Bygge Dolby Atmos takhøyttalere. Valg av elementer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Kinoen begynner sakte å ta form, og jeg må etterhvert tenke på takhøyttalere til Dolby Atmos.
    1727024053134.png

Taket består av dobbelt lag med Fermacell i lydbøyler. Det er potte tett og jeg har ikke lyst til å lage hull i det, selv om det er mulig å felle inn en lydtett kuppel så har jeg lyst til å heller lage fire bokser som på bildet over hvis jeg klarer å lage de uten at de bygger mer enn 6-7 cm. (Takhøyden er 230cm).

Jeg har sett alt fra 80Hz til 400Hz som anbefalt nedre -3dB grense. Jeg har ikke skyhøye ambisjoner for effektkanalene kinolyden, så jeg tenker at 150Hz får være greit nok. Er det noen som har hete tips om lavbyggende elementer som kan passe?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er jo pris her da.
    Purifi 6.5" går fint ned til 80Hz i en lukket 4-5l kasse. De fleste 6.5" klarer jo dette også, men da gjerne ikke like gode data/specs oppover i registeret.
    Dayton har også noen fine elementer med lavere følsomhet og 500,- stykket og greie data/specs ellers, men må regne med 8cm+tykkelse på kassen. F.eks: https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-sig180-4.html

En Coax som bygger lite er vel også et alternativ om det da finnes. Innbyggingshøyttalere ligger på 10cm+ i dybden ser jeg..

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Pris er ikke avgjørende så lenge det ikke tar helt av.
    Purifi 6,5 tommer er hakket for stor og ekslusiv, og da må man jo også ha egen diskant ved siden.
    Jeg tror også det må bli enten en coax eller en fulltone. Fulltone er jo genialt siden jeg da slipper å kåle med delefilter.
    Jeg trenger at om frekvensresponsen ikke er all verden over 12kHz så spiller dette i praksis svært liten rolle for disse effektkanalene, men noenlunde jevn spredning opp dit er en fordel.
    Hva med disse?
    1727028006154.png

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Fulltone kan sikkert fungere det også. :)
    Men lav effekt tålelighet, sammen med gjerne litt lav følsomhet så vet jeg ikke hvor bra det blir når man starter å kjøre på kino referanse nivå (105dB). Da må man vel ha et lite line source av fulltonere isåfall?
    Men igjen, spørs hva man tenker av ambisjonsnivå i totalen. Atmos kanalene bør jo også klare å følge litt på resten, selv om det ikke nødvendigvis er all verden med info i lyden derfra.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    4 stk Seas 10 furb pr kasse ( totalt 6 liter). burde funke.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Den ser jo perfekt ut. 30 greder off axis med tilnærmet rett respons fra 100Hz til 20kHz. Men det må da holde med en stk per kasse i taket?
    Kanskje jeg rett og slett bygger bak og sidehøyttalere med samme elementer? Mener du at jeg i så fall skal btuke flere per kasse?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.736
    Torget vurderinger
    1
    Seas 12 eller 15 cm mellomtoner ?

mvh
    KJ

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den ser jo perfekt ut. 30 greder off axis med tilnærmet rett respons fra 100Hz til 20kHz. Men det må da holde med en stk per kasse i taket?
    Kanskje jeg rett og slett bygger bak og sidehøyttalere med samme elementer? Mener du at jeg i så fall skal btuke flere per kasse?
    Ja, 4 pr kasse. Tot vol 6L. Tåler mer guff

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Himmel og hav Willy. Dette skal ikke være noen referansekino! 16 slike i taket blir uaktuelt o_O
    Jeg skal bare ha lyden av noen helikopterlyder og fuglekvitter eller hva det nå er som passerer over hodet på meg. Om lydkvaliteten på disse effektlydene i taket ikke er helt på nivå med resten av kinoen tror jeg ikke betyr noe.

I følge mine simuleringer i VituixCAD kan jeg forvente 97dB SPL ned til omtrent 150Hz fra en stk. Seas FU10RB i en 1,5 liters boks (20x20x5 cm)hvis jeg tillater å kjører den opp til 4mm X-max ved 100Hz. Jeg må se om det er noe delefilterinnstillinger på disse effektkanalene i surroundforsterkeren min.
    Den vil være i det lineære området på 2mm ned til 200Hz.
    Da kan jeg 3D printe disse boksene som bare vil bygge 48mm ned fra taket. Da bruker jeg selve taket som bakvegg på kassene og tetter med en gummilist langs kanten. De 4 festestolpene jeg skruer rett i taket vil fungere som avstivere også. Jeg bør vel lime på noe bitumen på innsiden og fylle med dempemateriale.

