Alt til hus og bolig Bygge rundt spisebord i kryssfiner Ø1800mm - noen her inne som kan bygge bordplate?

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Lyst på nytt stort spisebord. Ferdig koster slike bord dynamitt så leker med tanken å lage i kryssfiner. Ø1800mm betyr at plater må skjøtes - å få det pent tør jeg ikke, men er det noen her inne som kan få til noe slikt?

Eller kan man få plater på 1800x1800mm?

Tanken er å laminere eksempelvis 2x12mm motsatt retning - bør bli stivt og dødt uten flex. Ben tenker jeg også å lage av sandwich kryssfiner. Det fikser jeg selv.

Men noen tanker og til og med villighet til å lage platen tas i mot med stor takk!
Holder til på Jevnaker forøvrig.

Mvh Thomas/97553949

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trestokken snekkerverksted fikser slikt.
Det finnes forøvrig en egen kategori "tjenester" på torget. Det er rette stedet å spørre om slikt.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.251
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Du kan bruke 4 halvdeler ( om du skal laminere ) og vri de over en kvart tørn...
Blir stivt, og du som kan bruke fresen til og lage hull for HT elementer fikser dette.

Gå for BB Xfiner

• Liker
Reaksjoner: ELJ

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Jeg har laget stuebordet i eik kryssfiner. Dette er enkelt (med noe snekkerferdigheter og godt verktøy) og pent og ga der utrykket jeg ønsket. Jeg laminerte to plater med lim, tvinger og vekt på et flatt underlag. Er nok bedre med en presse, men ingen problem å gjøre dette selv.

Erfaringsmessig så er det svært dyrt å betale noen for dette. Jeg ville gjort et forsøk selv om man har utstyr og er praktisk anlagt. Jeg tror ikke det er mulig med så store plater og det vil ikke bli pent å skjøte. Jeg ville derfor laget et design som fremhever skjøten, feks en pyntelist i et kryss. Det er enkelt å lage dette rundt med en hvilken som helst fres.

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Antall liker
538
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
7
Takk for innspill! Det du sier MML om å heller fremheve skjøten(e) er en god idé - kanskje legge inn en x-finer stående rett og slett. Da er det mer tilgivelig om man skulle få noe som ikke ga 100% visuell sammenføyning.

Jeg ser for meg 5 armet benstell siden bordet er et "10-mannsbord" - hadde vært frekt å laget en 5 delt bordplate også....da blir det litt schvung over det hele 🙂

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.280
Sted
Holmestrand
Ikke kryssfiner, men …
Muligens utfordrende å få det helt flatt?

Topp Bunn