Bygge DAC

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har et kabinett stående om du trenger det



Front plate: 165.10 w (6.5") X 76.20 h (3") ( 6mm )
Body size : 162.02 w (6.3") X 73.66 h (2.9") X 177.80 d (7") ( 1.2 mm thickness )
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Det så ut som et morsomt prosjekt.
Hvis du har tenkt å gå for grounded grid løsningen ville jeg nok brukt plate choke istedenfor den resistanskoblede løsningen som er skissert. Denne løsningen kjører 5842 røret helt på grensen. Du ser det selv på disse kurvere for 5842 hvor de respektive lastlinjene er inntegnet.



Den rød linjen er trinnet resistanskoblet og som du ser beveger den seg nede i et område hvor kurvene begynner å knekke og røret har en tendens til å oppføre seg lite lineart.
Den grønne lastlinjen er for plate choke, hellingen på denne er både avhengig av frekvensen og lasten, men her er du i alle fall i et mye tryggere område når det gjelder rørkarakteristikker.

Han seier det vel også selv: ”plate chokes REALLY REALLY SING!”, selv om jeg mener han konkluderer med hvorfor på et sviktende grunnlag.

Har du litt mer informasjon om selve DAC-en, jeg finner ikke så mye teknisk informasjon om dette byggesettet.

Jan E Veiset
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Oisann!!

Dette var spennende. Jane, har du anelse om hva som skal til for å tilpasse denne kretsen til min dddac som bruker 24 stk TDA1543 i parallell og har en I/V motstand på 90R?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Jane, har du anelse om hva som skal til for å tilpasse denne kretsen til min dddac som bruker 24 stk TDA1543 i parallell og har en I/V motstand på 90R?
Jeg kjenner alt for lite til disse halvlederkretsene til å si noe om hva som er optimalt eller ikke. Uansett, med 24 i parallell greier du antagelig å produsere ganske høy spenning over 90R. Hvor mye strøm greier 1 x TDA1543 å source/sinke ved FS? Ønsker du primært rørtrinnet til forsterkning eller som et innslag av rør i signalveien?

Jan E Veiset
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
En TDA1543 skal ifølge databladet gi ca 2,3mA. Min dac gir 1,6V ut. Ønsker noe høyere spenning ut siden jeg har tenkt å prøve på en passiv attenuator plassert helt ved siden av effekttrinnet.

Er det katodemotstanden som bestemmer impedansen i en grounded grid krets?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Er det katodemotstanden som bestemmer impedansen i en grounded grid krets?
Inngangsresistansen er bestemt av katodemotstanden, ja.

Egentlig det fulle uttrykket for inngangsresistansen lik Rk||{(Ra+rp)/(mu+1)}, men hvis rp er mye lavere enn Ra får vi Rk||(rp/(mu+1)) som igjen kan avrundes til Rk||(1/gm) og til slutt, hvis Rk er mye mindre enn (1/gm) til at inngangsresistansen er lik ~Rk.

rp : rørests indre motstand.
mu : forsterkningsfaktor.
gm : rørets steilhet/transkonduktans.
Rk : katodemotstand.

Jan E Veiset
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
En TDA1543 skal ifølge databladet gi ca 2,3mA. Min dac gir 1,6V ut. Ønsker noe høyere spenning ut siden jeg har tenkt å prøve på en passiv attenuator plassert helt ved siden av effekttrinnet.
OK, en av ulempene med grounded grid er at det i utgangspunket er potensialforskjell på inngangen (over katodemotstanden). Det medfører at du ofte må realisere inngangen vha en (eletroltt)kondensator.
Hvor høy spenning trenger du? 1.6V er jo ofte nok til full utstyring av et normalt effekt-trinn, og utgangsimpedansen er jo mer enn lav nok for en passiv attenuator.
Du vil jo få øket utspenningen ved å øke verdien på I/V-motstanden, men som sagt så er jeg usikker på hva den kan medføre i praksis..

