Bygge hi - fi møbel

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Har planer om selvbygg av hifi møbel. Vurderer å benytte plater av stein eller limtre (eik, bøk el.). Kan noen si noe om egenskaper for demping og gi råd om hva slags plater jeg bør velge.

Postet først hifi generelt, men håper på bedre hell her.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
er mange diy-tråder her inne. Bla deg frem så finner du.
Jeg har lagd et, zemtex har lagd et.

Ikea sine benkeplater funker fjell, samt gjengestag fra biltema. Kun fantasien setter grensen!

Lykke til

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Her er et bilde av mitt DIY-rack. Eikeplater fra Ikea, M16 gjengestål fra biltema med 28mm gardinstenger utenpå. Beklager den dårlige bildekvaliteten!

OS

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Den likte jeg, elegant og stilren :D

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Ser bra ut! Jeg skal forsøke meg på noe i den stilen ja.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Her er en litt mere utfyllende beskrivelse:

Det er M16 gjengestål fra Biltema med 28mm gardinstang (kjøpt på Obs!) utenpå. Jeg måtte file mutterene for å få de inni gardinstanga. Under hver plate er det i tillegg en stor 35mm skive.

Det største jobben med racket er drilling av hull og stativ til drillen er et must. Det er brukt 28mm borr på oppsiden (ikke den øverste) og 35mm borr på undersiden. Drillet 2mm ned med 28mm og 4mm med 35mm borr. På den øverste platen er det i tillegg borret 2mm med 17mm borr i midten av 35mm hullet slik at det er litt slingring for justering da den bare hviler på mutterene.

Bena er kjøpt på Ikea og de er kuttet litt og de også har gardinstang utenpå. Gardinstanga er kuttet med rørkutter fra Biltema. Alle lengdene med gardinstang er litt kortere enn avstanden i mellom bunnen av hullene i platene. Dette for å hindre at platene hviler på gardinstengene og for å ha rom for jusetering slik det er i vater.

Det anbefales å olje platene før bruk. Jeg droppet dette da jeg var for ivrig til å ta den i bruk. Resultatet var at platene så uttørket ut etter et år og jeg måtte til slutt demontere hele greia og olje platene. Jeg brukte ca. 5dl olje fordelt på 8-10 strøk på oppsiden/sidene og et par strøk på undersiden. dette tar noen dager men det er verdt ventingen.

Du må bare ta kontakt hvis du trenger mere info.

OS

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Meget pent.

Hva ble totalprisen?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Meget pent.

Hva ble totalprisen?
Det har jeg ikke regnet på men jeg gjetter på ca. kr 1200.

OS

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.263
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hva med den svenske utgaven av DIY?

Klikk på bildet for hele tråden.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hva med den svenske utgaven av DIY?

Klikk på bildet for hele tråden.
Det var saker det! Jeg har desverre ikke tilgang til slikt utstyr :( Å fylle rørene med sand var en god idè selv om ikke det går med min løsning.

OS

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Her prosjekteres det, og materialer kjøpes inn. Har noen tips til hvor man får kjøpt blanke stålrør med 6 cm diameter? (Vestfold)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Inspirerende :) Så ut til å være en flott løsning OS, med midthylle slik at det faktisk blir plass til endel komponenter. Noen med forslag til hjul el.lignende slik at det går an å dra det frem når man skal koble kabler f.eks? Regner med at Soundcare ikke takler slike vekter?

Regner også med at man lett kan få disse platene til å se annerledes ut ved å f.eks beise dem med kirsebærbeis?

N

nb

Gjest
Inspirerende :) Så ut til å være en flott løsning OS, med midthylle slik at det faktisk blir plass til endel komponenter. Noen med forslag til hjul el.lignende slik at det gar an å dra det ferm når man skal koble kabler f.eks? Regner med at Soundcare ikke takler slike vekter?

Regner også med at man lett kan få disse platene til å se annerledes ut ved å f.eks beise dem med kirsebærbeis?
IKEA har noen ganske solide hjul, ellers er det sikkert mulig å få tak i noen enda mer solide på en eller annen sjappe som selger lagringsløsninger e.l. til verksteder og slikt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
IKEA har noen ganske solide hjul, ellers er det sikkert mulig å få tak i noen enda mer solide på en eller annen sjappe som selger lagringsløsninger e.l. til verksteder og slikt.
Disse hjulene jeg bruker kommer fra Ikea.
Det er også bra at de kan låses.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Disse hjulene jeg bruker kommer fra Ikea.
Det er også bra at de kan låses.

Hvordan fungerer dette lydmessig?(ser ut til at du har vibrasjonsdemping under komponentene dine) Regner med at Baseplattformer el.lign. fort blir en nødvendighet?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvordan fungerer dette lydmessig?(ser ut til at du har vibrasjonsdemping under komponentene dine) Regner med at Baseplattformer el.lign. fort blir en nødvendighet?
Noen sier at Lack hyllene til Ikea fungerer meget bra pga. "platenes" innhold.
Noen mener at de ikke er noe særlig.
Jeg bruker derfor en kombiansjon....
Dette er fremdeles på forsøks stadiet ;)

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Da er en del materialer handlet inn og arbeidet påbegynt. Har fått mange gode råd her inne. Skal legge ut noen bilder etterhvert.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Da er en del materialer handlet inn og arbeidet påbegynt. Har fått mange gode råd her inne. Skal legge ut noen bilder etterhvert.

Tipper det blir noe sånt?

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Dette ble resultatet! Er veldig fornøyd med finish og stabilitet.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har også lagd et lite møbel, lagde tråd om dette men den forsvant, hyllene og rørene er sandfylte, og finert med kirsebærfiner som er behandlet med spritbeis og lakk.

O

OldBoy

Gjest
Eller man kan kjøpe plater laget av kirsebærtre eller finert med kirsebærfiner. Eller nesten hvilken som helst annen tresort.

Skal du absolutt beise, bør du ta utgangspunkt i en lys plate. Bjørk eller bøk, ikke eik.

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Selv brukte jeg eikeplater. Fine å beise, men ikke hvis man ønsker en lys finish. Platene er laget av hele eikestaver og var desverre veldig dyre. Sinnsykt tunge er de og, så stabiliteten er enorm. Platene er skrudd sammen med gjengestenger. Alluminiumsrør skjuler disse. Hele greia viler på 8 soundcare superspikes.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Selv brukte jeg eikeplater. Fine å beise, men ikke hvis man ønsker en lys finish. Platene er laget av hele eikestaver og var desverre veldig dyre. Sinnsykt tunge er de og, så stabiliteten er enorm. Platene er skrudd sammen med gjengestenger. Alluminiumsrør skjuler disse. Hele greia viler på 8 soundcare superspikes.
Gratulere med et godt gjennomført prosjekt NC!
Dette så flott ut!

Mvh
Lars

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Takk takk. Har akkurat fått levert Atoll Pre 300 og AM 200, så forsterkersiden er kraftig oppgradert. Blir en del tid forran anlegget om dagen!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takk takk. Har akkurat fått levert Atoll Pre 300 og AM 200, så forsterkersiden er kraftig oppgradert. Blir en del tid forran anlegget om dagen!
Skjønner ikke det, er det noe morro da? ;D ;D ;D
Det er godt det er vinter, så har man en unnskyldning for å sitte i timesvis foran det som opptar oss mest ;)

mvh
Lars

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Skal starte byggingen av mitt eget møbel...

Er det noen som har tips til hvor man kan få kjøpt gardinstang som er minimum 25mm i dia?
Har sjekket Obs!, Ikea, Biltema, Clas Ohlson. Ingen av de har stang som er tykk nok...

Det trenger i utgangspunktet ikke være gardinstang, kan jo godt være et vanlig aluminiumsrør, men hvor får jeg kjøpt det?

Mvh C :)

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Jeg kjøpte aluminiumsrør på Leif Hubert Stål i Larvik. Driver kun med metaller. Fikk dem ferdig kappet i riktige lengder. Anbefaler derfor å undersøke med noen lokale jernlagre, mekaniske verksteder el. Ulempen kan være at de ikke alltid er like pene (varene er ikke akkurat ment til møbelproduksjon). Jeg måtte pusse mine en del med stålull for å få dem greie.

Topp Bunn