 (5,75v-0,057v) x 0.057a =

    Leif har du prøvd mere shunting ?
    100ma er jo et tall som mange ønsker seg i shunting,
    Prøvde å lage en shunt med over 850ma (100ma shunt 750ma bruk) og det krevde kjøling som en klasse A-forsterker:eek:
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, musicman - jeg kommer til å gå for større trafoer når Antek er på lufta igjen i løpet av april... RS og Elfa blir for dyrt når man iberegner frakten osv. Klart jeg hører på Leif, det er jo Buffaloen her et monument over. :D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig Gbatokai

    Jeg nevnte overfor Brian Donegan at mange opplever bedre lyd med økt dynamikk, ro og kontroll ved å putte på vesentlig større trafoer. Hvorfor er det slik spurte jeg. Svaret var enkellt og greit; 'Imagination' .

    Noe arrogant synes jeg da større trafoer faktisk funker.

    Svaret han kom med var ikke overraskende forsåvidt, men det er tydelig at de gutta som konstruerer ikke alltid er åpne overfor at det kan være faktorer som ikke alltid stemmer med teorien.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig Gbatokai

    Jeg nevnte overfor Brian Donegan at mange opplever bedre lyd med økt dynamikk, ro og kontroll ved å putte på vesentlig større trafoer. Hvorfor er det slik spurte jeg. Svaret var enkellt og greit; 'Imagination' .

    Noe arrogant synes jeg da større trafoer faktisk funker.

    Svaret han kom med var ikke overraskende forsåvidt, men det er tydelig at de gutta som konstruerer ikke alltid er åpne overfor at det kan være faktorer som ikke alltid stemmer med teorien.

    He he
    det er mange om beinet i DIY verdenen,
    De har jo en viss økonomins interessse av produktene de selger,
    det er ikke sikkert de ønsker at kundene (les oss) søker andre (bedre og billigere?) løsninger.

    Spes på shunt PS sia er det flere ekte DIY løsninger utviklet og tviket av brukere.

    P.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Tror du setter fingeren på et ømt punkt her. Ærlig talt, når man tar utgangspunkt i et utmerket produkt som B III er i umodifisert form, hvor realistisk er det at en ukentlig mod skal gi "dramastsk forbedring", "hørbart løft", osv. gang på gang? Mye psykologi her!

    Når det gjelder transformator spesifikt, er det et paradoks at de beste dac-ene på markedet har beskjedne stømforsyninger fysisk sett (eks. Weiss).

    Men til saken: En jeg har stor tiltro til når det gjelder strømforsyning til dac (Paul Hynes) har påpekt følgende: "xxx og xxx [to anerkjente resulatorer på markedet] are nowhere near fast enough for control of high speed digital circuitry clocking at 80MHz+ like the Buffalo II DAC or fast analogue signal processing circuitry like the IVY III". Jeg vet ikke om Placid og (enda viktigere, Trident) kommer i nevnte kategori, men det er vel nokså åpenbart at det er på disse punktene fokus bør rettes.

    Frode






    Bare hyggelig Gbatokai

    Jeg nevnte overfor Brian Donegan at mange opplever bedre lyd med økt dynamikk, ro og kontroll ved å putte på vesentlig større trafoer. Hvorfor er det slik spurte jeg. Svaret var enkellt og greit; 'Imagination' .

    Noe arrogant synes jeg da større trafoer faktisk funker.

    Svaret han kom med var ikke overraskende forsåvidt, men det er tydelig at de gutta som konstruerer ikke alltid er åpne overfor at det kan være faktorer som ikke alltid stemmer med teorien.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Jeg skal prøvee en Walter Jung Regulering til Digidel. Den burde være " hurtig nok " . Sjøstrøm sælger den. En kammerat som har alt til Buffalo men som ik har tid vil låne mig den.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    At de beste dac'ene på markedet har beskjedne strømforsyninger, har nok flere årsaker.

    Vi som driver og roter på egenhånd trenger ikke ta slike hensyn som bla kabinettstørrelse. Som faktisk er veldig essensiellt for en kommersiell aktør. Da er gjerne 43-45cm bredde og dybde + 8-10cm høyde max.

    Disse målene overskrides når en bruker store strømforsyninger.

    Men for all del, B III er meget bra utweaket.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Mens andre aktører bruker samme prinsipp; you can never have too much Power. Densen f.eks. bruker 300VA i B420 cdspiller/dac.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Mitt poeng angigg egentlig ikke transformatorene per se, men at disse blåses opp uten å se på de følgende ledd i strømforsyningen. Densens CD-spiller har en drøss separate regulatorer, og jeg mistenker at kvaliteten på disse avgjør om det er noen vits å bygge det hele opp med overdimensjonerte transfortatorer og el-lytter. :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Firmware
    Buffalo-III Firmware Update (March 2013) For Buffalo-III DACs shipped prior to March 2013
    HEX file can be downloaded for free here
    $0 USD
    Dukket opp på siden til B3
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ser ut som at ved enkelte tilfeller av i2s input så spiller bare 3/4 av dak. Merkelig at de mener det ikke er "mandatory" da dette vel gjelder alle som ikke har satt på _input_ remap jumperene (noe som ikke gjøres ved bruk av sidecar og spdif kortet). Dette er vel i realiteten at TPA har innsett at det er enda en feil med måten de har tenkt mtp spdif input og sidecar løsningen ;)
    It's not really mandatory.

    There is a bug that can (sometimes) lead to a mis-mapping of internal DACs if you use I2S and the software remapping for stereo instead of installing the input jumpers. This is the result of either a quirk in ES9018 and how it deals with default register settings, and the order in which the registers are set. It does not always occur, but sometimes does, so we have a new version of firmware the prevents it from ever happening. Basically, you might get three (3) internal DACs assigned to each channel, rather than four.

    If you are using S/PDIF inputs, or have installed the remapping jumpers, you don't need the firmware update.

    If you need at, you can either download it for free or order a new chip ($0 + shipping).
    Klassisk....
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men er det noen utbyttbar chip på BIII ?
    det har jeg aldri tenkt over engang!
    ser slik ut ja......:rolleyes:
    men trengs det når man kjører via sidecar....da er det jo ikke installert input jumpers....
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    men er det noen utbyttbar chip på BIII ?
    det har jeg aldri tenkt over engang!
    ser slik ut ja......:rolleyes:
    men trengs det når man kjører via sidecar....da er det jo ikke installert input jumpers....
    mvh
    Leif
    Det er når en ikke installerer input jumpers det er nødvendig. MAO når en bruker sidecar etc og har utelatt jumperene iht manualen.Edit: hmmm, må kjøpe luft på boks ser jeg :eek: :-[
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hehe ja. Jeg styrer unna TPA styring :)Men men, vi får håpe at de oppdaget dette i sammenheng med utvikling av software til AC2 som da kanskje endelig er på vei :rolleyes: :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    7,5 usd for to stykk overlever jeg
    de er bestilt
    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har BIII fått virke noen dager.

    For en nybegynner innen diy elektronikk har det vært spennende, tildels frustrerende, men til slutt veldig morro. Spes når en omsider har fått samlet en dac som spiller meget bra.

    De to første Placidène ble for min del rein trening. Hadde trent litt på printkort kjøpt på Claser`n, men det blir ikke helt det samme som når det virkelig gjelder.

    Det viste seg etterhvert at det mest sannsynlig har vært kontakt mellom to loddepunkt, og dette i sin tid gjorde sitt til at psu ikke fungerte skikkelig.

    Bildet viser hvor liten plass det er mellom R4 -QN5.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Placid på bildet over funker 100%.

    Mundorf Elektrolytt kondensatorer og større trafoer ble også satt inn.
     

    Vedlegg

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Da har BIII fått virke noen dager.

    For en nybegynner innen diy elektronikk har det vært spennende, tildels frustrerende, men til slutt veldig morro. Spes når en omsider har fått samlet en dac som spiller meget bra.

    De to første Placidène ble for min del rein trening. Hadde trent litt på printkort kjøpt på Claser`n, men det blir ikke helt det samme som når det virkelig gjelder.

    Det viste seg etterhvert at det mest sannsynlig har vært kontakt mellom to loddepunkt, og dette i sin tid gjorde sitt til at psu ikke fungerte skikkelig.

    Bildet viser hvor liten plass det er mellom R4 -QN5.
    Jamen der SKAL jo være forbindelse. Ser et hul i lodningen ret overfor. Generelt varmer du for lidt på komponentbenene. Faktiskt synes jeg det er nogle elendige lodninger.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Jamen der SKAL jo være forbindelse. Ser et hul i lodningen ret overfor. Generelt varmer du for lidt på komponentbenene. Faktiskt synes jeg det er nogle elendige lodninger.
    Gi deg... Ikke alle har mil-speck lodde-kurs/opplæring.

    Arne K
    Helt ærligt Cobra ser du ik at der dårligt nok er tin op ad nogle af benene. Men Ja jeg har faktiskt arbejdet med at lodde. Røgdykkerudstyr, specielle computere og Primare 928.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn