Bygging av høytaler for nybegynner ??

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Absolutt bra høgtalar å starte med! Bygde ein slik til ein tenåring i huset. Blei verkeleg positivt overraska. Ein dreven audiofilkamerat valde å gå for denne i sitt oppsett då han fekk høyre han. Då blei det meir forseggjort kabinett med kraftigare plater og meir avstiving. Han valde å få betre diskant og filterkomponentar. M.a.o. ein god konstruksjon i botnen. Grei last for forsterkar også.

Sigurd

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg tror denne er knakende god:

http://www.humblehomemadehifi.com/Tempo.html

Ellers kan du bygge den som Roda har bygget på forumet her, enklere kan det nok ikke bli. Den heter HFLS 1, og er opprinnelig laget på et svensk forum. Den bruker samme bass alement som i overstående. Jeg har lyttet to minutter på den og ble kraftig imponert der og da. Du finner to artikler litt ned på siden. Gå også inn på DIY forumet da det ligger oppgraderte filter der.

http://www.hififorum.nu/artiklar/artikelregister.htm

Lykke til med prosjektet.

Håvard

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ellers kan du bygge den som Roda har bygget på forumet her, enklere kan det nok ikke bli. Den heter HFLS 1, og er opprinnelig laget på et svensk forum. Den bruker samme bass alement som i overstående. Jeg har lyttet to minutter på den og ble kraftig imponert der og da. Du finner to artikler litt ned på siden. Gå også inn på DIY forumet da det ligger oppgraderte filter der.

http://www.hififorum.nu/artiklar/artikelregister.htm

Lykke til med prosjektet.

Håvard
Støttes 100% !!!

Bor du i nærheten av Moss, Michael, så er du velkommen til en lytt før du eventuelt setter igang bygging.

Mvh
Rolf-Inge

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Bor i Son, så det hadde vært kjempefint å høre på dem før jeg bestemmer meg.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva tror du om Tempo saken RoDa?
Syns den ser spennende ut. Burde vel kanksje låte ganske likt med din i bass/melllomtone området?

Fordelen med den er at den er gulvstående og en trenger derfor ingen stativer. Diskanten kjener jeg ikke.

Håvard

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hva tror du om Tempo saken RoDa?
Syns den ser spennende ut. Burde vel kanksje låte ganske likt med din i bass/melllomtone området?

Fordelen med den er at den er gulvstående og en trenger derfor ingen stativer. Diskanten kjener jeg ikke.

Håvard
Spennende ja.
Har hørt at denne Tony Gee "skrur" litt spesielle filtre og at det ikke er alle som liker måten hans å gjøre det på.

Men jeg har aldri hørt noen av hans konstruksjoner, så jeg kan ikke uttale meg om det.

Bass/mellom på HFLS-1 er meget bra, spesielt til å være "stativkloss" ;)

Blir spennende å høre hva MichaelV synes.

R

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har basert meg på Tony Gee sin proteus. Lever i dag lykkelig med 1 ordens filter og vil tro dette er veien å gå....

MVH

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har basert meg på Tony Gee sin proteus. Lever i dag lykkelig med 1 ordens filter og vil tro dette er veien å gå....

MVH
Hadde denne i tankene en gang i tiden og har hatt litt erfaring med bass/mellontone elementene i mine tidligere Jean Marie Reynaud høyttalere. Den hadde bare et element og det ble litt tynt i bassen. To hjelper tenker jeg. Nå er det etter det jeg skjønner et 3. ordens filter i Tempo saken, men husker ikke hvor. er på jakt etter et byggeporsjekt til ,em vet ikke hva det blir. Langt fram er det sikkert også ::)

Hva mener du med skrur litt spesieller filter RoDa?

Håvard

Topp Bunn