Bussing av skoleelever i Oslo

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Fra SV kommer nå forslag om at innvandrerelever fra Oslo øst skal busses til skoler i Oslo Vest, slik at læremiljøet kan forbedres og forholdene for norsk språk styrkes.

http://www.vl.no/samfunn/article93296.zrm

Er dette en god i ide?

Skulle det vært tvungen bussing? Er man sikker på at det er de som trenger det mest som vil la seg busse?

Eller skal man simpelthen la det være, og la miljøet i skolene utvikle seg fritt, der etniske rene skoler blir mer og mer vanlig, etterhvert som de "hvite" flytter ut?

N

nb

Gjest
Det har faktisk vært bussing av elever tidligere i Oslo. En fyr på jobben fortalte at da han gikk på videregående, ble han sendt tvers over byen til Frogner for å gå på skole. I de nye drabantbyene var det svært mye unge folk og få skoler, mens i de "gamle" bydelene var det mange skoler og få unge.

Dette var riktig nok på videregående, vet ikke om de også busset lavere alderstrinn.

S

Smorte24

Gjest
Jeg selv måtte ta bussen fra Fossumberget skole til Romsås hver gang vi skulle ha gym, synes dette var greit, men jeg ville ikke ha gjort det hver eneste dag. Det som var fint med skolen i nærheten var jo at man kunne dra hjem og hente noe du evt hadde glemt, hva hvis eleven blir syk i løpet av dagen, står bussen klar for å ta den personen hjem?

Ideen er jo bra, men hva gjør man om 10-15 år da de skolene også har over 90% som ikke er etniske norske, skal vi da vi busse dem til Ski eller Halden?

Problemet er at det har kommet for mange til Oslo, så istedenfor å innse at de har dritti på leggen forskyver de bare problemene.

N

nb

Gjest
Smorte24 skrev:
Problemet er at det har kommet for mange til Oslo, så istedenfor å innse at de har dritti på leggen forskyver de bare problemene.
Tja - sett at de ville gjøre noe med det, hva skulle de gjort? Det er fritt frem å bosette seg hvor man vil i Norge og sannsynligvis umulig å pålegge en gruppe å bo eller ikke bo visse steder basert på kriterier som morsmål, opphavsland osv. Og det er et temmelig internasjonalt fenomen at etniske grupper foretrekker å bosette seg sammen med "sine egne". Det ser man i Oslo, det ser man i de ørten Chinatownene som finnes rundt om i storbyer, det ser man blant norske pensjonister i Spania, britiske ghettoer langs hele Costa del Sol og i forsteder i Paris for å nevne noen eksempler.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
Først importerer man problemer så sprer man problemene utover…… genialt :eek:

Hadde man kuttet den forbannede svadaen med morsmålsundervisning og heller stilt litt krav kunne det hende at barn som er født i Norge muligens kunne tilfredsstillende norsk når de startet på skolen

Tolketjenester og morsmålundervisning kost samfunnet store summer, nok en spiker i velferdskista, og tro ikke den spikeren kommer til å minke i størrelse.

Selvsagt politiskukorrekt for det er bare eldrebølgen som tynger velferdsstaten

Og det er et temmelig internasjonalt fenomen at etniske grupper foretrekker å bosette seg sammen med "sine egne".
Så her avfeier du det flerekulturelle som en utopi

Litt søkt å kalle solkysten ghettofisert…………

N

nb

Gjest
Roald skrev:
Litt søkt å kalle solkysten ghettofisert…………
Det finnes norske områder, det finnes britiske områder osv - jeg synest det er en adekvat sammenligning. En getto er jo et område hvor en spesiell befolkningsgruppe bor, gjerne mer eller mindre isolert og ofte i fattige kår. Fattige kår er det jo ikke der nede, men konsentrasjonen av nasjonaliteter er der i alle fall.

Dagbladet hadde en reportasje for noen år siden, det var gått så langt at spanske, offentlig ansatte hadde begynt å lære seg norsk siden interessen for å lære spansk blant pensjonistene var omtrent lik null i mange tilfeller.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
Synes faktisk ikke det er spanske offentlig ansatte sin oppgave og lære seg norsk, engelsk burde de kunne og kan ikke besøkende engelsk da får besøket fremskaffe tolk for egen regning

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
For en pinglete måte å prøve å løse dårlig integrering på.
Faktum er at man må ta tak i problemene i det sekund flyktningene/innvandrerene står på den Norske grensen.
Ikke bare satse på at det løser seg. I Oslo der størsteparten av innvandrere befinner seg så ser man hvor dårlig integreringen fungerer i praksis.
Jeg er helt for strengere regler for bruk av relgiøse effekter i det offentlige rom, det vil tvinge frem en mere normalisert rolle mellom kjønnene. Det virker for meg som om det viktigste ved siden av å lære språket er å sørge for at ideen om likestilling og demokratiet blir gjort klinkende klart og at hver familie bør få valget Norske verdier - bli i Norge. Islam - ha det bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.638
Torget vurderinger
23
En god ide dersom hensikten er å røske opp i vestkantfolkets uvitenhet/likegyldighet til Østkantens problemer...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kan begynne med Jonas da kanskje. Dette stod på Wikipedia før det ble fjernet for 3 dager siden. Gjett hvem som ordnet det? ;D

