Bygge ny sub

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Skal bygge ny subwoofer til stereo. Har fra før en 2x 12 " JBL GTO / 400w. Kassa er vel på 150 L eller så.
Ønsker å bygge en mindre og penere sub denne gangen og lurer litt på å satse på 1 x 10". Blir det ikke bra bygger jeg en 2x 10".

Noen som har erfaring med denne Seas D1001-04 L26ROY ? Tenkte å prøve meg på anbefalte 40 L kasse.

Link
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
ZACHRY sub forsterker er i hus. Denne ble valgt pga en jeg kjenner kjøpte denne og bygget 1x12" sub som spiller musikk utrolig bra.
Kjøpte den for lenge siden men sub prosjektet ble lagt på is pga ble ikke enig med meg selv angående element. Og litt pga den jeg har bygd allerede spiller så bra.
Men pga størrelsen på 2 x JBL 12" sub'en og lysten på noe nytt skal det bli ny sub.

R0012855.jpg


Zachy DSW-400 ( 70-3428 )
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Ser Seas D1004-04 L26RO4Y er den som brukes i bla Linkwitz ORION høyttaleren. Ser ikke annen forskjell mot Seas D1001-04 L26ROY enn navnet. Men for å være på sikre siden bestilller jeg D1004-04 L26RO4Y. Venter uansett ett par dager med å bestille, skal lese litt mer om evt alternativer.Bestiller og finmasket gitter m feste og 7cm bassrør m indre og ytre flens. Tanken er å bygge en lukket sub først. Funker det dårlig i stua bygger jeg en med port, plan B.
Om noen har info / forslag taes de imot med takk :)
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Da har jeg bestemt meg og ny 10" er bestilt.

Seas D1004-04 L26RO4Y - 10 tommer.JPG


D1004-04 L26RO4Y
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt dem selv, men har vel aldri lest noe annet enn positivt om den subwooferserien fra Seas.

Forskjellen mellom L26RO4Y og L26ROY ser ut til å være ulik spole i høyttalermotoren. L26RO4Y har en fire-lags spole som gir høyere motorkraft, men også høyere seriemotstand, induktans og bevegelig masse. Det ser også ut til at opphenget er stivere på L26RO4Y, sannsynligvis som kompensasjon for høyere masse.

http://www.seas.no/images/stories/design/pdf_datasheet/l26roy-d0001_.pdf
http://www.seas.no/images/stories/design/pdf_datasheet/L26RO4Y-D0004.pdf

Det stemmer med beskrivelsen Seas gir hos Madisound, som sier at
The L26RO4Y subwoofer. Developed in cooperation with Linkwitz Laboratories in Corte Medera, California, the L26RO4Y will see its first application in two new versions of the highly acclaimed Linkwitz ORION open baffle loudspeaker. The L26RO4Y substantially improves the ORION's bass performance and dynamic capabilities. We at SEAS are also very proud that the ORION loudspeaker now uses all SEAS drive units!

"There is more to a woofer than its published TS small signal parameters and X-max, derived from mechanical measurements. In the Orion's open baffle, a woofer operates in the large signal domain; and its distortion, dynamic stability and limiting behavior determine the sound. An open baffle is the most demanding and difficult environment for a long throw woofer." -- Siegfried Linkwitz:

To meet these stringent demands, the L26RO4Y subwoofer builds upon the already excellent chassis, magnet system, cone, and surround of our L26ROY. An all new FEA designed spider and 4 layer voice coil wound on a stiff glass fibre former have been employed, resulting in a driver with ultra long throw, very low distortion, and extremely stable mechanical operation under all conditions; including open baffle systems. The low Qts and Fs are ideally suited for active open baffle bass systems, but the L26RO4Y can also produce excellent results in enclosure based subwoofer and multi-way systems.
Bedre linearitet ved store utsving, altså, og tydeligvis bra nok til å erstatte Peerless XXLS-serie hos Linkwitz. Jeg tenker at du valgte riktig. :)
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Håper du følger på med bilder. Spennende tråd!

Skal denne brukes sammen ned Heresy III?
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Ja ny subwoofer skal spille på lag med Heresy III. På grunn av stua - stor og L formet trenger de litt hjelp i bunn :cool:

Musikksmaken min er mye ala dette :

Da trenger man litt bass for at det skal svinge skikkelig. Men liker bassen kjapp og punchy. Dvask rumlebass er det som ødelegger mest i mine ører. Sub'en jeg har nå står vel på ca 15% volum, delt ganske lavt og det holder til å få godfølelsen frem med Heresy III i stua mi.

Forresten ALDRI hatt bedre høyttalere enn Heresy III. Når jeg hørte på CD'er med Seasick Steve igjen på Heresy III satt smilet fra øre til øre.
 
Sist redigert:

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
ZACHRY sub forsterker er i hus. Denne ble valgt pga en jeg kjenner kjøpte denne og bygget 1x12" sub som spiller musikk utrolig bra.
Kjøpte den for lenge siden men sub prosjektet ble lagt på is pga ble ikke enig med meg selv angående element. Og litt pga den jeg har bygd allerede spiller så bra.
Men pga størrelsen på 2 x JBL 12" sub'en og lysten på noe nytt skal det bli ny sub.