1727141312749.png

1727141344639.png

1727141281106.png

1727141290252.png

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Ville ha valgt noe med bred spredning oppover i frekvens til dette bruket. Så fulltoner med størrelse over 1,5" bør man derfor styre unna. En koksial er nok en bedre løsning, men regn med noe frekvensmessige avvik så sant du ikke får tak i KEF sin koaksial.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Himmel og hav Willy. Dette skal ikke være noen referansekino! 16 slike i taket blir uaktuelt o_O
    Jeg skal bare ha lyden av noen helikopterlyder og fuglekvitter eller hva det nå er som passerer over hodet på meg. Om lydkvaliteten på disse effektlydene i taket ikke er helt på nivå med resten av kinoen tror jeg ikke betyr noe.
    Man vil vel helst at en star destroyer skal høres ut som det og ikke en liten spurv vel? 👾

Edit: Personlig så ville jeg ha gått ned til 80-120Hz, selv for tak. Så får LFE tatt frekvensene under, og man får fortsatt retningsstyrt lyd på irundt 120Hz. For lite volum på tak kanalene så vil effekten av de avta og man hører ikke effektene fra taket lengre om resten av kanalene er overdimensjonerte sammenlignet med tak kanalene.

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.808
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Trodde Kongsberg hadde den tyngste ammon :D, men så bor vi nærmere Raufoss da... Coax er nok bra, men da må du inn med delefilter av passiv eller aktiv sort.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Ville ha valgt noe med bred spredning oppover i frekvens til dette bruket. Så fulltoner med størrelse over 1,5" bør man derfor styre unna. En koksial er nok en bedre løsning, men regn med noe frekvensmessige avvik så sant du ikke får tak i KEF sin koaksial.
    Ja, de bør ha noenlunde brukbrar spredning. Som som man ser på grafen under så peaker Seas FU10RB noen dB on-axis, men de er jo nærmest perfekt ved 30 grader.
    1727220051325.png

Nå er imidlertid ideell plassering 55 grader off axis i følge Dolby Atmos' guide, og da begynner jeg å lure om om FU10RB kanskje ikke er et så godt valg allikevel. Man mister jo omternt 10dB ved 5kHz ved 60 grader.
    1727220589538.png

Kanskje jeg må gå for coax og lodde sammen et filter allikevel. Men så er jo ikke spredningen på coax elementer akkurat imponenrende den heller. Jeg har kikket på noen, og det ser ut som de fallet av 10dB ved 60 grader selv om det er coax.

Sica elementet @stianG foreslo ser ut til å ha en fin og jevn respons som ikke krever superavanserte filtre.
    Men diskanten faller jo av 12dB ved 60 grader på det elementet også. Hvis jeg kan leve med at det bygger en del mer, så får man jo mere guff med det elementet.
    1727223636121.png

Kanskje jeg uansett må lage kassene slik at elementet blir vinklet mot lytteposisjon? I så fall er jo FU10RB også tilbake på tegnebrettet hvis jeg vinkler den 30 grader.:unsure:

@ufo Det volt-kitet blir litt for voldsomt å ha i taket. Har bare 230cm takhøyde. Men det ser jo bra ut for surroundkanaler.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    4" elementet vil begynne å smalne allerede over 1,8 KHz. Kombinert med høy masse, så låter slike elementer innelukket til høye frekvenser. Selv on-axis på kort avstand gjør de det.

Her er spredningen til et annet 4" element:
    C12 med Visaton B80 uten EQ og demping og uten gating.jpg

Her er et koaksial element til sammenligning:
    C12 med 3C hor_polar_ inndørs_ingen gating til 110 deg.jpg

Som du også ser så har koaksialen frekvensmessig avvik - blir bredere her i 8-10 kHz området. Frekvensmessige avvik av ulike sort må du regne med fra koaksialer, så sant du ikke får tak KEF sitt.

Har ikke erfaring med Sica, men polarresponsen deres oppover i frekvens ser kurant ut selv om der noe smalning over ca. 7 KHz hvor den går fra 120° til ca.90° ved f.eks 10 Khz. Måten de viser polarresponsen er veldig typisk med veldig grov y akse for å skjule svakhetene.

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Jeg (dvs Trestokken) har bygd kasser med 45 grader vinkel til mine atmos.
    De ser ut til å bygge ca. 30cm i høyden. Har du disse i taket nå?
    Jeg ser du tidligere har noen mindre høyttalere (Bose? ). Hva er din mening om nødvendig kapasitet og bassrespons i disse fire takhøyttalerne?

1727252167086.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vel ikke tenkt så mye om det. Jeg tror det er viktig å ha samme "signatur" på alle høyttalerne slik at lydbildet blir så sømløst som mulig.

Har ikke fått de opp i taket ennå . Jeg skal bruke elementene/delefilter fra Adam Audio GTC55 som da skal erstatte de små Bosene..

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har nok undervurdert hva Atmos-kanalene gjør. Ikke bare på film, men også hvis man skal være litt seriøs med å få til god Atmos-mixet lyd.

Dette er lett å forstå hvis man hører på lydklippene som denne karen demonstrerer. Her hører vi BARE effektkanalene.
    På videoene ser man også nivået på hver enkelt av de 8 effektkanalene.

Sjekk nivåene på effektkanalene på denne mixen av Morten Lindberg. ( Trondheim Solistene)
    1727526284219.png

Huffameg. Dette drar opp budsjettet :eek:

Sist redigert:

Georgb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Antall liker
    656
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eit forslag for å unngå lobing som ein får i ein konvensjonell høgtalar, samstundes som ein har breiare spreiing enn ein typisk full-range/coaxløysing kan vera å bruke ein av tectonic sine BMR og krysse denne til eit passande stort mellombasselement ved 700Hz eller deromkring. Desse har betre spreiing enn ein del konvensjonelle diskantar sjølv ved høge frekvensar, og interferenseffektene ein kan få on-axis er ikkje eit stort problem når eg kjem til å sitja off-axis frå desse høgtalarane uansett. Dei er ikkje spesielt dyre heller. TEBM46 + ein 5'' eller 6'' midbass frå ein PA-produsent kan til dømes vera eit alternativ.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja, de bør ha noenlunde brukbrar spredning. Som som man ser på grafen under så peaker Seas FU10RB noen dB on-axis, men de er jo nærmest perfekt ved 30 grader.
    Vis vedlegget 1059683

Nå er imidlertid ideell plassering 55 grader off axis i følge Dolby Atmos' guide, og da begynner jeg å lure om om FU10RB kanskje ikke er et så godt valg allikevel. Man mister jo omternt 10dB ved 5kHz ved 60 grader.
    Vis vedlegget 1059687

Kanskje jeg må gå for coax og lodde sammen et filter allikevel. Men så er jo ikke spredningen på coax elementer akkurat imponenrende den heller. Jeg har kikket på noen, og det ser ut som de fallet av 10dB ved 60 grader selv om det er coax.

Sica elementet @stianG foreslo ser ut til å ha en fin og jevn respons som ikke krever superavanserte filtre.
    Men diskanten faller jo av 12dB ved 60 grader på det elementet også. Hvis jeg kan leve med at det bygger en del mer, så får man jo mere guff med det elementet.
    Vis vedlegget 1059697

Kanskje jeg uansett må lage kassene slik at elementet blir vinklet mot lytteposisjon? I så fall er jo FU10RB også tilbake på tegnebrettet hvis jeg vinkler den 30 grader.:unsure:

@ufo Det volt-kitet blir litt for voldsomt å ha i taket. Har bare 230cm takhøyde. Men det ser jo bra ut for surroundkanaler.
    Jeg sitter og drodler på noe av det samme, men jeg er ganske sikker på at det blir Sica, samme som Sigberg bruker i sine SBS.1 og Manta.
    Jeg kommer derimot til å få bygget kassene slik at jeg får de on axis, slik Trinnov anbefaler. Ulikt deg kommer det nok til å bli åtte kanaler i taket. Samtidig vil også surroundkanaler byttes ut med noe i samme gata. Bassen er et kapittel for seg selv men stikkordet er også her Trinnov og Waveforming😊

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Bra on axis respons på den TEMB46 driveren ja. Men er den like god som en "ekte" diskant? Den koster bare 200 kroner....
    1727547738653.png

Jeg har bånddiskanter foran, og kunne tenke meg å bruke bånd på resten også.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Har lekt meg litt med Fusion, og kommet opp med denne som bare bygger 13cm i høyden. Dette er med en Purifi 4 tommer og to slaver.
    1727557574203.png

101dB SPL ved 100Hz gir 8mm XMAX.
    1727558180201.png

Men jeg tviler på at en planar diskant er en god idé siden den vertikale (her horisontale) spredningen blir for dårlig hvis man er mer enn en person som ser på film.

