Bygge terrasse! (Ikke balkong)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hallo.

Jeg tenkte å skjære høl i veggen der det er et vindu og sette inn en dør der istedenfor.

Så tenkte jeg å gå ut den døra og ned på den nye balkongen/terrassen. Den må ligge omtrent 1 meter over bakkeplan, og bakken er flat med grass på seg.

Hvor mye vil det koste å lage en balkong/terrasse i en L-form, rundt hjørnet på huset, på ca 20 kvm, dersom jeg gjør en del selv - dvs jeg kan legge gulvet og sette opp gjerdene selv.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Bygge balkong

Det er vanskelig å gi noen pris på så generelt grunnlag, men det vil antakeligvis bli langt dyrere å etablere en balkong enn terrasse.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Bygge balkong

Fosse skrev:
Det er vanskelig å gi noen pris på så generelt grunnlag, men det vil antakeligvis bli langt dyrere å etablere en balkong enn terrasse.
Jeg vet jo ikke om det heter balkong eller terrasse engang, jeg.. Men den skal være 1 meter over bakken og festes vel da med noen søyler rundtomkring under gulvet? Det er vel kanskje terrasse jeg skal bygge da?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bygge balkong

AlexanderK skrev:
Jeg vet jo ikke om det heter balkong eller terrasse engang, jeg.. Men den skal være 1 meter over bakken og festes vel da med noen søyler rundtomkring under gulvet? Det er vel kanskje terrasse jeg skal bygge da?
Altan
er en ikke-overbygd oppholdsplass på tak. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.


Balkong
er en oppholdsplass på husfasade. Golvet på balkongen ligger i samme plan som golvet innenfor, og er en fortsettelse av dette. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.

Terrasse
er en avsats foran bygninger. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. En terrasse ligger oftest på bakkeplan.

Veranda
er en åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper. Fra verandaen kan du som regel gå rett inn i stuen eller gå ned trappen til hagen.

http://www.abcnyheter.no/node/34629
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Bygge balkong

Gjestemedlem skrev:
AlexanderK skrev:
Jeg vet jo ikke om det heter balkong eller terrasse engang, jeg.. Men den skal være 1 meter over bakken og festes vel da med noen søyler rundtomkring under gulvet? Det er vel kanskje terrasse jeg skal bygge da?
Altan
er en ikke-overbygd oppholdsplass på tak. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.


Balkong
er en oppholdsplass på husfasade. Golvet på balkongen ligger i samme plan som golvet innenfor, og er en fortsettelse av dette. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.

Terrasse
er en avsats foran bygninger. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. En terrasse ligger oftest på bakkeplan.

Veranda
er en åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper. Fra verandaen kan du som regel gå rett inn i stuen eller gå ned trappen til hagen.

http://www.abcnyheter.no/node/34629
Hmm...
Da er det vel en terrakong jeg skal lage, tror jeg?
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Bygge balkong

tja, impregnert virke har jo gått ned i pris, eller bør ha gjort det, men du runder lett 10k, ja.
 

Skyhigh

Medlem
Ble medlem
13.11.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
Bygge balkong

Hvor mye koster en terasse?
Hvor lang er en tau?
=alt er relativt ;D

I ditt tilfeller må du først og fremst lage en skisse med målene på terassen.
Når du har gjort dette kan du ta med teiningen til din nærmeste byggevare-handel og få en komplett pris.
Kan også være lurt å høre med flere, da prisene varierer ganske masse!
Rundt påske-tider er det ofte masse tilbud på inpregnert materiale.

Masse lykke til ;D

Mvh
Eirik

ps: sender du meg målene kan jeg gi deg et oveslag på ca pris
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Skyhigh skrev:
Hvor mye koster en terasse?
Hvor lang er en tau?
=alt er relativt ;D

I ditt tilfeller må du først og fremst lage en skisse med målene på terassen.
Når du har gjort dette kan du ta med teiningen til din nærmeste byggevare-handel og få en komplett pris.
Kan også være lurt å høre med flere, da prisene varierer ganske masse!
Rundt påske-tider er det ofte masse tilbud på inpregnert materiale.

Masse lykke til ;D

Mvh
Eirik

ps: sender du meg målene kan jeg gi deg et oveslag på ca pris
Målene? Tja.. Liverpool skåra 3, så det må jeg si meg fornøyd med.. ;-D

Jeg er ikke helt sikker ennå, men la oss si 3x4 + 3x3 meter, i en L-form, rundt hushjørnet. Da blir det jo en stor og fin terrasse!
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
husk for all del å legge terrassebordene klin inntil hverandre når du skrur/spikrer dem fast. De krymper!

