Bush vil sensurere NASA

K

knutinh

Gjest
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=290176
"..Bush vil sensurere NASA-side
Liker ikke «Big Bang»

Man 6. feb 2006 kl. 11:19

En Bush-oppnevnt regjeringsrepresentant i NASA vil at romfartsorganisasjonen skal endre sin nettside.

Den 24 år gamle regjeringsbyråkraten George Deutsch er utnevnt av USAs president George W. Bush til å representere Det Hvite Hus i romfartsorganisasjonen NASA.

- Gud skapte alt
Som kjent har Bush, som gjendøpt kristen, problemer med å akseptere både Darwins utviklingslære og det astronomene mener er universets begynnelse - den såkalte «Big Bang»-teorien. Det samme har presidentens viktige støttespillere innen den fundamentalistiske kristen-høyrefløyen i USA.

Nå har Deutch anbefalt NASA til å sette ordet «teori» sammen med alle henvisninger til Big Bang på sitt nettsted.

- Religiøst anliggende
I en e-post til ledelsen skriver han at det ikke er NASAs oppgave å behandle religiøse spørsmål.

- Dette er mer enn et vitenskapelig anliggende, det er et religiøst anliggende. Og jeg ville like det dårlig om unge mennesker bare får den ene siden av denne debatten fra NASAs side, skriver Deutsch.

Big Bang-teorien kan ikke sies å være spesielt omstridt i vitenskapelige kretser.

Kilder:
New York Times
New York Times
NASAwatch.com.."

A

Affa

Gjest
Hvorfor skriver du dette? La meg se... Å, ja, Republikanerne er dumme og slemme. De er mye mer bæsjer enn muslimene som egentlig ganske snille, bare det at vi hvite vesten har lurt dem hele tiden så¨de blir ganske sure på oss, men det har de egentlig rett til forde vi i vesten er så dumme.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorfor skriver du dette? La meg se... Å, ja, Republikanerne er dumme og slemme. De er mye mer bæsjer enn muslimene som egentlig ganske snille, bare det at vi hvite vesten har lurt dem hele tiden så¨de blir ganske sure på oss, men det har de egentlig rett til forde vi i vesten er så dumme.  
Hvorfor skriver du dette....å jo, alle som er uenig med Affa er frie mål for personangrep.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så du meiner altså at verda vart til for ca 6000 år sidan.
Det forklarer jau ein heil del. Men det kunne vore verre (du kunne t.d. hatt angst for å falle utfor kanten....)
;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg er enig med Affa. Blasfemisk å skrive at verden ble til ved "big bang", -det fornærmer de som tror.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Tror bare Affa ville fram til at hele temaet i denne tråden er uinteressant og meningsløst å diskutere.
Men jeg finner det litt interessant at du Knutinh finner det så katastrofalt at "Bush" anbefaler å kalle dette en teori. Vil ikke det å ikke kalle det en teori kunne fornærme de med kristen overbevisning? Men det er vel ikke så nøye. Det er vel kun muslimer som må holdes hellig.

A

Affa

Gjest
Sturmbannfuhrer Werner von Braun gjorde sin plikt etter krigen ved å bidra i vestens tjeneste (NASA-Saturn mm) slik også jeg har gjort på beskjedent vis. Selv sverget jeg ikke troskap til noen utenomjordisk makt. Jeg ser på imidlertid kirken som et viktig våpen i kampen for å bevare vår særart her oppe i det Høie Nord. De siste dagers hendelser har bekreftet mine bange anelser.

K

knutinh

Gjest
Tror bare Affa ville fram til at hele temaet i denne tråden er uinteressant og meningsløst å diskutere.
Men jeg finner det litt interessant at du Knutinh finner det så katastrofalt at "Bush" anbefaler å kalle dette en teori. Vil ikke det å ikke kalle det en teori kunne fornærme de med kristen overbevisning? Men det er vel ikke så nøye. Det er vel kun muslimer som må holdes hellig.
Det er helt greit å kalle det en teori, det er tross alt vanskelig å bevise noe sånt med den empirien vi har tilgang på, og enda verre for oss ikke-fysikere å sette oss inn i problemstilingen. Jeg har mest problemer med at "dette er et religiøst anliggende".

-k

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
For mange er dette nettopp ett religiøst anliggende. Her henger du deg opp ordlyden i en setning som overhodet ikke kan krenke noe som helst tenkende vesen, men du gir din støtte til midtøsten. Beklager, men jeg fatter ikke tenkemåten.

K

knutinh

Gjest
På samme måte (om enn i større eller mindre grad) som islamister ønsker å krenke den frie tanke og undertrykke alt som ikke står i sin bok, vil amerikanske fundamentalister styre samfunnet ut fra bibelen...

-k

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.767
Sted
Holmestrand
Hvis vitenskapen mener at det er Big-Bang som gjelder, ja da må de kunne si det selv om religiøse krefter mener noe annet. Det handler ikke om hvem som er dumme eller ikke. Det skinner gjennom uansett, så det trenger man ikke si. Egentlig er dette samme saken som tegningene, nemlig at noen ut i fra religiøst synspunkt vil sensurere, eller rettere sagt undertrykke andres grunnlovfestede rett til å uttrykke seg.  

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
He he, nå tyner du vel dette for alt det er verdt og litt til.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Undertrykke? Står ingenting her om at noe skal forbys eller at noen ytring skal hindres.

Thomand, tankegangen er veldig enkel, jeg brukte den stadig vekk da jeg var i barnehagealderen:

Læreren: "Ole, er det sant at Arne kastet snøballer på vinduet, mens du stod og så på?"
Ole: "Petter dyttet Harald ned i en sølepytt." "Petter er slem".
Læreren: "Ja, men nå lurte jeg på om du så Arne gjøre rampestreker?"
Ole: "Petter er slem mot Arne også. Stakkars Arne."
Ole: "Kan vi ikke gi Arne en kake?"

Dette faller selvsagt på stengrunn i denne sammenheng i og med at en oppfordring om å sette anmerkningen "teori" ved det som er nettopp en teori, på ingen måte kan betegnes som hverken sensur eller forbud. Hvis Bush hadde beordret henrettelse av alle om hevdet Big Bangs sannhet, eller en frådende kristen mobb svidde av hovedkvarteret til Nasa, da kunne vi kanskje begynt å sammenligne.

B

bamsemann

Gjest
Dette er jo tydeligvis en tråd for å flytte tyngdepunktet fra de slemme muslimene og over på de enda slemmere amerikanerne...........

S

slowmotion

Gjest
Personlig synes jeg det er moro å le av Herr Bush.

;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7

;)
Da må du følge med på David Letterman show. Mange morsomme innslag med Bush ;D

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

;)
I visshet at om man ikke blir forfulgt, arrestert, lynsjet eller henrettet for å gjøre det...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
I visshet at om man ikke blir forfulgt, arrestert, lynsjet eller henrettet for å gjøre det...
Godt poeng.

S

slowmotion

Gjest
Selvfølgelig.

Men det er ikke det saken dreier seg om i dette tilfellet.

;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Nei, den handler visst om at Bush er så grusom at en av hans folk faktisk har gått så langt som å sende en anbefaling, ikke en ordre, men en anbefaling om å kalle big bang teorien en teori. FÅ SKUTT DEN KYNISKE JÆ#&%EN ;D ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Jeg er faktisk enig med Bush i dette. Sålenge det ikke eksisterer håndfaste bevis for big bang, så er det faktisk teori det er snakk om. Big bang er i en slik sammenheng en teori. Det finnes flere teorier om hvordan alt startet, big bang er akkurat nå den heteste, men det kan fort snu seg med mere viten... Man trenger egentlig ikke noen religiøs begrunnelse overhodet for å kalle big bang en teori (en av mange ). Egentlig så burde vel Bush i anstendighetens navn også kalle jomfrufødsel og Jesu oppstandelse en teori så lenge det ikke eksisterer håndfaste bevis. Men det er vel slik i de kretser at tro og bevis blir brukt temmelig selektivt ?

Det som ergrer meg mest, er at de som sier de tror, oppfører seg som om de VET!!

Det er INGEN som vet, aller minst de troende, for de mangler den nødvendige ydmykhet, men har desto mer arroganse!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294

;)
Prøv å flytt til Iran og le offentlig av herr M! ;D
Så kan du flytte til USA og le offentlig av herr Bush.
Deretter kan du få noen til å måle hvor lang du er.
Hvis jeg var deg, ville jeg prøve meg i USA først, bare et tips... ;D
Kanksje du da ville sette mere pris på herr Bush?

Av to onder bla bla bla......

K

knutinh

Gjest
"..Sometime in the late fall, unless a federal court intervenes, ninth-graders at the public high school in rural Dover, Pa., will witness an unusual scene in biology class. The superintendent of schools, Richard Nilsen, will enter the classroom to read a three-paragraph statement mandated by the local school board as a cautionary preamble to the study of evolution. It reads, in part: Because Darwin's theory is a theory, it is still being tested as new evidence is discovered. The theory is not a fact. Gaps in the theory exist for which there is no evidence ... Intelligent design is an explanation of the..."

Over halvparten av amerikanerne tror at vi er resultat av "intelligent design", og over halvparten tror at Saddam hussein stod bak 9/11. Dette har de felles med mr Bush, men ikke med en eneste seriøs fagperson såvidt jeg vet.

-k

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Skumle greier det der "intelligent design" Bush familien sto i så fall i siste rekke når hjernen ble delt ut ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bevisførsel kan nok alltid diskuterast. Men om Kopernikus og Tyco Brahe sine "teoriar" også skal kallast teori (kanskje også munken Gregor Mendel sine teoriar), må vel også amerikanarane seie at både genspleising og månelandinga er ein teori.......

Veit de som eigentleg korleis ein har kalkulert alderen på universet, og utrekninga av farten det ekspanderer med? Og er det nokon som seriøst (så, så Affa, dette er ikkje noko for deg) hevdar at jorda sin alder og evolusjonsbevisa via fossilar m.m. berre er teoriar? Og at det er ein teori (eller eit faktum) at jorda vart skapt på 7 dagar, ein gong for ca 6000 år sidan?
Berre så ein veit kvar folk står, altså....

R

Ronny_D

Gjest
Bevisførsel kan nok alltid diskuterast. Men om Kopernikus og Tyco Brahe sine "teoriar" også skal kallast teori (kanskje også munken Gregor Mendel sine teoriar), må vel også amerikanarane seie at både genspleising og månelandinga er ein teori.......

Veit de som eigentleg korleis ein har kalkulert alderen på universet, og utrekninga av farten det ekspanderer med? Og er det nokon som seriøst (så, så Affa, dette er ikkje noko for deg) hevdar at jorda sin alder og evolusjonsbevisa via fossilar m.m. berre er teoriar? Og at det er ein teori (eller eit faktum) at jorda vart skapt på 7 dagar, ein gong for ca 6000 år sidan?
Berre så ein veit kvar folk står, altså....
IKje sant... ho Sara va 90

Jeg tenker du skal ta disse eldre tidsreferansene med en stor klype salt ! Det er ikke viktig med riktig tidsangivelse i de derre historiene, men for illustrasjonen kan det være tydeligere for enkelte individer.

O

OldBoy

Gjest
Gud skapte alt
Som kjent har Bush, som gjendøpt kristen, problemer med å akseptere både Darwins utviklingslære og det astronomene mener er universets begynnelse - den såkalte «Big Bang»-teorien. Det samme har presidentens viktige støttespillere innen den fundamentalistiske kristen-høyrefløyen i USA.
Jeg tenkte å holde meg unna Big-Bang, men bare nevne en opplevelse jeg hadde i fjor sommer da jeg hadde en amerikansk forretningsforbindelse på besøk.

Når man ikke har business å snakke om, amerikanere elsker business, hva gjør man da? Jo, da tar man sin amerikanske venn en rask biltur over til vestlandet for å se på fjordene. Og.."bla, bla, bla,.......forresten var det isen som lagde fjordene for rundt ti tusen år siden". "Umulig", sa min amerikanske venn, d.v.s. han sa egentlig "impossible!!!", "men Gud skapte verden for 6000 år siden!".

Dette startet en liten diskusjon, hvor vi kom inn på blant annet utviklingslæren, og, dum som jeg var, stilte jeg spørsmålet "jammen, hva med fossilene, de er jo eldre enn 6000 år?". "Gud skapte ikke bare jorden for 6000 år siden, han skapte fossilene også, og om de SER eldre ut, er det bare fordi Gud har villet det slik. For at vi mennesker skal ha noe å undres over."

Mannen leder et lite firma som driver med eksport til hele verden, og er ellers svært oppegående.