Vis vedlegget 235055

Zachy DSW-400 ( 70-3428 )
hei, kan jeg spør hvor du har kjøpt den eller lignenede sub forsterkere?
 

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Innlegg
48
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Denne har gått ut av produksjon. Var i salg hos ljudia.no , Nye "versjon" er da dsw-500.

Dynabel.no har andre alternativer Hypex.

Avshop.no har 2 stk. ifra dayton audio.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Slavebass, er det et lurt triks eller en suboptimal (no pun intended) løsning i bassystemer? Ser Dynabel har en slavebass som er ment å brukes sammen med elementet i åpningsinnlegget.

Seas D1003 SL26R (Produktdetaljer) [dynaBel AS]


Og regner med det er snakk om trykkammer siden den skal spille sammen med Heresy III, eller?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg funderte litt på slavebass, men gikk bort fra det. Gruppeforsinkelsen i dypbassen blir ganske stor. Fjerdeordens avrulling som bassrefleks, riktignok i mindre kasse og uten pustelydene i porten, men med transientutfordringer som bassrefleks og en viss risiko for at slaven fortsetter å pumpe på egen hånd etter at signalet har stoppet. Den har jo ingen elektrisk dempefaktor. Jeg syntes det ble enklere å bygge i lukket kasse og skyfle på med en elektronisk boost helt nederst i stedet.

Mye bra lesestoff her: A Guide to Subwoofers (Part I): Characteristics, Placement, & Adjustments - Blu-ray Forum
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg funderte litt på slavebass, men gikk bort fra det. Gruppeforsinkelsen i dypbassen blir ganske stor. Fjerdeordens avrulling som bassrefleks, riktignok i mindre kasse og uten pustelydene i porten, men med transientutfordringer som bassrefleks og en viss risiko for at slaven fortsetter å pumpe på egen hånd etter at signalet har stoppet. Den har jo ingen elektrisk dempefaktor. Jeg syntes det ble enklere å bygge i lukket kasse og skyfle på med en elektronisk boost helt nederst i stedet.

Mye bra lesestoff her: A Guide to Subwoofers (Part I): Characteristics, Placement, & Adjustments - Blu-ray Forum
Blir ikke helt overbevist om at det er en god løsning med slave når jeg leser om det heller, tror heller jeg ville brukt flere aktive elementer uavhengig av om det var portet eller tett kasse. Virker uansett ikke som en god løsning med passive elementer som står og blafrer etter at det skulle stoppet. Og i tilegg vil vel et passivt element alltid være ute av fase med, eller i motfase av det aktive elementet såvidt jeg kan forstå, avhengig av masse og treghet. Takk for linken, var en del interessant lesestoff der.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Slavebass kommer jeg ikke til å bruke denne gangen. Men lurer litt på å lage en seperat liten kasse til forsterkeren. Da kan jeg litt lettere bytte mellom port og lukket kasse. Har tenkt å prøve meg frem litt med forskjellig løsninger og plasseringer - bygge to stk kasser. En litt stor til lukket kasse og en litt mindre med port. Har en god del 22mm MDF liggende, uansett koster ikke materialene all verden - er jo ikke noe 2 x 18" som skal bygges :). Andre forslag til materiale ? Takker for forslag og linken fra Asbjørn.
Har ikke måleutstyr og heller ikke noe High End anlegg fra før, så her går mye på feeling og hva jeg synes funker bra i mine ører.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bygger av kryssfinér nå. Kan gjøres like stivt med mindre materialtykkelse enn med MDF. Det vil si, jeg bygger med hjemmelagde sandwich-paneler av 12 mm bjørk kryssfinér med 1,5 mm aluminiumplate limt på hver side med 24-timer ekstrasterkt epoxylim. De platene låter omtrent som skiferplater når man håndterer dem eller kakker på dem. Deretter limer jeg på nok en finérplate på utsiden med elastisk eller viskoelastisk lim, eventuelt med et mykt gummilag imellom, slik at det blir et constrained layer damping-system. Da kan man kakke til knokene blir blå, men det sier ikke stort. (Byggetråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-26.html#post1620005)

Det vil nok være seriøst overkill for en sub, men det er et poeng at resonansfrekvensene i materialet ligger utenfor arbeidsområdet til høyttaleren. MDF-kasser vil gjerne være nokså porøse for lyd rundt 250-300 Hz. Hvis kassen er godt avstivet innvendig (matrise) går det akkurat. Innvendig avstivning gjør mye mer enn økt platetykkelse. Jeg ville vel brukt 12 - 16 mm kryssfinér med innvendig matrise, tenker jeg, og limt sammen doble plater for baffelen.

Til inspirasjon, her har du en sub som fortjener navnet: http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Serious Sub_copy.pdf
Her også: http://www.firstwatt.com/pdf/art_elpipeo.pdf ;)
 
Topp Bunn