Alt til hus og bolig Bygge hytte?

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Hei!
Er ute etter erfaringar med hyttebygging.
Type hytte som skal vere i alpinbakke.
Har kjøpt tomt, så gjenstår det noe å sette oppå denne tomten.
Tomta er "grei" å bygge på. Litt myrterreng, så må nok inn med masse. Men type hytte kan nok vere så mangt.
Max 120kvm grunnflate.
Minimum 3 soverom. Helst fleire. Hems er kos.

Nokon som har hyttetypar å anbefale, utenom Sigdalshytta(som dukkar opp på alt av reklame).....?

Konkrete erfaringar med firma etc er topp.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.927
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Der var det fint:) Jeg tror ikke han bygger hytter på vestlandet, han er en "lokal" snekker.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Det kommer an på hva slags høyttalere du skal ha!?!
Verste er at eg faktisk alt er begynt å fable om kva eg kan ha av stereo på ei eventuell hytte....:rolleyes:
Når du samtidig skrev at hems er kos, begynte jeg å fable. ....:)
Det betyr stor takhøyde, og normalt muligheter for brukbar akustikk. Litt høyde under taket og følelse av luft er uansett et gode.
Dessuten - og her er jeg helt seriøs - hvis du kan velge (og det kan man vel normalt), så vær nøye med kvaliteten på vinduer og utvendig dør. En liten historie fra få år tilbake:
En kommune skiftet vinduer på den mer enn 100 år gamle direktørboligen. De gamle vinduene ble solgt til en gårdbruker som skulle ha dem til hønsehuset. Etter 15 år var de nye vinduene råtnet opp og måtte skiftes, mens hanefar og alle tuppene hans kan glede seg over standsmessige direktørvinduer.

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Takker for svar sålangt.
Tråler gjennom tipsa. Mykje snadder(!)
Snedden pris og på det meste, men det må ein rekne med:)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.134
Bruk anerkjente og lokale firmaer. Alt for mange cowboyer som fordufter såsnart de er ferdig med jobben. Reklamasjoner kan man da skyte en hvit pil etter.

V

vredensgnag

Gjest
Finn beste utsalgssted for byggevarer i ditt nærområde, bli kjent med innehaveren, få denne til å gi deg en shortlist med tømmermestere i området som er pålitelige, ta runden til disse når det gjelder jakt på gjennomfører. (Finn ut hvor proffene kjøper materialer, altså ikke nødvendigvis nærmeste Maxbo).

I mange tilfeller vil tømmermesterne også ha kontakter til leverandører av "ferdighytter." Bruk disse lokale til å sette opp hytten for deg, fordi du da får reklamasjonsgrunnlag om noe går galt, samt at de kjenner til spesielle forhold i dette området som man bør ta hensyn til.

I dag kan du bygge tradisjonelt, moderne og høyst uvanlig, alt etter hvilke hytteleverandører du velger. Det er mye forhandlingsrom og jeg vil anbefale leverandør som bygger elementene under tak, for så å sette dem opp på ferdig grunnmur.

Skulle jeg bygd nytt ville jeg brukt plusarchitects geniale konsept. Du går inn og konfigurerer hytten du vil ha, og får den levert som ferdigsnekret byggesett som settes opp på grunnmuren. Innflyttingsklart kort etter.

Plusarkkitehdit

Alt fra hytte til villa gjennom konseptet:
Ferdighus - Ferdighus fra Finland vinner priser - Arkitektur

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Disse finnene er ikke så dumme.

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Finn beste utsalgssted for byggevarer i ditt nærområde, bli kjent med innehaveren, få denne til å gi deg en shortlist med tømmermestere i området som er pålitelige, ta runden til disse når det gjelder jakt på gjennomfører. (Finn ut hvor proffene kjøper materialer, altså ikke nødvendigvis nærmeste Maxbo).

I mange tilfeller vil tømmermesterne også ha kontakter til leverandører av "ferdighytter." Bruk disse lokale til å sette opp hytten for deg, fordi du da får reklamasjonsgrunnlag om noe går galt, samt at de kjenner til spesielle forhold i dette området som man bør ta hensyn til.