R

Ronny_D

Gjest
Jeg tenkte å holde meg unna Big-Bang, men bare nevne en opplevelse jeg hadde i fjor sommer da jeg hadde en amerikansk forretningsforbindelse på besøk.

Når man ikke har business å snakke om, amerikanere elsker business, hva gjør man da? Jo, da tar man sin amerikanske venn en rask biltur over til vestlandet for å se på fjordene. Og.."bla, bla, bla,.......forresten var det isen som lagde fjordene for rundt ti tusen år siden". "Umulig", sa min amerikanske venn, d.v.s. han sa egentlig "impossible!!!", "men Gud skapte verden for 6000 år siden!".

Dette startet en liten diskusjon, hvor vi kom inn på blant annet utviklingslæren, og, dum som jeg var, stilte jeg spørsmålet "jammen, hva med fossilene, de er jo eldre enn 6000 år?". "Gud skapte ikke bare jorden for 6000 år siden, han skapte fossilene også, og om de SER eldre ut, er det bare fordi Gud har villet det slik. For at vi mennesker skal ha noe å undres over."

Mannen leder et lite firma som driver med eksport til hele verden, og er ellers svært oppegående.
Så fint at vi også har fått tru på at vi eksisterer, og ikke alle er en del av en drøm i en gal 'manns' drømmerier. Stakkars oss når 'han' våkner, sannsynligvis har 'han' hodeverk, da får vi håpe 'han' har vett til å 'reparere' litt.
I drømmene skapte han........

I grunnen er det merkelig at ingen enda har unnsluppet drømmene til 'den store'
;D

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Over halvparten av amerikanerne tror at vi er resultat av "intelligent design"..
Tallene er vel omtrent de samme i USA som i Storbritannia, vil ikke tro at de skiller seg markant fra andre land i Europa heller. I katolske middelhavsland er nok andelen atskillig høyere, i Norge vil jeg tippe at omtrent halvparten tror på enten kreasjonisme eller "intelligent design" (det er en relativt åpen term), omtrent tilsvarende i USA.

Fra Storbritannia:

More than half the British population does not accept the theory of evolution, according to a survey.

Furthermore, more than 40% of those questioned believe that creationism or intelligent design should be taught in school science lessons.

The survey was conducted by Ipsos MORI for the BBC's Horizon series.

Its latest programme, A War on Science, looks into the attempt to introduce intelligent design into science classes in the US.

Over 2000 participants took part in the survey, and were asked what best described their view of the origin and development of life:

22% chose creationism
17% opted for intelligent design
48% selected evolution theory
and the rest did not know.
Intelligent design is the concept that certain features of living things are so complex that their existence is better explained by an "intelligent process" than natural selection.

Education questioned

Andrew Cohen, editor of Horizon, commented: "I think that this poll represents our first introduction to the British public's views on this issue.

"Most people would have expected the public to go for evolution theory, but it seems there are lots of people who appear to believe in an alternative theory for life's origins."

When given a choice of three theories, people were asked which ones they would like to see taught in science lessons in British schools:

44% said creationism should be included
41% intelligent design
69% wanted evolution as part of the science curriculum.
Participants over 55 were less likely to choose evolution over other groups.

"This really says something about the role of science education in this country and begs us to question how we are teaching evolutionary theory," Andrew Cohen added.

The findings prompted surprise from the scientific community. Lord Martin Rees, President of the Royal Society, said: "It is surprising that many should still be sceptical of Darwinian evolution. Darwin proposed his theory nearly 150 years ago, and it is now supported by an immense weight of evidence.

"We are, however, fortunate compared to the US in that no major segment of UK religious or cultural life opposes the inclusion of evolution in the school science curriculum."

In the US, a recent high profile court case ruled that the intelligent design movement is motivated by a desire to introduce God into the classroom after parents in Pensylvania took a school board to court over its demand that biology classes should not teach evolution as fact.

Horizon: A War on Science is on BBC Two at 2100GMT on Thursday, 26 January 2006

K

knutinh

Gjest
Forøvrig så er mange vitenskapsmenn religiøse. Spesielt interessant er det å se at endel fysikere forsker på big bang men tror samtidig at gud - i en eller annen form står bak.

Jeg har lest det om england, ivar, men jeg har veldig vanskelig for å tro at 50% av nordmenn tror på ID og/eller skapelses-beretningen?

