bygge htpc,har kabinett,men ikke noe å fylle det med.trenger hjelp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    bygge htpc,har babinett,men ikke noe å fylle det med.trenger hjelp

Har windows 7 liggende,så det blir vel det som skal inn,regner med at det blir Jriver som blir avspillingsprogrammet her.siden det takler både musikk og film.venter fortsatt på ssd og nye vifter,så det blir vel ikke gjort noe mer før over helgen tenker jeg.men skal få tatt noen flere bilder da. har startet på jobben med å prøve å få lagt alle ledninger på et skikkelig vis,litt plundrete men det blir vel ikke så halvgalt til slutt tror jeg,ikke stripset noe da holderen til harddiskene skal ut igjen for å montere både ny vifte og harddsk i,men har nestet de fleste kablene for å se hvor det er best å legge de,blir ganske stort åpent rom midt i kabinettet og hlet frie veier fra vifta i front til vifta bak,så det ser ikke så galt ut nå.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

svendatle skrev:
    litt bilder,har begynt monteringa,er nesten ferdig,har montert alle deler som jeg har,men venter på en liten ssd og to nye vifter,de som fulgte med kabinettet jeg kjøpte brukt bråkte endel,har gått opp fra 80mm til 120 mm,de skøt av 17 bd støynivå fra de nye viftene,så de håper jeg stemmer.
    Støymålinger må en aldri stole på, Noctua http://www.noctua.at/main.php?show=start er noe av det beste som finnes når det kommer til støy. Problemet er at oftest så støyer PSU mer en kabinettviftene
    Kan anbefale Seasonic X-400FL, den er helt lydløs, men kommer da kun i 400W, hvilket skulle være mer en nok i en HTPC trenger du mer juice, så har de en 600 W modell med vifte, men den skal ikke starte før du trekker over 400W
    http://www.seasonicusa.com/

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2

har montert alt unntatt de nye 120mm viftene og ssdisken,startet den opp på onsdag etter at den var satt sammen,strømforsyningen var nesten helt stille,bare en veldig veldig svak sus,det er en cooler master silent pro 500w,og det navnet var ikke bare skryt!kjøpte kabinettet brukt,så regner med at det er derfor viftene støyer litt,at de har gjort sitt,hørtes ut som om lageret i hvert fall den ene ikke var helt intakt.men det blir bedre,og jeg tror nok ikke støy kommer til å bli et problem med denne maskina,har i verste fall mulighet til å dempe litt innvendig i kabinett og,da det er god plass der enda.
    takker for alle tips og råd så langt,det ha vært til veldig stor hjelp!

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

Her er et godt vifte styringsprogramm, http://www.almico.com/speedfan.php Det kan lese av onboard temp. sensor i HK/HDD/CPU/GPU og styre vifter i hennhold til forhånds satte verdier. Hvis programmet har støtte for aktuelt HK så kan dette være til stor hjelp m.t.p å redusere støy da du kan f.eks. kjøre andre kabinettvifter for å få ned temp, istedetfor at den viften som er tilknyttet sensoren med høy avlesning skal kjøre på max rpm.
    Det er gratis og kan gi masse nyttig info, bla S.M.A.R.T info.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2

det høres veldig kjekt ut,men håper støy ikke blir noe problem med de nye viftene,sitter og venter på ssd,ventet i nesten to uker på at den skulle bli sendt,men nå er den bekreftet sendt,så kan håpe den er til helgen,så jeg kan bli ferdig å montere og begynne å installere litt programvare.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2

nå ser det endelig ut til at ssden kommer i posten imorgen,endelig!da blir det forhåpentligvis ferdigstillelse og installering imorgen ettermiddag/kveld.

Vedlegg

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2

hehe,var litt rask på labben der gitt,skulle jo vært med et bilde til der. Neste spørsmål nå,blir jo hva som er enget å styre denne med,bortsett fra tastatur og mus.har lett endel rundt på verdensveven nå.er det noen som vet om jeg kan få til å bruke en Huawei S7 tablet? http://www.youtube.com/watch?v=Otm-jp0SdXc .og i tilfelle hva som skal til av programmer i denne for å få det til å funke?

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.035
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

PS: skal jeg endre overskriften fra babinett til kabinett? :)

-- så det ikke før nå.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2

ja det må du gjerne gjøre. ;D

takk

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    nå er pakka med ssd og et par andre ting bekreftet levert på mitt lokale postkontor,ikke lenge før det ligger på benken her hjemme.
    sendte noen bilder i går,får vel ta med diskanten og.

Vedlegg

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja,der var overskriften forandret!supert,så litt bedre ut det ja.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    da er ssd på plass i kabinettet, imorgen er det på tide å få installert os og litt annet snacks,moro!!da gjenstår snart bare å få tak i noe å styre denne med,og så må all musikk og film rippes,hjelp,det blir en møkkajobb kan jeg se for meg!noen som har tips på hvilke programmer som er bra?med bra mener jeg lett å installere,lett å bruke,og veldig bra,og selvfølgelig gjerne gratis!!hehe.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt eller gratis, du får velge ;D
    dbPoweramp er enkel men koster.
    EAC er gratis og krever noe mer.

Bruker dbP selv og foretrekker den.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

johnnygrandis skrev:
    Takk for svar.

Jo vil jo tro det,- jeg tenker siden det ikke er referert til noe Blu Ray drev på denne må det jo nesten være det de mener..
    Det betyr bare at maskinen har futt nok i cpu og skjermkort til å spytte ut full hd (1080p) uten at det hakker.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ssd på plass,og os er installert.la inn et par filmer igår for å se om det virket.Jammen gjorde det ikke det!!yess,fin sa guttungen på to år.Litt etterpå kommenterte han elegant: jeg elsker den. og pekte på kabinettet!hehe.flink pode.Nå gjenstår det å finne rippeprogram og mediaspiller.la inn xbmc i går,vet ikke om det blir værende.har lastet ned EAc til denne maskin for å teste.men det fant ikke cover eller noen ting,må det installeres noen plug-in for at det skal gjøre det?
    har høstferie,så jeg håpet jeg skulle få rippet en god del av musikken i hyllene her i løpet av denne.hva må til for å få rippet film?

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Da er lydkort montert i kabinett også,klarte ikke la vær,hehe,det er et asus xonar hdav 1.3 delux,et 7.1 kort,litt skummelt med mange kanaler kjenner jeg,men men,er det noen som har noen formening om det er mulig å kjøre lydkortet rett i effektforsterkeren?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    svendatle skrev:
    har høstferie,så jeg håpet jeg skulle få rippet en god del av musikken i hyllene her i løpet av denne.hva må til for å få rippet film?
    Er det pc eller Mac ?

-på pc har du AnyDvd som er endel brukt. På Mac bruker jeg Riplt.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    det er pc jeg har,men er det mulig å kjøre htpc rett i effektforsterkerne uten å gå innom forforsterkeren?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    svendatle skrev:
    det er pc jeg har,men er det mulig å kjøre htpc rett i effektforsterkerne uten å gå innom forforsterkeren?
    Det er mulig, men ikke nødvendigvis bedre.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Takk,det var det svaret jeg håpet på,slik det er nå er det nok bedre da forforsterkeren min støyer litt mye.men på sikt vil det nok komme en bedre en.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    lenge siden det har skjedd noe her,men htpc er oppe og går,har rippa omtrent 500 plater,satt inn et skjermkort av ok kvalitet,handlet i-pad til styring,kjører både rivermote og remotedesktop på i -pad, det fungerer knirkefritt,bortsett fra litt dårlig oppløsning på skjermbildet på rivermote,den er vel egentlig laget for i-phone. så nå er det sjelden tastatur og mus ved stuebordet. deilig.pcen fungerer og bra som forforsterker i påvente av at min mingda mc7 blir bygd om til KISS.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127

marsboer skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Meget heftig Ludo, hvilke hastigheter for du på filoverføringer ? Og hvilket OS har du brukt ?

Sannsynligheten for at jeg bygger noe selv er meget stor, -så derfor alle spørsmålene ;D
    Om du bygger en PC basert filserver med 3-4+ disker i RAID av noe slag vil hastigheten kun begrenses av disksystemet i klienten du jobber med mot filserveren samt gigabit nettverk.
    Min filserver med 8 stk 1.5TB 7200 RPM disker av typen billig fra Seagate (RAID5, kommer til å gå over til RAID6) har overføringshastigheter ved sekvensiell lesing og skriving på henholdsvis ~900MB/s og ~380MB/s.
    Med mindre man har mange SSD disker i RAID0 og 10 gbit/s nett på klientsiden vil diskoverføringshastigheten aldri bli noen flaskehals med en moderne PC-basert filserver med ordinær hjemmebruk. Men 1 gbit/s nett er en stor flaskehals i dag dessverre.

EDIT:
    Det ovennevnte er på en hardware RAID-kontroller.
    Jeg har også et Linux mdadm software RAID10 (far layout) med 4 stk 1TB WD Black Edition disker.
    Dette leverer henholdsvis ~480MB/s les og ~150MB/s skriv.
    Det er hjemmekort nå som kjører 10GBe gigabit over "vanlig" cat5/6 kabel, opptil 100m max.
    http://www.intel.com/Products/Server/Adapters/10GbE_AT/10GbE_AT-overview.htm
    2-3 lapper stykket tror jeg. Ikke forferdelig dyrt lenger, det kostet jo minst 3 ganger mer bare for 3 år siden.
    Disse korta trenger pci-e 8x minimum... for full hastighet.

Switcher for 10GBe er det smått med til vettug pris med foreløpig...

mvh

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    hei.
    det har dukket opp et lite problem med maksina her nå,har satt inn et skermkort, og når jeg har to skjermer koblet til så slår maskina seg av. kan dette skyldes for liten strømforsyning? eller er det mer sannsynlig at det er driverne til skjermkortet som er skrudd?kortet er av type GTX460.resten av utstyret er som følger
    hovedkort: ASUS P7P55D DELUXE P55 S-1156 ATX
    prossesor:INTEL CORE I3 540 3.06GHZ 4MB S-1156
    RAM:CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7
    Blu Ray: LG BH10 BLU-RAY 10X BD-R/RE
    strømforsyning: CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    PSU er mer en god nok. Bare sjekk at 6 pin strømforsynings plug er skikkelig satt inn.
    Minste anbefalte er 450W, skjermkort trekker vel like over 100W.
    Sjekk også at du kan kobble 1 skjerm på hver av pluggene (for å utelukke kortsluttning i plug/kontakt)
    Alternativt kan du laste ned nyeste geforce drivere direkte fra produsent, unngå Windows generiske drivere, da disse ikke er tilpasset akkurat ditt skjermkort, men er emnt å funke på et stort utvalg av kort.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    takk for svar,skal få prøve å få lastet ned de i løpet av morgen dagen.
    Skjermkortet trekker maks 160w fant jeg på nettet for litt siden. ene skjermen er koblet til med hdmi andre med dvi.
    så fort den ene av kontaktene er tatt ut av skjermkortet fungerer den helt fint,men det er godt å høer at det mest sannsynlig er drivere som er problemet og ikke for liten strømforsyning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn