Bulk i carbon arm.

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei. Takk for all hjelp vedrørende mitt forrige problem (som nå er fikset).

Jeg la merke til en bulk på karbon-armen til pro-ject spilleren min idag. Det er en bitteliten bulk som ikke er langt fra arm-basen. Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg alltid har sett denne bulken, men ikke tenkt på at det er en bulk, og bare trodd at det var fordi lyset reflekterte på armen. Påvirker dette lyden i det hele tatt? - Spiller bra i mine ører.

Dessuten er jeg rimelig sikker på at det ikke er jeg som har laget denne bulken, og da har jeg vel bytterett, selv om dette kan være vanskelig å påvise i butikken.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.270
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hadde du laget en "bulk" i karbonet, hadde den ikke vært en bulk men en sprekk. Er det en bulk der, har den vært der sidn armen ble produsert. Jeg kan ikke tenke meg at den påvirker lyden, men hvis den ikke skal være der, kan du jo alltids prøve å rekamere på den hvis du vil.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke dette er npoe å miste nattesøvnen over. Hvis lakken er hel og blank over uregelmessigheten har den nok passert kvalitetskontrollen før lakkering. Bulken vil antageligvis gi en helt marginal reduksjon av armrørets stivhet, kanskje endre resonansmønsteret i høyfrekvensområdet noe. Antageligvis er det godt innenfor spesifikasjonene, og røret er nok langt mer uregelmessig på innsiden enn på utsiden. Jeg tror ikke hifibranjen har noe spesielt avansert forhold til karbon som materiale, spesielt ikke i prisklassen. Avvikene er sikkert mindre enn man kan klare med armrør av tre f.eks. Hadde det vært et produkt som skulle bære vekt eller tåle slag ville det muligens stilt seg annerledes, fordi en sånn bulk gir et stresspunkt hvor et brudd kan starte.
 

TheAllerV

Medlem
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
11
Antall liker
0
Takk takk. Da vet jeg jeg at det ikke er meget å bekymre seg over :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Dersom «bulken» var der når armen ble laget («støpt») og ikke er en defekt som har oppstått i ettertid, kan det hende at den gjør mer nytte enn skade. Det er ikke gitt at bulken hverken er et svakhetspunkt/stresspunkt eller redusert stivhet, det kan like godt være omvent at den blir stivere og sterkere av det. Bulken kan potensielt også ved å bryte opp evt resonansmønstre, men karbonfibermaterialer har i utgangspunktet og generelt sett ofte en relativt kaotisk måte å resonere på (sammenlikent med mer «uniforme» og «homogene» materialer som vanlige metaller), så om bulken gjør resonansene enda mer kaotisk så er det ikke sikkert at det kan merkes på noen måte.

Fungerer det bra så er det imho ingen grunn til bekymring.

mvh
KJ
 
Topp Bunn