Høyttalere Burmester 995 mk3, hvordan få de til å spille!?

A

ANM

Gjest
Hvor sitter du når du hører på musikk? Later til å ha spisestuen foran anlegget. Det finnes nok et punkt i rommet hvor bassen du liker får mer dominans. Prøv å finne det først. Og søk og dempe litt ved høyre høyttaler. Finnes estetisk akseptable løsninger som ikke nødvendigvis tømmer lommeboka eller godviljen til den du evt deler stuen med. Men igjen finn et sted i rommet, for det finnes, hvor rumpa di bør være plassert.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ærlig talt - trådstarter etterlyser mer fylde i bunn, mer bass og trykk. Subwoofer er ikke-tema. Dette ligner mistenkelig på en kamp mot fysiske lover...? Hva slags bestykning er det på disse høyttalerne? De står allerede inntil bakvegg og delvis i et hjørne så de får jo den drahjelp i bunn som er mulig.
Ja, og ofte er det rydding i bassregisteret folk egentlig mener når de etterlyser mer bass. Paradoksalt nok :)

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.417
Sted
Oslo
Ærlig talt - trådstarter etterlyser mer fylde i bunn, mer bass og trykk. Subwoofer er ikke-tema. Dette ligner mistenkelig på en kamp mot fysiske lover...? Hva slags bestykning er det på disse høyttalerne? De står allerede inntil bakvegg og delvis i et hjørne så de får jo den drahjelp i bunn som er mulig.
Det er kanskje noe av bakgrunnen for å anbefale en strømsterk forsterker. Små elementer må bevege seg langt for å flytte nok luft, og da må du pøse på med ganske mye strøm for å få dem til å bevege seg fort nok.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
DagT: Det er mer det at en strømsterk forsterker klarer å få elementet til å holde kjeft når det skal . Overskudd, steinkontroll og balanse. Da får du påfølgende bass også.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.417
Sted
Oslo
Rent fysisk er nok det to sider av samme sak. Det skal krefter til for å stoppe noe som beveger seg fort :cool:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
DagT: Det er mer det at en strømsterk forsterker klarer å få elementet til å holde kjeft når det skal . Overskudd, steinkontroll og balanse. Da får du bass også.
Dessverre: når basselementet blir for lite, hjelper verken en strømsterk forsterker eller å pøse på med store utsving. Greit nok - i grenseland kan det hjelpe litt med mer krefter og større utsving - men ikke uten større forvrengning. Når elementet blir for lite - når det begynner å bevege seg gjennom luften i stedet for å dytte på luften - hjelper ingenting. Og da slutter også de addidive effektene å gjøre seg gjeldende. Trådstarters 2 x 6,5" er ikke det samme som 1 x ca.10". På samme måte som 2x10" ikke klarer det samme som 1 x 15".

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Veit det, gutter. Skulle skrevet " innen rimelighetens grenser " og, Men noe større enn de to 6,5ene der vil mest sannsynlig skape mer bøll enn godt er.uten store akustikktiltak Og da er hele poenget borte. Heller steinkontrollerte små enn store som aldri kan oppnås samme kontroll med. Sistnevnte er for bilstereo.

Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Veit det, gutter. Skulle skrevet " innen rimelighetens grenser " og, Men noe større enn de to 6,5ene der vil skape mer bøll enn godt er. Og da er hele poenget borte. Heller steinkontrollerte små enn store som aldri kan oppnås samme kontroll med. Sistnevnte er for bilstereo.
Oi. Det tror jeg det vil komme noen reaksjoner på.

Men det jeg egentlig ville si var at jeg ikke skal uttale meg om hverken forsterkere eller høyttalere, men etterlyse litt mer info om rommet. Noe av det viktige er jo det vi ikke ser på bildet: vinduer og "frontvegg". Hjemme hos meg var et viktig og enkelt grep å dekke de store vindusflatene i "frontveggen" med gardiner. De trekkes for når det skal koselyttes. Gir ikke nødvendigvis mer bass, men bedre bass. For eksempel mer fylde i stemmer.

Lykke til med dine grep.

Sist redigert:

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.518
Torget vurderinger
4
Akkurat det tenkte jeg og. Men folk som uttalte seg negativt ble jo sabla ned tidligere i tråden så jeg holdt kjeft.
Det hjelper sikkert å kjøpe seg en svindyr amp.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Det er da veldig greit å forklare: Skal du få små elementer til å spille bra bass er en strømsterk forsterker en nødvendighet. Sammen med evt grep i høyttalerens delefilter, og kabinett. Elementet og alle dets omgivelser må kontrolleres. Et stort element (8" og opp) må også kontrolleres. Det krever som regel en større forsterker. Med en mindre, svakere forsynt en, vil du aldri oppnå samme grad av kontroll på store elementer. Fordi de store krever mer av forsterkeren. Så velg da for himmelens skyld kvalitet foran kvantitet, forspenn høyttalerne ordentlig. Få kontroll på de eksisterende høyttalere, og frekvensene som er der isteden for å inngå matchkompromisser i utstrekningens navn. Det vil aldri bli like bra over tid..og da er hele poenget borte. Blir som å bygge en kopi av et Ferrarikarrosseri, sette det på Pontiac-chassis og kalle sluttresultatet en ekte Ferrari.

Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Håper du finner ut av dette totalsindre. Har ingen erfaringer med Burmester ht, men det lille jeg har av Burmester viser meg at her er det potensiale. Kanskje den rette forsterkeren er svaret. Espen L har gode råd. Lykke til;)

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
20161008_103255.jpg

Legger ved Øen flere bilder som viser det avlange rommet.
Vil først å fremst si at jeg har fått mere volum i bassen med å plassere høyttalerne lengere fra hverandre ved lytting.
Skal få låne en kraftig krell effektforsterker av en god venn etterhvert for å teste med mere kraft også.

Skal også kjøpe litt lengere høyttalerkabler sån at jeg kan plassere høyttalerne mere som jeg vil ved lengere lytting

Men blir mere og mere fornøyd med høyttalerne hvertfal :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Harald HM: Du har forsterker dimensjonert for høyttalerne dine, du...:cool:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Auditor: fordelen med å ha en veldig kapabel rådgiver hos HFK i Tromsø. Frank overgår det meste av uttalelser jeg kan finne her i dette forumet. Finnes dog hederlige unntak, som når jeg søker råd rundt platespillere. Der overgår du, Auditor, de langt fleste som jeg har vært i kontakt med.

Synes nesten synd på totalsindre som ikke har det tilfall av gode rådgivere som jeg kan skilte med.

Jeg ville nesten sagt til han at: enten går du for Burmester fullt ut, eller så kjøp deg en Classe:cool:. Med B&W D3.

Men det skal jeg ikke gjøre.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil prøve å integrere en subwoofer egentlig, Sindre? :)

Hvis du flytter den ene høyttalern til venstre, kan du jo få plass til en snerten sub der den sto, som da blir midt mellom høyttalerne. Og så bruke subens egen crossover, og avlaste høyttalerne for alt under 80 hz feks. Da slår du to fluer i ett smekk: mer og bedre bass. OG du får umiddelbart en «sterkere forsterker», egentlig, siden forsterkeren slipper å drive den dypeste bassen. Og bassen krever mer strøm enn de høyere frekvensene. Så forsterkeren får mer krefter å bruke på resten av frekvensene.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Harald HM: Takk, jeg prøver!:rolleyes: En av mine første Hi-Fi mentorer var Dag Mosesen på samme sted:cool: Snakk om å skjære vekk unødvendigheter..ham lærte jeg MASSE av,,

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vis vedlegget 403789

Legger ved Øen flere bilder som viser det avlange rommet.
Vil først å fremst si at jeg har fått mere volum i bassen med å plassere høyttalerne lengere fra hverandre ved lytting.
Skal få låne en kraftig krell effektforsterker av en god venn etterhvert for å teste med mere kraft også.

Skal også kjøpe litt lengere høyttalerkabler sån at jeg kan plassere høyttalerne mere som jeg vil ved lengere lytting

Men blir mere og mere fornøyd med høyttalerne hvertfal :)
Du blir nok fornøyd når du får forsket litt mer på plassering.
Tipper du ikke vurdere sub da.
Espen L har god erfaring med Burmester så hør på han.

Har du mulighet å låne så test flere forsterkere. Kraft må de ha litt av, det erfarte jeg da jeg hadde de. Spilte fint med Rondo 991, men de våkna ikkje før en fikk en kraftigere Hegel på de. Da steg de og høyt i pris sånn lydmessig som jeg skrev tidligere.
Knall gode høyttalere er dette.

:)

Du får ikke lov å dra de lengre ut på gulvet da? Og ha en liten falsk vegg eller noe bak de og spisebordet mellom der og veggen?
Da hadde du fått frigjort de så mye som alle drømmer om, men vi har jo alle en frue/kone..vertfall mange :)

Uansett du vil få det til. Finn ikke på å selg de :) Prøv diverse over tid. :)

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
154
Torget vurderinger
1
Jeg ville i hvertfall ikke solgt høyttalerene, men snarere prøvd akkustiske tiltak slik mange her foreslår. Min erfaring er at forsterkerbytte ofte ikke gjr så veldig stort utslag, men en rimelig mulighet du har er jo å kjøre biamping, dersom høyttalerene har tilkobling for det. Prøv å få tak effektforsterkeren P90 fra Arcam og biamp. Jeg har hatt ulike Arcam-sett tidligere og merket stor forskjell i dynamikk og overskudd med biamping. Fordelen er også at P90 ofte ligger ute til en billig penge. Vi snakker 2 - 3 tusen kroner.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Totalsindre: Pssst..det ligger en Rondo 991 forsterker ute på Torget..pen en også..:rolleyes:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Jeg er uenig med de fleste her ser det ut til. Min erfaring er at rett forsterkermatch har alt å si for å få bassen til å sitte i de tilfellene det er et tema.

Topp Bunn