Byggetråd 12-kanals Anaview/Hypex effekttrinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Får vel lage en liten tråd om ett lite prosjekt jeg startet så smått på idag.

    Planen er å plassere 4stk UCD34mp (brokoblet) som jeg har i fire forskjellige kabinett pluss to stk AMS1000 i samme kabinett til kinoen.

    Kabinettet er Modushop Pessante 2u/400 og det blir XLR inn og Speakon ut.

    Jeg fikk kabinett og alle plugger idag, men har et par spørsmål om kabinettet:

    Jeg bestilte bakpanel med iec-socket, og den kom med utsparing til den, men selve kontakten fulgte ikke med. Skulle den ikke gjort det, eller er teksten på Modushop sine sider feil?

    Jeg syns også passformen på kabinettet er dårlig, og jeg må file hullene i sideplatene for at fronten skal passe, er det normalt? Jeg har forstått i andre tråder at Modu skal være veldig bra...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Fikk merket og forborret alle hullene til kontaktene idag, men oppdaget til min store irritasjon at trappeboren min som jeg skulle bruke til dette kun var opp til 22mm mens jeg trenger 24mm, så da ble det stopp.

    Får handle større i morgen.

    IMG_1176.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Standard IEC-kontakt som passer Modushop-kabinettet finner du på Clasern.

    Jeg har en 1U-kabinett fra modushop, som jeg tuska til meg på torget. Det kunne hatt litt bedre løsninger ift feste av frontplate og det å sikre at ikke topp og bunnplata bøyer seg. Det lønner seg nok å handle kabinetter som ikke har de aller tynneste platene.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig med fremdrift her, siden jeg måtte en hastetur i Nordsjøen. men nå skjer det så smått litt...

    Jeg jobber med layout, og begynte å lure på om jeg trenger alle komponentene jeg har hatt fra før.

    Til Hypexene bruker jeg inngangsbuffere av denne typen: Unbalanced to balanced Signal Converter Driver Board Buffer input low distortion

    Med strømforsyning av denne typen: LM7812 + LM7912 ±12V Dual Voltage Regulator Rectifier Bridge Power Supply Module | eBay

    Må jeg ha en strømforsyning pr. buffer, eller klarer jeg med en pr. to buffere?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente selvsagt regulator, strømforsyningen ligger jo i UCD modulene, men klarer jeg to buffere på en regulator?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått gjort litt :)

    Hull bort og platen lakket.
    IMG_1182.jpg


    Plugger montert.
    IMG_1179.jpg


    Holdere til printene klar.
    IMG_1180.jpg


    Og alt montert.
    IMG_1183.jpg


    Da gjenstår kabling, Hypexmodulene er enkle og greie, men Anaviewen som er fremst i kabinettet kom såpass langt vekk fra kontaktene at jeg er usikker på om signalkablene rekker, så jeg vet ikke om det er best å snu modulen og måtte krysse strøm og signal, eller å skjøte signalkablene?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Rekkefølgen på bildene ble litt feil her fra mobilen, men dere skjønner tegningen :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er den jammen meg ferdig. Det ble ikke rare byggetråden dette, men her er nå ett par bilder av rottereiret.
    Det ble ordentlig trangt, og jeg ville ikke kappe kablene for å ha flere muligheter i fremtiden.

    For de som er bekymret for støy: alle kanaler er aldeles tyst, selv med signal og strøm i kryss og tvers, jeg har prøvd å gjøre det beste ut av det, men det var bare ikke nok plass.
    IMG_1191.jpg

    IMG_1192.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Oioi, det der så trangt ut...

    De Hypexmodulene er heldigvis relativt tolerante for tvilsomme arbeidsforhold - både ift varme og kabling.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    En ting: jeg hadde tenkt å bruke en bryter for alt, men oppdaget at Anaview og Hypex bryter på forskjellig måte (Hypex til 5v og Ana til jord) så det ville neppe gått bra.

    Finnes det en bryter som passer inn i hullet fra Modushop som kan bryte 230v?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Rele, styrt av Hypex som kobler Ana til jord?

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert den beste løsningen ja. Forslag til rele?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg begynt å lodde sammen nye buffre til Hypexene med mer gain og forhåpentligvis bedre lyd: Regurgitator fra australske JLM audio.
    Alle 8 henger sammen og har derfor felles rail for strøm.

    IMG_1218.jpg


    Dumt spørsmål: kan jeg koble to strømforsyninger til disse, en fra hver side uten å kutte railene, eller vil de kortslutte da? Ser for meg mer stabil drift om alle får strøm fra begge sider da jeg tar strøm fra Hypexene og spenningen vil falle med tungt strømtrekk.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Husk å skjære på undersiden før du knekker de fra hverandre.
    det gjorde ikke jeg og endte med å skade det ene kortet, de knekker ikke så lett.

    DSC_0006.jpg


    DSC_0001.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg ville fulgt boka, og koble til strøm kun en plass. Jeg tror ikke det er sunt å parallellkoble to strømforsyninger som opererer med ulik og ujevn last...
    Det var komplette kit med alle delene, ja?

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå - har blitt litt gurgling i oppgulperne?

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    mine er i alle fall i gang, men jeg merker ingen gurgling, de gulper opp igjen det jeg forer dem virker det som.
    Jeg har ikke satt meg ned og gjort noen forsøk på å finne feil i lyden, men det høres ut som de ikke gjør noe særlig med lyden.

    Nivåjustering bør sikkert gjøres på arbeidsbenken, det ble mye skruing/justering selv med mine to kanaler for å utligne nivået.
    Nå har jeg justert de slik at jeg kan ha 0 gain i DLCP, så kan jeg slippe litt mer av.

    En annen sak er at nå når jeg bruker diskanten helt fra 2000Hz og opp skulle jeg kanskje hatt en 'bedre' forsterkermodul på?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har også UcD3xMP?

    Jeg vetta søren... Jeg har disse i en utgave uten buffer, drevet balansert av en Dynamic Precision CA1 preamp (med svært lav utgangsimpedans). Denne er steike smooth og transparent, så vidt jeg kan høre. Det er disse kinabufrene som grugger det til i den andre utgaven jeg har (og så da-converterne i minidspen, da).

    Jeg ville ikke ha vært så bekymra for disse UcD-modulene. Jeg bruker en firekanals til både mellomtone og diskant.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har en UcD34MP hvor jeg bruker to kanaler til diskantene mine, resten går på UcD180HG.
    Jeg merket ingen degradering av lyden når jeg gikk fra 180 til 34 tidligere men da ble det benyttet andre diskanter som bare jobbet fra 6000 og opp.
    På målingene ser det ut til å dukke opp noe andreharmonisk forvrenging når gain dras opp på gulperne, sikkert ikke sunt å kjøre de på maks, eller kanskje det blir 'røraktig'.

    Skal sette meg ned med noe bra materiale og gi greiene en skikkelig lytt
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Var ferdig å lodde de ikveld og tenkte å montere de inn i kabinettet i morgen.

    E.H: Har du noen formening om en grunninstilling når målet er 12db gain?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bruker du noen regulatorer, eller tanker du spenninga rett inn på de?

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er oppgulperene montert og spenningssatt, men ikke testet siden jeg måtte en liten tur til byn.

    Klarte selvsagt å tenke feil når jeg loddet inn terminalene, slik at de til strømforsyningen kom på feil side, menmen, slik ble det rett og slett :)
    IMG_1226.jpg

    IMG_1227.jpg


    Får se om jeg får koblet opp og justert gain ikveld.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du noen regulatorer, eller tanker du spenninga rett inn på de?

    Johan-Kr
    Meg?

    Jeg kjører uregulert fra Hypex. Målte +/- 18,54 på tomgang.

    Fikk svar fra JLM at det går helt fint innenfor oppgitt avvik fra Hypex, men jeg regner med at de vil miste gain om spenningen faller helt ned i 13 som er worst case ifølge Hypex?

    Tenkte å teste med basstung musikk på ett par kanaler og se om det kan bli ett problem, blir det ett problem så får jeg hive inn en egen regulator fra hovedrailen i en Anaview.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg kjører rett fra UcD34 jeg også, målte 19,2 her hos meg.
    Satte 18V zener dioder på regurgitator kortene.

    Jeg vet ikke sikkert angående gainjustering men du må skru opp ganske mye for å få 12 dB tror jeg, ville prøvd å skru helt til bunns medurs og fire omganger tilbake.
    Hvor du havner da vet jeg ikke, men det bør ikke være så langt unna :)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Har du mulighet til å gjøre en forvrengingsmåling på forskjellige gainnivå før du skrur på lokket Roadrune?
    Det hadde vært kjekt å undersøkt det nærmere men det er litt bakvendt for meg å komme til for å justere nå.
    Mye greiere å gjøre på arbeidsbenken, jeg justerte bare gain før jeg skrudde sammen og så først på forvrengingsmålingene etterpå.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Forvrengingsmåling har jeg null greie på dessverre...

    Koblet opp nå, og brukte Umik og REW til å justere gain, måtte ganske langt ned ja.

    Hadde dessverre en del brum, en del viste seg å komme fra en kabel med delvis brudd, men ikke alt, fortsatt en hel del brum i noen kanaler.

    Mens jeg gjorde enkel feilsøking så slapp røyken ut av en av Hypexene uten at jeg kan se noen som helst grunn til det (var ikke i nærheten av noe som helst, den bare slo gnister og døde) så nå gir jeg opp hele Hypexene, dette var tredje gang en av dem røk, så de tre resterende ryker på brukten, sannsynligvis sammen med Regurgitatorene da jeg satser på moduler som ikke trenger buffer.

    Lurte på Anaview ALC0180, andre tips?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - høres ut som noe kortslutning en plass.

    De UcD 180ene tåler mye juling, men jeg har greid å slippe ut den magiske røyken av en...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er som sagt den tredje som ryker, de to forrige under normal spilling, så jeg tviler på kortslutning. Jeg har uansett kun skrudd på signal nå med unntak av strømforsyningen som kom fra en annen modul.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det var kjedelige greier, merkelig også, det er vel ikke så vanlig med slike feil i hypex modulene.

    Det brummet i 180ene mine når jeg hadde koblet opp med signal bare på 34ene, men det er tålelig lavt nivå når alt har signalkabel tilkoblet.

    Anaview har jeg ingen erfaring med, men ALC0180 er vel en bra kompanjong til modulene som blir igjen i boksen skule jeg tro.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Brummingen her lå på 55db, så det er ikke til å leve med. Forsvant når alle signalkabler var frakoblet, men det var helt tyst før jeg byttet buffre... har en mistanke om at det er jordingen fra strømforsyningen fra Hypexen som gjør det.

    Jeg tror også at det er brokoblingen som har tatt knekken på Hypexene.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått ett godt tilbud på 4 Icepower 50asx2 btl moduler, er det noen som har erfaring med de?

    Trenger de egen buffer?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt IcePower ASX50, men ikke BTL versjonen. De trengte ikke buffere, men har BTL versjonen balansert inngang? 2 kanalsmodulene har ikke derom jeg husker rett.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.663
    Torget vurderinger
    10
    Kjedelig.

    Men du har jo kabinett og alt annet klart. Jeg er fornøyd med Anaview AMS0100. Plugn play. Koster like mye som tre Peppes menyer. Må helt ærlig si at en unevnelig high end 2x10 watts forsterker til 60000 ikke låt bedre?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, frister med AMS0100, men ikke til mer en doble prisen av Icepower.

    Nå var det visst SE versjonen han hadde til salgs.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nå prøvde jeg å bytte om på forsterkermodulene til mellomtone og diskant UcD180/UcD34MP med regurgitator.
    Verken jeg eller REW klarte å skille disse fra hverandre, jeg justerte til identisk nivå og det låt helt likt i mine ører.

    Da blir de nok værende i systemet, eller kanskje jeg 'trenger' noen UcD180 plutselig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn