Bygge high End høytaler

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har en tanke....

Kan jeg plukke meg ut:
1 av verdens beste diskanter
1 av verdens beste mellomtoner
1 av verdens beste basser

Bygge optimale kabinetter til hvert element.

Skaffe meg et tre-veis aktivt delefilter.

Også er alt mer eller mindre såre vel.....?

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.869
Torget vurderinger
1
Hei!

Har en tanke....

Kan jeg plukke meg ut:

Mvh
OMF
«Sannsynligvis» ender du opp med «verdens beste» diskant, mellom tone og bass, og «verdens dårligste» homogenitet. For å si det på en annen måte, «verdens beste» ditt eller datt når det kommer til løse høyttalerkomponenter (m.v.) eksisterer nødvendigvis ikke. Høyttalere er nesten pr. def. kompromisser, og kunsten består i å velge de «riktige» kompromissene i forhold til anvendelsesområdet, særlig ift. rom, i forhold til maksimalt lydtrykk, i forhold til effektivitet, i forhold til belastbarhet, resonanser, linearitet, forvregning, impulsgjengivelse etc. Du kan f.eks. benytte to sekunder på å filosofere over hva du tror ville h vært den ideelle høyttaler, så kan du se deg om i verden for å se om du finner noe som likner, mest sannsynlig så gjør du ikke det.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Du kunne jo kjøre digitale filtre i en PC og en proff multikanals ad/da converterboks.
Det kan fly.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
90% er selve konstruksjonens balanse og hvordan filter og elementvalg får hver del av systemet til å jobbe sammen. 10% er eksklusive elementer.

Når man da tenker på at de fleste konstruksjoner ender opp veldig langt under 90% (absolutt ikke bare selvbygg) kan man jo spørre seg hvorfor det er noe marked for ekslusive elementer over hodet.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.080
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei!

Har en tanke....

Kan jeg plukke meg ut:

Mvh
OMF
Ja! ::)

Gi oss tilbakemelding når prosjektet er fullført og testet... ;)

T

theStig

Gjest
Det er nok litt mer komplisert enn som så dette her. Elementene skal spille sammen, de skal summere akustisk på en bra måte å lytteposisjonen. Kontroll på nivå, fase og filterflanker er viktig. Ingen elementer leverer i seg selv en flat respons. Derfor vil EQ være nødvendig, og hvor mye avhenger av hvor flat respons du vil ha. Så er det et spørsmål hvordan dette skal integreres i lytterommet. Dette avgjør en hel masse rundt hva slags kabinettløsninger man går for.

Vurderinger rundt max lydtrykk er også viktig, og det samme er hva slags krav man stiller til forsterkere.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.190
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
De beste høyttalerene på markedet er nok de som er mest mulig lineare fra bunn til topp, mest mulig stabil impedanse,solide resonansfrie kabinetter osv.
Lite trolig at alle elementene er "verdens beste".

Hør på Montana, de har fått til ganske mye ;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Eller kanskje det bare må bli "verdens beste"
Aktiv deling gjør at elemnetene slipper å slite med frekvenser de ikke kan gjengi, et godt aktivt filter har dessuten justerbar Q-verdi.
Og det viktigste, man kan justere deling og volume etter eget øre :).. til enhver type musikk man spiller
Go for it :D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Eller om du har godt med plass kan du kjøpe "verdens beste" fulltoneelement og sette det inn i en av de mange supre hornkonstruksjonene som det finnes oppskrifter på der ute og glemme delefiltre og elementmatching og alt det der;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Man vil sansynligvis måtte konstruere et filter som gir samspill mellom elementene uansett kvalitet på elementene. Så egentlig ville jeg tro at med verdens beste elementer vs. verdens dårligste elementer, ville man med stor sansynlighet komme bedre ut med verdens beste elementer.
I verdens beste bør det jo også ligge et minimalt eksemplaravvik slik at man opplever homogenitet høyttalerne seg imellom. Er elementene samtidig konstruert for minimal forvregning, maksimalt dynamisk headroom, bør det være relativt kort vei til en god konstruksjon. Du må sansynligvis legge 90% i konstruksjonen uansett...

