Byggetråd DIY rørpre med utgangstrafo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Tillykke med ferdig prosjekt, det ble veldig flott. Nå begynner vel finpussen for å optimalisere lyden :)

Må jeg spørre hva slags kabel og kontakter du bruker til strømkabelen mellom boksene?

Asbjørn

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Nightpuma skrev:
    Tillykke med ferdig prosjekt, det ble veldig flott. Nå begynner vel finpussen for å optimalisere lyden :)

Må jeg spørre hva slags kabel og kontakter du bruker til strømkabelen mellom boksene?

Asbjørn
    Ja, finpussen er i gang både visuelt og audibelt.

Kabel mellom er Lappkabel Ølflex 8x0,75.
    Kontakter er av Amphenol C16-1 serien 7-pins. Er utgått tror jeg. Topp kvalitet.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hay skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn
    Ja, finpussen er i gang både visuelt og audibelt.

Kabel mellom er Lappkabel Ølflex 8x0,75.
    Kontakter er av Amphenol C16-1 serien 7-pins. Er utgått tror jeg. Topp kvalitet.
    Takker:)

A

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Ser bra ut dette.
    Det er to ting jeg ville endret: 1) kjørt opp strømmen i rørene til de arbeider i et mer lineart område, høyere hvilestrøm er også en fordel for å dra induktive laster som trafoer er. 2) Økt verdien på den siste ladekondensatoren opp til 220uF eller noe slikt. Det gir både en bedre steprespons og lavere ripple. Du kan jo se hva som skjer i PSUD2 når du øker C2.
    Maks Pd for 2C22 er 3.3 watt så det er helt safe å øke hvilestrømmen opp til for eksempel 8mA (8mA x 260V=~2W). Hvis du senker katodemotstanden fra 2k2 til 1k vil det øke strømmen til ca 8mA.og rørene arbeider i et mer lineart område. Dette vil også, som tidligere nevnt, senke utgangsimpedansen noe. Enkel modifikasjon og hvis du synes ting låter bedre med lavere strøm er det enkelt å bytte tilbake til den opprinnelige verdien.

Jan E Veiset
    Hvis du fortsatt henger med her Jane, hvordan ser du hvor røret oprerer mest linjært?

Asbjørn

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde å kjøre hvilestrømmen opp til ca 8mA, og da virket det som om rørene begynte å oscillere. Kan vel ha en sammenheng med at dette røret ble brukt som oscillatorer i uhf/vhf-radioer. Satte ned til ca 6,5 mA, det funket bedre. har også økt kapasitansen i siste kondensatortrinn i psu til 247uF. Har ikke fått noe særlig lyttetid etter endringen. Skal også eksperimentere med parallellmotstand i utgangen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hay skrev:
    Prøvde å kjøre hvilestrømmen opp til ca 8mA, og da virket det som om rørene begynte å oscillere. Kan vel ha en sammenheng med at dette røret ble brukt som oscillatorer i uhf/vhf-radioer. Satte ned til ca 6,5 mA, det funket bedre. har også økt kapasitansen i siste kondensatortrinn i psu til 247uF. Har ikke fått noe særlig lyttetid etter endringen. Skal også eksperimentere med parallellmotstand i utgangen.
    Hvordan merker man at røret oscillerer?

Asbjørn

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Nightpuma skrev:
    Hay skrev:
    Hvordan merker man at røret oscillerer?

Asbjørn
    Er ikke sikker på om det oscillerte, men målte med scop og fikk ut høyere frekvenser enn det jeg sendte inn virket det som. Scopet er gammelt og er ikke alltid like medgjørlig, så jeg er ikke sikker på om målingene er riktige. Det som kom ut av preampen var ihverfall ikke det jeg sendte inn.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:
    Hvis du fortsatt henger med her Jane, hvordan ser du hvor røret oprerer mest linjært?
    Ved for eksempel å se på rørets overføringskarakteristikk som funksjon av anodestrømmen. Hvor denne er tilnærmet en rett linje er røret lineart. De fleste småsignalrør har en "kink" eller kne når anodestrømmen faller under en viss grense.

Jan E.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Hvis røret oscillerer kan du forsøke med en 1/4W karbonfilmmotstand (eller annen motstandstandstype med svært lav induktans) i serie med signalet rett før griden.
    I ditt tilfelle, vil det si inne i kappen som går til grid. Alt fra 500ohm til 2K burde være greit.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:
    Ved for eksempel å se på rørets overføringskarakteristikk som funksjon av anodestrømmen. Hvor denne er tilnærmet en rett linje er røret lineart. De fleste småsignalrør har en "kink" eller kne når anodestrømmen faller under en viss grense.

Jan E.
    Takk for svar, så ble jeg litt klokere i dag også :)

Asbjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn