BURN-IN

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
I "A burning issue" viser Keith Howard til en USHER test CD: Ultimate Stereo Hearing and Equipment Refresher. I avsnittet om Burn-In står dette:

Burn-in

It is by no means universally accepted that all hi-fi benefits from being 'burned in'. In the case of products such as cables and CD players it sounds at best questionable, and although it can be shown that many amplifiers do in fact stabilise over the first few seconds, or perhaps minutes, of operation as they reach thermal equilibrium it's still not obvious how tens or hundreds of hours of use could make a substantial difference to their performance, as many claim. In the absence of any technical evidence for this (if you have some, please let us know!) it is not possible to discount the possibility that what's really getting 'burned in' is the listener's ear, as he/she becomes accustomed to the sound of the new component and comes both to regard it as 'normal' and to extract the most information from it. Or of course there could be a combination of effects going on.

However, loudspeaker burning in is a much more prosaic matter. The suspension of the great majority of dynamic loudspeaker drivers is relatively unsophisticated and although it has been developed to the point where it works well it does not have completely stable characteristics over time. Generally, it stiffens up over the years, which makes the bass resonance of the driver rise. This has all kinds of sonic effects, including increased distortion and frequency response anomalies. USHER track 25, 'loudspeaker shakedown', simply gives the bass driver a good stretch to exercise the suspension and relieve some of its stiffness. This is completely irrelevant with full-range panel drivers such as electrostatics and may have little or no effect with some conventional (dynamic) drivers, but in general it can be surprisingly useful with many speakers. A few minutes (just put the track on repeat - we didn't want to waste space on the disc by devoting ages to something so simple) every six months is a useful general workout. Do pay attention to the preceding track for level setting as overdoing things is not a good idea. However, if you listen out for sounds of distress it's unlikely you'll come anywhere near damage levels. You can just as easily damage things by playing music too loud and we won't be held liable!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Shakedown burn in og break in er jo faktisk 3 separate emner...

Break in er jo for å finne pairmatching av rådrivere når de skal inn i en høyttaler...
Burn in er jo da en forlenget oppmykning (av hele høyttaleren som ett system..) som kommer før "the shake down" når høyttaleren har fått noen timer på nakken på midlere lyttenivåer, etter utpakking fra esken, ny.

Shakedown: ...
"Wilson's Peter McGrath...
Suggests fairly robust levels rather than merely leaving them on over night with soft music." sier Ken Kessler nylig...

Så når folk sier att burn ikke funker, så har de rett.. de har ikke tatt "the shakedown" og følgelig er det av og til att høyttaleren ikke enda "låter optimalt", men dette vet de ikke om for intet anntall av timer på moderate lydtrykk "ferdigstiller den..." Den forblir uinnspillt, egentlig...i hele eiertiden til de som ikke er klar over dette. Og de konkluderer med att, burn inn pøh finnes ikke... Og de har jo rett, etter egne ører...

If they only knew.. about the shakedown!

--- OBS OBS, jeg nevner det tilfelle man er molbo... du gir full gass selvsagt etter att du har "varma opp høyttaleren i en 1-2 timer med moderat spilling, iallefall første gang du gir full guffe!! Sånn... just in casa...
Og man er helst ikke i rommet mens denne shakedownen pågår, når jeg har gjordt dette, har jeg iallefall ikke opphold meg i rommet uten ørepropper... ::)



mvh
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
163
Sted
Nes Romerike
Ahhh, endelig godt å se at noen er på min bølgelengde med høyttalere. Helt riktig, la kassene få det så det holder innimellom. All denne puse pusingen må det bli slutt på. La decibelen leve ;D. Ok, flystøy er ikke noe bhagelig. Blir egentlig jævlig sliten av å høre på for høyt lydnivå, men enig i at etter noen økter med litt 'sprenging' så låter det bedre litt etter litt på de moderate nivåene.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hehe! ;D

En viktig detalj til er jo at shakedown bør utføres med en forsterker som er sterkere enn høyttalerens maks rating så ikke f.eks diskanten går føyken om det "klipper" i forsterkeren..

Nå skal man jo ikke destruere høyttaleren da... det er jo ikke snakk om smeltenivå inn i hyttaleren, men heller noenlunde nerme maks rating gjerne det..

Så jeg har en forsterker tilgjengelig, som altså er MYE sterkere enn min vanlige, bare får å kjøre shakedown? Yes I do...
A cheap peace of crap, that sounds like crap, but that also kicks the crap... out of anything...
Den er lur!!! Den har dere ikke tenkt på før tenker jeg... :p Jeg kallern' James... Just kidding, but apt enough.. ;D


mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen som kjenner til (blind-) tester der samme type produkt i et antall av to har fått forskjellig behandling: Burn-in og ikke burn-in?
Hva med ørene?
Om de er med på denne "øvelsen" eller fraværende. Hørselen vil nok være påvirket i ganske lang tid etter "shake down".
Burn in er en kjent og effektiv metode som kan fremprovosere feil som følge av svake komponenter eller nesten-feil i produksjonen. Slik sett har dette en virkning. Prosessen er imidlertid dyr og benyttes i svært liden grad ifm sivile produkter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Innspilling av høyttalerelementer, tror jeg på. Innspilling av elektronikk har jeg ingen tiltro til. Det måtte i så fall være snakk om sekunder, og ikke uker. (Oppvarming er noe annet.)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.612
Antall liker
774
Torget vurderinger
8
Jeg holder på med å spille inn et par VS Unifield, noe som er frusterende da dette skal ta ca. 500t ifølge produsenten....
Har i den forbindelse brukt en Isotek "burn in" CD. Masse pling plong og støy, men blir lite bevegelse i elementene. Da fikk jeg en ide, hva med Rammstein på bra guffe? Å ja da ;D
Her "pumper" elementene inn-ut, så dette er skikkelig innspilling på rekordtid ;D
Anbefales.....
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Innbrenning av elektronikk har en misjon, og det er å luke ut dårlige eksemplarer etter produksjon. Hvor lang tid som trengs, må man vurdere i hvert enkelt tilfelle.
Etter dette endrer ikke elektronikk seg nevneverdig, før man nærmer seg slutten på levetiden.
 
Topp Bunn