Jeg våger meg ut med resultatene av lyttetesten min allerede nå. Jeg fikk tid til å lytte mye mer i dag enn forutsatt, og jeg i grunn hørt nok til å kunne uttale meg til en viss grad. Dette er da mine rent subjektive inntrykk, i mitt rom og på mitt utstyr. Herved er alle forbehold tatt.
Jeg har testet i et aktivt oppsett fra 200 Hz og opp. Dermed ikke mulig å si noe om bassområdet.
Konklusjonen først. Hverken Ncore eller F5 er dårlige forsterkere, men i mine ører er Ncore en bedre forsterker. Den er mer musikalsk engasjerende å lytte til rett og slett, og den er også bedre på rent "hifi-messige" parametre.
Det som først og fremst skiller de er presentasjon av rom og lydbilde. Ncore tegner et stort, romslig og oppløst lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne på sidene, og også et stykke foran. F5 spiller et mer sammenklemt lydbilde. Den evner ikke å få lydbildet til å ekspandere så mye på sidene eller dybden, og alt foregår på og bakenfor linjen mellom høyttalerne. Hvis jeg skal prøve meg på en analogi: med Ncore er jeg deltager i musikken, med F5 sitter jeg et stykke unna og ser på.
Tonale kvaliteter. Jeg opplever Ncore som rimelig nøytral. F5'en er "blodfattig" og tam i mellomtonen i forhold, og den har også "noe" som foregår i øvre mellomtone og oppover jeg ikke helt kan forklare. Det er som om diskanten låter "klissete" på en måte, og det blir et slags "lag" over alle instrumenter. Enkleste måten jeg kan forklare det på er at over Ncore låter gitar som gitar, mens på F5 låter det kunstig, som en synthesizer (for å overdrive veldig).
Dynamikk. Ncore synes jeg har en rask og "snappy" måte å spille transienter på. F5 er sløvere.
Og dermed åpnes det for mishagsytringer.