Jan E Veiset
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Hei Jan, vet ikke så mye om denne Dac'en bortsett fra det som står på hjemmesiden til Diyparadise.
Har du noe kjennskap til rørene som er anbefalt brukt her : 5842, 6688 har også sett at D3a har vært nevnt som en mulig kandidat.
Jeg har ikke hatt kontakt med rør av denne typen på over 30 år (og da i HF-utstyr), så å påstå at jeg kjenner godt til dem vil være en real overdrivelse. ;)
Jeg kjenner til at 6688 (E186F) har vært brukt som driverrør i utgangstrinn, men jeg har aldri brukt det selv...

Jan E Veiset
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
OK, en av ulempene med grounded grid er at det i utgangspunket er potensialforskjell på inngangen (over katodemotstanden). Det medfører at du ofte må realisere inngangen vha en (eletroltt)kondensator.
Hvor høy spenning trenger du? 1.6V er jo ofte nok til full utstyring av et normalt effekt-trinn, og utgangsimpedansen er jo mer enn lav nok for en passiv attenuator.    
Du vil jo få øket utspenningen ved å øke verdien på I/V-motstanden, men som sagt så er jeg usikker på hva den kan medføre i praksis..

Jan E Veiset
Hmmmm......dacen jeg bruker skal ha en dc spenning på 3,85V på utgangen. Kan det ordnes med en grounded grid uten kondensator på inngangen? Som du skjønner har jeg egentlig ikke peiling på elektronikk :-/

Har prøvd å kjøre dac rett i forsterker, men synes det mangler "energi" i forhold til en rørkrets med ganske høy gain. Virker kanskje ulogisk å fjerne et aktivt ledd for å sette inn et nytt, men har nå lyst til å prøve likevel. Det er en del av det som gjør denne hobbyen spennende
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Hvis jeg går får en motstand på 10K istedenfor choke, men øker B+ kommer jeg ikke inn på ett mer lineært område da ?



Obi W. J.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Hvis jeg går får en motstand på 10K istedenfor choke, men øker B+ kommer jeg ikke inn på ett mer lineært område da ?
Det vil jeg tro. På den annen side er vel ikke 5842 beregnet å jobbe under veldig høy anodespenning (200V er vel maks anbefalt Va), så det er jo en grense for hvor høy B+ kan være. Men å øke den til rundt 200-250V tror jeg bare vil bidra positivt.

Jan E Veiset
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Får holde litt liv i tråden her. Vil først prøve meg med 5842 røret. Jeg kommer til å prøve med en B+ spenning på 250V, og en anodemotstand på 10K. Tenkte meg et arbeidspkt. med anodespenning på ca. 125V som skulle gi en strøm på ca. 12 - 13 mA. Strømforsyningen til B+ vil bli en regulatorkrets som er basert rundt ECL85 røret. Kan være greit med en variabel spenningsregulator her, slik at en kan teste med forskjellige arbeidspkt. / andre rør.
Når det gjelder strømforsyningen til selve Dac'en blir det nok en enkel sak med 7812 som spenningsregulator. Hvis det dukker opp ett egnet batteri så kommer jeg til å prøve det også.


Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Litt bilder må man ha . . ..
Trafo til Dac'en sin strømforsyning

Trafo til B+

Diverse deler til spenningsregulator for B+


Resten av delene dukker vel opp i posten om ikke så alt for lenge :)



Obi W. J.
 

stoned

Medlem
Ble medlem
17.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hei, hvordan går det med dette prosjektet? er litt nysgjerrig da jeg akkurat har fått i hus Monica 2 selv. Spiller kjempebra i seg selv, men kansje linjesteget hadde gjort det enda bedre....
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Heisan! Litt byggestans for tiden, men fikk pakke med rør & annet snacks fra Motron nå på fredag. Så vi får se om det blir noe action til uka .. .


Obi W. J.
 
Topp Bunn