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det vil alltid være rom for undring, knutinh.... For det er fortsatt en del saker i naturen som umulig kan forklares ut fra mer og mindre tilfeldig selektering. En del ufattelige symbiotiske koblinger f.eks. For ikke så snakke om maurtuer og desslike. Det passer dårlig med "survival of the fittest" at majoriteten av populasjonen er sterile! :)

Honkey

K

kbwh

Gjest
Det er iallefall s skummelt at verden synes å polariseres i det at verdensreligionene stadig får flere fundamentalistiske tilhengere.
Det blir det trøbbel av.

K

knutinh

Gjest
Det vil alltid være rom for undring, knutinh.... For det er fortsatt en del saker i naturen som umulig kan forklares ut fra mer og mindre tilfeldig selektering. En del ufattelige symbiotiske koblinger f.eks. For ikke så snakke om maurtuer og desslike. Det passer dårlig med "survival of the fittest" at majoriteten av populasjonen er sterile! :)

Honkey
Biologi er ikke mitt sterke felt.

Men er ikke en maurtue det samme som vi ser uttrykt i fler-cellede dyr? Survival sørger for at de som på en eller annen måte får sine gener ført videre overlever, og de som ikke er i stand til det bukker under.

Selvfølgelig er det litt kjedelig å få utdelt jobben som hudcelle under beina, men som trøst er det endel svømmere med samme gener som kanskje får ført de felles genene videre.

Jeg ser for meg at det genetiske slektskapet i en maurtue er stort siden alle har samme mor og samme far?

mvh
Knut

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Skumle greier det der "intelligent design" Bush familien sto i så fall i siste rekke når hjernen ble delt ut  ;D
I dette spesielle tilfelle ble hjernen delt, en halvdel til
herr G W Bush og Bush senior fikk den andre halvdelen... eller var det omvendt?? ;D

Har aldri ikke riktig forstått det der med høna og egget....

K

knutinh

Gjest
I dette spesielle tilfelle ble hjernen delt, en halvdel til
herr  G W Bush og Bush senior fikk den andre halvdelen... eller var det omvendt?? ;D

Har aldri ikke riktig forstått det der med høna og egget....
Det er rart at en mann som har levd hele sitt voksne liv som pappagutt/playboy og alkoholiker, kan se lyset og så til de grader omfavnes av kristenfolket.

Det er rart at en som fikk hjelp av pappa til å slippe å gjøre aktiv militærtjeneste omfavnes av konservative, militærvennlige.

Det er rart at mannen som leder verdens mektigste og en av verdens mest beundringsverdige land selv sier til Fox News (?) at han ikke leser aviser fordi de er partiske, men heller får servert nyhetene muntlig av sine (upartiske?)medarbeidere

Det er rart at mannen som styrer landet som er verdens-ledende på stort sett alle fronter innen forskning og vitenskap har en stor skepsis til intellektuelle, forfattere og andre som gjør annet enn å pumpe opp olje eller gjete kyr.

Det er rart at mannen som leder et mangekulturelt land med flere religiøse minoriteter henviser til Guds kall når han går til krig. Spesielt i lys av at han representerer en sivilisasjon som tidligere har plyndret og herjet de samme land med samme argumentasjon.

Det er rart at lederen for landet som skal være foregangsland når det gjelder fri presse bare unntaksvis lar seg intervjue, og egentlig veldig sjelden sees. Det er rart at store deler av pressen kan anklage ham for løgn uten at han ser behovet for å forklare seg. Det er rart at reportere som stiller uønskede spørsmål ved pressekonferanser opplever å bli byttet ut med mer vennligsinnede reportere fra "Jakt & fiske-posten"

-k

S

slowmotion

Gjest
Prøv å flytt til Iran og le offentlig av herr M! ;D
Så kan du flytte til USA og le offentlig av herr Bush.
Deretter kan du få noen til å måle hvor lang du er.
Hvis jeg var deg, ville jeg prøve meg i USA først, bare et tips... ;D
Kanksje du da ville sette mere pris på herr Bush?

Av to onder bla bla bla......
Tja , jeg synes vel herr Bush er mere underholdende... ;)

;)

PS: Det kan virke som om noen her tror at jeg er negativ til USA.
Det er feil.

Topp Bunn