I dag kan du bygge tradisjonelt, moderne og høyst uvanlig, alt etter hvilke hytteleverandører du velger. Det er mye forhandlingsrom og jeg vil anbefale leverandør som bygger elementene under tak, for så å sette dem opp på ferdig grunnmur.

Skulle jeg bygd nytt ville jeg brukt plusarchitects geniale konsept. Du går inn og konfigurerer hytten du vil ha, og får den levert som ferdigsnekret byggesett som settes opp på grunnmuren. Innflyttingsklart kort etter.

Plusarkkitehdit

Alt fra hytte til villa gjennom konseptet:
Ferdighus - Ferdighus fra Finland vinner priser - Arkitektur
Takk for langt og svar.
Har sjølve og tenkt tanken på å bruke lokalt kanskje, men prismessig er det billegare å bruke større firma virkar det som?
F.eks Familiehytta.no - FORSIDE

Nokon som har erfaringar med overnevnte firma?
Stor nøkkelferdig hytte til ca 1,5

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.134
Et stort firma er ikke nødvendigvis synonymt med god kvalitet. Mange skrekkeksempler på fusk fra de store firmaene. Ofte har de ikke egene ansatte, kun underentrepenører, og da blir en eventuell reklamasjon plutselig vrien.

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Lokale er kanskje det beste ja.
Her i området er Jolsterbygg dei som har flest hytter.
Mogleg eg tek kontakt der.

Er det støypt såle som gjeld, eller set folket hytter på pålar? Tomta er "rimelig" flat, men som sagt eindel myr.

Oddemnnn

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Etter å ha tråla hyttebyggemarkedet i helga er det iallefall ein ting som er sikkert: Det er eit heilt vanvittig utval, ein kan jo bygge hytter i alle variantar og med alle mulige tileggsval(!) Ein bør klare å finne noko for ein kvar smak. Problemet vert å avgrense søket, og finne ut kva ein vil.... (Ikkje lett). Virkar verre å finne erfaringar med dei ulike hytteprodusentane. Kor kan ein jakte konkrete erfaringar?

V

vredensgnag

Gjest
Fruen vil ha Saltdalshytta, men venner som har bygd den advarer mot dem.
Gidder du si hva som er problemet? Evt sende en PM?
Du kan lese om det her: Erfaringer med Saltdalshytta
Innlegg 17 i den tråden er gull. Må leses til en god kaffe.

Driver og leser en meget god bok: Tekking og Kledning med Emne frå Skog og Mark, skrevet av Jon Bojer Godal. Den behandler kunnskapen om hvilket virke som skulle brukes til hva, "frå den eldre materialforståinga"
De store hytteleverandørene lever av marginer, og må kalkulere best mulig fortjeneste på prosjektene. Naturligvis vil de ikke overdimensjonere - men med den nedbørsutviklingen vi har hatt i senere år tror jeg vi snart ser revisjoner av bærekraftkravene på ulikt.

Uansett - en bok det virkelig er verdt å skaffe seg, om man vil ta til seg klok kunnskap. Godal kommenterer at vi har stavkirker med spon fra middelalderen, og nybygde hus fra 1970-tallet som kledningen råtner på.

Uten å ville gå helt god for dette, er jeg blitt fortalt at det er klokt å skaffe seg ferdighytte fra et tidligere østblokkland, siden man der fortsatt holder god materialutvelgelse i hevd, og også har lavere materialkostnader, så man våger å dimensjonere rett.

http://www.riksantikvaren.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=134909

Vedlegg

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det siste svaret fra produsenten er desverre ikke like bra.

"Det viktigste nå er uansett at problemene er løst, og vi håper at kunden får glede av hytta!"

Problemet er løst ved at veggene holdes sammen med en stålwire.
Kunden sier at de aldri kommer til å ha noen glede av hytta etter det som har skjedd.

Men hvordan de har fått endret trådtittelen i innlegget fra "Store problemer med Saltdalshytta" som den het før, til "Erfaringer med Saltdalshytta" som den heter nå, skal jeg ikke uttale meg om. De sponser kanskje hytteforumet...

V

vredensgnag

Gjest
Det siste svaret fra produsenten er desverre ikke like bra.

"Det viktigste nå er uansett at problemene er løst, og vi håper at kunden får glede av hytta!"

Problemet er løst ved at veggene holdes sammen med en stålwire.
Kunden sier at de aldri kommer til å ha noen glede av hytta etter det som har skjedd.

Men hvordan de har fått endret trådtittelen i innlegget fra "Store problemer med Saltdalshytta" som den het før, til "Erfaringer med Saltdalshytta" som den heter nå, skal jeg ikke uttale meg om. De sponser kanskje hytteforumet...
Den hytta skulle vært tatt ned og satt opp igjen, med korrekt dimensjonerte dragere - det ville vært god markedsføring.
I stedet har de sørget for å skape stor tvil omkring selskapets integritet, redelighet og kompetanse. Merkelig.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Helt enig. Men de prøvde å glatte over da. Det skal de ha.

Etter å ha bygd hus stoler jeg aldri på noen i denne bransjen. Den eneste jeg ikke knep i å prøve å lure meg var elektrikeren, som var en tidligere kollega av min far. I perioder følte jeg meg paranoid, som kontrollerte alt, men jeg fant jo ut at alle mistanker var velbegrunnede. Jeg kontrollregnet til og med byggelånsrentene, og selv der ble jeg belastet 10k for mye. Men det var ikke bare enkelt å få det rettet opp igjen, fordi datasystemet deres taklet jo ikke slikt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.522
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er et godt råd å sjekke omdømmet på ihvertfall elektrikere og rørleggere. Jeg holder for tiden på med å totalrenovere soverommet etter lekkasje hos naboen over. Den lekkasjen var et direkte resultat av slurv fra rørleggeren som byttet ut et avløpsrør i fjor...

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Det er et godt råd å sjekke omdømmet på ihvertfall elektrikere og rørleggere. Jeg holder for tiden på med å totalrenovere soverommet etter lekkasje hos naboen over. Den lekkasjen var et direkte resultat av slurv fra rørleggeren som byttet ut et avløpsrør i fjor...
Mange sånne skrekkhistorier.
Såg det ifjor under rehabilitering at det er SVÆRT ulik yrkesstolthet blant fagfolket på el,tømring,rør.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det fruen og jeg er enig om er store glassflater, a la Saltdalshytta. Og ingen av oss har noe i mot funkisstil.

Utfordringen min er å få utnyttet utsikten som jeg ønsker. Det er veldig fin utsikt mot sørvest/vest. Men kommer jeg en etasje opp er det fantastisk utsikt utover havet og øyriket mot nordvest. Så en funkishytte som den NOA L-02, men med full to-etasjes i sovedelen med loftstue kan være løsningen. En høy terrasse som L-01 ser også fristende ut, men det spørs om den blåser bort der ute ved havet.

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Det fruen og jeg er enig om er store glassflater, a la Saltdalshytta. Og ingen av oss har noe i mot funkisstil.

Utfordringen min er å få utnyttet utsikten som jeg ønsker. Det er veldig fin utsikt mot sørvest/vest. Men kommer jeg en etasje opp er det fantastisk utsikt utover havet og øyriket mot nordvest. Så en funkishytte som den NOA L-02, men med full to-etasjes i sovedelen med loftstue kan være løsningen. En høy terrasse som L-01 ser også fristende ut, men det spørs om den blåser bort der ute ved havet.
Om du har utsiktstomt er det iallefall viktig å få utnytta dette til det fulle. NOA L-02 såg spennende ut!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Bildet under er tatt fra samme høyde som en 2. etasje vil bli. Fra første etasjen blir berget i vegen i den retningen. Utsikt.jpg

Fra første etasje er det best utsikt i en annen retning, som vist på dette bildet:
Hytta skal stå på den opparbeidede flaten nederst i venstre hjørne av bildet.

65_-2076254904_xl.jpg

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Bildet under er tatt fra samme høyde som en 2. etasje vil bli. Fra første etasjen blir berget i vegen i den retningen. Vis vedlegget 171143

Fra første etasje er det best utsikt i en annen retning, som vist på dette bildet:
Hytta skal stå på den opparbeidede flaten nederst i venstre hjørne av bildet.

Vis vedlegget 171144
Fantastisk utsikt!

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Hmmmm...
Mulig det blir ei TINDEHYTTE. Er iallefall "favorittmerke" pr dags dato.
Likar løysingane godt, meget godt!

Forsiden - Tinde Hytter

Topp Bunn