Lykke til, og selvsagt blir resultatet postet her, sant?
:)

Vidar

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.009
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lykke til, og selvsagt blir resultatet postet her, sant?
:)

Vidar
Hihi , du legger lista høyt for OMF'en her...
;)

PS. har du startet arbeidet omf?

L

Ludo

Gjest
;)

Rolig nå - klokken er jo ikke mer enn 1915... ;) Kvelden er ennå ung !

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hva som er "verdens beste" elementer kan jo bli vanskelig å enes om?

Føst må en lage en prosedyre for hvordan man skal komme fram til svaret.
Man må også skule til til et valgt konsept - f.eks. passiv vs. aktiv deling.

Påstand: Passiv delefilter stiller større krav til elementene enn aktiv delefilter/eq.
Eller
Man kan korrigere mye mer elektronisk (f.eks. digital) uten at det går ut over lyden enn hva man kan med passivt delefilter.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Min drøm:
Venter på å få satt in Roomperfect i Lyngdorfen min. Så servers et hårete 2-veis system uten filter. Zappulse ( eller hvaman haver)i bunn og Lyngdorfen i toppen fixer resten med xo, måling og korrigering som en mesterkokk! Best mulig tilpasset i mitt rom også..
For godt til å være sant?
Time will show.

( Tenk på alle "hårete" systemene som bare må prøves...)

BA.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
;)

He he...

Nei jeg har ikke begynt arbeidet......har faktisk ingen planer om å begynne noe arbeid heller - til tross for at jeg allerede har fått PM om rabatt på elementer!  ;D

Men tanken bak det var om det er blitt mye lettere å bygge en høytaler dersom man benytter seg av en romkorreksjonenhet og aktiv deling. Og med tid og stunder, kan det godt hende jeg begynner med et slikt prosjekt, men det blir nok en stund til.

Problemet mitt nå er at mine nåværende høytalere (Som jeg er trolig godt fornøyd med) egentlig er en 4-veis konstruksjon, som gjør hele temaet med aktiv deling litt problematisk. Derfor blir steget litt langt til et eget prosjekt med en treveis, en ekstra forsterker, to delefilter, osv osv...

Mvh
OMF

R

Rojoh

Gjest
Nå har jeg delene til å lage et semiaktivt(?) 3-veis høyttalersystem. Det er snekkerilysten som er problemet... :-/ Får se om jeg ikke får solgt unna litt krimskrams, og begynne å bygge snart. Tenker å få prøvd TacT TDA2200 som delefilter/drive 15" basser og muligens Doxa 140 Signature til å drive satellittene, som består av 2 x 8" SEAS Excel + bånddiskant. Blir spennende.

Mvh. Johan

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Knallers. Har du noe å måle med i lyttepos? Sånn at du kan bruke mulighetene i TDA til korreksjon?

Mvh BA

Nå har jeg delene til å lage et semiaktivt(?) 3-veis høyttalersystem. Det er snekkerilysten som er problemet... :-/ Får se om jeg ikke får solgt unna litt krimskrams, og begynne å bygge snart. Tenker å få prøvd TacT TDA2200 som delefilter/drive 15" basser og muligens Doxa 140 Signature til å drive satellittene, som består av 2 x 8" SEAS Excel + bånddiskant. Blir spennende.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Nei, har ikke kommet så langt enda. Første steg må bli ferdigstillelse av høyttalerne. Deretter har jeg planer om (lyst til) å få lånt/prøvd TDAen. Men alt er på plass (- kabinetter), så det er bare TDAen som mangler for å få på plass et komplett anlegg.

Mvh. Johan

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Ok. Visst du venter på en TDA med Roomperfect modulen så er det jo greit. Ellers vil jeg annbefale å høre om de har/kan skaffe ATB målesystemet som er tilpasset Lyngdorf. Men er egentlig et eget syst som brukes mot pc. Det er kun en mic + sw. Funker knall. Du kan laste kurvene over fra pc til TDA, men det er ikke nødvendig. Mål på pc og korriger med TDA.

Mvh BA

Nei, har ikke kommet så langt enda. Første steg må bli ferdigstillelse av høyttalerne. Deretter har jeg planer om (lyst til) å få lånt/prøvd TDAen. Men alt er på plass (- kabinetter), så det er bare TDAen som mangler for å få på plass et komplett anlegg.

Mvh. Johan

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Hei!

Har en tanke....

Kan jeg plukke meg ut:

Mvh
OMF
Verdens beste høytaler er allerede laget! http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1127644163;start=0;showall=true      ;D  
Seriøst,du kan få deg en del aha opplevelser,det gjorde ivertfall jeg.En ting jeg oppdaget er at alle høytalere jeg har hørt nok har kompromiss og det til tider kraftig.
Spessielt å høre at alle kasse høytalere jeg har hørt har en "kasse"farging,det samme har sikkert en dipol.Jeg opplevde en enormt kjapp gjengivelse der ting starter kjapt og mindre kabinett eller passive delefilter som dirrer,puster eller ringer etter signalet har gått igjennom.Kjempemessig med mulighet til å justere nivå på de tre delene(jeg bruker av og til litt eq også på stripene på Behringer mixeren jeg har koblet opp foran de),avhengig av om jeg spiller dritt MP3 eller jeg kjører bassgitaren eller vokal rett i.Mitt prosjekt er oppbyggt i 3 seperate deler og der er veldig mye å hente på å prøve å plassere de slik at de stopper og starter noenlunde likt,noe som helt klart er veldig vanskelig men enormt viktig for samenheng og rett og slett fidelity.

Vanskelig å finne verdens beste element og viktigere er vel heller at du tenker at de skal fungere sammen.Spredning kan ha mye å bety,lik/ulik følsomhet osv. Kanskje du skal satse litt lavere enn verdens beste på første forsøk ?  ;)

Såre vel? ,vel,jeg har det ivertfall gøy med å lytte til musikk på mitt prosjekt  :) Og det er mye pga at jeg får voice det slik jeg vil,til rommet,til kilden og det flytter luft ;D .

Mvh
Rune

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.080
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Sikkert gode høyttalere, testene tilsier i hvertfall at den er blant noe av det ypperste som er lagd. Men både pris og størrelse gjør at disse ikke er på ønskelisten i all overskuelig fremtid...

Mine ønskelister består av ting som er realistisk å oppnå 8)

T

theStig

Gjest
Jeg stemmer på min egen konstruksjon som "verdens beste". Det er noe med mors egne barn osv.... Den låter meget godt, og kan spille J*VLIG høyt uten å miste noe kontroll. Piano, orkester osv på realistisk nivå er no problem her.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Når jeg bruker ordene verdens beste så er jeg alltid ironisk,viss noen skulle vere i tvil ;) Samme når jeg bruker ordene high & end.
Viss jeg hadde hatt mulighet å hørt absolutt alt som har vert laget,så kunne jeg kanskje sagt at det og det synst JEG er verdens beste.Dit kommer en nok aldri og ikke bryr jeg meg så mye om det heller,selv om der er en del ting som kunne vere interesant å høre,blant annet et Audio Note oppsett på øverste hylle! 8)
Har foresten funnet ut at det er morsommere å konsentrere seg om musikken :D + instrument og spilling .Siste anskaffelse var et ekte tonehjuls Hammond,M100. Lydmessig identisk med B3,C3,A100. Nå må jeg ha meg rør-Leslie ! 8) Noen som har en å selge? :)

Mvh
Rune

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg stemmer på min egen konstruksjon som "verdens beste". Det er noe med mors egne barn osv.... Den låter meget godt, og kan spille J*VLIG høyt uten å miste noe kontroll. Piano, orkester osv på realistisk nivå er no problem her.

Hva slags diskant er dette? Har du noen alternativer til Neopro5 som jeg har tenkt å bruke? Ønsker å dele så langt ned som mulig

T

theStig

Gjest
Stage Accompany SA8535 med custom frontplate. Den råeste bånd-diskanten som noen gang er laget! 2000W peak og 104 dB følsomhet uten horn sier litt....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Denne diskanten burde vel kunne deles ganske lavt:

(Sorry, klarte ikke dy meg. Men elektrostater er noe av det beste jeg vet, og jeg gråter litt inni meg hver gang jeg innser at stua er for trang og WAF er for lav for noe slikt).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Jeg går og funderer på om man klarer å få til en tilstrekkelig stor elektrostatdiskant i et coaxelement. Jeg tror at om man tillater en viss innsnevring i begynnelsen og bruker 4" spole kan man klare en 15cm effektiv diameter. Man kan også forme panelet som en invertert dome, noe som gir litt større areal.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Stage Accompany SA8535 med custom frontplate. Den råeste bånd-diskanten som noen gang er laget! 2000W peak og 104 dB følsomhet uten horn sier litt....
Hei, jeg har med stor interesse sett på de høytalerne dine, og har inntrykk at vi har til dels samme preferanser.

Hva er deleprisen på noen slike...?

Må innrømme at jeg ikke har noen umiddelbare planer om å bygge noen slike, men er det mulighet for å få høre på disse...?

mvh
OMF

T

theStig

Gjest
Det finnes ingen slike sett i Norge dessverre, men prototypen konstruksjonen er basert på har jeg jo hjemme hos meg selv...

Delekostnaden på høyttaleren dreier seg om 50-60.000 (per par) ca, inkl et bra aktivt delefilter, men uten kabinetter.... og de er svindyre å få noen til å lage for så si det sånn.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Hvor kan den kjøpes? Vet du pris? Hva er laveste  deling uten at ting går til h......?

Jeg fant både utsalg og pris: ca 9300,-

T

theStig

Gjest
Det går an å dele SA8535 nede ved 1 kHz, men jeg vil vel anbefale å dele ikke lavere enn 1,5 kHz. Prisen er i Norge ca. 6000 kr/stk. Noe billigere i USA, men frakt, toll og moms eter opp differansen. Norsk importør er Stange & Sound i Oslo.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Det går an å dele SA8535 nede ved 1 kHz, men jeg vil vel anbefale å dele ikke lavere enn 1,5 kHz. Prisen er i Norge ca. 6000 kr/stk. Noe billigere i USA, men frakt, toll og moms eter opp differansen. Norsk importør er Stange & Sound i Oslo.

Det blir samme delefrekvens som med Fountek Neopro5. Sett bort fra at den tåler mer effekt, og har høyere følsomhet, er den lydmessig bedre? Oppløsning, detaljer osv. Da den koster såpass mye mer, bør det være en hørbar forskjell....

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
330
Hei! "Verdens beste" og "High end"! Dette er to av de absolutt værste ordene jeg hører og ser blir brukt innerfor dette med gjengivelse av lyd. Prøv å tenk litt på disse ordene, og hvorfor dere bruker dem.

Mange norske såkalte "High Fidelity" skribenter bruker  også disse to overstående uttrykk pluss flere andre totalt uforståelige "fraser" igjen og igjen  i sine "tester" av komponenter. Og når jeg da prøver å få et inntrykk hvor mye, og hvor forskjellene er, ja da er det som å lese samme "diktet" flere ganger, bare med ombyttet tittel (Les diktet om B&W, Electrocompaniet, Hegel, Patos, DP, osv.) Ser ut som dette har stagnert ved en 10-15 merker.

Og om att, å om att...

Gleder meg for hver person som oppdager musikk, for det er det mange som ennå ikke har gjort?

Mvh "Palle"

T

theStig

Gjest
Det blir samme delefrekvens som med Fountek Neopro5. Sett bort fra at den tåler mer effekt, og har høyere følsomhet, er den lydmessig bedre? Oppløsning, detaljer osv. Da den koster såpass mye mer, bør det være en hørbar forskjell....
Tja, si det? Jeg har ikke lyttet så mye på Fountek'en, så det kan jeg ikke si så mye om egentlig. Har hørt den hos en av gutta på foraet her, men oppsettet ellers (og spesielt rommet) var så forskjellige fra hva jeg er vant med at det ble meget vanskelig å vurdere. Jeg besitter dessverre ikke den egenskapen at jeg kan "lytte gjennom" alt annet, og KUN høre på en enkelt komponent (en egenskap noen hevder å ha... dem om det).

Det jeg vet er at SA'en låter meget godt! Har aldri hørt noen bedre tweeter, bortsett fra mine egne Philips RSQ 8P bånd (som ikke lages mer). Prisen er avskrekkende, så man må være sikker på dette er veien å gå.

SA'en er laget for PA-anlegg primært, og noe av prisen ligger i den ekstreme konstruksjonen dette krever. Til mer normale hifi-høyttalere ville jeg nok nedskalert noe, og heller sett på en B&G Neo3PDR til en fraksjon av prisen, og dessuten er den nesten like god lydmessig. Den må deles over 1.5 kHz, helst 2 kHz, men det går som regel helt fint mot en 8" mellomtone da...

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
Det var en som foreslo fulltoneelement i horn lenger oppe i tråden...

Hva med å sette opp et tilstrekkelig antal små (3"- 4") fulltoneelementer med "moving mass" på 3-4 gram?
Det finnes mange eks. fra Jordan, TB (W3-315S el. W4-657), Peerless (TG9FD), HiVi (B3N) m. fl.

Da slipper en jo unna nesten alle problemer med deling, fase etc.

Må nok ha noe helt, helt oppe i toppen og helt, helt nede i bassen.
Men en slipper i alle fall deling i det sårbare området!

Bygde noe slikt for mange år siden, det låt den gang helt unikt.
Men den gang fantes ikke ordet sub og jeg gikk etterhvert over til noe annet. Men jeg tenker nå seriøst på et nytt prosjekt med små fulltoneelementer.
Kanskje det blir en ny tråd...

T

theStig

Gjest
Det var en som foreslo fulltoneelement i horn lenger oppe i tråden...

Hva med å sette opp et tilstrekkelig antal små (3"- 4") fulltoneelementer med "moving mass" på 3-4 gram?
Det finnes mange eks. fra Jordan, TB (W3-315S el. W4-657), Peerless (TG9FD), HiVi (B3N) m. fl.

Da slipper en jo unna nesten alle problemer med deling, fase etc.

Må nok ha noe helt, helt oppe i toppen og helt, helt nede i bassen.
Men en slipper i alle fall deling i det sårbare området!

Bygde noe slikt for mange år siden, det låt den gang helt unikt.
Men den gang fantes ikke ordet sub og jeg gikk etterhvert over til noe annet. Men jeg tenker nå seriøst på et nytt prosjekt med små fulltone.
Kanskje det blir en ny tråd...
Gjort riktig er en delefrekvens totalt umulig å "høre". Når man uansett i en "fulltone"-løsning må ha delefiltre, så får man ingen fordel med direktekobling til forsterkeren, med mindre man gjør ting aktivt så klart. Det man også må tenke på er EQ av elementene og baffle-step kompesansjon. Derfor kommer man aldri godt unna med en fulltonekonstruksjon uten en viss mengde filtrering!

Linesource med mange små drivere er også litt problematiske i vertikalplanet pga. inteferens mellom elementene.

Topp Bunn