Skal se mer på den Sica-coaxen, men da må det bli 5,5 tommer, og da vil nok boksen bygge mer. Men så blir det jo også mye billigere enn Purifi med to slaver...

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker fire slike og er godt fornøyd. 4x8" i taket, og 6x15" til surround, alle samme coax-serie. De koster ca 262 Euro hos THLP i frankrige.
    1727559823491.jpeg

Her er kasse med mål:
    1727559861891.jpeg

Kassene er kledd i sort molton slik at de ikke "forstyrrer" himlingen i kinoen:
    1727559992800.jpeg

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    De så interessante ut.
    Men forklar meg dette:
    På frekvensresponsen ser det ut til at man har tilnærmet flat respons opp til 70 grader. Da kan man jo i praksis montere de rett ned fra taket.
    Men på det polare plottet så ser det ut til at 8kHz er dempet med 10dB ved 60 grader. Jeg får det ikke til å stemme...?
    1727561420485.png

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Med takhøyde på kun 230cm er jeg opptatt av at de skal bygge minst mulig i høyden.
    Sica 5,5" coax skråstilt 40 grader bygger faktisk ikke mer enn 146mm og har god respons ned til 80Hz i en 6 liter bassreflekskasse.
    Jeg ser de koster ca. 150 euro, og det er jo ikke noe å si på.
    1727563014799.png

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Beyma 8" blir for stort for mitt tak, men jeg kikket på 6,5" coaxen deres. Den bygger minimum 162mm når den er vinklet 40 grader nedover.
    I en 12 liter bassreflekskasse leverer den heftige 111dB SPL ned til 70Hz uten å gå overstige X-MAXpå 5,5mm
    1727566069934.png

Jeg fant ut av avviket mellom frekvensrespons og polarplottet tror jeg.
    Når det står 70 grader i frekvensresponsplottet så mener de nok at den dekker 70 grader totalt. Dvs. +/- 35 grader. Da stemmer det bedre med polarplottet.

Jeg tror nok Trinnov har rett når de sier man bør vinkle de inn mot lytteposisjon. Alternativt bruke KEF sine coaxdrivere som @lydogakustikk skriver.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg står de fire nokså rett over stolene i kinoen. Jeg tipper at de er innefor +/-35 grader, og synes lyden fra dem ikke endrer seg når jeg tester dem fra alle stolene. De har heller ikke vært nødvendig med DSP selv om jeg har dette tilgjengelig på alle kanalene. Jeg testet dem på musikk på garasjeloftet før montering, og de låter kjempefint. Men jeg tok ikke målinger ut fra sidene for å sjekke dette.
    Det er en flott driver som ikke koster flesk, og den tåler mye trøkk. Det finnes garantert bedre drivere, men for meg var det et poeng å bruke Beyma i alle surroundkanalene, inkludert atmos.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Atmos er moro, men gjør det enkelt.
    Max avstanden til lytteposisjon innenfor standarden.
    "Money for Nothing" er Atmos i et nøtteskall 👔

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    Når man vinkler høyttaleren og elementet ligger kant i kant med noe såpass solid som dobbel Fermacell, vil ikke taket virke som et akustisk speil over et bredt frekvensområde og påvirke spredningen ganske massivt?

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Var litt svanger med takkanalar i samme gate som deg for ei tid sidan, prosjektet stoppa opp, men eg kom langt nok til at eg lagde ei kasse og konsepttesta.

Eg hadde FU10 som eg delte passivt i 150Hz området mot ein 8", trudde det skulle fungere noenlunde som ei punktkilde. Men då måtte eg tru omatt, ein kunne høre lyden endra seg ein del frå sittande til ståande, slik som på konvensjonelle høgtalarar. Det skal dog være sagt at delinga på 8" var 1.orden, antakelig bidragsgivende til rar spredning

Mistenker derfor at ein coax kan fungere bra, sidan dei helst skal være litt off axis. Ein 6 1/2" er nok i grenseland for 80Hz og høgt lydtrykk, så må sikkert leite litt, evt ta eit kompromiss på 100Hz kanskje, men no skyt eg litt frå hofta.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    @Naturlyd, ja, på en eller annen måte vil taket bak spille en rolle. Men det vil jo avta oppover i frekvens.
    Etter å ha sett på mange elementer skiller Sica 5,5 tommeren seg ut som en verdig kandidat. (Kanskje en grunn til at Sigberg bruker Sica :unsure:). Den er relativt rimelig (ca. 2k) og har brukbar respons ned til 80Hz med bassrefleks (se post 31).
    Spredningen til denne ser slik ut. Den er god nok opp til 30 grader off axis hvis man tillater et par dB fall helt i toppen.
    1727705351714.png

Jeg har kommet frem til at takhøyttalerne MÅ vinkles mot lyttesposisjonen. Da oppnår man også at de som sitter i området rundt lyttesposisjonen har jevn frekvensrespons.

Plasseringen til takhøyttaler skal være 45 grader, så det betyr at vinkelen opp til taket blir 135 grader. I følge polarplottet får man dermed bare drahjelp fra taket fra rundt 1500Hz. Dette må man dermed jobbe med i delefilteret. Som man ser under så må man også lage noe smart med tanke på responsen til diskanten.
    1727706148216.png

@AAaF. Det kan nok hende at 150Hz ble for langt opp for et 1. ordens filter ja. Kanskje 100Hz og 2.orden er en grense som er god nok?
    Som du ser over så tikker Sica elementet av mange sjekkbokser. 105dB til 80Hz, ikke så stort, ikke så dyrt, god spredning.
    Ulempen er at dette er med bassrefleks. Jeg er usikker på hvor godt dette fungerer i praksis. Uten bassrefleks trenger det hjelp fra rundt 200Hz og nedover og jeg har vurdert å fylle på med en dedikert basshøyttaler på undersiden. Denne kan sitte ganske nærme Sica Coaxen, og akustisk senter mellom de to blir kanskje bare 20cm. Dette vil lette det tunge arbeidet for Coaxen og man får såpass kapasitet at denne løsningen fungerer utmerket til alle de andre effekt-kanalene i kinoen også. Utfordringen da er da dette som du var inne på med at man får problemer med lobing og spredning.
    @SigbergAudio. Hva tror du om å lage et passivt 2. ordens filter ved 200Hz i et slikt system?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Naturlyd, ja, på en eller annen måte vil taket bak spille en rolle. Men det vil jo avta oppover i frekvens.
    Etter å ha sett på mange elementer skiller Sica 5,5 tommeren seg ut som en verdig kandidat. (Kanskje en grunn til at Sigberg bruker Sica :unsure:). Den er relativt rimelig (ca. 2k) og har brukbar respons ned til 80Hz med bassrefleks (se post 31).
    Spredningen til denne ser slik ut. Den er god nok opp til 30 grader off axis hvis man tillater et par dB fall helt i toppen.
    Vis vedlegget 1061477

Jeg har kommet frem til at takhøyttalerne MÅ vinkles mot lyttesposisjonen. Da oppnår man også at de som sitter i området rundt lyttesposisjonen har jevn frekvensrespons.

Plasseringen til takhøyttaler skal være 45 grader, så det betyr at vinkelen opp til taket blir 135 grader. I følge polarplottet får man dermed bare drahjelp fra taket fra rundt 1500Hz. Dette må man dermed jobbe med i delefilteret. Som man ser under så må man også lage noe smart med tanke på responsen til diskanten.
    Vis vedlegget 1061479

@AAaF. Det kan nok hende at 150Hz ble for langt opp for et 1. ordens filter ja. Kanskje 100Hz og 2.orden er en grense som er god nok?
    Som du ser over så tikker Sica elementet av mange sjekkbokser. 105dB til 80Hz, ikke så stort, ikke så dyrt, god spredning.
    Ulempen er at dette er med bassrefleks. Jeg er usikker på hvor godt dette fungerer i praksis. Uten bassrefleks trenger det hjelp fra rundt 200Hz og nedover og jeg har vurdert å fylle på med en dedikert basshøyttaler på undersiden. Denne kan sitte ganske nærme Sica Coaxen, og akustisk senter mellom de to blir kanskje bare 20cm. Dette vil lette det tunge arbeidet for Coaxen og man får såpass kapasitet at denne løsningen fungerer utmerket til alle de andre effekt-kanalene i kinoen også. Utfordringen da er da dette som du var inne på med at man får problemer med lobing og spredning.
    @SigbergAudio. Hva tror du om å lage et passivt 2. ordens filter ved 200Hz i et slikt system?
    Jeg tror det er lurt å la noe annet enn coaxen ta bassen. Med lite kammer kan det hende coaxen ruller av såpass mye at den knapt trenger et delefilter, spørs litt hvor høyt du tenker å spille. Et 2.ordens ved 200hz vil sikkert funke bra hvis man vil sikre kapasitet uten å få for mye slaglengde.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Hva tror du om problemstillingen med lobing og spredning mellom coax og bass i området 200Hz?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn