Bygger Coldamp: Trenger råd ang. innvendig layout

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Hei, jeg skal til å "bygge" en Coldamp effektforsterker. Selve forsterker-innmaten er allerede ferdig montert fra Coldamp, men jeg ville høre litt med dere som har bygd litt før hvordan man bør legge kabler innvendig for å unngå støy og forstyrrelser.

Jeg legger med et utkast jeg har laget for layouten, men jeg har er usikker på om dette fungerer? Etter det jeg har skjønt så bør AC-strømmen holdes unna rca-input, men hvor nært kan AC ligge høyttalerutgangene?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger, og forhåpentligvis får jeg luket vekk feil før jeg begynner :)

::Tegningen::
Kabinettet er den ytterste firkanten, mens forsterker"modulen" er den innerste grå firkanten. Størrelsesforholdet mellom disse skal være korrekt på tegningen.

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Om modulen er bygget slik du har tegnet den ser jeg ikke så mange alternative løsninger til kabelstrekk. Det vil være mer avgjørende hvilken måte du velger å kable på, tror jeg. Nettstrømmen kan du kanskje føre i en kabel som har egen skjerm, samt at du passer på å få den nært inntil kabinettveggene da de gir litt skjerming. Signal (som også er ac) bør du legge i kabler som i det minste er tvinnet og kanskje også skjermet. Evt kunne du ta inn nettstrømmen fra motsatt side av kabinettet. Men om inntaket da blir på frontplata så ser det kanskje ikke så pent ut. Mange diy-ere velger likevel en slik løsning på inntak av nettstrøm.

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
ok, da tror jeg at jeg beholder oppsettet sånn ca slik det er nå. Modulen er slik den er tegnet, med koblingspunkter der de er satt opp nå. Ideelt sett burde nok strømmen blitt tatt inn i front, men av estetiske grunner tror jeg dette blir uaktuelt.

Fikk kabinett idag fra italia (http://www.autocostruire.com/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=326 , så nå venter jeg bare på selve modulen pluss to par kabelterminaler.

Angående skjerming av kabler, er dette noe jeg kan gjøre selv? Ser at noen bruker sølvfolie pluss en strømpe fra elfa.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Det beste er å kjøpe kabler som er skjermet (to ledere pluss skjerm). Elfa fører slike. Skjermen jorder du i ene enden.

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Bygger Coldamp: Jording, skjerming og slike ting?

Da har jeg fått skjermet strømkabel og signalkabler i hus. Hvordan bør jeg gjøre det med tanke på jording fra strømnettet og skjermen på kablene? Skal jeg legge en kabel fra jord på apparatkontakten og til chassis, eller droppe dette og koble skjerm til jord?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
de jeg bygget hadde separat psu og amp modul..dvs 3 kort for en stereo amp
har du en ny type?
bare tvinn hardt alle kabler så tenger du ikke skjerm i det hele tatt
imo
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ok
jeg jorder til chassis ,men via en liten en-polet bryter så jeg kan løfte jord om jeg får jord looper og støy
det gjør jeg på alt jeg bygger
mvh
Leif

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Bygger Coldamp: Støy fra input

Da er forsterkeren oppe og går, men har litt problemer med støy som blir borte hvis jeg kobler fra de innvendige rca-kablene. Forsterkeren har på inngangspunktene pluss,minus og jord. Jord er koblet til skjerm på kabelen og inn på minus-punkt på rca-kontakten (som anvist i brosjyren for forsterkermodulen).

Støyen er ikke veldig høy, men høy nok til at jeg irriterer meg over den :D. Hvordan kan man skjerme rca-kablene fra sterkstrøm-kablene på best mulig måte? Jeg hører ingen forskjell i støyen når jeg flytter på kablene som ligger rundt, noe som får meg til å lure på om det kan være et jordingsproblem eller noe annet internt? Har løftet jord fra chassis, noe som resulterte i mer støy.
:-\

Takker for alle innspill.

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Feilet funnet, det var dårlig isolering mellom rca-kontaktene og chassis. :D Spiller nøytralt og flott, med svært god kontroll på XTZ'ene.

Topp Bunn