Å tasse rundt på en ny terrasse som fortsatt er impregnertgrønn er helt herlig

digresjon: da min var ferdig nå i høst (rett før jeg flytta), og utetempen var helt herlig (fønvind) så ikledde jeg meg superundertøy som nattdrakt, tok med meg madrass og dyne + pute. Magliten som nattbordslampe og la meg på verandaen den natta.
På landet? Neh, midt i et byggefelt gitt. Fy så mye frisk luft jeg fikk den natta! :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Å bygge en terrakongorasse greier du fint selv. Lei deg et jordbor og en betongblander. kjøp inn støperør, pukk,sand og betong så har du fundamentet ferdig.
Rammen bygger du på bakken og heiser på plass med hjelp fra venner/uvenner. Bolt den fast i veggen og skru den fast i søyleskoene du har murt fast. Gulv og rekkverk bygger du når alt er på plass.

Pris: det som det smaker. Lykke til

Alternativt: http://www.byggebolig.no/
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Er nesten ferdig med å bygg på 26 kvm på terrassen og kostnadene er fortsatt under 10K. (Mangler bord på rekkverket.)
Pris avhenger en del av hvilke tilbud du klarer å skaffe på materialkostnad.

Dersom du skal bygge L-formet terrakong på ca 20 kvm så ville jeg IKKE laget rammen på bakken og løftet den på plass etterpå. Dette da bjelkelaget blir ganske så tungt på 20 kvm, og grunnbjelkene skal passe i alle søyleskoene (anbefaler søylesko i søylene den skal stå på).

Det er videre viktig at søylene kommer ned på frostfri grunn, alternativt at du sikrer dette med isopor/isolasjon samt at søylene står på god grunn/pukk/i bakken. Om ikke så kan du oppleve å få forkastninger i terrakongen din etter en vinter eller to.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
For å unngå en hel skog av søyler legger du en bjelke over søylene og fester en bjelke på veggen som du legger gulvbjelkene på.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
el_mariachi skrev:
For å unngå en hel skog av søyler legger du en bjelke over søylene og fester en bjelke på veggen som du legger gulvbjelkene på.
Usikker på hva du mener, men sier du at han skal unngå cc 60 på bjelkelaget?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Ikke glem å søke byggetilatelse! ::)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Griffenfeldt skrev:
el_mariachi skrev:
For å unngå en hel skog av søyler legger du en bjelke over søylene og fester en bjelke på veggen som du legger gulvbjelkene på.
Usikker på hva du mener, men sier du at han skal unngå cc 60 på bjelkelaget?
Selvfølgelig ikke, poenget var å slippe søyler for hver 60cm.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Spiralis skrev:
Ikke glem å søke byggetilatelse! ::)
For det er jo særdeles viktig at kommunen skal innkassere noen kroner på denne terrassen også. :p
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Tubesnake skrev:
Spiralis skrev:
Ikke glem å søke byggetilatelse! ::)
For det er jo særdeles viktig at kommunen skal innkassere noen kroner på denne terrassen også. :p
Sjekk ihvertfall kommunens nettsider først, mulig de har noen skriverier som sier hvor høyt over bakken man kan bygge terrasse uten at man må søke byggetillatelse. Normen er vel "på bakken", men siden bakken ofte skrår litt fra/langsmed husveggen (og det ønsker man ikke at terrassegulvet skal ) er det ofte rom for at man kan ha noe høyde over bakkeplan uten søknad, evt med forenklet byggemelding. Om du ikke blir klok av det som står der så kan man jo snakke med riktig etat i kommunen før man fyller ut en byggesøknad. (--> Mulighet for å slippe å søke.)

Vedr færre søyler, dette fungerer fint! (Og gir mye mindre gravearbeide for de som ikke liker det... ;D) F.ekst 2 meter mellom søylene. Søylesko på toppen. Doble bjelker (gjerne litt opp i dimensjon) som legges på høykant i søylesko. Bjelkelaget som gulvplankene skal festes til legges da 90 grader på det doble bjelkelaget. (Dette bjelkelaget legges da med nevnte cc på 60 cm fra høye side til høyre side på neste bjelke.)

NB! Dette er bare en av mange måter å bygge terrasse ( /terrakong ;D) på. Finnes mange meninger om hva som er rikig/beste måte å bygge på...
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Skal man kutte hull i veggen og erstatte vinduer med dører vice versa er man søknadspliktig. Dette kalles en "vesentlig fasadeendring" Ikke nok med det, men man må ha plass på tomten hvis verandaen skal være høyere enn 0.5 meter over eksisterende terreng. Da må man regne på utnyttelsesgraden på tomten, eller B.Y.A som det heter.
ex Eldre tomter har somregel 20% utnyttelsesgrad på tomten. Har man 1 mål med tomt, kan man bygge 200m2. Dvs Et hus inkl veranda/overbygg+ dbl garasje skal ikke overgå 200m2.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Ja, her var det mye herlig informasjon. :) Takk skal dere ha, alle sammen!