Støre har markert seg som en sterk tilhenger av multikulturalisme i Norge. Han har kommet opp med uttrykket "det norske vi", og støttet et samfunn "hvor vi lever side om side, med hijab og bikini, julefest og id". Støre selv bor allikevel i overklassebydelen Vinderen, som er et av de "hviteste" og mest monokulturelle områdene i hele Oslo,[5] og sender barna sine på privatskole istedenfor den offentlige skolen.[6] Han er også en mangemillionær, med en formue på rundt 40 millioner kroner i 2008.[7][8][9]
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Qulo6s-tGKQJ:no.wikipedia.org/wiki/Jonas_Gahr_St%C3%B8re+barna+til+gahr+st%C3%B8re&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
SVs Heikki Holmås, som er leder av integreringsarbeidet på Stortinget, vil ha bussing av minoritetselever i Oslo øst til skoler i vest der norske elever er i flertall. Dette for at minoritetselever skal få styrket norskkunnskapene. Athar Ali i partiet Rødt synes ikke dette er en god idé fordi den demografiske utviklingen tilsier at nordmenn blir i mindretall. Sånn er det med den saken.

La meg få sitere Hege Storhaug, HRS

Konsekvensanalyser. Hvor er disse når innvandringens konsekvenser settes på dagsorden? Tall fra SSB viser at norske elever blir i mindretall i Osloskolen i 2021. Da er spørsmålet til Heikki Holmås og andre som synes bussing er et godt tiltak i dag overfor fremmedspråklige barn: hva med fremtiden? Hvor mange busser skal krysse hovedstaden i 2015, i 2020, i 2030?

Holmås sitt forslag kan ha noe for seg i dag for en del barn. Men det blir som å pisse i en frossen bukse, all den tid demografiens tale er lynende klar. Nordmenn blir i minoritet i Oslo rundt 2025, og i Osloskolen enda tidligere. All den tid denne visstnok ”naturloven” ikke har vært et tema hos SV (og de fleste andre partier også), er resultatet at for å få kontroll og få til en reell integrering, må tiltakene være så mange og så harde at knapt noen politikere våger å foreslå dem. For; det har gått så langt at en pakistaner med stor P som Athar Ali, får seg det Oslo jeg mener han har drømt om i flere tiår: nemlig at store områder i Oslo blir totalt dominert av ”hans folk”. Ali vil derfor ikke ha noe bussing. Det er helt fint med skoler totalt fri for etnisk norske. Slik kan foreldrenes opprinnelseskultur få blomstre fritt og gro enda dypere røtter. Som Ali sier det, på vegne av organisasjonen sin Norsk innvandrerforum:

Vårt prinsipp er at det ikke trenger å være et mål at etnisk norske elever skal være i flertall på skolene. Det går fint at minoritetselever er i flertall på enkelte skoler, slik vil utviklingen være.

”Enkelte skoler”, er vel å ta litt forsiktig i. I år er norske elever i mindretall ved 58 av 136 grunnskoler i Oslo. Det nærmer seg altså raskt halvparten av skolene. Det ligger åpent i dagen at det dermed ikke kan være ”et prinsipp” eller ”mål at etnisk norske barn skal være i flertall på skolene”. Ali har fått all den politiske drahjelpen han kunne drømme om uten at partiet hans er representert på Stortinget eller i byrådet i Oslo.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hege Storhaug har ikke høy status her på sentralen, så nå kommer nok meningpolitiet og tar deg. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Hege Storhaug har ikke høy status her på sentralen, så nå kommer nok meningpolitiet og tar deg. ;)
En sak er nå Hege Storhaug, noe helt annet er vel egentlig Athar Ali sin kommentar, den sier MYE !!!

Forøvrig må bare meningstrollet komme når jeg tramper på broen dens, for jeg er DEN STORE Bukken Bruse !!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
oddgeir skrev:
En sak er nå Hege Storhaug, noe helt annet er vel egentlig Athar Ali sin kommentar, den sier MYE !!!

Forøvrig må bare meningstrollet komme når jeg tramper på broen dens, for jeg er DEN STORE Bukken Bruse !!
Er det greit at jeg er den minste, så kan kanskje Oddgeir være den midterste? ::)

Sammen er vi dynamitt, selv om du må gjøre drittjobben.. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Er det greit at jeg er den minste, så kan kanskje Oddgeir være den midterste? ::)
Du vil alltid være trygg når du står mellom meg og Oddgeir. :D :-*

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
I know! :-* Det er der jeg liker meg best vet du. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
I know! :-* Det er der jeg liker meg best vet du. ;)
Heldige vi Oddgeir! :D

De andre gutta bare sitte der å se på rompa til Marianne Aulie! :p

Topp Bunn