Bygge lydtett rom i leilighet?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.639
Antall liker
3.801
En kompis har blitt single og skal flytte i leilighet eller rekkehus. Han har et stort anlegg og er glad i musikk, og frykter en tilværelse, der han må forholde seg til naboer mht lydnivå. Som operafan kan det jo ligge an til interessante nabokonflikter.

Han lurer på å bygge et "lydtett" rom i sitt nye rede. ca 25 kvadratmeter.

Er det noen som har erfaring med slikt?

Han har romslig økonomi, men lurer selvsagt på hva sånt koster. Noen som har peiling på ca pris på et slikt prosjekt?

Bygger man rett og slett et nytt rom inni det gamle?

Er det overhodet mulig å få det lydtett?

Er det nødvendig med 100% lydtett?

Man kan vel benytte anledningen til å "fikse" bra akustikk, når man først har hele snekkerlaget inne?

Er det noen som har erfaring med slike prosjekter, hadde jeg vært meget takknemlig for å høre fra dere, på vegne av min musikkglade venn.
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Tror du bør kikke på AV forum, der er det mange byggetråder som kan gi en pekepin.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Når man snakker lydisolering snakker man normalt om et gitt antall dB i lydreduksjon (og dette oppgis på ulikt vis, luftlyd, trinnlyd etc).
100% lydtett vil avhenge av volumet det spilles på. Selv har jeg benyttet Multiconsult og Brekke & Strand når jeg skal ha visshet om lydreduksjontall, krav og foretrukne bygningsdetaljer.

Skal man gå til det skrittet å bygge rom i rommet vil jeg absolutt anbefale å få inn en konsulent for å sikre at tiltaket vil ha den ønskede effekten. Få samtidig vurdert om dekke bør utbedres før andre tiltak settes igang.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det viktigste er vel å isolere gulvet om man har naboer under. Var en hjemme-hos reportasje i hifi-news for noen måneder siden der det var en kar som hadde fått laget en enorm custominstallasjon (med elektronikk fra Meridian og Mark Levinson bygget inn i veggen) i leiligheten sin. Der ble det bygget et rom i rommet så å si, med "flytende" gulv.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
For isolering er "rom i rom" et must. Konstruksjonene må ikke berøre hverandre. Lydbøyler i tak, eller hvile på veggene og flytende gulv.
Du må også passe på å få det luft-tett, lekker det luft, lekker det lyd. Alle skjøter må fuges.

Og siden det blir luft-tett, må man gjerne ha en form for isolert luftesystem. Doble vinduer og dører med 5-10 cm luft mellom.

Et velprøvd system for vegger er 16mm gips - MDF - 12mm gips limt sammen, men med skjøtene på forskjellige steder.
Døde plater med stor masse i forskjellig densitet gir meget god demping.

Plundrete, dyrt og tidkrevende å lydisolere et rom skikkelig......
 

Stein_C

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Som flere har beskrevet er dette relativt omfattende men selvfølgelig ikke umulig. 100% lydtett i betydningen av at ingen lyd vil gå inn til naboen er vanskelig men man kan kanskje få det bra nok. Hvor bra det kan bli er avhengig av flere faktorer, blant annet hva slags type konstruksjoner som er der i dag og hvor høyt det spilles.

Jeg anbefaler at at du ser på sidene til Sintef Byggforsk på Internett.
Se på Bygforskserien, http://bks.byggforsk.no/DocumentView.aspx?sectionId=2&documentId=2921.
Dette er byggdetalblad du kan kjøpe. Her er det mye bra info. Se på 727.305 Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger.
Innhold:
Dette bladet viser hvordan man kan forbedre lydisoleringen med "rom i rom"-prinsippet. Løsningen går ut på å bygge et nytt innvendig rom med golv, vegger og himling som ikke er i direkte kontakt med eksisterende bygningsdeler. Golvet i det nye rommet må ligge på et elastisk dempesjikt for at den innvendige konstruksjonen skal være mest mulig frikoblet.

Start her og se hvor langt du kommer.

Mvh
Stein
 

sw

Fersking
Ble medlem
19.02.2009
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg har bygget et nesten lydtett rom i kjelleren. Det gjorde snekkeren ved å konstruere vegger med to lag plater som var limt på hverandre, lydmatte og et lag til med plate. Disse veggene ble så skummet på murveggen med et par centimer avstand. Det har gjort undere i forhold til lydlekkasje. Taket må man bruke lydbøyler og jeg tok absorberende tak. Da får man løst litt lydproblemersamtidig. Jeg har ikke gjort noe med gulvet. Men et flytende gulv gjør mye for bassen som er det største problemet. Vinduer er ikke så stort problem. Som oftest er de isolerende nok. Og naboen er jo ikke rett utenfor vinduet. Men dørene må være skikkelig lydisolert. Jeg brukte en ute skyvedør i glass som tok 40 db. Det hjelper godt.

Inne i rommet mitt blir det veldig varmt. Så jeg har laget en luftekanal. Men vil vel anbefale air-condition til en som begynner fra grunn av.

Har kompisen din godt med penger kan han gå til et firma som driver med custom instalasjon av hjemmekinorom. De tar litt betalt. Men da får du gjort det riktig. Ikke alle snekkere som vet hvordan dette gjøres. Ellers ville jeg kontaktet et lydstudio og hørt hvem de har brukt.
 
Topp Bunn