Jeg regner jo med at snøen og frosten i bakken må forsvinne før jeg i det hele tatt kan begynne med snekringen.

Men hvordan er det med naboen og hans meninger om dette? Dersom jeg får den laget som jeg vil, så kommer den til å havne ca 1 meter fra den 3 meter høye hekken mellom husene. Må jeg søke naboen om å få lov til å bygge så nærme, om jeg bygger terrassen maks 50 cm over bakkenivå?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
AlexanderK skrev:
Men hvordan er det med naboen og hans meninger om dette? Dersom jeg får den laget som jeg vil, så kommer den til å havne ca 1 meter fra den 3 meter høye hekken mellom husene. Må jeg søke naboen om å få lov til å bygge så nærme, om jeg bygger terrassen maks 50 cm over bakkenivå?

Ja nå kan du angre på at du kranglet med naboen, sparket etter hunden hans, fortalte kona hans at hun er feit og la deg etter døttrene hans på det mest uanstendige!! :eek: ;D ;D

Nei seriøst,
Hvis du må sende byggemeldig/forenklet byggemelding ( og det må du! ) må naboen ikke bare skrive under nabovarsel men også spesifikt akseptere ar du bygger "for nært" tomtegrensen. Jeg måtte det da min nabo ønsket å bygge garasjen sin helt inn på tomtegrensa. Han er en trivelig fyr så det var jo greit for meg. ::) Men nå må den nye naboen ( han som etter noen år kjøpte naboens hus ) spørre meg om lov til å stille stigen på min tomt når garasjen skal males! :eek: Han er nå også en hyggelig fyr så det går vel greit det også. :D

Jeg bygget terassen min så lavt over bakken at jeg med et nødskrik unngikk meldeplikten. Jeg la gamle jernbanesviller rett på bakken, ( telefri sandfylling ) oppå disse festet jeg med franske treskruer klosser som jeg skrudde bjelkelaget 2"x6" oppå. Så fyllte jeg singel slik at alle svillene ble helt dekket av singelen, derpå spikret jeg gulvplankene. Du bør forøvrig skru og ikke spikre! Spar heller ikke penger på å kjøpe billig-materialer, bruk beste sort impregnerte materialer hele veien. Bor du slik til at du har muligheten for lit "Harry handel" skal du vite at priser og kvalitet mest sansynlig er mye bedre i Sverige.

Til slutt,
Planlegg utforming og utførelse nøye på forhånd. Ikke aksepter dårlige materialer, kos deg med jobben og nyt resultatet. :D
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
AlexanderK skrev:
Men hvordan er det med naboen og hans meninger om dette? Dersom jeg får den laget som jeg vil, så kommer den til å havne ca 1 meter fra den 3 meter høye hekken mellom husene. Må jeg søke naboen om å få lov til å bygge så nærme, om jeg bygger terrassen maks 50 cm over bakkenivå?
Ja, dette kan være problematisk dersom ikke alle tillatelser og samtykke er i orden. Les om han som bygget tessasse 1m fra naboen (fra Tønsberg blad):
Byggestrid kan ende med tvangssalg

Svein.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Griffenfeldt skrev:
Skal man kutte hull i veggen og erstatte vinduer med dører vice versa er man søknadspliktig. Dette kalles en "vesentlig fasadeendring" Ikke nok med det, men man må ha plass på tomten hvis verandaen skal være høyere enn 0.5 meter over eksisterende terreng. Da må man regne på utnyttelsesgraden på tomten, eller B.Y.A som det heter.
ex Eldre tomter har somregel 20% utnyttelsesgrad på tomten. Har man 1 mål med tomt, kan man bygge 200m2. Dvs Et hus inkl veranda/overbygg+ dbl garasje skal ikke overgå 200m2.
Hva som er "vesentlig" endring av fasaden er nok forskjellig fra kommune til kommune. Bytte av farge på huset kan være "vesentlig fasadeendring" i sær hvis det finner lokale reguleringsbestemmelser om fasadefarge.

Hvis man snakker om en ganske normal verandadør, kan det neppe karakteriseres som vesentlig fasadeendring. På den annen side er yttervegger en bærende konstruksjon og enhver endringer i bærende konstruksjoner skal godkjennes.

Utnyttelsesgrad er ikke noe som er lovbestemt, men fastsatte i lokale reguleringsbestemmelser. Det innebærer at man kan søke dispensasjon dersom man ønsker å utnytte mere av tomten enn det som er fastsatt i reguleringsbestemmelsene. Da kan det jo også være kjekt om man kjenner noen i kommunens sin fast utvalg for plansaker.
 
Topp Bunn